Dízel helyett benzin – több millió forint a tét

Egyre nagyobb veszélyt jelent a félretankolás

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A régi dízelmotorok működtek minimális mennyiségű benzin-részaránnyal is, a modern konstrukciók azonban rögtön bedobják a törülközőt.

Kollégánk mesélte a sztorit. Úgy hét-nyolc évvel ezelőtt, tankolást követően bement fizetni a kasszához. Előtte egy szép, ezüst metál, M sportcsomagos BMW 5-ös tulajdonosa fizetett. Tizenötezer forint. – mondta a kutas. Miért ilyen sok? – kérdezte a tulaj. Mert a kollégám normál helyett prémium benzinnel töltötte tele a tankot, hiszen ez az autó megérdemli. – érvelt magabiztosan a pult mögött álló ember. Jézusom, de ez dízel! – kiáltott fel a BMW tulajdonosa. Hogy mi lett a vége a történetnek, nem derült ki, mert a kolléga a másik kasszánál fizetett és távozott, de öröm az ürömben, hogy még a motor beindítása előtt fény derült a malőrre.
Bárkivel előfordulhat, hogy gázolaj helyett benzint tankol. Például a fejlett autós kultúrával rendelkező Angliában átlagosan három percenként töltenek rossz üzemanyagot az autók tankjába. Hogyan lehet ez? A töltőpisztolyok fizikailag eltérő vastagsága miatt szinte kizárható, hogy benzin helyett gázolaj kerüljön a tankba, azonban megfelelő elszántsággal - és némi türelemmel - minden megvalósítható. Az eltérő átmérő egyébként az ólommentes benzin megjelenéséhez köthető: a pisztoly, illetve a betöltőnyílás szűkítésével próbálták megakadályozni, hogy ólomtartalmú benzint tankoljanak a katalizátoros autókba. Ám ez csak egyik irányba nehezítette meg a félretankolást!
A széles gázolaj-betöltő csőbe nagyon könnyű beledugni a benzinkút vékonycsövű pisztolyát, különösen, ha valami éppen elvonja a figyelmünket. Csörög a telefon, valakivel beszélgetünk, netán fontos dolog kavarog a fejünkben, a tankolás pedig általában rutinmunka, nem szoktunk rá minden idegszálunkkal koncentrálni. A felmérések szerint lényegében csak kölcsön-, illetve céges autóval történnek manapság félretankolások, nem pedig saját autóval, amit jól ismerünk. Sajnos, sok esetben nem ad megfelelő támpontot a tanksapka belső oldala, van, ahol semmi utalás nincs arra, milyen üzemanyagot kell a tankba tölteni, és a korábban említett kolléga személyesen is látott már mexikói gyártású 1.5 dCi Nissan Tiida tansapka-fedelén RON 95 matricát… Vétkezhet a kutas is, aki mindig figyeli az új kuncsaftokat, vagy éppen a napi szinten előírt prémiumbenzin-mennyiséget akarja teljesíteni. Utóbbit egyébként természetesen tagadják Magyarországon, de azért furcsa, hogy éjszakánként állandóan kifogy a 95-ös néhány kútról, másnap reggel pedig újra van kereskedelmi mennyiségű benzin a tartályban, noha nem járt arra tartályautó…

A kellemetlenségek elkerülésére, és az esetleges, drága garanciális javítások megelőzősére már egyre több autógyártó készíti olyan betöltő csövet, amely elméletben megakadályozza a félretankolást. Ez lényegében egy csapóajtó, amelynek reteszelését a széles pisztoly tolja vissza. Persze, csodák nincsenek, a ferdén tartott pisztollyal ugyan lehetséges a félretankolás, de azért fél perces küzdelem során talán tudatosul majd a felhasználóban, hogy kapitális bakot próbál lőni. Az összes új BMW, Land Rover, Range Rover rendelkezik félretankolást-megnehezítő rendszerrel, ahogy a Ford Fiesta, a Focus, a Mondeo és a Kuga is, valamint a Jaguar XF.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 22:34
    Permalink

    Tisztelt olvasó !
    Sikerült nekem is a diesel opelomba benzint tankolni! rutinból, mivel feleségemnek benzines autója van, és gyakran tankolok bele, és járok is a benzinessel. Nagy félelmem volt mindig is a csere, de szerintem még így jártam jobban és nem úgy hogy a benzinesbe tankoltam volna dieselt. Habár ez is sokba krült , olaj, olajszűrő, gázolajszűrő csere, + munkadíj 30000 ft volt.
    Remélem másoknak nem lesz ilyen pechük
    Köszönettel
    Olasz

  • 2017.10.31. at 22:34
    Permalink

    Jó a cikk.Nekem tetszik.Én két éve megvettem az első dízel autómat,előtte mindig benzines volt.És emlékszem,hogy mindig azon görcsöltem,hogy nehogy benzint tankoljak bele:-).A megszokás tényleg nagy úr,vigyázni kell.Egyébként egyetértek az előttem szóló úrral,meg tudja az ember tankolni maga is az autót.

  • 2017.10.31. at 22:34
    Permalink

    Néhány hete a Renault Thália gépkocsiba tankoltak Pécsen a dízelolaj helyett 95-ös benzint 34 litert. Nem vettem észre, pedig még mivel céges autó számlát is kértem a tankolásról. Elindultam és Pécsről Sásdig mentem ami kb. 35 km. amikor elhagytam Sásdot kezdett rángatni és leállt az autó. Egyszer próbáltam újra indítani, nem indult, hívtam a kaposszekcsői Renault szervizt, hogy megállt az autó. Miközben beszéltem velük ugrott be, hogy az előbb tankoltam. Elővettem a számlát és akkor láttam, hogy mit. Behúztak a szervizbe, ott leengedték az üzemanyagot, kicserélték az üzemanyagszűrőt, feltöltöttük gázolajjal és elindítottuk az autót. Szerencsére semmi gond nem volt, ötszáz km. után visszakérték ellenőrzésre és mindent rendben találtak. Azóta is gond nélkül autózom vele.
    Biztos nagy szerencsém volt azóta nem engedek a kutasnak tankolni. Ennél a tankolásnál is az volt a félreértés, hogy mindig erőltetik a”jobbik” gázolajat és amikor kérdezték azt mondtam, hogy normál gázolajat kérek. Egyébként a tankfedélre rá van írva, hogy dízel.
    Amúgy a kútnál, korrektül rendezték a dolgot.

Vélemény, hozzászólás?