Dögös új magyar busz Kaposváron

NABI Sirius busz bemutató

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

NABI Sirius néven új magyar autóbuszt mutatott be a cég kaposvári gyárában.

Röviden így foglalhatnám össze a pénteki bemutató lényegét: A NABI autóbuszgyár kaposvári üzemében átadták a helyi közlekedési vállalat számára a NABI Sirius névre keresztelt új magyar autóbusz első példányát. Azután a sajtótájékoztatón és a nyilatkozatokból kiderült, igazából semmi sem úgy van, de a lényeg mégis stimmel. Talán a szakmabelieken kívül kevesen tudják, hogy bár az Ikarus kiszenvedett, mégis van komoly autóbuszgyár Magyarországon. Még a gyár neve is ismeretlenül csenghet: NABI. Az ok egyszerű, a cég autóbuszainak döntő többsége külföldre kerül, egészen pontosan Amerikába. A NABI ugyanis annak idején az Ikarus amerikai leányvállalataként jött létre, kissé kacifántos történet után a dolgok mai állása szerint amerikai tulajdonban van, két magyarországi üzemében félkész autóbuszokat gyárt amerikai városok számára, méghozzá évente sok száz darabot. Az eddig legyártott 7 500 autóbuszból mindössze 61 darab maradt Magyarországon, így csupán néhány vidéki Volán utasai találkozhatnak NABI buszokkal.
Most viszont a cég magyarországi vezetői és szakemberei elérkezettnek látták az időt az újabb hazai próbálkozásra. Sikerült is meggyőzniük az amerikai főnököket arról, hogy az egyre tragikusabb állapotú, elöregedett magyar autóbuszpark felfrissítése aligha késlekedhet tovább. Elképzelésüket nem csak szavakkal, hanem a helyi közlekedési vállalaton keresztül a prototípus megvásárlásával is támogatta Szita Károly kaposvári polgármester, aki természetesen a helyi NABI üzemben újabb munkahelyek teremtését várja a remélt sorozatgyártás beindulásától. Ám van egy kis csavar a dologban: a NABI kaposvári üzemében speciális, úgynevezett kompozit anyagból készítenek karosszériákat, viszont a Sirius hagyományos acél felépítményű, így a cég ezek gyártására berendezkedett budapesti üzemében készült…
Maga az autóbusz, a NABI Sirius nem meglepő módon a már az egykori Ikarusban is aktív tervezőgárda rajzasztalán, a gyár Amerika számára készülő modelljének alapos átdolgozásaként született meg. Az alapot az MAN A69 jelű, fél-alacsonypadlós alváza adja, a meghajtásról hathengeres, 6,8 literes, 290 lóerős farmotor gondoskodik ZF EcoLife hatfokozatú automata váltóművön keresztül. A motor túlteljesíti az Euro5 határértékeit, de a jármű kialakítása lehetővé teszi hibrid, vagy sűrített földgáz (CNG) meghajtás beépítését is.
Az utazóközönséget a műszaki adatoknál nyilván jobban érdekli, hogy a busz igen kényelmes, csendes, berendezése nem csak formailag modern, hanem a nagyszériás gyártó rutinjának köszönhetően a legkisebb részletig átgondolt, profi kivitelezésű. És ami szintén nem utolsó szempont, a busz az alkatrészeket és a ráfordított munkát figyelembe véve összességében 70 %-ban magyar terméknek tekinthető. Ja, és, hogy el ne felejtsem megemlíteni: jól néz ki! Piszkosul jól!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?