Dübörögnek a nagyhaszonjárművek, aszály a traktorpiacon

Bővül az autópiac, de van járműszegmens, ami még jobban

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Míg a személyautó-eladás 11,7%-kal, a nagyhaszonjármű-kereslet 17%-kal nőtt idén. Kisebb szegmens persze, de nagyobb vasakkal.


A személyautó-piacon évek óta azonos tendenciák érvényesülnek: az újautó-eladások száma mérsékelt ütemben, de folyamatosan növekszik, miközben a használtautó-import időszakról időszakra korábbi rekordjait döntögeti meg. Más gépjárműszegmensekben ugyanakkor ennél jóval gyakrabban és hektikusabban változik a kép, az egyes területeken nem egyszer egymással ellentétes irányú változások zajlanak. A Használtautó.hu ezúttal két jelentős terület, a nagyhaszonjárművek és a mezőgazdasági vontatók (traktorok) piacának aktuális mozgásait mutatja be.Miként arról már korábban beszámoltunk, míg az idei év eddigi hónapjaiban, azaz augusztus végéig 11,7%-kal nőtt a személyautó-eladás, a nagyhaszonjármű-kereslet még jelentősebben, 17,2%-kal bővült. A szegmensek persze közel sem egymáshoz mérhetők, míg utóbbi kategóriában 8 hónap alatt 3347 jármű fogyott, személyautóból 49 032 példány kelt el.
Míg a nagyhaszonjármű-értékesítés nő, a traktorpiac csökken, a tavalyi első félévben volt csúcson. Legalábbis újak vonatkozásában, az import pörög felfelé, ahogyan a személyautóknál is Míg a nagyhaszonjármű-értékesítés nő, a traktorpiac csökken, a tavalyi első félévben volt csúcson. Legalábbis újak vonatkozásában, az import pörög felfelé, ahogyan a személyautóknál is

Elakadt traktorpiac
A szerdán kezdődő OMÉK 2015-ön, az ország legnagyobb és legrégebbi agrárgazdasági rendezvényén kiállító traktorforgalmazó cégek bizonyára ezt a rendezvényt is kihasználják majd, hogy szépítsenek az idei év eddigi eladási számain: 2015 első félévében mindössze 1719 darab új traktort regisztráltak, ami 33 százalékkal marad el a tavalyi 2560-as értéktől. Igaz, a látszólag jelentős visszaesés csak a két év viszonylatában mutat igazán rosszul: két évvel ezelőtt ugyanekkor 1564 új traktort helyeztek forgalomba.
„Az értékesítési adatok hektikus mozgása mind a traktorok, mind a nagyhaszonjárművek esetében szoros összefüggésben áll az aktuálisan elérhető uniós támogatásokkal – magyarázza Fodor László, a Használtautó.hu szakértője. – Tavaly az Európai mezőgazdasági vidékfejlesztési alap támogatásai (az MNB növekedési programjával is erősítve) húzta a piacot. Az év végére talán ismét korrigál a piac, köszönhetően az október 15-i megvalósítási határidejű kertészeti gépbeszerzésre kiírt pályázatnak.”
A kieső mennyiséget a használt traktorok importja sem pótolta: az első félév során behozott mennyiség az idei első félévben is az évek óta megszokott 1200-as szint körül alakult.
Ha kevesebb járművet cserélnek le, a használtpiac is lassul: ez tükröződik a használtjármű-piac adatain, ahol több mint 7 százalékkal kevesebb traktor (5083 darab) cserélt gazdát az év első hat hónapjában, mint tavaly ugyanekkor.
A traktorpiac igen koncentrált, néhány nagy gyártó osztozik annak jelentős részén. Ám a piac megoszlása erősen eltér az új-, illetve a használtpiacon. Az új járművek esetében 100-ból 28-at tesznek ki a piacvezető MTZ (Belarus) traktorok, a John Deere 13, míg a New Holland 8 százalékkal próbál felzárkózni. A használtpiacon eladott járműveknek azonban több mint fele (53%) MTZ traktor volt 2015 első felében, őket egyenként mintegy 5-5 százalékkal követték a Zetor, New Holland és John Deere eladások.
Hirdetés
„A Használtautó csoport Nagyhaszon.hu oldalán lezajlott keresések alapján is az MTZ traktorok népszerűsége mutatkozik meg: a márkára futtatott keresések 70 százaléka három márka között oszlik meg, a sorrend: MTZ (44%), John Deere (14%), illetve Zetor (12%)” – tájékoztat Fodor László.
Lendületben a nagyhaszonjárművek
Mindeközben a nagyhaszonjárművek piaca igazán jelentős lendületet kapott az év első felében: 2564 darab 3,5 tonnánál nagyobb új tehergépkocsit és vontatót adtak el a hazai piacon, ami 25 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ezen belül igencsak eltér a növekedés üteme a két kategóriában: az új vontatók száma 30 százalékkal gyarapodott, miközben a tehergépkocsik eladásai néhány százalékkal nőttek.
Míg a vontatók esetében elsősorban (69%) az új járművek beszerzése növelte a hazai gépjárműparkot, a tehergépkocsik zöme (75%) a használtimport révén kerül Magyarországra. Két év alatt másfélszeres lett a behozott használt nagyhaszonjárművek száma, ezen belül a tehergépkocsik száma 72 százalékkal, míg a vontatóké 29 százalékkal növekedett.
A belföldi használtautó-piacon stagnált a nagyhaszonjármű-eladások száma, ugyanakkor az új vontatók számának növekedése a használt vontatók adás-vételében 5 százalékos bővülést eredményezett.
A nagyhaszonjárművek esetében egészen eltérő a márkák értékesítési sorrendje az új és a használt járművek esetében. Míg az új járművek között a DAF és a Volvo küzdött az első helyért (21,9; illetve 21,6%), nem sokkal a Scania 17,1 százalékos részesedése előtt, a használtpiacon a Volvo (18,2%) egyértelműen vezet a MAN (16,3%) és a DAF (12,8%) előtt.
Az egyes márkák iránti érdeklődés a Nagyhaszon.hu keresési statisztikái alapján az alábbi sorrendet mutatja: MAN (20%), Mercedes (16%), Scania és Iveco (12-12%), illetve Volvo és DAF (10-10%).
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 12:54
    Permalink

    Nagyon furcsa, hogy egy John Deere nem zöld színben pompázik:) A jó öreg MTZ és a Zetor még most is hasítanak – még a ’70-es évekbeli öreg Belaruszok és Zetorok is itt vannak velünk a mai napig, sőt Dutrákkal is lehet találkozni. És faluhelyen még javarészt keletnémet Fortschritt kombájnokat használnak most is.

Vélemény, hozzászólás?