Eggyel kevesebb érv marad a villanyautózást ellenzőknél

Senki nem róhatja majd fel a Volkswagen-csoportnak, hogy nem gondoskodik akkumulátorainak utóéletérő

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Salzgitterben elindult a Volkswagen akkumulátor-újrahasznosító üzeme, egyelőre csak kezdeti fázisban, de a nagy mennyiségű elhasznált aksik még egyébként is csak az évtized vége felé érkeznek.

Az elektromos autózás, mint a környezetbarátabb mobilitási forma ellen gyakran felhozott érv, hogy hiába zéró emissziósak használat közben, ha az elő- és utóéletük során még jobban szennyezik a környezetet, mint a hagyományos erőforrások teljes életciklusuk alatt. Ennek alátámasztása vagy cáfolása többet igényel, mint néhány internetes keresés, számos kutató dolgozik is serényen ezen a kérdésen, de talán csak évek, évtizedek múlva tudhatjuk meg, valóban hasznos volt-e az elektromos átállás. Az viszont tény, hogy minél kisebb környezeti lábnyomot hagynak maguk után a villanyautók (főleg az akkumulátoraik), annál biztosabbra mehetünk a környezetvédelem terén, az akár 400 kg-os, veszélyes aksiknak pedig bizony nem a kukákban és a hulladéklerakókban van a helyük.
Hirdetés
A Volkswagen komolyan veszi az akkumulátorok teljes életciklusa során felmerülő környezeti hatásokat, és már most igyekszik felkészülni a telepek újrahasznosítására. Egy ilyen üzemet nyitottak most Salzgitterben, ahol korábban belsőégésű motorok gyártását végezték. A létesítményben évente 3600 akkumulátort, azaz naponta körülbelül 10 darabot tudnak feldolgozni, melyek össztömege 1500 tonna. Azon kívül, hogy az újrahasznosítással ilyen hatalmas mennyiségű anyagot térítenek el a hulladéklerakóktól, maga a feldolgozási folyamat is környezetbarát a lehetőségekhez mérten. Más nagy ipari anyagokkal ellentétben ugyanis nem nagyolvasztókban hasznosítják, amihez óriási mennyiségű energia lenne szükséges, hanem alkotóelemeire bontják a telepeket, miután minden maradék töltést kiszívtak belőlük. A réz, műanyag és alumínium alkatrészeket a szokásos módokon hasznosítják, az akkumulátorok problémás területei inkább a kobalt, nikkel, mangán és lítium elemek, hiszen egyrészt ezek felhasználási köre is sokkal korlátozottabb, másrészt pont ezek azok a részek, amiket vissza kell vezetni a gazdasági körforgásba, mert ezek kinyerése a földből a legdrágább. A Volkswagen külön erre specializálódott partnerei hidrometallurgiai folyamatok során nyerik ki a fenti elemeket, így készül az úgynevezett "fekete por". A feldolgozott anyagokból új akkumulátorok katódjait készítik, ami amellett, hogy teljesítményben ugyanazt a szintet nyújtja, 1,3 tonnányi széndioxid-kibocsátást előz meg (a közvetlenül a földből kinyert nyersanyagokból készült aksik gyártásához képest). Egyelőre tesztüzemben működik a salzgitteri gyár, később bővítik majd kapacitását, ugyanakkor erre még egy darabig nem lesz szükség. A villanyautók akkumulátorai a járműből kikerülve ugyanis több területen is használhatók még, például a töltőállomásokon vagy a töltőrobotokban, mint energiatárolók. Salzgitterbe már csak azok az akkumulátorok kerülnek, melyek semmilyen más formában nem használhatók - első körben a Volkswagen tesztjárműveiből, de később a teljes vállalatcsoport aksijai itt születnek majd újjá. Utóbbiak nagy mennyiségű érkezését az évtized vége előtt még nem várják a Volkswagennél.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?