Ekkora kijelzőt szériaautóban még nem láttunk!

A Mercedes-Benz EQS-ben képernyők lesznek A-oszloptól A-oszlopig

Akkora tudással és képernyőkkel rendelkező infotainment rendszer még nem volt sorozatgyártású autóban, mint ami a Mercedes-Benz elektromos limuzinjába kerül majd.

Annyira talán még senki nem dühítette fel az autós kütyüktől ódzkodókat, mint amennyire a Mercedes-Benz fogja hamarosan bemutatkozó elektromos luxuslimuzinjának, az EQS-nek az infotainment rendszerével. "Mi értelme van ennyi képernyőnek?" "Az autó az autó, nem számítógép." Tetszik vagy sem, az autóipar ebbe az irányba halad, ha pedig előbb-utóbb úgyis ehhez kell alkalmazkodni az autógyártóknak, jobb inkább előbb, és ki lehet pipálni az innovatív márkajelzőt. Távol álljon tőlünk, hogy a sok képernyőt elutasítókat meggyőzzük a technológia előnyeiről, de nem lehet elsiklani a Mercedes-Benz valóban hasznos, az életünket megkönnyítő funkciói felett, itt ugyanis nem öncélú képernyőhalmozásról van szó, hanem pozitív használati értékkel bíró megoldásokról.
Hirdetés
"Nem akartuk a valaha volt legnagyobb autós képernyőt készíteni" - mondta Sajjad Khan, a Mercedes-Benz igazgatótanácsi tagja az általuk Hyperscreennek, azaz hiperképernyőnek nevezett újdonságról - ettől függetlenül persze nagyon úgy tűnik, sikerült. "Célunk inkább olyan speciális képernyők fejlesztése volt, melyek mérete és funkcionalitása tökéletesen arányos, a lehető leginkább felhasználóbarát működés eléréséhez." A két sarokban lévő szellőzőnyílás kivételével (amik persze hangulatvilágítással fénylenek, nehogy túl 20. századinak tűnjenek) a teljes műszerfal egy hatalmas képernyő, vagy legalábbis úgy tűnik. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy külön panel a műszerblokk a kormány mögött, és ezen kívül szintén két különálló képernyő még a központi és az utasoldali, ezek közt vannak azért hézagok. Az egységes, futurisztikus hatást azonban a valóban teljes szélességben futó üvegborítás éri el, ami egyébként karcálló, speciális rétegeinek köszönhetően pedig könnyen tisztítható és csökkenti a tükröződést. A képernyők OLED panelesek, továbbra is tartva az autóipar szokásos néhány éves lemaradását az okostelefonokhoz képest (azokban már AMOLED is van), de tény, hogy hasznos technológia. A pixelek egyenként kikapcsolhatók, ilyenkor semmi fényt nem bocsátanak ki, azaz tökéletesen feketék, így létrehozható a végtelen kontrasztarány - a lényeg, hogy a feketék tényleg feketék, éjszaka pedig kevésbé bántják a szemet. A hatalmas Hyperscreen mérete biztonsági kockázatokat is felvet, de előre meghatározott töréspontok mentén reped meg, ha szükség van rá, védve az utasokat. A fényerő intelligensen alkalmazkodik a fényviszonyokhoz, az érintést rezgős visszajelzéssel veszi tudomásul, a keret körül pedig hangulatvilágítás fut, amitől olyan, mintha lebegne az egész panel.
Hirdetés

És mit is tud a (feláras) Hyperscreen?

A Mercedes-Benz infotainment rendszerének, az MBUX-nek a harmadik generációja fut majd rajta, ami lényegében egy intelligens asszisztens lesz. A márka mesterséges intelligenciának hívja, a sci-fi rajongók és a kütyükkel foglalkozók azért tudják, hogy ez inkább csak marketing, de tény, hogy a felhasználói szokások alapján igyekszik előre kitalálni, mire is van szükségünk. Például ha hazafelé gyakran hívjuk ugyanazt a személyt telefonon, az MBUX megtanulja, és egy idő után maga ajánlja fel a lehetőséget a tárcsázásra. Ha télen a hideg ellen gyakran bekapcsoljuk a testünket átmozgató masszázsfunkciót vagy az ülésfűtéssel együtt bekapcsoljuk a kormányfűtést is, legközelebb a hidegben már meg is kérdez minket, szeretnénk-e aktiválni ezeket. Ha egy adott helyen (például garázsbeállónál) gyakran használjuk az első tengely megemelését, a GPS adatai alapján oda érkezve a rendszer már érdeklődik is, hogy ismét emelje-e az autót. További hasznos funkciók is megtalálhatók lesznek benne, amik egy része már a mostani MBUX-ekben is benne van, például okosotthonunkhoz csatlakozva út közben megkérdezhetjük az autót, lekapcsoltuk-e otthon a lámpát. Ennyi funkció esetében már problémás lehet a menük között való keresgetés, de a Mercedes-Benz erre is gondolt. A "mesterséges intelligencia" megjegyzi azt is, a sofőr (sőt, az adott sofőr, az ujjlenyomatos bejelentkezésnek köszönhetően ugyanis több profilt is megjegyez) által leggyakrabban használt funkciókat; a navigáció vagy a klíma, mindig a képernyő tetején, az úgynevezett zéró szinten lebegnek, hogy egyből elérhetők legyenek. A menük között váltakozva ez folyamatosan frissül, hogy mindig a lehető legkevesebb ugrással jussunk el a kívánt beállításhoz. Ahogy Khan mondta: a cél a leginkább felhasználóbarát működtetés volt. A fentiekhez képest már ósdinak is tűnik, hogy a szélső képernyőn az utas filmezhet is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.01.10. at 12:37
    Permalink

    Nekem az jön le, hogy miként lehet a lehető legolcsóbban előállítani a műszerfalat. És persze jó marketinggel megmagyarázni, hogy ez milyen jó lesz a felhasználóknak.

Vélemény, hozzászólás?