Ennyit a villanykamionokról: már gyártják a jobb alternatívát?

Ti mit gondoltok: valóban a hidrogén lesz a jövő teherszállításának alapja?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A hidrogénalapú teherszállítás áttörő sikerét hozta el a Toyota hajtáslánca: Kaliforniában teherautókba építhető komplett hidrogén-csomag fejlesztéséből, Texasban pedig teljes hidrogénkamionok gyártásából veszi ki a részét a Toyota.

Az egyre szigorodó emissziós normák nem csak a személyautóknál nehezítik meg a mérnökök munkáját, hanem a haszongépjárművek szegmensében is. Éppen ezért a Toyota mint a világ legzöldebb autógyártója a teherszállítás elektrifikációjából is kiveszi a részét. Kalifornia államban például bizonyos útvonalakon már most is helyi emissziótól mentes szerelvények járnak, ám amíg a legtöbb gyártó kizárólag az akkumulátoros elektromos vonalon fejleszt, addig a Toyota itt is egy alternatívát választott. Nemrég kapta meg ugyanis Kalifornia állam szigorú szabályozásának megfelelő, legtisztább kategóriába tartozó tanúsítványát az a komplett hajtáslánccsomag, amelyet a Toyota a dízelüzemű kamionok motorjának kiváltására fejlesztett ki. A kompakt szett a hidrogéntankokból, a pufferakkumulátorból, az üzemanyagcellából, valamint a motor és váltó kombinációjából áll.
Hirdetés
A pontos teljesítmény adatokat egyelőre még nem hozták nyilvánosságra, ám annyit elárultak a Toyota mérnökei, hogy a rendszerük egy használható és logikus alternatíva a jelenleg elterjedt, dízelhajtásláncok kiváltására. A gyártó szerint a teljes csomagot akár a legnagyobb méretosztályba tartozó nyerges vontatókba is be lehet építeni, így a flottájukat zöldíteni kívánó cégek számára a lehetőségek korlátlanok. További lendületet adhatnak a hidrogén-hajtáslánccsomag elterjedésének az Egyesült Államok erre irányuló speciális programjai, amelyek támogatják az erre vállalkozó cégeket, az említett tanúsítvánnyal ugyanis a Toyota új hajtáslánca is bekerült a támogatott termékek és megoldások közé. A gyártó állítása szerint hatévnyi fejlesztés és rengeteg prototípus áll a sikeres végeredmény mögött, amelyek közül az „Ocean” névre keresztelt kísérleti kamiont már valós körülmények közt is sikeresen tesztelték. Ebben a projektben a Toyota a Kenworth kamiongyártóval közreműködve épített 10 olyan teherautót, amelyek Los Angelesben, a kikötőből induló vontatók emissziójának csökkentésében vállaltak kísérleti szerepet. Most, hogy a hajtáslánc végleges, piacra dobható változata elkészült, már a hidrogénhajtás is bekerült a lehetőségek közé, amelyek a kikötő működésének környezetbarátabbá tételét szolgálják, a sorozatgyártás pedig még idén megkezdődik.
Hirdetés
Mindeközben Texasban is folyik a munka, ahol a Toyota a PACCAR haszonjárműveket gyártó céggel fűzte szorosabbra az együttműködését. A megállapodás szerint a Kennworth T680 modell mellett Peterbilt 579 típusú kamionok is készülnek majd a Toyota legújabb hajtásrendszerével, ezeknek a teherszállítóknak a gyártása 2023 végén kezdődik el. A két komoly, amerikai kamionmárka a Toyota legújabb hajtásláncaival már akár az egész országon átívelő, emissziómentes fuvarozásban érdekelt cégek számára is tud megoldást kínálni. Ez jelentős lépés az eddig kizárólag akkumulátoros hajtásban gondolkozó, így a hatótáv, a tömeg és a töltési infrastruktúra terén is problémákkal küzdő konkurenciához képest. A Toyota rendszere ráadásul világszinten is áttörést hozhat, ha ugyanis Amerikában sikerül bizonyítaniuk a hidrogénüzemanyag-cellás kamionoknak, akkor csak idő kérdése, hogy Európa mikor veszi át az ötletet, tekintve, hogy a hidrogén-töltőállomások létrehozása jóval kisebb infrastrukturális beruházás. Az elektromos kamionok töltése ugyanis kamionparkolónként egy közepes méretű város áramfogyasztását igényelné, amelyre egyértelműen nem áll készen még a legfejlettebb országok elektromos hálózata sem. Ráadásul, amíg az áramnál mindig felmerül a környezetszennyező forrás kérdésköre, főleg akkor, ha ilyen mértékben kell növelni a termelést, addig a hidrogén előállításában lényegében nulláról kell indulni, így jóval könnyebb rögtön az emissziómentes megoldások felé nyitni. Ma ugyanis már egyre olcsóbban állítható elő az úgynevezett zöld hidrogén, amelyet kizárólag megújuló energiaforrások felhasználásával készítenek a járművek számára. További előnye a Toyota jelenlegi fejlesztésének, hogy amennyiben a teherszállítás világában elterjed a hidrogén, és emiatt kiépül a szükséges töltőhálózat és a kellő zöldhidrogén-ellátás, úgy a hidrogénüzemanyag-cellás, illetve a hidrogénnel üzemelő belsőégésű motoros személyautók tankolása is várhatóan sokkal gyorsabban megoldódik.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2023.05.21. at 13:33
    Permalink

    Európának nem kell semmit átvennie, Németország az első állam a világon, ahol elvileg teljes a hidrogén töltőhálózat lefedettség abban az értelemben, hogy bárhonnan bárhová el lehet jutni – de mégsem tűnik úgy, hogy olyan nagyon kapóak lennének az ötletre. Elvileg Párizs is tele lesz az Olimpia idején Toyota hidrogén autókkal – de erős a gyanú, hogy a kutyának nem fognak hosszútávon kelleni és amint lejár a lízing valami telephelyen fognak rohadni a beolvasztásig.

    A hidrogén előállításában pedig természetesen nem kell nulláról indulni, a pétfürdői Nitrogénművek, a százhalombattai kőolajfinomító vagy a német gázgyárak jelenleg is óriási mennyiségű hidrogént állítanak elő és használnak fel – főleg földgázból (ha a CH4 molekula egyetlen C-atomját lekötöd akkor máris van egy csomó hidrogéned). De a margarin és más élelmiszerek is hidrogénezettek.
    A zöld hidrogén ma pazarlás, de az ipar már nekilátott a döntéshozók és jövőbeni fogyasztók teljes összezavarásához, ugyanis meghatároznak már lila, kék, sárga, rózsaszín és barna hidrogént is, csak hogy teljes legyen a káosz. Bár igazából mindet feketének kéne hívni, hiszen attól, hogy papíron az előállítás környezetkímélő, azt még fel kell vinni 700 bar nyomásra, tárolni és szivattyúzni kell. A töltőállomáson működő hidrogén szivattyúk energiafelhasználása simán eléri a 2-3 kWh/kg-t, vagyis egy 100 kg H2-t cipelő kamion megtankolására villamos energiából is elmegy annyi, amiből 2-3 Teslát önmagában csurig lehetne tölteni. Szóval aligha fognak a puszta közepén, a villamosenergia hálózattól távol hidrogénkutak nyílni.

Vélemény, hozzászólás?