Enyhülhet a chiphiány év végére az Audi Hungaria szerint

Optimista nyilatkozatot tett az Audi Hungaria járműgyártásért felelős igazgatója

Látványos javulást vár az alkatrészellátásban Les Zoltán, az Audi Hungaria járműgyártásért felelős igazgatója, aki az autózás trendjeivel kapcsolatban is elárult néhány érdekességet.

Tavaly az alkatrészhiány okozta a legnagyobb problémát az Audi Hungáriánál, amely a koronavírus-járvány hatásai, valamint a globális chiphiány miatt alakult ki – mondta Les Zoltán a RE:FACT podcast adásában. A Volkswagen konszernnél, ahova az Audi is tartozik, 2020 szilveszterétől kezdve egy szakmai stáb hangolta össze az alkatrészek elosztását a több mint száz telephely között. Azok pedig az így leosztott mennyiségből gyártották le alapos tervezést követően a lehető legtöbb autót. A normál termelési rendtől eltérő üzemmód jelentős többletköltséggel és pluszmunkával jár, így a gyárvezetés már nagyon várja, hogy vissza tudjanak térni a rendes kerékvágásba. Addig is az ügyfelektől türelmet kérnek, és ígérik, hogy minden megrendelt autót le fognak gyártani. A járműgyártásért felelős igazgató az év végére már látványos javulást vár, de a probléma teljes megszűnését még nem. Persze a februárban Ukrajnában kirobbant háború is okozott kisebb nehézséget az Audinál, hiszen kilenc ukrajnai beszállítóval állnak kapcsolatban, egyebek mellett üléshuzatok és motortér-kábelek is érkeznek a nehéz helyzetbe került országból. Természetesen a konszernnél mindent megtesznek, hogy megtartsák az ukrán partnereiket ezzel is támogatva őket, ugyanakkor kerestek más beszerzési forrásokat is, így jelenlegi ötnapos termeléshez áll rendelkezésre elegendő alkatrész.
Hirdetés
Les Zoltán emellett elárulta azt is, hogy a belső égésű motorok gyártási költsége nő, az elektromos motoroké csökken A világ legnagyobb motorgyárában évente kétmillió motor készül, egyszerre gyártanak és fejlesztenek hagyományos belső égésű motorokat, hibrideket, valamint teljesen elektromos egységeket. Az utolsó generációs belső égésű motorok már az Euro 7-es normának fognak megfelelni, például a már tervezőasztalon lévő Audi Q3-as utódmodelljét ilyennel fogják felszerelni 2025-től. Ezzel egyidőben, a Porschéval közösen dolgoznak a Prémium Elektromos Platformhoz (PPE) tartozó elektromotorok következő generációján is. De még mindig belső égésű motorból készül a legtöbb Győrben, ám a dízelmotorok – főleg a négyhengeresek – iránt már csökken a kereslet. Fokozatosan, az ügyféligényeknek megfelelően térnek át az elektromotorok gyártására, várhatóan a 2030-as évek első felétől Európában már csak azt fognak készíteni. Ennek oka, hogy a szigorú környezetvédelmi előírások növelik az előállítás költségét, miközben az elektromotorok ára trendszerűen csökken. Ugyanakkor vannak olyan piacok a világon, ahol nincsenek szigorú környezetvédelmi normák, és az elektromostöltő-hálózat alacsony kiépítettsége miatt az ügyfelek elzárkóznak az elektromos autók vásárlásától.
Hirdetés
Érdekes az önvezető autókról hallott információ is. A jelenleg 2,5-es, 3-as szint után várhatóan néhány év múlva már megjelennek a 4-es szintű autonóm járművek, amelyekben már foglalkozhat mással a vezető, és az autó egy-egy meghatározott, gyakori útvonalon képes lesz önállóan üzemelni. Ugyanakkor az ezt követő 5-ös szintű önvezetés, amikor már kormányra sincs szükség és a vezető is igazából csak egy utas, reálisan csak hosszú évek múlva terjedhet el a gyártásigazgató szerint. Szerinte a távoli jövőben a járművek olyan szoftverrel vezérelt okoseszközök lesznek, amelyek négy kerékkel és egy hajtáslánccal is rendelkeznek. Kommunikálnak a telefonnal és minden egyéb eszközzel, a többi járművel, a közlekedési lámpákkal, akár egy naptárbejegyzés alapján beállítják a navigációba a célt, csökkentik a sebességet, ha szükséges. Szerinte ezekkel a járművekkel is élmény lesz az autózás.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?