PozitÃv a jövÅ‘kép az Audi Hungariánál
Tavaly az alkatrészhiány okozta a legnagyobb problémát az Audi Hungáriánál, amely a koronavÃrus-járvány hatásai, valamint a globális chiphiány miatt alakult ki – mondta Les Zoltán a RE:FACT podcast adásában. A Volkswagen konszernnél, ahova az Audi is tartozik, 2020 szilveszterétÅ‘l kezdve egy szakmai stáb hangolta össze az alkatrészek elosztását a több mint száz telephely között. Azok pedig az Ãgy leosztott mennyiségbÅ‘l gyártották le alapos tervezést követÅ‘en a lehetÅ‘ legtöbb autót. A normál termelési rendtÅ‘l eltérÅ‘ üzemmód jelentÅ‘s többletköltséggel és pluszmunkával jár, Ãgy a gyárvezetés már nagyon várja, hogy vissza tudjanak térni a rendes kerékvágásba. Addig is az ügyfelektÅ‘l türelmet kérnek, és Ãgérik, hogy minden megrendelt autót le fognak gyártani. A járműgyártásért felelÅ‘s igazgató az év végére már látványos javulást vár, de a probléma teljes megszűnését még nem.
Év végére jelentősen csökkenhetnek a chiphiányból fakadó problémák
Persze a februárban Ukrajnában kirobbant háború is okozott kisebb nehézséget az Audinál, hiszen kilenc ukrajnai beszállÃtóval állnak kapcsolatban, egyebek mellett üléshuzatok és motortér-kábelek is érkeznek a nehéz helyzetbe került országból. Természetesen a konszernnél mindent megtesznek, hogy megtartsák az ukrán partnereiket ezzel is támogatva Å‘ket, ugyanakkor kerestek más beszerzési forrásokat is, Ãgy jelenlegi ötnapos termeléshez áll rendelkezésre elegendÅ‘ alkatrész.
Az Ukrajnában kitört háború sem segÃtett az autógyártásnak
Les Zoltán emellett elárulta azt is, hogy a belsÅ‘ égésű motorok gyártási költsége nÅ‘, az elektromos motoroké csökken A világ legnagyobb motorgyárában évente kétmillió motor készül, egyszerre gyártanak és fejlesztenek hagyományos belsÅ‘ égésű motorokat, hibrideket, valamint teljesen elektromos egységeket. Az utolsó generációs belsÅ‘ égésű motorok már az Euro 7-es normának fognak megfelelni, például a már tervezÅ‘asztalon lévÅ‘ Audi Q3-as utódmodelljét ilyennel fogják felszerelni 2025-tÅ‘l. Ezzel egyidÅ‘ben, a Porschéval közösen dolgoznak a Prémium Elektromos Platformhoz (PPE) tartozó elektromotorok következÅ‘ generációján is. De még mindig belsÅ‘ égésű motorból készül a legtöbb GyÅ‘rben, ám a dÃzelmotorok – fÅ‘leg a négyhengeresek – iránt már csökken a kereslet.
Fokozatosan, az ügyféligényeknek megfelelÅ‘en térnek át az elektromotorok gyártására, várhatóan a 2030-as évek elsÅ‘ felétÅ‘l Európában már csak azt fognak készÃteni. Ennek oka, hogy a szigorú környezetvédelmi elÅ‘Ãrások növelik az előállÃtás költségét, miközben az elektromotorok ára trendszerűen csökken. Ugyanakkor vannak olyan piacok a világon, ahol nincsenek szigorú környezetvédelmi normák, és az elektromostöltÅ‘-hálózat alacsony kiépÃtettsége miatt az ügyfelek elzárkóznak az elektromos autók vásárlásától.
2030-tól szeretne csak villanyautókat gyártani az Audi Hungaria
Érdekes az önvezetÅ‘ autókról hallott információ is. A jelenleg 2,5-es, 3-as szint után várhatóan néhány év múlva már megjelennek a 4-es szintű autonóm járművek, amelyekben már foglalkozhat mással a vezetÅ‘, és az autó egy-egy meghatározott, gyakori útvonalon képes lesz önállóan üzemelni. Ugyanakkor az ezt követÅ‘ 5-ös szintű önvezetés, amikor már kormányra sincs szükség és a vezetÅ‘ is igazából csak egy utas, reálisan csak hosszú évek múlva terjedhet el a gyártásigazgató szerint. Szerinte a távoli jövÅ‘ben a járművek olyan szoftverrel vezérelt okoseszközök lesznek, amelyek négy kerékkel és egy hajtáslánccal is rendelkeznek. Kommunikálnak a telefonnal és minden egyéb eszközzel, a többi járművel, a közlekedési lámpákkal, akár egy naptárbejegyzés alapján beállÃtják a navigációba a célt, csökkentik a sebességet, ha szükséges. Szerinte ezekkel a járművekkel is élmény lesz az autózás.
Izgalmas jövő előtt áll az autóipar