Érdemes-e várni a frissített verzióra? – Kia Sportage PHEV teszt

A Sportage jelenleg kapható verziója idén eltűnik. Vajon érdemes még lecsapni a jelenlegire?

Európában messze a Sportage a legkelendőbb Kia, és itthon is az egyik legnépszerűbb választás. Idén érkezik a frissített verzió, mi pedig megnéztük, mit tud a leköszönő kivtelek csúcsa, a GT-line plug-in hibrid modell. Lehet ezt még fokozni?

Tavaly év végén a Kia leleplezte Koreában a jelenleg futó, ötödik generációs Sportage frissített verzióját. Egyelőre kevés technikai adatot tettek közzé, ráadásul az ottani és az európai kivitel némiképp eltér egymástól, így nem érdemes hosszútávú következtetéseket levonni a márka hazájában gyártott modellből. Az viszont már most biztos, hogy a nekünk szánt frissített SUV gyártása júniusban indul a kontinensünkön, és várhatóan augusztusban be is vezetik itthon. Ennek fényében nem nehéz kilogikázni, hogy a mostani tesztalanyunk napjai erősen végesek az újautó-piacon. Ugyanakkor ez korántsem jelenti azt, hogy eljárt volna felette az idő. Az tény, hogy a 2021 nyarán bemutatott formaterv kilóg a legújabb Kiáknál megszokott, szögletesebb vonalvezetésű autók sorából (a frissítés többek között ezt orvosolja majd), de a Sportage megjelenése még ma is frissnek, modernnek hat, vagyis kifejezetten időtállónak bizonyult az eredeti koncepció.
Elsőre talán soknak tűnik a frontrész a fekete díszbetétekkel, de éppen ez adja meg neki a kellő karaktert
4,51 méter hosszú, 1,87 méter széles, a magassága 1,65 méter, míg a tengelytávja 2,68 méter. Vélhetően a dimenzióiban a frissítés sem hoz radikális változást
A hátsó lámpatestek grafikája ugyan módosul, de a formájuk marad az itt látható kialakítás
A tesztpéldány a jelenleg kapható legmagasabb felszereltségi szintet, a GT-line-t kapta, ez pedig főként az utasteren érhető tetten, bár a hűtőmaszkon és a csomagtér-ajtón is akad egy-egy plakett ennek apropóján. A "nagy digitalizáció" korában üdítő olyan autókba ülni, mint a Sportage, hiszen rengeteg fizikai gomb található benne, külön klímapanellel, de azért itt is tekintélyes méretű tabletekkel találkozni, ugyanis a kormány mögött 12,3 col átmérőjű a digitális műszeregység, míg középen egy ugyanekkora multimédiás érintőképernyő trónol.
A két kijelző egy üveglap alatt található, ezzel még nagyobbnak érződnek
A gombok elrendezése kiváló, minden logikus helyre került, és az anyaghasználat is rendben van a legtöbb helyen. A kormány bőrözése külön említést érdemel, remek érzés hozzáérni, és külön plusz pont, hogy itt nem erőltették az érintésérzékeny felületeket. A két ülés közötti konzolon is ügyesen rendezték a gombokat, habár a zongoralakk burkolat kényes, főleg, hogy itt található az indítógomb, a hatfokozatú automata váltó tekerője, de a kormány- és ülésfűtés kapcsolói is, a két pohártartóról már nem is beszélve. Telefontöltő pad is található a tesztpéldányban, a műszerfalba süllyesztve, többek között egy USB-A és egy USB-C bemenet társaságában.
A középkonzol szép, és a gombok elrendezése is megfelelő, kár a zongoralakkért
A tesztpéldányban az első ülések fűtése és szellőztetése, valamint a kormányfűtés is innen szabályozható
A pohártartó ötletes, ugyanis ha nincs rá szükség "elrejthető"...
... így plusz tárolórekeszként használható
A váltó alatt a PHEV modellekben szabályozható a hajtáslánc működése is
A GT-line kivitelben az ülésekre egyáltalán nem lehet panasz. A kárpitozás kiemelkedően jó, elöl és hátul is bőséges a térkínálat, sőt, a konkrét példányban még a hátsó fotelek is fűthetőek. Jelen esetben a Sportage palettáján az egyik legszűkösebb a csomagtér a PHEV hajtás miatt, de így is 540 literrel lehet gazdálkodni, a hátsó ülések lehajtásával pedig 1715 literre módosul a hasznos űrtartalom.   Bár a tesztpéldány még zöld rendszámmal járt nálunk, ám idén - ahogy az összes PHEV - már ez is csak fehér hátterű hatósági jelzéssel kerülhet forgalomba. A konnektoros hibrid Sportage szívét 1,6 literes, négyhengeres benzines erőforrás adja, amely önmagában 160 lóerőre és 265 newtonméterre képes. Ehhez társul a 91 lovas villanymotor 304 newtonméterrel. A rendszerteljesítmény 245 lóerőre, és 350 newtonmétrre jön ki. A PHEV kivitel minden esetben hatfokozatú automata váltóval és összkerékhajtással készül. A hajtásláncot pedig a 13,8 kilowattórás akkumulátor teszi teljessé.
A Sportage orrában 1,6 literes benzinmotor található
A gyári értékek szerint vegyes használatban 64-67 kilométert képes megtenni kizárólag villanyhajtással, a tesztidőszak alatt pedig csupán néhány kilométerrel maradt el ettől, egész pontosan 59 kilométert tudtam kihozni belőle. Természetesen a rendszer nem hagyja csutkára lemeríteni a telepet, 15-17 százalékos töltöttségnél automatikusan átvált HEV üzemmódra, és onnantól full hibridként funkcionál. Vegyes használatban (vagyis a benzinmotort és a villanyhajtást felváltva használva) szintén remek értéket produkált, ugyanis 100 kilométerre vetítve mindössze 2,97 literrel működött (a vonatkozó gyári érték egyébként 1,1 liter). Ha az akkumulátort kivesszük a képletből, akkor sem hajmeresztő az étvágya. A tesztidőszak alatt 7,46 l/ 100 kilométerre jött ki a matek , de a közel 3 literes fogyasztás mégiscsak barátibb, szóval nem érdemes a töltéssel spórolni.
A 13,8 kilowattórás telep csupán az AC töltést támogatja, maximum 7,2 kilowattal. Teljesen lemerített állapotból 1 óra 45 perc alatt képes feltölteni 100 százalékra
Összességében tehát a Sportage még közel 4 évvel a bemutatása után is egy remek SUV, és remélhetőleg a frissítés csak javítani fog ezen, talán megjelenik a DC töltés a PHEV-eknél, és akkor szinte biztos, hogy még több fog belőle fogyni. A Sportage ötödik generációjával nem most találkoztam először. Két éve egy zsolnai Kia gyárlátogatás alkalmával oda-vissza volt szerencsém vezetni Budapestről, a menetkomfortja pedig már akkor meggyőzött. A maratoni út során is kényelmesnek bizonyult, és a vezetéstámogatók többsége is kiválóan végezte a dolgát. Tehát hosszabb távon már bizonyított, így most főként a városi használatra fókuszáltam a tesztidőszak alatt. A futómű ezúttal is meggyőzött: a helyenként botrányos minőségű fővárosi szakaszokon is szépen kimozogta az úthibákat, pedig a tesztpéldányra is méretes, 19 colos felnik kerültek, mégsem túl kemény a rugózás. A 4,5 méteres hossza urbánus környezetben tud  problémás lenni - főként parkolásnál - de ezt is nagyban megkönnyíti az autó, hiszen a 360 fokos kamera remek minőségű képet közvetít, de ha még ez is túl melós feladat lenne, akkor egy "parkoló inas" segíti ki a sofőrt.
Szintén egy ötletes megoldás: az irányjelző aktiválásával egy időben a holttérfigyelő kamera is megjelenik a műszeregységen
Na de mennyit is kérnek mindezért? A legolcsóbb Sportage modellek már 11 millió forint környékén elérhetőek, viszont ha a PHEV hajtásláncra fáj a vásárló foga, akkor minimum 17 649 000 forinttal kell számolnia, amelyhez a Gold felszereltség tartozik. Ha a képeken szereplő GT-line a favorit, akkor 19 849 000 forintra módosul az ár. A tesztpéldány ezen felül egy 175 ezer forintos metálfényezést kapott, illetve az Ülés csomagot (műbőr hát és ülőlap / Suede oldalbetétek, memória funkció a vezetőüléshez, szellőztethető első ülések) - utóbbit 400 ezer extra forintért. Így az egzakt példány ára 20 424 000 forint. Végső soron tehát nagyon is érdemes még a frissítés előtti példányokra is lecsapni, mert áremelkedésre lehet számítani idén.
Értékelés
Pozitív
Fizikai gombok megléte, prémium anyaghasználat, tágas utastér
Negatív
Túl sok zongoralakk, DC töltés hiánya
Árak
Tesztmodell alapára
17 649 000 Ft (2025.01.17.)
Tesztautó ára
20 424 000 Ft (2025.01.17.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
183 kW (249 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
350 Nm 1500-3500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,3 s
Végsebesség:
186 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
1,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4515 mm
Szélesség:
1865 mm
Magasság:
1650 mm
Saját tömeg:
1830 kg
Össztömeg:
2415 kg
Terhelhetőség:
585 kg
Tengelytáv:
2680 mm
Karosszéria-kivitel:
SUV
Csomagtér:
540-1715 l
Motor és váltó
Motor:
Plug-in hibrid
Motorosztály:
Euro 6e
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
Hatfokozatú automata
Nyomaték:
350 Nm 1500-3500 1/min-nél
Teljesítmény:
183 kW (249 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
186 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,3 s
CO2-kibocsátás:
25-28 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
1,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
2,97 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?