Erre készülj, ha autóval mész a környező országokba nyaralni!
Egy elfelejtett vagy hibásan megvásárolt matrica akár többszáz eurós bírságot is eredményezhet.
Az autópályák használatához szinte minden országban szükség van valamilyen úthasználati díj megfizetésére, azonban a rendszer és az ellenőrzés országonként eltérő. Itt egy áttekintés a legfontosabb tudnivalókról.
Az Arval flottakezelő tapasztalatai szerint az év nyári időszakában jelentősen megnő az olyan esetszám, amikor a járművek megfeleltek volna az úthasználati díjfizetésnek, azonban a matrica nem megfelelő felhelyezése miatt az ellenőrzőrendszerek mégis bírságot generálnak. Ezért a vállalat munkatársai összegyűjtötték azokat a leggyakoribb technikai, ill. emberi hibákat, amelyek elkerülése segíthet abban, hogy az autósok nyugodtan és bírságmentesen élvezhessék utazásukat.
Az egyes országok szabályozása az úthasználati díjak tekintetében eltérő, ezért az alábbiakban összefoglaljuk, hol milyen rendszer van érvényben, és melyek azok a kritikus pontok, amelyekre érdemes különösen odafigyelni a büntetések elkerülése érdekében.
Ausztria
Ausztriában az autópályák és gyorsforgalmi utak használatához matrica szükséges, amely hagyományos (öntapadós) vagy digitális formában is megvásárolható. A digitális matrica népszerű választás, mivel nem szükséges semmit a jármű szélvédőjére ragasztani. Fontos azonban tudni, hogy magánszemélyként történő vásárlás esetén 18 napos türelmi idő vonatkozik a digitális matricára. Amennyiben a vásárláskor az ügyfél „üzleti ügyfélként” regisztrál vagy lemond az elállási jogáról, a digitális matrica akár perceken belül érvénybe léphet, így az osztrák autópályák azonnal használhatók. A legolcsóbb lehetőség az egynapos matrica (9,30 euró), azonban a 10 napos matrica (12,40 euró) a leggyakoribb választás. Gyakori hiba, hogy az utazók nem veszik figyelembe: bizonyos útszakaszokon – például alagutaknál vagy hegyi utakon – külön díjfizetés szükséges. A legismertebb fizetős szakaszok közé tartozik a Tauern- és Katschberg-alagút (A10), az Arlberg-alagút (S16),valamint a Gleinalm-alagút (A9). Ezek ún. „Sondermaut”-szakaszok, amelyekre a hagyományos matrica nem vonatkozik.
Szlovákia
Szlovákiában kizárólag digitális matricát használnak az autópályákon, fizikai matricára már nincs szükség. A 10 napos matrica ára 12 euró, és a vásárlás nagyon egyszerű: online is megoldható, sőt magyar nyelven is elérhető a hivatalos oldaluk. A legtöbb büntetés abból ered, hogy az autósok késve veszik meg a matricát, jellemzően a határ után, de már kamerával rögzített szakaszon. Emellett gyakori hiba a hibás rendszám megadása, vagy hogy nem tudják, pontosan mely szakaszok díjkötelesek, így elindulnak egy fizetős úton matrica nélkül.
Szlovénia
Szlovéniában 2021 óta teljesen digitális rendszert alkalmaznak, így itt sincs szükség semmilyen fizikai matricára. Az egyhetes matrica 16 euróba kerül, rövidebb időre sajnos nincs olcsóbb opció, ezt sok utazó rossz néven veszi, főleg ha csak átutazik. A leggyakoribb hiba a késedelmes vásárlás: ha a határt követően az első kamerás szakaszon még nem vetted meg a matricát, könnyen jöhet a büntetés. Emellett sokan nem veszik észre, hogy az elektronikus rendszer azonnal ellenőriz, és a rendszám bármilyen elírása automatikusan érvénytelenné teszi a matricát.
Horvátország
Horvátországban szakaszonként fizetendő autópálya rendszer működik. A belépéskor a járművezető jegyet kap, majd a kilépéskor kell fizetni készpénzzel, bankkártyával vagy az ENC elektronikus útdíj fizetési rendszer segítségével. A díjat a megtett távolság alapján számítják ki; például a Zágráb és Split közötti útvonal személyautóval körülbelül 25–30 euróba kerül. Gyakori probléma, hogy a jegy elveszik, ilyenkor a teljes szakasz díját kell megfizetni. Emellett előfordulhat, hogy a járművet a rendszer tévesen magasabb kategóriába sorolja – például kerékpártartó vagy tetőbox miatt –, ami szintén magasabb útdíjat eredményez. Az ENC készülék nem megfelelő működése is okozhat fennakadásokat a fizetés során. Az ENC készülékhasználata turisták számára is lehetséges, és különösen előnyös lehet, ha valaki hosszabb távon vagy több szakaszon közlekedik Horvátország autópályáin. A rendszer gyorsabb áthaladást biztosít a kapuknál, és akár kedvezményes útdíjat is kínál a hagyományos fizetéssel szemben. Az ENC készülék beszerezhető a horvátautópálya-kezelők (például a HAC) ügyfélszolgálati irodáiban vagy határhoz közeli töltőállomásokon, de előrendelhető online is, és egyes magyarországi partnercégeknél is hozzáférhető.
Románia
Romániában szinte minden főút és autópálya használatához szükséges a digitális úthasználati díj, azaz a rovinieta megfizetése. A 7 napos matrica kb. 3 euró, így olcsónak számít, de az autósok gyakran megfeledkeznek róla, mert sok helyen nincs fizikai kapu vagy külön jelzés. Fontos tudni, hogy nemcsak az autópályák, hanem a legtöbb főút is díjköteles, ezért sokan már a belépéskor hibát követnek el, ha nem rendelkeznek érvényes matricával. A rendszer online is működik, de mindenképp javasolt menteni vagy kinyomtatni a vásárlás igazolását, mert egy esetleges ellenőrzéskor ez lehet a különbség a bírság és a nyugodt tovább haladás között.
Csehország
Csehországban 2021 óta kizárólag digitális matricát használnak. A legnépszerűbb a 10 napos változat, amely 13 euróba kerül. A vásárlás könnyen elvégezhető az edalnice.cz oldalon, magyar nyelvű felület is elérhető. A leggyakoribb hiba az, hogy az autós rossz rendszámot ad meg, vagy nem veszi észre, hogy egy adott útszakasz már díjköteles. A cseh rendőrség szigorúan és hatékonyan ellenőriz, ezért a matrica meglétét mindig érdemes előre intézni.
Szerbia
Szerbiában a horváthoz hasonló fizetőkapus rendszer van érvényben. A megtett szakasz alapján kell fizetni, és gyakran alakulnak ki sorok a fizetőkapuknál a nyári időszakban. A Budapest–Belgrád útvonal díja nagyjából 10–12 euró. A leggyakoribb hibák közé tartozik, hogy az autós nem rendelkezik aprópénzzel, vagy rossz sávba hajt – például az ENC használóknak fenntartott sávba, miközben nem rendelkezik ENC készülékkel. A fizetésnél az euró is elfogadott, de a visszajárót szerb dinárban adják.
Forrás: Arval