Erre nagyon figyelj az ősz beálltával!

Az útra hulló, átnedvesedő falevelek úgy csúsznak, mint a hó!

Hiába ígérnek az időjósok még 20 Celsius fok feletti hőmérsékleteket októberre, a fák már elkezdték hullatni a lombjukat, így az utakon már sok a falevél. Ami veszélyes is lehet! Elmondjuk, hogyan csökkentheted a megcsúszás kockázatát!

Sokan nem is gondolnák, mekkora mértékben képes megváltoztatni a tapadási viszonyokat a sok aszfaltra hullott falevél. Pedig egy ilyen falevélrétegre hajtva a járművek fékútja, féktávolsága megnövekedhet, az autó stabilitása is csökkenhet és nem csak a nedves levelek miatt. Még szárazon is! Ezért faleveles útszakaszon ügyelni kell a kanyarodásra, a bemeneti sebesség és a kanyar ívének megválasztására, valamint a fékezésekre. Ha a falevelek átáztak, akkor már a hóréteghez hasonló módon romlanak a gumiabroncs tapadási jellemzői. Szintén veszélyes helyzeteket teremthet, hogy a falevelek eltakarhatják a közúti jelzéseket, továbbá elfedhetik a burkolat hibáit, még a mély kátyúkat is. A legtöbb útra hulló falevéllel októberben és novemberben találkozhatunk. Ilyenkor az átlagosnál óvatosabban célszerű haladni erdős útvonalakon, valamint fás területek, ligetek környezetében. Az időnként megváltozó tapadási viszonyok miatt ajánlott az alacsonyabb haladási sebesség megválasztása, az óvatosabb kormánymozdulatok alkalmazása, valamint a nagyobb követési távolság tartása. A falevél-jelenség a kezdő vezetőknek kihívást jelenthet, hiszen ők még nem tapasztalhatták meg ezt a jelenséget. Ezért a tapasztalatgyűjtés és a vezetői rutin fejlesztése érdekében a gyakorlás nem árthat egy vezetéstechnikai pályán, ahol a jelenség szimulációját meg tudják oldani. A kezdő vezetők mellett a motorosoknak is jobban figyelniük kell, hiszen a két kerék hamarabb megcsúszik, mint a négy kerék.
Hirdetés
A csúszás foka számos körülménytől függ: a lehullott falevélréteg vastagságától, nedvességtartalmától, a ráhullott csapadék mennyiségétől. A falevél csúszósságával kapcsolatban több autógyártó is teszteket végzett, a Ford például a belgiumi tesztpályáját borította be falevéllel és súrlódástesztelő eszköz segítségével mérte a csúszás változásának mértékét. A teszt során igazolták, hogy a nedves falevelek legalább annyira csúsznak, mint a hó! A közutak tisztán tartása az adott út kezelőjének a feladata: mindemellett a lombhullás csúcsán, szeles időben a rendelkezésre álló erőforrásokkal nehezen megoldható a levélmentesítés. Kertvárosias övezetekben tovább nehezíti a munkát, hogy az utóbbi években megfigyelhető egy rossz kertészeti szokás, amely szerint a motoros lombszívókat fordított üzemben lombfúvásra használják: kikergetik a faleveleket a kertből (parkból) a járdára, majd onnan is lefújják az útfelületre, ezért az ilyen környéken is érdemes vigyázni.
Hirdetés
Forrás: Kreszvaltozas.hu
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?