Hirdetés

Európa legnépszerűbbje, tavaly mégsem loptak belőle

Már teljes gőzzel itt a Zoe, de sok új villanyautót ígér még a Renault

Végre hazánkban is bemutatkozott, hivatalosan is itt a Renault Zoe, amiből már tavaly megérkezett a 400 kilométeres hatótávú verzió.

Európa legnépszerűbb villanyautója, a Renault Zoe már hazánkban is kapható, 8 millió forinttól vihető a 400 kilométer hatótávú verzió, 6,6 millió a 240 kilométeres belépőára

Aki szemfüles, az már tavaly megrendelhette a 400 kilométeres Zoét, hiszen már decemberben megismerhettük az árait. Hogy jól járt-e, aki akkor rendelt? Igen, hiszen ha nem is egyszerűen, de már megkapta a 1,5 millió forintos állami ártámogatást, viszont az új, homologizáció szerint 400 kilométeres hatótávú Zoe első példányai csak júniusban érkeztek hazánkba, pontosabban akkor tudtak rendszámot kapni. Volt továbbá néhány elsimítandó kérdés, amiért a Renault Hungária inkább kivárt, s csak most, októberben állt a sajtó elé az új Zoékkal.

Élénk, üdítő színekben is választható, 115 ezer forint a metálfényezés felára

Nagy különbség mondjuk nincs az elsőhöz mérten, ami 2012 decemberében debütált a francia piacon. Ott a Renault egyébként a villanyautó-eladások felét viszi, a Zoe pedig nem csak a franciák, Európa kedvenc villanyautója is, az pedig nem is kérdés, hogy a világviszonylatban best seller Leaf és az európai listavezető Zoe által a Renault-Nissan szövetség toronymagasan első a villanyautók piacán. Hogy még egy kicsit tovább erősítsék magukat, a Mitsubishi megvásárlása után azt ígérik, hogy 5 év múlva már palettájuk fele elektromos vagy hibrid lesz, ehhez a konszernen belül egy új elektromos CMF platformot fejlesztenek, az említett dátumig 600 kilométeres NEDC ciklus szerinti hatótávot és gyorsabb töltést kívánnak elérni, továbbá csupán ezen időtáv alatt 30 százalékos akkumulátor-ár csökkenést vizionálnak. Futurisztikusnak tűnik, de meg kell jegyezni: 100 évvel ezelőtt, az 1910-es években az elektromos autók piacrésze az Egyesült Államokban soha nem látott mértékű, 28%-os volt, aztán jött a Ford T-Modell és annak sorozatgyártása, ami életképtelen helyzetet teremtett a manufakturális módon gyártott villanyautók számára.

Mivel nem kap zöld rendszámot, a Twizy egyelőre nem életképes nálunk, a Kangoo Z.E. jövőre piacra lép, kétféle hosszúságú áruszállítóként és személyautóként is

Miként a PSA, úgy a Renault is próbálkozott már a kilencvenes években is a villanyautózással, a Clio első generációjából 80 kilométer hatótávolságú, akár 120 km/órás sebességre is képes elektromos változatot épített, az áttörést azonban mégis a Kangoo Z.E. és a Fluence Z.E. után bemutatott, de első alapjaiban villanyautónak tervezett modell, azaz a Zoe jelentette. Ez már legelső szériájával is 210 kilométeres hatótávot adott, aztán jött a 2015-ös frissítés, ami 240 kilométeres hatótávot hozott, majd a 2016-os nagy kapacitású akkus verzió, ami NEDC ciklus szerint már 400 kilométert ígér, amivel a ma – ténylegesen – kapható villanyautók körében rekorder, egyedül a hosszú várakozási idővel elérhető Teslák ígérnek fölé, de igazából még a Model 3 sem a Zoe árkategóriája, persze méretben sem azonosak.

Hirdetés

Egészen autószerű, a digitális kijelző induláskor és töltéskor is százalékosan mutatja az akkumulátor töltöttségét

Nem újdonság, hogy a 1,5 millió forintos állami támogatással 6,6 millió forinttól kapható meg a kisebbik (22 kWh) kapacitású akkumulátorral szerelt Zoe, míg a nagyobb akkus 8 millióról startol. Mindezt úgy, hogy alap a legfontosabbnak számító hőszivattyús hűtés-fűtés, a töltőpontokat is ismerő navigáció, a Renault Kártyás központi zár, az elektromos első ablak és tükörmozgatás, valamint a Bluetooth kapcsolatos hifi is. A 400 ezer forintos felárat jelentő Intens szint nem is elsősorban a zsebben hordható okoskártya, a 16 colos alufelni, az eső- és a lámpaszenzor vagy az elektromos hátsó ablak, hanem a minőségibb és komolyabb beltéri műanyagok miatt érheti meg, az alap Life ugyanis elég kényes fehér műszerfalbetétes belsőt kap.

Renault Zoe - árak állami ártámogatással és használtautó beszámítással
Life Intens
Z.E. R90 – 22 kWh/240 km 6 599 000
Z.E. R90 – 41 kWh/400 km 7 999 000 8 399 000
Z.E. Q90 – 41 kWh/370 km 8 599 000 8 999 000

Variálni nem csak az akkumulátorokkal, hanem a motorokkal is lehet. Nézzük előbb az akkukat: 22 és a 41 kWh-ás, méretében teljesen egyező választható, így ezek csereszabatosak is, akár utólag is cserélhetők. Míg a kisebbik kapacitású katódja lítium-magnézium-oxid (LMO), a nagyobbé lítium-nikkel-mangán-kobalt (NMC), az anód mindkettőnél szén. Ami pedig a motorokat illeti, a kisebbik akkuhoz csakis a Renault R90 kódra hallgató 92 lóerős, 220 Nm nyomatékú, 133 Wh/km szabványos fogyasztású motorja választható, ez azonban invertere miatt csak 22 kW-os töltést engedélyez. A nagyobb akkuhoz az előbbi motoron túl a Continental Q90-es kóddal futó, 88 lóerős, az R90-nel azonosan 220 Nm nyomatékú, de valamivel nagyobb, 146 Wh/km fogyasztású motorja is választható. Utóbbi ütőkártyája, hogy komolyabb invertere miatt 43 kW-os villámtöltővel is táplálható.

A 80%-os töltés a villámtöltővel nem egész 1 óra, a teljes telítés több mint 1 óra, hiszen nem tölthető végig teljes erővel az akkumulátor

A töltéshez – legyen az lassú, gyors, vagy villám – a Zoe egyedülálló módon csakis Type 2 csatlakozót használ. Sima konnektorra csatlakozva a 10 A-s alaptöltővel még a kisebbik akku feltöltése is 13, a nagyobbiké 25 óra – mindezt egy remek kalkulátorral árulja el a Zoe termékoldala. Viszont az szenzációs és egyedülálló, hogy az alapmodell is akár 22 kW-tal táplálható a töltőoszlopokról, így azoknál az is feltölthető 1,5 óra alatt, ahogyan a nagyobb akku is a 43 kW-os villámtöltőkről. Hogy jó választás-e a Type 2 csatlakozó, arra elég egyértelmű válasz, hogy míg egyenáramú (CCS és CHAdeMO) villámtöltőkből úgy 3000 van Európában, Type 2-ből több mint 30 ezer. Utóbbiak telepítése is sokkal olcsóbb, hiszen ezek a hálózatban folyó váltóáramot továbbítják, nem a töltőoszlopba kell elhelyezni az invertert és a konvertert. A Zoe töltőrendszerének további különlegessége, hogy folyamatosan ellenőrzi a hálózatot, így sosem terheli azt túl, nem fogja leverni a biztosítékot, amikor mondjuk bekapcsoljuk még a mosogatógépet.

Elektromosan nyitható az emblémát is hordozó töltőcsatlakozó-fedél

A hatótávok alapján is meglepően őszinte a Renault, azt mondjuk leszögezik, hogy a ciklus szerinti nyilván nem lesz valós, de ilyen a ciklus, így azt mondják, az alapakkussal télen akár 115 kilométerre is csökkenhet a hatótáv, de nyáron is jó, ha összejön a 200. Utóbbit a legjobb hatótávú, Renault-motoros, nagyobbik akkus esetén télen is reálisnak mondják, nyáron pedig a 300-at, a villámtölthető Continental motoros esetén 20 kilométerrel kevesebbet ígérnek. Egy vicces applikáció a hatótáv kapcsán is elérhető a Renault weboldalán. 130 km/órás tempót tartva a belépő Zoe 100 kilométert sem tud megtenni, a nagyobbik akkus is csupán 157-163 kilométert, 50 km/órás tempóval viszont az alap is 210, a nagyobb akkus 380 km fölött teljesít.

Meredek falakkal, de divatos vonalakkal határolt az utastér

A kissé későn bemutatkozott Zoe egy – legjobb választásnak tűnő – nagykapacitású akkus, Renault-motoros verzióját rögtön meg is kaptuk tesztre, a 100%-ra töltött autó 300 kilométeres hatótávval fogadott, de a szabályokat alapvetően betartó, a forgalom ritmusát követő vezetéssel 20 kilométer megtétele után is 310 kilométeres hatótávnál járok már. Közben az ötszemélyes Zoe külméretéhez, 4,08 méteres hosszához képest elég tágasnak mondható, egyelőre nagyon szimpatikus, s a városi forgalomban olyan jónak bizonyul, hogy már most bűnnek tűnik belső égésű motoros autót venni. A 400, de akár a 300-350 kilométeres hatótáv és a 2 órás töltési idő elég jó alternatívának tűnik, pláne 8 millió forintos (államilag támogatott) alapárral.

Tükrök nélkül 1,73 méter széles, 4,08 méter hosszú, a tengelytáv 2,59 méter – akár négy felnőtt is kényelmesen befér, öten rövidebb távon el lehet benne lenni, a csomagtér egész nagy: 338-1225 literes

Hogy mindez mind többeknek tűnjön jó ajánlatnak a Renault jövő év végéig az összes márkakereskedéséhez telepít töltőt, a 41 helyszínre összesen 70-et, részint villámtöltőket. Villanyautóihoz pedig az 5 év/100 ezer kilométer általános garancián túl 8 év/160 000 km akkugaranciát is ad – itthon ugyanis a Nyugat-Európában bevett akkubérleti konstrukció helyett azok is a vevők tulajdonába kerülnek. Nálunk valami miatt nem kívánták a több millió forintot érő telepeket bérbe adni, így nálunk még most is igaz, hogy a villanyautó befektetést igényel, de céges használatban (cégautó-adó mentessége miatt) akár 5 éven belül is megtérül, érdemes vele számolni. Már csak azért is, mert a nyugat-európai biztosítók kgfb és casco kapcsán is a lehető legkedvezőbb díjakat ajánlják a villanyautósoknak: ennek oka, hogy a villanyautó szinte mindenkit megtanít higgadtan vezetni, másrészt a tavalyi évben nem csak az Európa kedvencének számító Zoéból, villanyautóból sem loptak el egyetlen példányt sem – a teljes EU területén. Többek között annak köszönhetően, hogy a legtöbben, így a Zoékban is ott van a gyári nyomkövetés. A (helyi szinten) emissziómentes autózás így aztán talán a hazánkban igen rossz válási mutatókat is javíthatja, hiszen a nagy testvér mindent lát.

Hirdetés

Vélemény, hozzászólás?