Év Magyar Autója 2022: mutatjuk a nyerteseket

Audi győzelem, Suzuki közönségdíj az Év Magyar Autója versenyen, íme az összes díjazott!

A hazai gyártású autók között hirdetett Év Magyar Autója díjat ezúttal az Audi vitte, de a Magyar Év Autója díjcsokorban számos egyéb győzelem és Suzuki közönségdíj is született.

Harmadik éve szervezte az Autós Nagykoalíció (ANK) és a Járműipar.hu az Év Magyar Autója versenyt, melynek zsűrijébe nagy példányszámú online és print lapok újságíróit hívta meg, így Bíró Csongor (Járnűipar.hu), Csordás Gábor (Autó és Stílus, Player.hu), Gulyás Péter (origo.hu) és Miklós-Illés Kálmány (Autó-Motor) mellett magam is részt vehettem a pontozásban és az évad során szervezett számos tesztelésben. A hazai gyártású modellek körében hirdetett Év Magyar Autója díjért idén a tavalyi ezüstérmes Audi Q3 Sportback Plug-in Hybrid és a tavalyi győztes erős frissítésével született Suzuki S-Cross indult, míg a Magyar Év Autója díjakért 8 különböző kategóriában 34, az Év Zöldautója díjért 7 kategóriában 23 modell indult.
Hirdetés
A hazai gyártású modellek körében nem csak az autó maga, a gyártója által a GDP-hez hozzáadott érték is a szempontok között szerepel, továbbá a modell innovációi, hazai beszállítói aránya is. Összességében a győri Audi Q3 Sportback PHEV gyűjtött több pontot, de a hazai autógyártás magas színvonalát mutatja, hogy idén a díjért nevezett modellek közül már mindkettő hibrid volt, még ha a Suzuki a megfizethetőbb lágy hibrid is.

Bár az Év Magyar Autója 2022 díjat az Audi Q3 Sportback PHEV viselheti, további 15 modell kapott díjat a zsűritől, egy pedig az Év Magyar Autója Közönségdíját vihette el.

Kezdjük az utóbbival, azaz a közönségdíjjal, amelyre a díjra nevezett mind az 58 modell esélyes volt. Nagy küzdelemben, de a hajrában fölényes pontfölényt szerezve az idei hazai autóeladásokat is vezető új Suzuki S-Cross nyert, a top 10-be a következő modellek fértek bele: 2. Kia Sorento 3. Suzuki Vitara, 4. Hyundai Ioniq 5, 5. Dacia Duster, 6. Peugeot 308 SW, 7. Hyundai Tucson, 8. Renault Arkana E-Tech, 9. Opel Astra PHEV, 10. Opel Grandland (a teljes lista és a pontszámok a www.evmagyarautoja.hu oldalon láthatók).
Hirdetés
A legtöbb, 34 modell a Magyar Év Autója díjakért indult, itt nyolc kategóriában hirdetett győztest a zsűri. A kisautók körében az új Skoda Fabia, a frissített Volkswagen Polo és a crossoveres Toyota Yaris Cross mérkőzött, ami praktikusságával és aszkéta fogyasztásával magabiztosan nyerte is a kategóriadíjat. Széles palettát ölelt át a családi autók kategóriája, a klasszikus Volkswagen Golf Variant mellett a hétüléses, már mindenképp elektromos Opel Zafira-e Life, a szintén hétüléses Volkswagen Caddy Life és az új Nissan Qashqai mérkőzött. A legtöbb pontot a talán legkevésbé izgalmas, de annál praktikusabb VW Golf Variant szerezte. Az üzleti autók kategóriája jól mutatja, hogy a nevezések alapján nem feltétlenül egymás mellé kerültek a méretben azonos modellek, az új Peugeot 308 SW-t ugyanis ide igazolták, nem pedig a Golf mellé, itt a Skoda Octavia e-tec, valamint a Lexus ES és a Lexus LS volt a vetélytársa. A pontversenyt az üzleti autók között - a piaci eredményeket is visszaigazolva - a Skoda Octavia nyerte.
Hirdetés
A Magyar Év Autója 2022 díj nyertesei:
  1. Magyar Év Autója 2022 - kisautók: Toyota Yaris Cross
  2. Magyar Év Autója 2022 - családi autók: Volkswagen Golf Variant
  3. Magyar Év Autója 2022 - üzleti autók: Skoda Octavia e-tec
  4. Magyar Év Autója 2022 - kis szabadidő-autók: Honda HR-V
  5. Magyar Év Autója 2022 - közepes szabadidő-autók: Hyundai Tucson
  6. Magyar Év Autója 2022 - nagy szabadidő-autók: Lexus NX
  7. Magyar Év Autója 2022 - kishaszonjárművek: Toyota Hilux
  8. Magyar Év Autója 2022 - sportautók: BMW M4 Competition

A szabadidő-autók között akkora a nyüzsgés, hogy nem is fértek el egy kategóriában. A kicsik között a Honda HR-V, a SEAT Arona és a Suzuki Vitara, valamint a Volkswagen Taigo versenyzett, az összességében legújabb és legmodernebb hajtású Honda nyert. A közepes SUV-ok között a Hyundai Tucson dolgát a Nissan Qashqai, a Dacia Duster, az Opel Grandland és a Renault Arkana nehezítette, de nem annyira, hogy ne tudjon nyerni. A nagyok között igazán szorosan alakult a hajrá, a plug-in hybrid verziójával lehengerlő, akár 70 kilométeres elektromos hatótávra is képes Lexus NX csupán egyetlen ponttal verte meg a Skoda Kodiaqot, a harmadik helyet pedig a tágas és kényelmes, mégis takarékos Toyota Highlander szerezte meg, a Volkswagen Tiguan Allspace és a Subaru Outback előtt. A sportautók között hangos küzdelem alakult ki, a leggyengébb modell is 261 lóerős volt, az 510 lovas BMW M4 Comptetiton egyetlen ponttal múlta felül az év egyik meglepetés autóját, a 261 lóerejével is fickós Toyota Yaris GR sportmodellt. A kishaszonjárművek között is szoros versenyben győzött a Toyota Hilux a Ford Ranger Stormtrak és a Volkswagen Caddy Cargo előtt. Hét díj az Év Zöldautója 2022 kapcsán is
Az eladásoknak és pláne az új modelleknek egyre jelentősebb részét adják az elektromos és hibrid modellek, így körükben is 7 kategóriában nevezhették modelljeiket az importőrök. A hibrideknél feltétel volt az 50 g/km alatti CO2 emisszió, így ide gyakorlatilag csak plug-in hybrid modellek fértek be. Az elektromos városi autók kategóriájában a viszonylag elérhető árú Fiat 500e, a hátsó hajtása és formája miatt is egyedi Honda e, valamint az élvezetesen vezethető Mini Cooper SE indult, utóbbi nyert. A legnagyobb pezsgés az elektromos szabadidő-autók kategóriájában volt, itt szerepelt a legtöbb modell, a Volkswagen-konszern az ID.4 mellett az azonos műszakiságú Skoda Enyaq iV-t és az Audi Q4 e-tron-t is nevezete, a Ford a Mustang Mach-E-vel, a Lexus az UX 300e-vel, a Citroën az ë-C4-gyel, míg a Hyundai az Ioniq 5-tel szerepelt. Utóbbi 1 ponttal többet szerzett, mint a Skoda Enyaq, így 2022-ben viselheti az Év Zöldautója címet a szabadidő-autók kategóriájában.
Hirdetés
Kifejezetten érdekes volt az elektromos prémium autók kategóriája, itt ugyanis a BMW iX mellett a sportos Cupra Born és a még inkább fickós Audi e-tron GT, valamint a hajtáshoz szükséges áramot üzemanyagcellájával magának megtermelő Toyota Mirai szerepelt. Mondhatni, hogy nem is egy autó, hanem egy guruló nappali, a lounge fílinget 4 keréken adó BMW iX nyert a kategóriában. A hibrid városi autók körében egyetlen modell, az Opel Astra PHEV indult, így ő egyértelműen nyert, a hibrid szabadidő-autóknál viszont már volt küzdelem a Hyundai Tucson PHEV, a Jeep Wrangler 4xe és a Kia Sorento PHEV között, végül a Kia az EV6 Év Autója díja mellé még egy első helyezést zsebelhetett be. A díjesőnek még nincs vége, ugyanis a Volkswagen Passat GTE és a DS 4 E-Tense a hibrid prémium autók Év Zöldautója díjáért mérkőzött, az új francia versenyző több prémium jellemzőt felmutatva nyert. Az elektromos kishaszonjárművek Év Zöldautója díjáért három francia eredetű modell, az Opel Combo e-Cargo, a vele lényegében egyező Toyota Proace City Electric és a nagyobb méretű Toyota Proace Electric mérkőzött, szerényebb árával az Opel nyert. Az Év Zöldautója 2022 díj nyertesei:
  1. Év Zöldutója 2022 - elektromos városi autók: Mini Cooper SE
  2. Év Zöldutója 2022 - elektromos szabadidő-autók: Hyundai Ioniq 5
  3. Év Zöldutója 2022 - elektromos prémium autók: BMW iX
  4. Év Zöldutója 2022 - hibrid városi autók: Opel Astra PHEV
  5. Év Zöldutója 2022 - hibrid szabadidő-autók: Kia Sorento PHEV
  6. Év Zöldutója 2022 - hibrid prémium autók: DS 4 E-Tense
  7. Év Zöldutója 2022 - elektromos kishaszonjárművel: Opel Combo-e Cargo

Év Beszállítója 2022 díj
A Járműipar autóipari szakmai magazin és az Autószektor autós portál az Autós Nagykoalíció közreműködésével idén is kiosztotta az Év beszállítója díjakat. Azok a Magyarországon termelő, fejlesztő vagy szolgáltató, autóiparban érdekelt vállalatok nyerhetik el ezt a kitüntetést, amelyek a megelőző évben, tehát jelen esetben 2021-ben komoly beruházást, létszámbővítést és fejlesztést hajtottak végre Magyarországon. A szerkesztőségek a megkérdezett autógyárak, illetve autógyártók ajánlásaival a következő vállalatoknak ítélték az Év Beszállítója 2022 díjat: Robert Bosch Automotive Steering Kft. (Maklár); Hankook Tire Magyarország Kft. (Rácalmás); Hanon Systems Hungary Kft. (Pécs); Schaeffler Savaria Kft. (Szombathely); SK on Hungary Kft. (Komárom).
Hirdetés
Év Autós PR-szakembere 2022 díj
A zsűri minden évben kiválasztja azt a PR-szakembert, aki egész éves szakmai tevékenységével kimagaslik a mezőnyből, illetve a versenyben nevező importőr, márka képviseletében a leginkább segíti a zsűri munkáját. Idén egyhangúan Salgó Andrásnak (BMW Magyarország) ítélte oda a díjat a zsűri.
A nyertes modellek a zsűri szerint a hazai piac számára az egyes kategóriákban (a nevezett modellek sorából) összességében a legjobb választások. A díjátadót május végén tartják a szervezők, az Év Magyar Autója 2023-as verseny részleteit is akkor fogják ismertetni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?