EZ-1: Ez egy mobilitási megoldás, nem csak egy autó

A Renault új almárkája, a Mobilize mindent tud, ami ma menő az autóiparban

Elektromos hajtás, közösségi használat, internetkapcsolat és kis ökológiai lábnyom - ezek a fő jelszavak, melyek mentén a Renault új almárkája szeretné újrafeltalálni a közlekedést.

A Renault marketingesei minden jelszót bedobtak új almárkájuk, a Mobilize bemutatásához: elektromos, újrahasznosítható, megosztható, előfizetéses, internetkapcsolattal rendelkező, mobilis, és így tovább - úgy tűnik, a Mobilize mindent is tud majd. Ezek azok az ötletek, amiket már évek óta ígérgetnek az autógyártók, de igazából csak az elektromos hajtás valósult meg szemmel láthatóan, illetve az internetkapcsolat, ami azért a legtöbb autóban még mindig nem használható praktikusan annál többre, mint hogy megmondja az időjárást, vagy valós idejű forgalmi információkat adjon, már ahol ez elérhető - esetleg még wi-fit szór az utasoknak. A közösségi autózást sem az autógyártók csinálták meg, más cégek már rég lekörözték őket ilyen téren, ebben a közlekedési rendszerben ők legfeljebb csak az autók legyártásával vesznek részt (persze vannak gyári hátterű szolgáltatók is).
Hirdetés
Éppen ezek miatt nehéz optimistán tekinteni a Renault új almárkájának, a Mobilize-nak az indulására, pedig valóban hasznos dolgokat ígér a cég - csak nehéz elhinni, hogy ez mind meg is valósul majd. Ettől függetlenül persze szurkolunk nekik, hiszen jűrművük olyan újdonságokat ígér, mint például a közösségi energiahasználat, amiben ráadásul az elektromos autók elhasznált akkumulátorai is fontos szerepet játszanak, és így egy hosszabb, a környezetre kevésbé káros életciklust kapnak. Terveik szerint a használt aksikból a városok infrastruktúrájába, töltőhálózatába szervesen integrálható energiaközpontokat hoznak létre. Szeretnék megreformálni az autók tulajdonlását is, sőt, inkább megszüntetni vagy csökkenteni: a Mobilize járműveit számos konstrukcióval lehet majd használatba venni, ahol a hangsúly a használaton van - a vásárló csak felhasználó, nem pedig tulajdonos, és csak a megtett útért fizet.

A Renault szerint az autók jelenleg életük 90%-ában kihasználatlanok, de azért a 10%-os használatért az autó teljes értékvesztését (3 év alatt akár több mint 50%), karbantartását és tárolását meg kell fizetnünk.

A közösségi autózásban csak annyit fizetnénk, amennyit használjuk is az autót, a szervizköltségek, az amortizáció és a további hasonló kiadások a fenntartót terhelik - mint ahogy az már jelenleg is működik az olyan szolgáltatóknál, mint a MOL Bubi vagy a ShareNow, így hát kíváncsian várjuk, ezekhez képest milyen újdonsággal jelentkezik majd a Mobilize. A 21. században mindez persze csak nagymennyiségű adat elemzésével és folyamatos internetkapcsolattal kivitelezhető. A Mobilize erre is gondolt, partnerein keresztül összegyűjti és feldolgozza a felhasználói szokásokkal kapcsolatos információkat, hogy a lehető legoptimálisabban legyenek kihasználva járműveik. Céljuk, hogy az autók kihasználtságát a jelenlegi arányhoz képest 20%-kal emeljék, ami ha jól működik, azt jelenti, hogy kevesebb jármű is ellátja ugyanakkora népesség közlekedési igényeit, így kevesebb nyersanyagot és energiát kell felhasználni az eszközök gyártására és fenntartására, ezáltal csökkenthető az ökológiai lábnyom. Aki persze hosszabb távon szeretne egy autót igénybe venni, a Mobilize-nál ő is megtalálja a megfelelő csomagot, hiszen különböző fizetési konstrukciókat kínálnak majd a percdíjas használattól a lízingig.
Hirdetés
Mindezt ráadásul a Renault eddigi elektromos járművekkel kapcsolatos tapasztalataira és a kiterjedt kereskedői és szervizhálózatra építve vezetnék be, ami egy komoly mobilitási ökoszisztémát is eredményezhet. Bár a Mobilize alapvetően szolgáltatásokat kínál, nem termékeket, azért ők is előálltak egy kézzel fogható autóval, az EZ-1-gyel. Ez a Renault Twizyre emlékeztető apró városi jármű kétszemélyes, és a Mobilize mobilitási rendszerének szerves részét képezheti majd. Természetesen elektromos, kapcsolódik az internetre, így a közösségi autózásra alkalmas, és kulcs helyett a felhasználó telefonjával nyitható. Sőt, 50%-ban újrahasznosított anyagokból készül, és eleve úgy tervezték, hogy életciklusa végén 95%-ban újrahasznosítható legyen, részben a fent említett akkumulátoros megoldáson keresztül. De a használat ideje alatt sem hagyományos az aksi működése, ugyanis cserélhető, így ahelyett, hogy hosszú ideig várakoznánk a töltésre, elég csak egy akkumulátorpontra ellátogatni, ahol ki lehet cserélni egy 100%-os telepre. Ha mindezek a Mobilize ígéretei szerint megvalósulnak, és nem csak néhány külföldi nagyvárosban, akkor valóban élhető alternatívája lehet a hagyományos autóhasználati modellnek.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?