Ez a Csirke már nem a gengszterek autója: Jeep Cherokee teszt

Jeep Cherokee Limited 2.2D AWD teszt

Immár 10 éve a Fiathoz kötődik a Jeep, ez pedig autóikon is meglátszik. A Cherokee motorja például nem csak a Wranglerből, az Alfa Giuliából is ismerős lehet. Vajon milyen a csomag?

Hosszú, s nem feltétlenül fényes történelmet tudhat maga mögött a Jeep, hiszen az első Willys prototípus 1940-ben készült el, s a második világháború ikonikus autója volt. Ha nem lenne elég a háborús kötődés, számos filmben, de még a rendszerváltozás utáni Magyarországon is tipikusan "gengszterautó" volt a Jeep, még ha egy Cherokee azért annyira nem is annyira tipikusan, mint a Grand Cherokee. Ez viszont a múlt, a tavalyi év elején, amerikai szokás szerint már 2019-es modellként bemutatott Cherokee például már csakis négyhengeres motorokkal kapható (Európában), a 2,0 literes turbós benzines ugyanúgy ismerős lehet az Alfa Romeo kínálatából, mint a 2,2 literes, 195 lóerős, 450 Nm nyomatékú dízel. Naná, hogy egy SUV-hoz utóbbi illik jobban, így aztán a tesztautóba is ez került. A Cherokee 4,62 méteres hosszával középméretűnek számít, csakis ötüléses lehet, igazi kényelmet viszont csak négy embernek ad, a hátsó ülés is hangsúlyosan formázott. Viszont négyen valóban döbbenetes kényelmet kapunk a Cherokee-ban. Alapáron jár a bőr kárpitozás, ami ráadásul három árnyalatban választható. A tesztautó világos szürkéje kellemes, növeli az amúgy sem rossz térérzetet. Maga az anyag kissé csúszós, de az ülések kellően jó tartásúak, az első háttámlákba dombornyomott Jeep logó is került. Pakolóhely bőven van, nagyok az ajtózsebek, fedeles rekesz még a műszerfal tetejére is került. A Cherokee egy nagyon kényelmes, otthonos belteret ad, s ehhez minden egyéb jellemzője is passzol.
Hirdetés
Igazából mérete még abszolút élhető, hosszával például 12 centivel rövidebb egy kombi Ford Mondeónál, szélessége 2 centivel több csupán. Magassága van persze, de az 1,67 méteres adat még inkább SUV-okra, semmint valódi terepjárókra jellemző. Pedig a Cherokee igazából annak ellenére valódi terepjáró, hogy vélhetően senki nem fogja úgy használni. A 195 lóerős dízelhez alapáras az összekerékhajtás, ami a változtatható terepmódok mellé még felezőváltót és zárható hátsó differenciálművet is kaphat, előbbi a tesztautóban is szerepelt. Egész tisztességes a 20 centis hasmagasság és a 18,9 fokos első, 25 fokos hátsó terepszög, valamint a 19,5 fokos "buckaszög" is, de 19 colos alukerekeivel a Cherokee mégsem igazán terepre való. Szinte hihetetlen, de ez a terepmonstrum autópályán érzi a legjobban magát. Városban jól hallható a motorhang, ha éppen nem aktiválja magát a kissé lassú stop-start, érezhető a rezonancia is, továbbá minden egyes elindulásnál szembetűnő, hogy közel 2 tonnás (!) saját tömeget kell megmozgasson a motor. Amúgy egész tisztességesen teszi, hiszen ha akarjuk 8,8 másodperc alatt letudható a 100-as sprint, az autópályás végsebesség pedig 200 km/óra fölötti. Utóbbit nem próbáltam, mert épp nem vitt Németország felé az utam, azt viszont tudom, hogy a nálunk megengedett 130 km/órás tempóval csendesen, a 9 fokozatú automata váltónak köszönhetően egészen alacsony (1800/perc) fordulattal autózhatunk. A váltó amúgy a sok fordulat ellenére kicsit sokáig forgatja a motort, s kapcsolásai is inkább kimértek, mint gyorsak. Viszont az tény, hogy a fogyasztásra kedvezően hat a sok sebesség. A közel 500 kilométeres teszt (igaz, zömében autópályán) 7,8 l/100 km tesztátlagot hozott, ami nem vészesen több a 6,9 literes gyári vegyes értéknél, s a méretek, a tömeg és a teljesítmény tükrében is abszolút jó. A Cherokee legfőbb jellemzője a kényeztetés: a 19 colos kerekekkel is kellően kényelmes az elöl-hátul független futómű, stabilitása is hozza a kötelezőt, ami pedig a legfőbb ütőkártya, az az ár/érték arány. A felezőváltós, amúgy automata, a hátsó hajtást csak szükség esetén kapcsoló, lejtmenetvezérlővel is megspékelt összkerékhajtású Cherokee Limited ezzel a dízellel 16,29 millió forinttól vihető haza, ami annak tükrében nagyon kedvező, hogy olyan szinten fullextrás, hogy az árban a nyitható panorámatetőtől a bőr kárpiton és a navigációs, tolatókamerás központi rendszeren át a távolságtartós tempomatig és a holttérfigyelőig minden benne van. A tesztautónál például csak a 280 ezer forintos metálfényezés növelte az árat. Így az 5 év/100 ezer kilométer garanciával adott Cherokee egy érdekes színfolt, hiszen különcségével és ellátmányával is jól felveszi a versenyt a prémium vetélytársakkal, de náluk érezhetően olcsóbb. Ütőkártyaként pedig terepen méretosztálya legjobbjaként tartják számon, már ha ez számít is valamit.
Értékelés
Pozitív
Kényelmes futómű és ülések, jó felszereltség, komoly terepjellemzők, csendes autópályás futás
Negatív
Kissé lassú váltó, városban jól hallható, érezhető rezonanciájú motor
Árak
Tesztmodell alapára
16 290 000 Ft (2019.06.14.)
Tesztautó ára
16 570 000 Ft (2019.06.14.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2184 cm3
Teljesítmény:
147 kW (200 LE) 3500 1/min-nél
Nyomaték:
450 Nm 2000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,8 s
Végsebesség:
204 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4624 mm
Szélesség:
1859 mm
Magasság:
1670 mm
Saját tömeg:
1953 kg
Össztömeg:
2495 kg
Tengelytáv:
2700 mm
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Csomagtér:
448-570 l
Belső szélesség elöl:
1480 mm
Belső szélesség hátul:
1470 mm
Belmagasság elöl:
870-950 mm
Belmagasság hátul:
870 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
240 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
510 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1330 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
400-720 mm
Csomagtér hossza:
840 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1700 mm
Raktérnyílás szélessége:
1050 mm
Raktérnyílás magassága:
830 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro6d-TEMP
Hengerűrtartalom:
2184 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (9 fokozatú tiptronic) sebesség
Nyomaték:
450 Nm 2000 1/min-nél
Teljesítmény:
147 kW (200 LE) 3500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
204 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,8 s
CO2-kibocsátás:
175 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,8 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
55 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
61 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
65 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?