Nehezen lehet felfogni 1914 lóerőt négy keréken
Debütált a Rimac C_Two gyártásérett verziója, ami immár a Nevera nevet viseli, a Horvátország tengerpartjánál a vizet hirtelen, rövid idÅ‘re felkorbácsoló nevera szél után. A nevera jön, megbolygatja a tájat, aztán gyorsan távozik - Ãgy jellemezhetnénk a Nevera belépÅ‘jét is az autóiparba: hirtelen felkavarja a versenytársakat, de nem sokáig ténykedik, 2 másodperces 0-100 km/h-s sprintjével elég hamar odébb áll. Ez egy hiper-GT, ami a szelekhez hasonlóan viharként vonul végig Európán, Olaszországtól kezdve Németországon át Angliáig és Franciaországig a nagy autógyártók küszöbére piszkÃtva. És nem csak képletesen van ez Ãgy, a Nevera a hajmeresztÅ‘ teljesÃtményével kontinensfaló túrautónak is kiváló.
A horvát férfiak nemzeti viseletét jelképezi a nyakkendÅ‘-motÃvumot idézÅ‘ oldalsó légbeömlÅ‘
A Bugatti Chiront legyorsulja, és még ha a franciák legendás szerkezete végsebességben felül is múlja, ezt akkor is csak egy W16-os benzinfaló szörnyeteggel érték el. A Lamborghini és a Ferrari még a homokozóban figyeli, mit is lehet kihozni az elektromos meghajtásból, a Mercedes évek óta nem készült még el az egyébként is csak hibrid AMG One-nal, a Porsche és a McLaren még korábbi babérjaikon ülnek. Az Aston Martin sem mert még a teljes villanyhajtáshoz nyúlni, egyedül a Lotus érhetné utol a Neverát, de az Evija sorozatgyártású verziója még álcázva futja a tesztköröket. Több évtizedes múlttal rendelkezÅ‘ autógyárak kényszerülnek egy horvát fiatalember mögé, aki 20 évesen kezdte egy 3-as BMW elektromosra konvertálásával, majd aki 10 év alatt Zágrábban a semmibÅ‘l épÃtett fel egy mára 1000 fÅ‘t foglalkoztató autógyárat, amibe bevásárolta magát a Porsche és a Hyundai, és ami olyan márkáknak adja el villanyhajtását, mint az Aston Martin, a Pininfarina, a Koenigsegg, a Renault és a Cupra. Mate Rimac 33 éves, és még itt sem áll meg, hamarosan 70 milliárd forintnyi összegbÅ‘l húzza fel új központját Zágráb mellett.
AktÃv aerodinamika segÃt tapadni vagy száguldani
A Neverát szomszédaink tervezték, fejlesztették, és ott is gyártják mind a 150 leendÅ‘ példányt. 120 kWh-s, a teljes egészében szénszálból készülÅ‘ monocoque vázszerkezet belsejébe épÃtett akkumulátorukat házon belül hozták létre, a váz pedig az autóiparban valaha készült legnagyobb egybefüggÅ‘ karbondarab. Mozgatásához 1914 lóerÅ‘t sajtol ki belÅ‘le négy villanymotor, a maximális forgatónyomaték más sportkocsikat, kamionokat, illetve gyakorlatilag minden szárazföldi közlekedésre alkalmas szerkezetet megszégyenÃtÅ‘ 2360 Nm. Azonnal beszálltak a gyorsulási versenybe, büszkén hangoztatják az 1,85 mp-es 0-60 mérföld/órás sprintjüket. A 100 km/h viszont inkább 62 m/h-nak felelne meg, és még azt is megjegyzik, hogy az értékben nincs benne az egy lábnyi "kigurulás" - a nálunk használt mérések alapján valószÃnűleg inkább 2 másodperc jönne ki, de pont a fenti módon mér a Tesla is, akik leendÅ‘ Roadsterének 1,9 mp-es értékét igyekeztek
felülalulmúlni. 300 km/h-hoz bő 9 másodperc kell, a végsebesség pedig 412 km/h, ami villanyautós berkekben hallatlan.
Sirályszárnyas ajtók nélkül nem is lenne igazi hiperautó
Egy 2 millió eurós hiperautónál általában nem szokta érdekelni a tulajt, mennyit fogyaszt, Ãgy valószÃnűleg itt sem fog majd számolgatni a vevÅ‘, hogy a Neverának van-e a legjobb hatótávja a konkurensekhez képest, részben mivel eleve nincsenek is konkurensek. Egyébként WLTP szerint 550 km-t tud, ami az erÅ‘s középmezÅ‘nybe juttatja az elektromos autók között. Ennél fontosabb persze például a figyelemreméltó aktÃv aerodinamika, ami vezetési módtól függÅ‘en jelentÅ‘s mértékben tudja növelni a tapadást a pályázáshoz, vagy csökkenteni a légellenállást az autobahnozáshoz. Apropó vezetési módok: hétféle közül választhat az ügyfél, akinek van mersze 1914 lóerÅ‘ fölött diszponálni. Van Comfort, Sport és Drift mód, a hatótávot maximalizáló Range, a minden egyebet maximalizáló Track, és kettÅ‘ egyénileg konfigurálható beállÃtás. A négy kerék mindegyikére eltérÅ‘ mennyiségű nyomatékot juttató rendszert szintén a Rimac fejlesztette, ezáltal kanyarban is elképesztÅ‘en stabil marad az autó (aminek a nagyon alacsonyan lévÅ‘ tömegközéppont és a 48:52 arányú súlyelosztás is jót tesz), de igény szerint is választható, hogy inkább az elsÅ‘ vagy hátsó kerekek hajtsanak jobban.
Nem szövet ajtóbehúzók, hanem luxusminőség fogad belül
A beltér képernyÅ‘kkel teli, ez önmagában nem forradalmi, de 700 milliónál el is várható, hogy egy Golfban ne legyen több kütyü. Van ugyan okostelefonos alkalmazás az autó funkcióinak távoli ellenÅ‘rzésére, de inkább az - elvileg - mesterséges intelligenciát használó "edzÅ‘program" az egyedi, ami az elÅ‘re betáplált versenypályákon segÃt a pilótának a leggyorsabb kör elérésében az ideális Ãv és a lassÃtási-gyorsÃtási pontok jelzésével. Van néhány gomb is azért, persze a legfinomabb anyagokból, hasonló minÅ‘séggel találkozhatunk az utastér többi részében, ami természetesen az ügyfél igényeire szabható az idÅ‘tlen elegancia jegyében. Utóbbi egyébként a külsÅ‘n is megjelenik: bár az alapvetÅ‘ forma igazi egzotikus sportautó, finom részlet a horvátok kultúráját felidézÅ‘ nyakkendÅ‘-motÃvum, amit gyönyörűen az oldalsó légbeömlÅ‘k formájába épÃtettek. Az elsÅ‘tÅ‘l az utolsó csavarig átgondolták ezt az autót, Mate Rimac teszteli és alá is Ãrja majd mind a 150 példányt, hogy a megálmodott dolgok a valóságban is eljussanak az ügyfélhez. "Ez az. Ez az autó, ami a fejemben volt 10 éve, amikor elindultam a 'lehetetlen' úton. Az összes kemény munkánk eredménye a Nevera, a rekorddöntÅ‘ hiperautónk." - kommentálta alkotását. Mi pedig gratulálunk, Rimac úr!
A Rimac saját fejlesztésű lÃtium-mangán-nikkel akkumulátorszörnye