Ez a minimum!

Volkswagen Passat 1.4 TSI Comfortline teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Búcsúzik a Passat hatodik generációja, de az 1.4 TSI Comfortline még megkapta azt a turbós benzinmotort, amely végre mosolyt csalt az arcunkra a sok TDI dízel után.


Passat 1,4-es motorral? Ráadásul benzinessel? Á, ez tuti bukta! – rendültem meg, amikor velem lett nevesítve a tesztfeladat, de egy kollégám azonnal vigasztalni kezdett. Ne aggódj, van egy kis turbó azon az öklömnyi motoron, és jusson eszedbe, hogy a hetedik generáció megkapja a 105 lóerős, 1,2-es blokkot is, amely végre tényleg kiütheti az őskövületnek számító 1,6-os, 102 lovas benzinest. Őszintén szólva, nem nyugodtam meg, a Volkswagen Passat a középkategória egyik etalonja, komoly megjelenésű, tekintélyes méretű autó, és erre tessék, akkora motorokkal házasítják össze a közel másfél tonnás karosszériát, amelyek a kisebb Golfban sem tűnnek bizalomgerjesztőnek. 1,2-es, 1,4-es? Hová lesz a világ? Ehhez mérten borúlátó hangulatban érkeztem meg a Porsche Hungaria telephelyére, ahol a látvány azonnal oszlatni kezdte a kétségeimet. A hófehér - gyári elnevezéssel cukorfehér - Passat limuzin R-Line csomaggal felvértezve várt rám, amely tartalmilag sportosabb vonalú, teljesen fényezett lökhárítókat, küszöböket, valamint 16 colos könnyűfém felniket foglal magába, apró, kék emblémával a sárvédőkön. Mondjuk, felniből egy vagy két számmal nagyobbat is el tudtam volna képzelni, ezek kicsit csenevésznek tűntek a hatalmas kerékjáratokban.

A Passat külsején nincs okom sokat rágódni, a mértéktartó, szolidan konzervatív formavilág nem ébreszt érzelmeket, bár azt sem állítanám, hogy a kedvenc cégautó státuszt jellegtelen megjelenéssel érdemelte ki. Az autó utastere ugyancsak nem adott okot mérgelődni, minden kezelőszerv a helyén van, és látván a középkonzol, illetve a műszerpark sallangmentes kialakítását, igaznak tűnik a megállapítás, miszerint az egyszerűség gyönyörködtet. A kézifékkar megszűnt középen létezni, helyette elektromos rögzítő féket kap a Passat-vásárló, amit a műszerfal bal oldalán, a lámpakapcsoló mellől működtethet, illetve bizonyos esetekben automatikusan old a szerkezet. A tartozékok többsége benne foglaltatik a Comfortline kivitel alapárában, manapság már a Volkswagennél is tudják, hogy mi a minimum, de a vevőbolondító extrákat (Climatronic légkondicionáló, fűthető, részben elektromosan állítható komfortülések, parkolást segítő radarok, multifunkciós, bőr sportkormány, stb.) vastagon meg kell fizetni. A helykínálatot tekintve senkit nem érhet csalódás, a Passat mind az első, mind a hátsó sorban kellőképpen tágas, és ehhez méretes, igaz, nem kiugróan hatalmas csomagteret is kínál (485 l), amely a szokásos támladöntögetéssel bővíthető.

TSI. Igen, S betű van a D helyett, ami valóban szokatlan, mert a Passat név jóformán egybeforrt a dízel védjegy TDI-vel, és akik csak az utcán látják a wolfsburgi típust, prospektusban nem, szinte el sem hiszik, hogy benzinmotorral is szerelik. Az 1,4 literes hengerűrtartalom első hallásra vérszegénynek tűnik, aztán lapozgatva a kezelési útmutatót, az ember olvassa a 122 lóerőt, a 200 newtonméteres forgatónyomatékot, a 200 km/h feletti végsebességet, a 10,5 másodperces százas gyorsulást, és egy csapásra helyreáll a világ rendje. Lehet, hogy még sincs itt átverés? Nem lehet, hanem biztos! Persze, sokszor megesik, hogy a papírformával ellentétben az autó egyáltalán nem tűnik meggyőzőnek a valóságban, a Passat 1.4 TSI azonban a gyakorlatban is jól vizsgázott. Nekem úgy tűnt, a kis turbó elsősorban az alsó fordulatszám-tartományban lehel életet a motorba, amely dízeles füstölés, korompamacsolás, morgás nélkül veszi a hátára a cirka 1,4 tonnás járművet. Aki nem tudja, valójában mekkora benzinmotor dolgozik a gépházban, könnyen megtréfálható, hogy kétliteres hajtóművel mozog a Passat – hihetetlen, milyen agilis, mozgékony a TSI. A vezetés élményét nagymértékben fokozza az egzaktul működő, hatfokozatú manuális sebességváltó, a pontos kormányzás, valamint a komfortos rugózás, bár utóbbinál a lengéscsillapítás mértékét szerintem túlzottan is sportosra vették, alkalmasint kellemetlenül rázott az autó.

Zsákbamacska? Szinte kizárt, hogy bárki is a szó negatív értelmében bevásároljon a jelenleg legkisebb motorral hajtott Passat megvételekor – ezt a konfigurációt feltétlen számításba kell venni, mielőtt a végleges döntést meghozza az ember. Magát az autót régóta ismerjük, hibáival, erényeivel együtt, viszont az 1.4 TSI nem csekély meglepetéssel szolgált, így a teszt után már belátom, kár volt aggodalmaskodnom. A Volkswagen most éppen akciózik - hamarosan érkezik a vadonatúj Passat -, így akit érdekel az autó, a pontos vételárral kapcsolatban mindenképpen forduljon egy márkakereskedőhöz.
Műszaki adatok
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.11.01. at 04:26
    Permalink

    Valóban remekül megy és jól fogyaszt, igaz olajat is … öcsém 2008-as Passat 1.4tsi-je 100km-nél halt meg. Sajnos ez típushiba. Közvetlen befecskendezés (nagy nyomás), feltöltés, ajjaj. Németek ezt még nem tudják megcsinálni normálisan. Porsche M5 jól át akarta verni 2 milliós motorcserével (épp garin túl). Független szerelő megoldotta gyári alkatrészekkel 500-ból. M5 se cserélt volna motort csak kiszámlázta volna. Ha valakit nem zavar a rövid élettartam, ám vegye 🙂

  • 2017.11.01. at 04:26
    Permalink

    Nagyon szép és nagyon jó LENNE mindez, ha nem lenne erősen reklámszaga a dolognak ugyanis az rendben van, hogy 122LE és 200Nm, csakhogy ahhoz, hogy ez az “öklömnyi motor” még ha lendületesen is viszi a passatot, akkor is figyelembe kéne vennünk a fogyasztás kérdését, ami valószínűleg nem ilyen rózsás, mint a cikkben agyondícsért autó, szemben egy dízellel. Ráadásul egy dízelnél akármennyire is füstöl meg hangos (bár a mai szigetelésekkel aligha) a 122 lóerőhöz valószínűleg nem 200Nm társul….
    És mielőtt megköveznének elmondanám, hogy passatom van és imádom, de ez a cikk gyakorlatilag nem objektív teszt, hanem reklámcikk amint az a végén is látszik, mikor a kereskedőknél található akciókról esik szó….

  • 2017.11.01. at 04:26
    Permalink

    Audit biztosan nem, persze csak akkor nem, ha vadonatúj, szalonból rendelt autóról beszélünk, és nem használtról. Ez a VW tesztautó extrákkal együtt 6,9 millió forintba került, az A4 1.8 TFSi picivel szerényebben felszerelve, 120 lóerővel 8,1 millió felett kezdődik… Hogy kinek mennyit ér a négy karika, nem rám tartozik, de ez a Passat tényleg “nagyon egyben van”, én inkább erre költeném a két típus közötti árkülönbözetet, vagy elvinném belőle a családot egy európai körútra.

  • 2017.11.01. at 04:26
    Permalink

    Szép is lenne… De sajnos még az akciós ár is nagyon húzós… Igaz akkor már nem passatot hanem valamilyen audit vennék ha lenne ennyi pénzem autóra. Viszont az 1.4-es TSI az engem is meglepett. Szóval alapvetően csak így tovább:D

Vélemény, hozzászólás?