Kivételesen ez nem AI által generált fotó, tényleg így néz ki napjainkban a ciprusi Toyota kereskedés
Apokaliptikus hangulatú videojátékokban találkozni olyan utcaképpel, mint ami az észak-ciprusi Varósziában fogadja a látogatót – illetve pont, hogy néhány utca kivételével nem fogadja. A terület ugyanis 1974 augusztusa óta néptelen: amikor a sziget ötven évvel ezelőtt politikailag két részre szakadt, az eredetileg görögök által lakott várost irányításuk alá vonták a török csapatok, az emberek pedig még azelőtt elmenekültek, hogy kitörtek volna a harcok a város utcáin. Akik abban bíztak, hogy néhány hét után visszatérhetnek majd, azoknak csalódniuk kellett: a város a mai napig vörös zóna, kivéve egy keskeny tengerparti sávot, amelyet 2020-ban megnyitottak a katasztrófaturisták előtt – bár ebből is hamar jelentős nemzetközi konfliktusok alakultak ki. Ekkor szembesült azzal a világ, hogy mi maradt Varószia egykor virágzó gazdaságából. Mivel annak idején nem volt tüzérségi támadás, az épületek szinte érintetlenül várták vissza tulajdonosaikat, lakóikat, az üzlethelyiségek lehúzott rácsai mögött szabályos rendben sorakoztak a termékek, amelyekért azonban soha többé nem jöttek vevők.
[BANNER type="1"]
Évtizedeken át álltak érintetlenül az 1970-es évek Toyota újdonságai a ciprusi kereskedésben
A 2020-ban bejárhatóvá tett városrészben egy Toyota-kereskedés is működött – a márka épp csak tíz évvel a konfliktus kirobbanás előtt, 1963-ban jelent meg Európában, így viszonylag ritkának számított. Ciprus és azon belül Varószia azonban rendkívül népszerű desztináció volt, számos híresség kedvelt üdülőhelye, így nem volt meglepő, hogy itt is megvetette a lábát a Toyota.
Ekkoriban még nem sok Toyota közlekedett Európa útjain
A 2020-ban készített felvételek tanúsága szerint a kataklizma pillanatában az aktuális legújabb típusok sorakoztak a bemutatóteremben és a teremgarázsban. A késői gyártású, második generációs (E20-as) Corolla szedánok és kupék, a szintén második kiadású (X10) Mark II kombi mellett ínyencségnek, például egy különösen sportos Mark II GSS Hardtop kupé (X22) is volt készleten.
[BANNER type="2"]
Négy évvel ezelőtt még sokan bíztak abban, hogy Varószia részleges megnyitása elindíthat egy konszolidációs folyamatot Ciprus szigetén. Erre az autórajongóknak is megvolt a maguk önző indoka: világszerte egyedülálló jelenség volt a város pillanatba dermedt Toyota-kereskedése, amiből tökéletes zarándokhelyet lehetett volna kialakítani a múltkedvelő benzinvérű látogatók számára. Az enyhülés azonban elmaradt, és ez a bemutatóterem sorsát is megpecsételte.
Ma már egy autó sincs a bemutatótermben
A legújabb beszámolók szerint ma már csak a csupasz falak állnak ott, az autókat valakik, valamikor elszállították – vagy csak csavarról csavarra elhordták a szuvenírgyűjtő látogatók. Így csupán néhány amatőr fénykép őrzi ennek a politikailag dicstelen, ipartörténeti szempontból azonban annál felemelőbb jelenségnek az emlékét.
[BANNER type="3"]
Forrás: Smarter Media