Ez még svéd volt, ráadásul egy “filmsztár”! – XC90 használtan

Volvo XC90 D5 AWD Sport automata, 2006 - használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Rekord hosszú ideig, 14 évig volt gyártásban a Volvo XC90 első generációja, egy közel 13 éves példányt próbáltunk az öthengeres dízelmotorral, hét üléssel és hatfokozatú automatával.


A BMW X5 után már 2001-ben bemutatta koncepcióként első önálló szabadidő-autóját a Volvo, majd az XC90 2002-ben debütált a Detroiti Autószalonon. Naná, hogy egyik legfőbb piaca az Egyesült Államok volt, hiszen a 4,8 méteres, az újvilágban csak "középméretűnek" hívott SUV hétüléses kivitelben és V8-as benzinmotorral is készült. Az öreg kontinensen viszont sokkal népszerűbb volt a D5-ös, 2,4 literes, öthengeres turbódízellel. Ekkoriban a motornév még a hengerszámra utalt, s a kezdetben 163 lóerős gázolajos 2005-től már 185 lóerővel szerepelt. Mostani tesztautónk egy érdekes széria, 2006-os évjáratával már a 185 lóerős dízellel, ráadásul hatfokozatú automata váltóval szerelt, ugyanakkor még a 2007-es facelift előtti, azaz az eredeti stílusjegyekkel rendelkező.
Hirdetés

Utóbbi azért fontos, mert a ráncfelvarrás az XC90 esetén is egy kicsit stílustalanítást jelentett. A hatalmas hátsó lámpában a tolatófény és az irányjelző is egy-egy kör alakú egység volt eredetileg, aztán unalmas, egy sarkán lekerekített téglalapba olvadtak. Hogy az XC90 hatalmas gól volt a Volvo részéről, azt mutatja az is, hogy 14 évig, 2002-től egészen 2016-ig (!) gyártásban tudták tartani, igaz, az utolsó két évben már Kínába helyezett gyártósorral. A mostani tesztalany tehát még vastagon svéd. Mármint gyártását tekintve, első forgalomba helyezése magyarországi, s jó jel, hogy a Jármű Szolgáltatási Platform szerint kilométereinek gyarapodásában nincsenek törések. Most 271 ezer kilométer van benne, s immár több mint három éve egy cimborámnál szolgál, aki elég pontos képet tudott adni arról, hogy "mibe fáj" egy használt prémiumautó fenntartása. Mármint tisztességgel fenntartása, amikor a tulaj, ha nem is maximálisan, de az eredetihez hasonló, maradéktalanul funkcionáló állapotban kívánja tartani autóját. Az elmúlt bő 3 év alatt több mint 3 millió forintot ölt az XC90 szervizelésébe, csinosításába.
Az XC90 tipikusan az az autó, ami nagyon jó, ha jó, ám viszonylag gyakran adódik vele ez-az, és semmi sem olcsó hozzá. Az viszont tényleg igaz, hogy ha éppen jó, akkor meglehetősen kellemes gép, még így közel 13 évesen is. A 2 mm híján 4,8 méter hosszú és 1,94 méter széles autó egy valódi monstrum. Önsúlya is tekintélyes, több mint 2 tonna. Utastere sok más mellett már 6 légzsákkal védett, ennek megfelelően 5 Euro NCAP csillagos biztonságot adó. A hétüléses kivitel ráadásul a harmadik sorban is egészen tisztességes helyeket ad, igaz, oda bemászni azért tornamutatvány. A középső sor középső széke itt beépített gyereküléses (pontosabban magasítós), külön tologatható, s mivel az első ülések közötti tárolószekrény kivehető, a gyereküléses középső rész oda is tolható, hogy csemeténk a lehető legközelebb legyen hozzánk.

A hajtáslánc is egész tisztességes, a 2,4 literes dízel 185 lóerejével és 400 Nm nyomatékával 11,5 másodperc alatt képes 100-ra mozdítani az autót, igaz, nem épp a sportosság az, amit kapunk, hiába sugallja ezt a felszereltségnév. A 6 fokozatú automata ugyanis bár finoman, de iszonyatosan lassan kapcsol. Lehet kapcsolni kézzel is, de úgy sem egy Fittipaldi. Az első XC90-hez inkább a higgadt vonulás passzol, az érzés amúgy is olyan benne, mintha egy tankkal vonulnánk. A D5 fogyasztása is ehhez illő, nem szerény. Városi és rövid távú használattal a Haldex rendszerű összkerekes, alapból elöl hajtó gázolajos étvágya nemigen tud 10 liter alá menni. Autópályán is azt közelítő lesz, ha kihasználjuk erejét, országúton persze jóval kedvezőbb értékekkel is lehet vele vonulni, ugyanakkor a gyári vegyes érték is 9 l/100 km. Ami pozitívum: biztonságban képes elvinni hét embert, miközben mögöttük is marad még kisautónyi csomagtér, a 2 tonnás autóra azonos tömegű utánfutót is köthetünk. Érdekesség, hogy már a most is látható vonóhoroggal szerepelt ez az autó a hazánkban forgatott Spy című filmben, tehát egy filmsztárhoz van szerencsénk. Ma viszont sokkal érdekesebb, hogy mit tud aktuálisan. A csúcsfelszerelt, állófűtést, (frissítendő) navigációt és csakis SIM-kártya behelyezésével működő autótelefont is adó XC az évek során érezhetően megkapta az elvárható törődést. A használhatóság érdekében került bele például Bluetooth-kapcsolatos Parrot kihangosító, továbbá az előírt kötelező szervizek mellett új váltóolaj is, ami érezhetően jót tett a szerkezetnek.
A futómű összes szilentjét még az előző tulaj cseréltette 230 ezres óraállás környékén, azóta két új lengéscsillapító is az autó alá került. Az nem volt meglepetés, hogy a motor hidrotőkéit cserélni kellett már a vásárlás után, azért volt viszonylag olcsó az autó, meg persze a világos bőr belső is viharvert (erősen kopott és töredezett) volt - főként az első üléseknél, miként a legtöbb, ha nem az összes világos bézs bőrös verzió esetén. Az első ülésekre és a kormánykerékre új huzat került, a hátsó ülések huzatára csak új festés. Most nagyjából azonos, nem túl rossz, használt volvós mércével kiváló állapotban vannak. Ugyanakkor egyértelmű, hogy legfájdalmasabban a beltér öregszik, a műanyagok színeződnek, néhol elpattannak. Ezek akár elektronikai hibákkal is párosulnak, például hangfalakat és középkonzoli panelt is kellett cserélni, amin nem csak a rádió kijelzője nem működött, hanem a klímát sem vezérelte. Némi felújítást a csomagtér fedőrolója is igényelt már, s időnként a csomagtér kilincse is megakad, de még működik.
Jó hír, hogy nagyobb mechanikai problémák a hajtáslánccal nem adódtak, bár a motortartó bakokat már cserélni kellett és egyszer a turbócső is elmozdult. Ami viszont fájdalmasabb volt: a kormányművet kétszer cserélték, először bontottra, majd belekerült egy gyári új, ráadásul úgy, hogy a 4000 kilométert bírt bontott árát le is vonta az új egységéből a szerviz. EGR szelepet kellett ugyan cserélni, de a részecskeszűrő még működik, szépen ad üzenetet, ha túl sok a városi használat, s olyankor egy hosszabb autópályázás helyre is teszi. Volvo, pontosabban D5 sajátosság, hogy a szívócső hosszát növelő Swirl kar kapcsán volt egy visszahívásos javítás, amit azonban ennél az autónál nem csináltattak meg a márkaszervizben korábban, így már utólag kellett a töröttet javítani. A karosszérián egyebek mellett az ablakok körüli krómlécek közül már nem egyet kellett cserélni, típushiba, hogy tartópatentjük eltörik, majd csálén állnak. Aki szép állapotú XC-t szeretne, az a koros példányra bizony kénytelen költeni, s az új alkatrészek kissé horrorisztikus ára miatt a bontott elemek sem olcsók. Utóbbiak eredményeként a használt példányok sem azok, bár a cikkben szereplő példány a Használtautó.hu kínálatának legdrágábbja a 2006-os évjáratból, nem egy példány szerepel hozzá hasonló árral. Itt sokat ér a viszonylag követhető előélet, a szervizeltség, de az autóhoz adott két garnitúra Continental abroncsgarnitúra is, melyek közül a nyáriak szinte újak. Ugyanakkor az érte kért 3,85 millió forint kifizetéséhez bizony Volvo-fanatikusnak, vagy Brad Pitt rajongónak kell lenni, ugyanis filmes múltja miatt ez az autó nem csak az említett Spy című filmben szerepelt, hanem a World War Z szintén hazai forgatásán a Golden Globe díjas színészt is vitte. Egy prémiumautó már csak ezek a sztorik miatt is érdekes tud lenni, s ez az XC még ma is el tud nyelni temérdek csomagot, s akár egy hajót is el tud húzni. Egy kissé agg harcos, aki még erős, de azért már igényli az ápolást.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.02.08. at 09:40
    Permalink

    “az évek során érezhetően megkapta az elvárható törődést”
    Ha évente egyszer leápolod a bőrt akkor nem fog kitöredezni… Régi lapp bölcsesség 🙂

    2006-ban egy meglepően sokoldalú csomag volt, 7 ülés, hasmagasság, átfogó motorkínálat, mindez relatíve kis alapterületen és főleg kevés ellenféllel. Papíron ide lehet hozni az X5öt (aminek akkor nem volt akkor 7 ülése, asszem), csak árban teljsen más fekvése volt, a Q7-nek pedig végképp.

    Aztán valahol 2010 körül megjelentek az első nem prémium, de jobb modernebb ellenfelek (koreából) és miután az új Xc90 megjelent, nekem úgy tűnik a most leváltott X5 vette át ezt a családi 7 üléses multinuncionális szerepet az X5 25d Sdrive-val.

    Amúgy sosem értettem ezt a mad max használatot, 240.000 ez már egy dupla élet normális használatnál. A régi nosztalgiázott szívóbenyáinkom 100.000 nél kuplung, vezműszíjcsere, meg minden amit gondolt a szerelő, de egy 13 éves autó akárhány kilóméterrel sem lesz olyan mintha új lenne.

    Be se merek gondolni hogy meddig bírta volna az öreg Lancerünk meg a 146-osunk ha az én kezem között töltik öreg korukat.

  • 2019.02.08. at 22:40
    Permalink

    Nekem egy 2007-es evjaratu XC90em volt, amit 256.000km-vel vettem. 3 ev alatt 5 alkalommal kellett trelerezni es nehanyszor sajat labon jutott el a szervizig. Ez volt az almaim autoja es vegul egy remalom kerekedett belole.
    – a valtoolajat lecsereltuk, de ennek ellenere egyszer elengedte az olajat es megsult a valto. Megjavitottak, mert a szerelonk szerint jobb az eredeti darabot javitani mint kicserelni masikra. Ezek utan rendszeresen elojott a valto hibaja. Akkor azt hittuk, hogy (csak) a szerelo hibazott, de kiderult, hogy a sok ki es beszerelestol az akkor 9-10 eves ocska minosegu vezetekek lettek kontakthibasak es kezdodott a hullamvasut. Soha tobbe nem lett mar olyan mint elotte.
    – Az auto csak 4 hengerrel jart, az injektor kabele lett kontakthibas, a motorter takaroeleme elnyomta a kabelt… Es ezt 2x eljatszotta.
    – A kopoalkatreszeket mi is kicsereltettuk. (felfuggesztes, swirl-tengely, hidrotokek)
    – a turbocso nalunk is leugrott, azt ketszer csereltuk, vegul azt mondtak, hogy a turbo a halalan van, fel kene ujitani. Megtortent, nem lehetett kulonbseget erezni.
    – A vegen pedig eladas elott a dizel-pumpa kezdett ereszteni. A gyari javitoszettel ki lett javitva, ennek ellenere tovabb folyt. Ekkor hatalmas bukoval eladtam az egeszet.

    Sajnos ezekkel az autokkal is az a baj, hogy a nagy hoterheles miatt a vezetekek es a tomitesek is eloregednek es sajnos nagyon nehezen/esetemben eron tul sem/ javithatok.

    Amugy sajnos a drapp bor nagyon gyorsan tonkre ment ebben a modellben, nem igazan lehetett megmenteni. Nekem ezert volt fekete belsos, az tovabb birta a gyurodest. (Vegul 310000km-nel sikerult tole megszabadulni)

  • 2019.02.10. at 20:47
    Permalink

    Ahogy olvasom mennyi hiba-gond-treler volt a Volvóval akkor simán jól jártam az 1996-os Lada Nivával (21214-es injektoros) 384000km-el vettem motor tökéletes váltó tökéletes kasztni tré… 2013-ban vettem (friss műszakival) 250000ft-ért. Kaszni+festés+műszaki 450000ft volt 600000ft ad érte egy ismerős úgyhogy veszek egy újat 3499000ft-ért nemám egy 13éves kramancért 3850000ft amire még 3misit rá kell költeni! B…..k meg ezt a volvó tragacsot max. 1láda sörért szabadna árulni. Ja aztán még a Lada szar autó…

    • 2019.02.10. at 20:57
      Permalink

      Ahogy olvasom a Niva újonnan van azon a hibaszázalékon mint a 300.000km feletti xc90…

      A legviccesebb amikor egy bemutatásakor elvault xarkupaccal jösz ami egy szép formán kívül sose tudott semmit letenni az asztalra…

      Az hogy újonnan kapható meg a szabályozás szégyene… Csak közben van 40 éves szintű, halálos és igénytelen belsejű autód amivel sem egyenesen menni, sem megállni nem lehet.

      Ebben meg van olyan biztonsági felszerelések amit 10 év múlva kaptál meg a pl a BMWnél (ezt az tudatosította bennem amikor egy koléga fél vére rahbra került amikor bele hajtottak), a Lexus pedig lassan 5 éve átvette (de csak mert kellett az NCAP-hoz).

      Szóval kinek mi fontos, ha nem baj hogy a családod életét kockáztatod, biztos jobb a Darwin díj, mint az NCAP kitüntetés…

      • 2019.02.10. at 22:34
        Permalink

        Miért lenne halálos? 40éve még nem volt sem 5 ajtós niva főleg nem euro6-os injektoros motorral abs-el, szervókormánnyal… Van benne kormánykerék amivel egyenesben lehet tartani, elöl tárcsa hátul dobfék tehát megállni is lehet vele. Tehát aki nem tud vezeti ne üljön bele… Amit PTommy irt nem kérdés melyik a sz.rkupac,foscsotrogány, ócska sz.r… Persze hogy biztonságos mert egyfolytában a szerelőnél dekkol… Aztán kénytelen vagy a családodat “férfivázas” csepel biciklivel vinned. Egyik a vázon másik meg a csomagtartón üldögélhet😁😁😁Ha ilyen tragacsot (volvot) veszel azzal veszélyezteted a családod életét mert annyit költesz erre a csotrogányra hogy rámegy a házad+az ennivalóra+a rezsire szánt pénzed😁😁😁 Régi Nivának ami 1996-os 385000km volt benne mikor megvettem (már bőven 400ezer felett van) ráadásul 80%erdőn használt autónak nem volt annyi baja mint ennek a köcőlék lakkcipősök által(tehát 1000% nem erdőn) használt ócskaságnak. 4ismerősöm is vett új 0km-es Nivát egyiknek sincs baja. De ha valakinek ilyen sajátságos hóbortja van hogy vesz egy 13éves bontószökevényt 3,85millió ft-ért amire 3 milliót kell köteni aztán mégse működik még sajnálni sem tudom. Már csak azt nem értem miért jobb ez a trágya ennyi hibával mint a Lada? Nekem az jött le, hogy minőségben a Zaporozecel van egy szinten ugyanis azokat kellet egyfojtában szerelni aztán mégsem volt jó😁😁😁 De legalább valamivel olcsóbb volt mint ez a “nyugati” szuper autó😁😁😁

        • 2019.02.11. at 10:29
          Permalink

          Na tudod kit hülyíts kamu komcsi-nosztalgia hazugságaiddal. A ruszkik szétlopták és rabolták a világot sosem voltak képesek semmit önállóan kifejleszteni és elfogadható minőségben legyártani bármit is.

          Idejösz a 385000-es hazugságaiddal, újonnan se hozták azt amit mi manapság megbízhatóságnak nevezünk. Aminek pedig megint kurvára semmi köze a minőséghez.

          Felelőtlenül hazudozol aztán jönnek majd a képernyő-zsonglőr billentyűzet-huszár tinik és itt szajkózzák majd a marhaságod.

          Persze “meg lehet állni”, meg “egyenesben lehet tartani”, hát ha ez a szinted nyugodtan nyírd ki a családod. Mert az, hogy sikerül megakadályozni, hogy lekóvályogjon az útról nem azt jelenti hogy a legkevésbé is biztonságos.

          Fingod nincs arról mi a “minőség”, azt sem tudod mit jelent a szó, kicsit maradjunk annál ami nem a “minőség” hanem a “lehasználtság”. Én eladtam az autóimat 180.000nél mert úgy gondoltam, évi 30.000 autobhanos kilméternél valóban nem vagyok benne biztos, hogy mindig ugyanazt az üzembiztosságot hozza egy autó amit néha 500-kmen vezetek a csúcssebessége közelében. De maga az autó (főleg a V70) belseje pl újszerű állapotban volt (minusz karcok), és mechanikusan, elektromosan stb semmi okom nem volt arra hogy lecseréljem, mert semmi olyan dolog nem volt, ami egy Nivánál mindennapos (olvass utána )https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2017/12/04/neha_ugy_felgyujtanam_-_masfel_ev_egy_uj_ladaval/ .

          A V70 újszerű belsővel és közel 200.000 km-rel olyan állapotban volt amit soha semmilyen keleti autó soha az életben nem hozott (pláne a nagyok, láttam 613-ast).
          Uújszerű állapotában ugyanolyan gyors, dinamikus (na jó minusz a 16-os felniken nem túlsportos kanyartartás), gazdaságos (euro4 de r szűrővel én jobbnak tartom a korabeli szívóbenyáknál) kényelmes és biztonságos autó volt.

          Sőt a 80-as évekből Volvo sem, és pont ez a lényeg: a svédek (ahogy az összes más nyugati érdekszférában helyt állni kívánó) márka is folyamatoson igyekeztek fejleszteni, javulni. Egy V70 fényévekkel jobb mint egy 850-es, mert fejlesztenek.

          Az oroszok meg loptak/raboltak/vettek valami aztán addig használták amíg tönkre nem ment. “Fejleszteni” pedig akkor voltak hajlandóak, amikor nem volt mit lopni, a meglévő pedig már lehasználódott (aki pedig karban tarthatta volna a gulágon volt).

          • 2019.02.11. at 11:21
            Permalink

            Na idefigyelj nincs itt semmiféle hazudozás meg iyesmi. Ha nem hiszed el hogy a nivában ennyi km van küldök egy képet róla… Hazudozni amúgy sem én szoktam… Egy biztos a Niva NEM(!) plázacicáknak+30kg-os cicafiúcskáknak való… Amúgy a nivában 417ezer km van Lada kalinában /2008-as évj/343000km van (azt nemrég számoltattam be egy új autóba…) van egy másik lada kalinánk /2006-os évj/ abban csak 225000km van, de különösebb kopás nincs a beltérben sem (arról is küldjek képet? 😉) . Amúgy meg nem olvasok utána ezeknek a Totalcaros buziknak mert mindent leszolnak totál hiteltelenek… Meg hát nem is kell mert elég sokat használom a Nivát…
            Visszatérve a Volvóra ez egy ócska gagyi szar méregdrágán… Ha a Ladáknak is ennyi baja és ilyen drágán javíthatóak lennének már “oxigénnel” szétvágtam volna őket.
            De látod itt az élő példa a Volvóval is mennyi baj van… De te ezt nem látod csak fújod a hülyeséged hogy ez jó autó. Aztán az utca végéig nem mernék vele elmenni😁😁😁
            Te tipikusan az az ember vagy aki utálja Ladákat (valami okból kifolyólag) mert ha kiég egy izzó (a Ladán) akkor az már teljesen gagyi sz.r használhatatlan autó, ez a bontószökevény(Volvó) tragacs 5x kell trelerezni meg leáll az üzemanyag szivattyú meg 3millát kell rákölteni hogy úgy ahogy döcögjön a saját “lábán” ez az istenkirály szuper autó…😁😁😁
            Ja mert van benne elszineződött (lehet hogy mű) bőr ülés… 😁😁😁

  • 2019.02.12. at 12:28
    Permalink

    Kedves ,,brit 1980,, !
    Nekem volt szerencsém nívához. Sajnos!! Lom meg szemét az egész!! Land rover defenderből lopott ötletek alapján össze tákolt rozsda fészek. Motorja benzin zabáló dadogós…… már ha beindul. 1 hozzá szólásba kapaszkodva próbálod a nézeteidet erősíteni a volvóval szemben. De ha kicsit le vennéd a szemellenződet akkor talán megvilágosodnál. Lehet már késő!!
    A fent említett volvo amivel olyan sok gond volt: lehet, h kereskedő által km óra korrekcióval értékesített sok százezer km autó is. Külföldön 6száz-1milló km is gurulnak, aztán ide hozzák Mo-ra és valami csoda folytán 180-250km közt árulják. Igen így már jönnek elő problémák. Még akkor is üzembiztosabb, komfortosabb, biztonságosabb mint az általad említett níva vagy kalina ….. !! Jó autó a níva nem kételkedem. Én is vágytam rá. Volt is. De benőtt a fejem lágya és vettem egy vovot aminek a legjobb az utasvédelme. A kötelező szervizen kívül semmit nem költöttem rá!! Meg van a gatyám is és a család is kap enni minden nap!! 433781km van az autómban és nem áll szándékomban eladni. De ha neked a lada az autó akkor legyen úgy, csak vedd figyelembe más ember véleményét is. köszönöm.

    • 2019.02.12. at 13:34
      Permalink

      Kedves “István”
      Nivával kapcsolatos hozzászólásod alapján neked a régi 1600ccm-es 4sebességes nivád volt. Nekünk is volt 1600as az valóban sz.r(már bocsánat) volt. De az 1700injektoros már pöccre indul és /terepjáró kategóriában /8-10l/100km az nem sok mert ha azt nézzük a nissan navara 15-17l/100km a fogyasztása. Nem kötekedés végett de niva volt az első önhordó karosszériás terepjáró. Uaz 469nél van 1-2defenderes megoldás.

  • 2019.02.12. at 17:38
    Permalink

    Hiába, 10 plusz éves kocsit (főleg prémium) nem megvenni nehéz hanem fenntartani. Minél jobban felszerelt annál több lehet a baj.
    3 gyerekekkel nagyon jó lenne otthonra , de pl 5-6 milliótól kapnék egy még túl sok problémát nem eredményező xc90-t , viszont ennyi pénz +egy 1-2 millió és lehet egy új egyterűm.
    Biztonság szempontjából még nem árt ha van körülötted 2 tonna anyag és magasabban ülsz

Vélemény, hozzászólás?