Ezek a Nordschleife királyai! De számít ez bármit is?

Valóban mérvadó mennyi idő alatt ér körbe egy autó a Nürburgring Nordschleifén?

A gyártók rendszeresen villognak a Nürburgring Nordschleifén futott köridőkkel, de valóban attól lesz egy modell értékes, minél gyorsabban talál körbe a zöld pokolban? 2022-ben több rekord is megdőlt, nézzük kik voltak a nagymenők!

Kevés annyira ismert pálya van a világon, mint az 1920-as években épített Nürburgring. A történelme a monzai pályáéval vetekszik, elég csak Niki Lauda 1976-os borzalmas balesetére vagy az 1970 óta minden évben megrendezett 24 órás viadalokra gondolni. Közhely, de számtalan technikás és nehéz pálya épült az évek során a világ minden pontján, de abban talán amatőr- és profi pilóta egyet ért, hogy egyik sincs olyan kegyetlen aszfaltcsík, mint a Nordschleife. Nem véletlen, hogy Jackie Stewart, háromszoros F1-es világbajnok egyszerűen csak "zöld pokolnak" nevezte a pályát, hiszen építésekor még nem voltak olyan komoly biztonsági intézkedések, mint manapság így a beláthatatlan kanyarokat nem követik bukóterek, egyetlen hiba és rögtön a szalagkorlát várja az autót. Mára valamennyit javult a helyzet, jelenlegi formáját 1981-ben nyerte el a pálya, ekkor épült mellé a mai Grand Prix néven emlegetett kör, az eredeti ring pedig ekkor rövidült le 20.832 méterre, de még így is több mint 170 kanyart kell teljesíteni egy teljes fordulóhoz és a 300 méteres szintkülönbség sem elhanyagolható. Habár a legrangosabb versenyszériák biztonsági okokból ma már nem futnak évről-évre a Nordschleifén, ma is komoly verseny zajlik az Eiffel-hegységben, csak éppen nem a versenycsapatok, hanem az autógyártók között. Persze az összes autót nem lehet egy véka alá venni, így itt is különböző kritériumok alapján nézik a pályarekordokat, 2022-ben pedig több szegmensben is megdőltek az eddigi csúcsok. A kategóriák ismertetése előtt azonban fontos leszögezni, hogy az alábbi összeállításba kizárólag olyan autók kerültek be, melyek köridejéről hitelesített információkkal rendelkezünk.
Hirdetés

A leggyorsabb közúton is vezethető autó a Nürburgringen
1. Mercedes-AMG One
Idén végre hivatalosan is bemutatták a már 5 éve készülő AMG One-t, mely köztudottan a 2016-os Formula-1-es világbajnoki konstrukció alapjaira építkezik, így várható volt, hogy a Merci megpróbálja megszerezni a körrekordot, sőt később maguk a németek is ígéretet tettek a kísérletre. Novemberig kellett ugyan várni, de a Mercedes ebben a kategóriában megszerezte az elsőséget, méghozzá egy 6:35,18-as idővel, ezzel több mint 8 másodpercet adva a korábbi csúcstartónak.

2. Porsche 911 GT2 RS (Manthey Performance csomag)
A 911 GT2 RS akár kétszer is felférhetne a listára, hiszen tuning nélkül is ott lenne a legjobbak között, azonban a korábbi rekordot- amit a One megdöntött- a Manthey csomaggal futotta. Bármennyire is hihetetlen, még ezzel a pakkal is utcára lehet vinni a 911-et, úgy is, hogy a Nordschleifén 185 km/h-ás átlagtempóval ment körbe és 4.7 másodperccel verte a korábbi idejét a maga 6:43.30-as idejével.

3. Mercedes-AMG GT Black Series
A változatosság kedvéért ezen kategória harmadik helyén is egy német autó tanyázik, név szerint a Mercedes-AMG GT Black Series. A német márka szerint az autó teljesen gyári állapotban gurult a pályára (persze a pályára szánt teljesítmény csomaggal együtt) és egyedül a fékeket és a felfüggesztést állították a pályához. Ráadásul elmondásuk szerint a körülmények sem voltak ideálisak mert nyirkos volt a pálya és a hőmérséklet sem volt a megfelelő tartományban. A 6:43.62-es időt nem kellene magyarázni, hiszen még így is elég volt a harmadik helyre, a dobogóról lecsúszó Lamborghini Aventador SVJ-nek 1.3 másodpercet adtak, de németek, mindenük a tökéletesség.

A leggyorsabb elsőkerék-hajtású autó a Nordschleifén
1. Renault Mégane RS Trophy-R
A franciáknak elsőre nem jött össze a csúcsdöntés a sima Mégane RS-sel, aztán jött a Trophy-R limitált szériás, teljesítmény fókuszú kiadás amivel már sikerült a korábbi csúcsot megdönteni. Ez a rekord az egyik legrégebbi a listán, még 2019 áprilisában futották, jövőre jó eséllyel megdőlhet, hiszen már nyakunkon az új Honda Civic Type-R debütálása az európai piacon, a japánok pedig előszeretettel szálnak versenybe ezért a címért. Kíváncsian várjuk mire mennek a Renualt 7:40.10-es idejével.

2. 10. generációs Honda Civic Type-R
A 320 lóerős Civic Type-R közel 3 másodperccel múlta felül a korábbi rekordert és több mint 6 másodpercet adott az egyel régebbi kiadású Type-R-nek. Ez a rekord még régebbről, 2017-ből származik, azóta a Honda nem is próbálkozott, pedig a 2 éve kiadott limitált szériás modellel Suzukában is körrekordot futottak, az új generációs Type-R-rel pedig a bemutatóig sem vártak, még álcafestésben döntötték meg saját rekordjukat a japán pályán. Mindenesetre a Nordschleifén a Type-R jelenlegi rekordja 7:43.80, meglátjuk mit tud majd az új modell.

3. Volkswagen Golf GTI Clubsport S
Ha hot hatch akkor képtelenség kihagyni a Volkswagen Golf GTI-t a felsorolásból, ennek megfelelően a németek is érezték, hogy jól mutatna az autó neve mellett a Nordschleife körrekordja, ezt pedig kétszer is elérték. Első körben 2016 májusában egy 7:49.21-es idővel, majd ugyan ezen év decemberében további 2 másodpercet faragott a köridőből Benny Leuchter, a konszern tesztpilótája.

A leggyorsabb hátsókerekes autók a Nürburgringen
1. Porsche 911 GT2 RS
Ugyan a közúton is vezethető autók listáján a második helyen jelenleg a GT2 RS, a hátsókerekes szegmensben továbbra is a Porschénál a képzeletbeli korona. A rekordot a már említett Manthey teljesítmény csomaggal érték el, az óra pedig 6:43,30-nál állt meg.
2. Mercedes-AMG GT Black Series
Szintén szó esett már a Mercedes egyik legélesebb modelljének legélesebb idejéről is. A németek hiába szabadkoztak a fent leírt módon az óra miatt, a 6:43,62 mégis jó volt a második helyre a hátsókerekes szegmensben.
3. Porsche 911 GT2 RS
Nem elírás, a Porsche 911 GT2 RS valóban egyszerre birtokolja az első és harmadik helyet is. Lévén a rekordot egy módosított autóval futották így az alapfelszereltségű 911 is külön modellnek minősül, a 6:47,30-as idejével pedig jogosan bitorolja a 3. helyet.

A leggyorsabb összkerékhajtású autók a Nürburgringen
1. Lamborghini Aventador SVJ
Bár a Mercedes-AMG One is hivatalosan összkerekes, ha nagyon szigorúan vesszük a kategorizálást, akkor a Lamborghini tudhatja magáénak az összkerekes kategória rekordját. A kizárólag benzines hajtással működő Aventador SVJ 6:44,97 alatt teljesítette a kört, ez pedig elég volt az első helyhez.

2. Nio EP9
A Nio a kísérlet után két legyet ütött egy csapásra, hiszen egyszerre szerezték meg a leggyorsabb elektromos autó és a leggyorsabb összkerekes autó címet. Mára mindkettőt elvették tőlük, de az ezüstérem sem mutat olyan rosszul ebben a kiélezett kategóriában az 1341 lóerős autótól, mely 6:45,90-es idővel tartotta a már megdöntött csúcsot.

3. Lamborghini Huracán Performante
Hogy mennyire is fontos a Nordschleifén futott körök rangsora a gyártóknak, talán a Lamborghini Huracán Performante esete mutatja meg a legjobban. A 6:52,01-es kör megfutása után a Lambo a leggyorsabb összkerekes autó díját elhozta, viszont a többi gyártó meggyanúsította az olaszokat, hogy csaltak és a videót utólag módosították, hogy a rekord biztosan meglegyen. Végül a vádakat nem tudták bizonyítani és a rekord is ideig-óráig tartott, de a cirkusz megmutatta helyzet komolyságát.

A leggyorsabb elektromos autó a Nordschleifén
1. Volkswagen ID R
A Volkswagen nem mismásolta el a projektet, több mint 40 másodpercet (!) adott a már említett Nio EP9-esnek, ennél nagyobb erődemostráció pedig aligha kell. Az ID R-ből mindössze egy létezik, de az az egy nagyon tud menni, ezt bizonyítja a 6:05,336-os ideje is. Apró érdekesség, hogy aki igazán szerencsés volt, az idén láthatta is ezt a szörnyeteget a májusi AMTS-en.

2. Nio EP9 Ahogyan az összkerekes kategóriában, úgy az elektromos összevetésben is lecsúszott a kínaiak pályaautója az élről. Az ID R mögött nem igazán van miért szégyenkeznie a top 3 pedig egyelőre biztosan tűnik, hiszen a harmadik helyezett nagyjából 47 másodperccel jön mögötte.
3. Porsche Taycan Turbo S
Az egyik legfrissebb rekord a Porsche Taycané és az összkép annyiban csalóka, hogy az ID R és az EP9 nem is közúti és nem is sorozatban gyártott autó ( ha nagyon akarjuk az EP9-re ráhúzhatjuk, de mivel nem érhető el bárki számára és nem is kaphat rendszámot ezért inkább előbbi felé húz) míg a Taycan igen. A 7:33.350-ás idejével pedig a Porsche üdvöskéje lett a Nordschleife leggyorsabb sorozatgyártott elektromos autója, megelőzve a Tesla Model S Plaidet ennél pedig aligha kellett több a német gyártónak, hiszen az első hely is a konszernen belül marad.

A listák végére érve azonban joggal vetődhet fel a kérdés, hogy mi az abszolút rekord, melyik autóval teljesítették a lehető legrövidebb idő alatt a Nordschleife közel 21 kilométeres fordulóját? A választ Le Mans-ban, pontosabban az endurance versenyzés világában kell keresnünk, viszont a Porschétól nem kell messzire mennünk, ugyanis ezt a rekordot is ők tartják. A Porsche 919 Hybrid EVO-val 2018-ban futották meg az abszolút rekordot jelentő 5:19,546-os kört egyfajta tisztelgés gyanánt a rendkívül sikeres autó előtt. A 919-es négy szezont teljesített a WEC-ben, ebből hármat konstruktőri világbajnoki címmel zárt és a sorozat ékkövének számító Le Mans-i 24 órás futamot is háromszor zárta az élen valamelyik 919-es. Az abszolút lista második helyén a már említett Volkswagen ID R szerepel míg a harmadik helyet a Porsche 956-os tudhatja magáénak 6:11,13-as idővel.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?