Ezeket az autókat viszik ki az országból

Végre fény derül a nagy re-export rejtélyre: nem csak az autóeladások, a -kivonások száma is nő

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Van olyan autómárka, melynél minden harmadik példány záros időn belül forgalomból kivonásra kerül, s távozik az országból.

A regisztrációs adó csökkenése óta bevett gyakorlat és kerülgetett téma a re-export kérdése, azaz az itthon újonnan értékesített, majd záros időn belül forgalomból kivont és külföldre továbbadott személyautók "piaca". Jelentős, s a márkák egy része rendszeresen hőbörög is. Semelyik sem szívesen foglalkozik a kérdéssel, ugyanis negatív a szájíze. A piacvezető Opel legutóbbi szeánszán mégis elővette a témát. Nem ezzel kell kozmetikázza számait, ám érdekességként elénk tárta a DataHouse által készített táblázatot, melyekből végre kiderül, hogy az top 20 márka eladásainak hány százaléka távozik külföldre, mennyi a piac átlagos "re-export vesztesége", s miként alakul a márkák sorrendje a külföldre értékesítéstől megtisztított számokkal.
Hirdetés

Van ám meglepetés, a piac egészén az első negyedévben tapasztalt 12,5%-os re-export-arány mondjuk még nem kimagasló, lesz ez még vélhetően jelentősebb is az év során, mondjuk a második negyedévben, amikor kiszállíthatják a kereskedők az év első hónapjaiban - a tavalyinál jellemzően magasabb euróárfolyam mellett - rendelt modelleket. Ugyanis minél rosszabb a forint, minél drágább nekünk az euró, a nyugat-európai vevőknek annál inkább megéri nálunk vásárolni, amit jellemzően kereskedőkön keresztül tesznek meg, s nem úgy kell elképzelni, hogy a német fogorvos eljön akár Sopronba autót venni. Csak az autószállító jön, jellemzően pótkocsis kamionnal, s viszi szép számmal az autókat nyugatra. Az első félévben értékesített, illetve újonnan forgalomba helyezett 18 586 (személy- és haszon-) gépjárműből 2 327 példányt vontak ki 1-2 hónapon belül a forgalomból. Ebben nyilván benne vannak a vásárlást követően rommá töröttek és ellopottak is, ám nagyjából pontos az adat.
Mi hajtja a re-exportot?
Miért éri meg itthon megvenni egy autót, befizetni rá a regisztrációs adót, felrendszámozni, majd a forgalomból kivonni, s futásmentesen külföldre szállítani? Mert itthon jellemzően alacsonyabbak a vételárak, mint nyugaton. Nagyon persze nem lehetnek azok, hiszen van európai árharmonizáció, amely csak 5%-os eltérést enged, de van persze akciós ár, a újautó-vásárlási kedvezmény, amivel vaskos százezrekkel csökkenthető még a harmonizált ár. De elég csak azzal számolni, hogy a 6 hónapon belül külföldre vitt autó árából visszaigényelhető Európa legmagasabb, 27%-os áfája, s a fogadó országban akár 8-9 százalékkal szerényebb áfát kell már csak befizetni, így aztán hiába harmonizáltatja az EU a bruttó árakat, bőven akad még tere az ügyeskedésnek. Az autógyártók nekünk olcsóbban adják autóikat, mert itt magasabb az adó, ám ebből is a németek - meg persze a köztes kereskedők - profitálhatnak. A németek említése nem véletlen, közelsége, de már csak piacának mérete miatt is Németországba távozik tőlünk a legtöbb új autó információink szerint.
Mely márkák autói maradnak forgalomban a legkisebb arányban?
S akkor lássuk végre, hogy milyen autóból megy tőlünk külföldre a legtöbb újonnan. Az már nem hír, hogy hozzánk a használt autók érkeznek mind nagyobb számban nyugatról, modellszinten legnagyobb számban koros 3-as BMW-k, márkaszinten Volkswagenek. Tőlünk pedig új autóként az idei év első három hónapjában az amúgy a piac ötödik helyén álló Suzuki ment legnagyobb számban külföldre lett a legnagyobb számban forgalomból kivonva. Ha csak kevéssel, de a piacvezető Ford is a piaci átlagnál nagyobb arányban értékesít külföldre, a második helyen álló Opel pedig jóval szerényebben, így a re-exporttal tisztított számoknál az Opel rögtön az élre ugrik, s néhány egyéb, az átlagosnál kevésbé külföldre értékesítő márka, a Dacia, a Toyota, a Renault, az Audi, a BMW és a Mazda is feljebb, jobb pozícióba kerül.
Teljes eladásKivonásBelföldi eladásKivonás aránya
Ford2161278188312,86%
Opel21106620443,13%
Volkswagen1828289153915,81%
Skoda1691197149411,65%
Suzuki122839883032,41%
Dacia989539365,36%
Nissan92023668425,65%
Peugeot91622169524,13%
Toyota91699070,98%
Citroën72114557620,11%
Fiat61623038637,34%
Kia530484829,06%
Audi50094911,80%
Mercedes-Benz3825532714,40%
BMW35553501,41%
Mazda33023280,61%
Volvo30032971,00%
Hyundai26092513,46%
Honda22922270,87%

De ne csak a piaci átlagnál többet itthon hagyó márkákat, hanem a jellemzőnél többet kivonókat is említsük: élükön szám szerint a Suzuki, arányban a Fiat, náluk minden harmadik példány külföldre megy. Minden negyedik a Nissan és a Peugeot esetében is, minden ötödik a Citroënnél. A Volkswagen és a Mercedes-Benz kivonási aránya szintén átlag feletti, de nem sokkal.
Miért rossz a re-export?
Egyszeri hasznot jelent csak a hazai kereskedőknek, a szervizbe biztosan nem fognak visszajárni a külföldre értékesített autók, de hosszú távon még az árakat is felverhetik, hiszen hosszú távon a gyárak aligha fogják az elnézni, hogy a Magyarország számára megszabott alacsonyabb nettó árakból - nem hivatalos - kereskedők profitáljanak, s hozzák nehezebb piaci helyzetbe a nyugati országok dílereit. Ez pedig összességében és hosszú távon több rossz hatást hozhat, mint az, hogy most épp jó számokat tudnak felmutatni egyes márkák és kereskedők. Néhány márkánál éppen ezért nem is az összesített eladási számokat, hanem a re-exporttal tisztítottakat nézik az értékesítések értékelésekor. Ilyen például az Opel, amelynél nem véletlenül az egyik legszerényebb a kivonások aránya. Így maradhatnak életben a kereskedések, a szervizek, lehet minél nagyobb a hálózat, elégedett az ügyfél, jó az értéktartás, azaz alacsony a teljes tulajdonlási költség, ami újabb vevőket hozhat. Most akkor el is árultam a féltve őrzött üzleti titkot?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 09:45
    Permalink

    Ha egy ország fizetőeszközéről van szó, akkor nem kerülhető meg a gazdasága. Szóval így jön ide. Látom műveled a fikázást olyan dolgokban, amihez halvány fogalmad sincs.

  • 2017.10.29. at 09:45
    Permalink

    Te miről beszélsz?
    Deviza árfolyamról volt szó.
    Hogy jön ide az, ami ráadásul hülyeség is. Maradj az autóknál szerintem. Ahhoz “mindenki ért”. A gazdaság ennél bonyolultabb és nem is ennek a honlapnak a témája.

  • 2017.10.29. at 09:45
    Permalink

    Igen, “exportvezérelt”-nek titulálják, csak ehhez a kifejezéshez ezer ággal kötődnek más kritériumok is, aminek viszont a magyar gazdaság jelenlegi szerkezete nem igazán felel meg. Tehát emiatt felzárkózás nem várható, sőt inkább az ellenkezője…

  • 2017.10.29. at 09:45
    Permalink

    Neves közgazdászok szerint a Forint még így is “túlértékelt”. Lehet persze erősebb Ft-ot is kreálni, az esetben más módon fizetjük a különbözetet. Effektíve egyre megy… Probléma oka: leépített magyar gazdaság.

  • 2017.10.29. at 09:45
    Permalink

    Statisztika, az nem más mint a számok különböző módon való értelmezése! Szánalmas, hogy mindenféle hókusz-pókusszal próbálják a valóságot elferdíteni! Egyszerű lenne a képlet! Hány magánszemély vett Magyarországon személy autót?! Mert a céges adatokat én sem venném bele a statisztikába! PONT!!!

  • 2017.10.29. at 09:45
    Permalink

    Elárulom, hogy az Opel is re-exportozik, csak azért nincs benne a statisztikában, mert a “bújtatott” formában csinálják autóbérlésnek álcázva. Újonnan alapított magyar “autóbérléssel foglalkozó” (valójában re-exportra specializálódott) cégek vásárolják meg ezeket a gépkocsikat és 3-6 hónap között kerülnek kivonásra az autók forgalomból, majd távoznak külföldre trélerrel. Tehát így nem szerepelnek ebben a statisztikában, de külföldön új autónak számítanak a 6 hónap miatt. Ennyi a “nagy” titok…

Vélemény, hozzászólás?