Farolni tud havon - vajon izgalmasabb lesz vezetni, mint az ID.3-at?
Nemrég
számoltunk be róla, milyen ambiciózus tervekkel készül a CUPRA a közeljövÅ‘re. Mint az autóipar jelenleg egyik leggyorsabban növekvÅ‘ márkája, jó kilátásokkal néz a járvány utáni világ elébe, melyek egyik alappillére a márka (és egyúttal közvetve a SEAT) elsÅ‘ komoly villanyautója. El-Born koncepcióautóként már láthattuk, a sorozatgyártású kivitelt csak röviden Bornnak fogják hÃvni, a bemutató elÅ‘tt pedig elvégzik a szokásos téli teszteket is, amin a jelek szerint elég jól teljesÃtett a stÃlusos kompakt.
Nem kÃmélik a tesztelés során a Bornt
200-nál is több kifejezést használnak a helyiek a hóra ott, ahol a Bornt a legzordabb körülmények között tesztelik. MÃnusz 30 fokban sem lazsáltak a mérnökök, egy 6 négyzetkilométeres tó jegén tették próbára a villanyos CUPRA modellt, hogy megtalálják képességeinek határait. Több mint ezer különféle tesztet végeznek ilyenkor a járművön, hogy kiderÃtsék, képes-e a legkülönfélébb körülmények között is helyt állni. Éjjel és nappal egyaránt nyúzzák a Bornt, összesen 30.000 km-t tekernek bele a Föld egyik leghidegebb vidékén - ha valami nem stimmel, itt biztosan kiderül.
De stimmel minden, fÅ‘leg a CUPRA modelljeire jellemzÅ‘ dinamizmus: a futómű- és lengéscsillapÃtó-beállÃtásokat a befagyott tavon kijelölt "versenypályán" tesztelik. Még arra is figyelnek, hogy a pálya belsÅ‘ Ãveit simábbra csiszolják, ezáltal automatikusan farolásra kényszerÃtik az autót, ami Ãgy kisebb hatást gyakorol a környezetre driftelés közben. Az elektromos autókra jellemzÅ‘ azonnali nyomatékleadás és ezáltal intenzÃv gyorsulás mellett a fékrendszer legalább ugyanannyira fontos, fÅ‘leg a csúszós útfelületeken. A Born persze ebben is jól teljesÃt, intelligens rendszerének köszönhetÅ‘en folyamatosan elemzi az útviszonyokat, és mindig az éppen a legjobb tapadás eléréséhez szükséges kerekeket lassÃtja.
Alapvető vonalaiban megegyezik az ID.3-mal, de a részletek különlegesebbé tehetik majd
Nem kell aggódni a tesztelÅ‘k kihűlése miatt sem, a fogcsikorgató idÅ‘járás ellenére mint a legtöbb villanyautóban, a Bornban is indÃtás után szinte azonnal teljes erÅ‘bedobással üzemel a légkondi, hiszen a belsőégésű motorokkal ellentétben itt nem kell várni az erÅ‘forrás melegedésére. Az alacsonyabb menetzaj miatt viszont külön kihÃvás a rendszer halkságának megteremtése, hiszen villanyautóban zavaróbb lehet a fúvókákból származó légmozgás. InnovatÃv megoldásoknak, például a 3D-s nyomtatás alkalmazásának köszönhetÅ‘en viszont nem csak egy csendes, de egy energiahatékony légkondit is sikerült a Bornba tenni. Ennek megtapasztalására bizonyára még várni kell akár több hónapot is, de a külsÅ‘t és a belsÅ‘ legalább már teljes valójában láthatjuk majd a május elején esedékes bemutatón.
A töltéssel sincs gond, hiába van -30 fok