Fáradtan vezetést kockáztatókat óv a Volkswagen

Alapáras éberségfigyelővel érkezik a Volkswagen Passat Alltrack

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Eddig úgy tudtuk, hogy opciós lesz az éberségfigyelő a Volkswagen Passat esetében, ám annak minden verziója óvja majd vele sofőrjét.

A fáradtság és a kormány mögötti, akár szemhunyásnyi szemhunyás annak ellenére gyakorta komoly baleseteket okoz, hogy a vezető kimerültsége már a vészhelyzetet megelőzően is egyértelműen azonosítható. Utóbbi felismerése ma már elektronikákkal, például az elsőként 2010-ben bemutatott, ma pedig már a hamarosan piacra lépő Volkswagen Passat Alltrack szabadidő-kombiba is alapáron bekerülő Bosch fáradtságfelismerő rendszerrel is lehetséges – ha a sofőrnek hiányozna a józan belátása, s nem érezné magán, hogy szempillái a kelleténél nehezebbek már. Márpedig úgy tűnik, hogy sokszor, sokan nem érzik: számos tanulmány bizonyította már, hogy a fáradtság az egyik leggyakoribb balesetokozó, 2010-ben az amerikai autóklub (American Automobile Association, AAA) publikált egy, a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) adatain alapuló elemzést, mely szerint az Egyesült Államok útjain bekövetkezett balesetek 17 százalékáért a fáradtság a felelős.
Hirdetés

A Bosch rendszerében a szükséges információkat az autó elektromos szervokormánya adja, egészen pontosan annak elfordítás-jeladója, mely egyébként az ESP része. A fáradtság miatt bekövetkező koncentráció-csökkenés eredményeként ugyanis a sofőr kormányzási szokása és reakcióideje egyértelműen változik. Romlik a kézügyessége, a kormányzás pedig egyre kevésbé lesz pontos, azaz a sofőr egyre több apró korrekciót végez. Mivel a rendszer már indulástól kezdve figyeli a sofőr kormányzási szokását, érzékeli, hogy az mikor változik meg. Továbbá figyeli az irányjelző használatát, az út hosszát, a pihenők számát, de még a napszakot is, s mindezen információk együtteséből állapítja meg a fáradtság mértékét. Ha úgy ítéli meg, hogy a sofőr fáradt, egy kávéscsésze jelenik meg a központi kijelzőn, ami pihenésre szólítja a sofőrt. Érdemes megfogadni a tanácsot, s akár csak egy rövid tornára, levegőzésre megállni, vagy akár aludni 1-1,5 órát egy parkolóban. Ha pedig több, vezetésre alkalmas ember is utazik együtt, érdemes időnként átadni a volánt és felváltva pihenni, hogy aki vezet, az teljes koncentrációval tehesse azt. Utóbbi tanácsok természetesen kávéscsésze-villogtatástól függetlenül, általános érvénnyel is megszívlelendők.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?