Farmotor és balláb-fék – 50 éves a Renault 8 Gordini

50 éves a Renault 8 Gordini

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Aprócska farmotorjával, gülü szemeivel úgy néz ki, mint egy felbőszült vízipók. Az R8 Gordini a hatvanas évek tipikus sportos kocsija volt.


A Renault 8-ast 1962 és 1973 között gyártották és a mai Mégane elődjének tekinthető. A kompakt családi autóból készült jobban felszerelt változat is, a 10-es és még Romániában, Dacia néven is gyártották. A hétköznapi kivitelek helyett mi most a Gordinire, a nép-sportautóra fókuszálunk; idén 50 éves. A Renault vezetése 1956-ban állapodott meg az akkor már jó hírű tuningspecialista Amédée Gordinivel, hogy elkészítse a Dauphine felerősített változatát. Az eredmény óriási siker lett, a vásárlóknak tetszett a nem túl feltűnő, mégis erős, megfizethető árú autó. Az igazi nagy durranás az idén 50 éves R8 Gordini lett. A 8-as modern dobozformáját egy Alfa Romeo tanulmánytól örökölte, amit a két cég közti egyezmény tett lehetővé. A lemezek alatt a gyári kivitelnél a Dauphine átfésült technikája lapult, ezt húzták tovább Gordini mester szakemberei.
Hirdetés



Végsebessége a gyári 50 helyett 90 lóerővel 170 km/h volt, ami 1964-ben egy nagyon szép eredménynek számított. Nem beszélve arról, hogy mindezt a 8-as a hétköznapi használhatóság megtartása mellett tudta, összességében olcsón. A kis Gordinik hamar nagy rajongótábort gyűjtöttek. Az 1970-es Gordini-napon több ezer lelkes rajongó-tulajdonos vett részt. Az 1134-es gyári kódú Gordini 1100 modellt 1966-ban követte a képeken is szereplő négylámpás Gordini 1300, melyben 1255 köbcentis négyhengeres motor dolgozott és két dupla torkú Weber karburátorral 100 lóerővel tudta fokozni a sportosságot.

A Gordini 8-asok gyárilag négy tárcsafékkel voltak felszerelve, ami a hatvanas években még távolról sem volt magától értetődő ebben a méretosztályban. Lengőtengelyes hátsó futóművükkel együtt is versenyképesek tudtak maradni és további tuninglehetőségeket adtak még. A második szériás R 8 Gordini gyártása 1970-ben ért véget. A Sportos Renault-ok sorában az R12 Gordini következett, a felénk Dacia 1300 néven gyűlölt autó francia eredetije. R8 Gordiniből 2600 készült a kisebb, 9500 a nagyobb motorral. Mivel nagyrészük már rég megsemmisült, nagy kincs ma egy ép és szép Gordini.
A kis Gordini cég később az Alpine-nal olvadt össze, s jött a Renault Alpine modellsor, mely a mai Renault Sport széria elődjeként említhető. A Renault az idei Monte Carlo rali veterán kategóriájában indított 8-as Gordinikkel emlékezett meg az évfordulóról.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?