Felejtsük el a kalapot! Skoda Octavia teszt

Skoda Octavia 1.2 TSI Elegance teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Csaknem alapmotorjával járt nálunk a Skoda új csodafegyvere, az Octavia harmadik generációja. Nem kell se több, se jobb.


A Kalapos Skodás legendája annak ellenére létezik még, hogy a Skoda már legalább 20 éve nem a kalapban vezetők autója. Gondoljunk csak az első Octaviára, ami nem csak 1996-os megjelenésekor mutatott jól, még ma is formás, vagy a 2004-ben kigördített másodikra, ami már nem csak óriási csomagteret, tisztességes hátsó lábteret is kínált, s minden egyéb jellemzőjével is finomabb lett - nem véletlenül tudott 2011-ben a hazai piac legnépszerűbb modelljévé válni. Most pedig itt a harmadik nemzedék, amit először látva, majd rövid próba után is kedveltünk, de tudtuk, hogy az igazi tapasztalatokat majd a teszt adja.

Szándékosan közel alapverziót kértünk az első hosszabb próbára. Tesztautóból persze belépő variáns nemigen létezik, az 1.2 TSI-ből a második lépcsőt, a 105 lóerőst kaptuk meg, amihez már 6 fokozatú váltó jár. És persze az ellátmánya sem szerény, az RS-t leszámítva a legerősebb, azaz az Elegance verzió, de legalább egyéb extrákkal nem vészesen megpakolva. És persze óriási Octavia felirattal az oldalán, melynek köszönhetően mindenkit meglepetés ér. „Ez a komoly autó egy Octavia?” „Ez lett az Octaviából?” „Mibe kerül egy ilyen Octavia?” - ezen vagy ilyesmi kérdések bombája nélkül szinte sehol sem tudtunk kiszállni az autóból. Csak néhányan hagyták szó nélkül a nagyra nőtt, alsó-középkategóriás eredetű autót, például a pár éve egy Fabia TSI kapcsán az „Ez már fel tud menni az érdi emelkedőn?” kérdéssel megörvendeztető szomszéd néni. Ő nyilván némi önkritikát gyakorolva könyvelte el - az utolsók között -, hogy a Skoda komoly autó lett.
Komoly bizony, az Octavia is nagyra nőtt, a korábbihoz mérten 9 centiméter pluszt mutató, 4,66 méteres hosszra már aligha mondhatjuk, hogy alsó-középkategóriás, pedig eredendően nyilván az, hiszen az Octavia is ugyanarra a keresztmotoros, moduláris (MQB) padlólemezre épül, mint amire a Golf VII, a Leon vagy akár az A3. Tengelytávja azonban nem csak elődjénél nagyobb 10,8 centiméterrel, az A3-aséra 8,5, a Leonéra 5,5, a Golféra 5 cm-t tesz rá. Így nem meglepő módon mindnél tágasabb utasteret ad. De mennyivel! A hátsó lábtér még középkategóriás modelleknek is becsületére válna. A 180 centis átlagsofőr nem csak be tud ülni saját maga mögé, hanem ott akár keresztbe tett lábakkal is utazhat.

Elöl pedig hosszú távokat is kényelmesen tehet meg. Az ülések oldaltartása nem túlzottan komoly, de azért megvan – legalábbis elöl. Volkswagen-konszernesen tág tartományban liftezhető, tologatható a két első szék, s a kormánykerék is. Az utastér kialakítása igényes, az ajtózsebek ugyanúgy flokkoltak, mint a Golfban, minőségiek a műanyagok, azt viszont el kell fogadni, hogy az ajtókon gyakorlatilag csak az szerepel. Az összhatás mégsem sivár, hiszen vannak fémes(re fényezett) elemek. Az Elegance esetében bőrhuzatos a kormánykerék és a váltógomb is, kétzónás és automata a légkondi, van multifunkciós kijelző a műszerfalon, USB- és iPod-csatlakozós MP3-olvasós hifi, tempomat és sízsák is az amúgy 2/1 arányú osztással dönthető hátsó üléstámlán. Tárolórekesz az első utasülés alatt, rekesz a sofőr - amúgy légzsákkal óvott - térdénél szintén várja a kacatokat. Extraként csaknem minden rendelhető, praktikus extraként mobilszemetes az ajtózsebekbe, kétoldalú (gumi/szövet) csomagtérszőnyeg és pohártartóba tett telefontartó, távolságtartós tempomat, sávtartó-elektronika, de a mobiltelefon vételét erősítő Mobilbox is. Utóbbi nem csak az telefonakkumulátor lassabb merüléséért tehet sokat, hanem azért is, hogy telefonunkat ottfelejtsük. Az Octavia azonban figyelmes, beállítható, hogy a motor leállítása után emlékeztessen az ott lévő telefonra. Csomó másra pedig magától figyelmeztet az Octavia, például autópályára hajtva arra, hogy az üzemanyag-takarékosság érdekében húzzuk fel az ablakokat, vagy a váltásesedékesség-jelzőről megfeledkezve arra, hogy igenis nézzük azt és kapcsoljunk már feljebb!

Az 1.2 TSI menet közben ugyanis meglepően nyomatékos, 175 newtonméternyi nyomatékát már 1400 1/perctől adja, ami főként azért lehet meglepő, mert a kicsiny motor alatta kissé nyomatékszegény, azaz turbólyukas. Onnan viszont jól húz, városban, 50 km/óra környékén akár ötödikben is elviszi a nem kicsiny bódét, autópályán hatodikban csendesen és 6 liter alatti fogyasztással hozza az óra szerinti 140 km/órás tempót is. Országúton nem kunszt 5 liter alá vinni az étvágyát. Ha a mintegy 550 kilométeres tesztünk átlaga a gyári 4,9 literes vegyes fogyasztást nem is reprodukálta, de a vegyes körülmények között, azaz nem kevés városi menettel és csaknem 200 kilométer autópályázással adódott kereken 6 literes érték annyira jó, hogy Octaviából a dízel vásárlását egyelőre nem is ajánlanánk senkinek sem. Hiszen nincs értelme, a 10,3 másodperces 100 km/órára gyorsítási érték és a 196 km/órás végsebesség elég kell legyen! Közben pedig a TSI járása halk és finom. Alapjárata persze nem sokszor érezhető, a valós körülmények közötti rekordalacsony fogyasztás elérésében gyors stop-start rendszer is segít, meg persze az is, hogy az Octavia könnyebb, mint volt, méreteihez képest pehelysúlyú, az 1.2 TSI saját tömege 1158 kilogramm.
Hirdetés

Az Octavia ráadásul nem csak tágas és takarékos, vezetési élményt is ad. Futóműve stabil, ugyanakkor az Elegance esetében alufelnikre húzott 205/55 R16 abroncsokkal is egészen tisztességesen csillapítja az úthibákat, egyedül hátul lehet panasszal élni az ott kissé pattogós hangolás ellen. Akár magasabb tempóval is be lehet esni egy-egy kanyarba, az persze tény, hogy az alap, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros rendszer nem jaszkarizásra van. Aki sportosabban szeretne menni, az vegyen 1.8 TSI-t vagy RS-t, azokhoz már multilink hátsó rendszer, s bizonyára még jobb útfogás jár a fokozott teljesítmény mellé.

Ami viszont egységes minden Octaviában, az az óriási, minden eddigi Octaviáénál nagyobb csomagtér. Alapesetben is 590, ráadásul a méretes, a hátsó szélvédővel együtt felnyíló ajtó által kiválóan pakolható tér áll rendelkezésre. Rögzítőszemekkel, szatyorakasztóval, 12 V-os stekkerrel. Nem csak a literek száma nagy, az alapterület mérete is az. A kerékdobok között is 1 méter, legvállasabb pontján 1,5 méter széles, 1,05, üléshajtással 1,9 méter hosszú a raktér. Ráadásul kapható lebillenthető támlájú utasülés is, azzal már akár 2,5 méternél hosszabb cuccok is elférhetnek az ötajtós Octaviában is. A bővített tér mondjuk nem síkpadlós, mivel a hátsó ülésnek csak a támlája dönthető, az ülés lépcsőt jelent a raktérben. Az Octavia persze sokféleképp konfigurálható, és Combiként akár sík raktérpadlóval is megkapható - természetesen alapból is nagyobb csomagtérrel.

Aki viszont „megelégszik” 590 literrel, az alsó-középkategóriából felfelé kacsintó, magát méreteivel és megjelenésével is középkategóriásnak eladni képes modellre vágyik, az az Octaviával jelenleg a lehető legjobb vételt csinálhatja, hiszen alsó-középkategóriás áron kaphatja meg. Nem tudunk jobb ajánlatot nála, hiszen már ezzel az 1,2 literes, 105 lóerős benzinessel is teljes értékű és kifejezetten takarékos autó – nem mellesleg – tágas utastérrel és végtelenül hosszú, már-már prémiumos extralistával, ugyanakkor nem vészes árral. Sok egyéb mellett 7 légzsákot, légkondit, ESP-t, elektromos tükröket és első ablakokat adó alapverziója akciósan 4 millió forint. A már teljesen korrektül felszerelt, az egyebek mellett alufelnis, automata klímás, tempomatos, 4 automata elektromos ablakos Elegance extráin túl fűthető első üléseket, parkolóradart, profibb, 5,8 colos érintőképernyőjével egészen komoly multimédiás rendszerként is funkcionáló hifit, praktikus tárolórendszereket, valamint antennaerősítő-rekeszes kihangosítót adó tesztautó ára 5 143 170 forint. Sajnos el kell fogadni, hogy ez ma jónak számít, ahogyan azt is, hogy az egykori Kalapos Skodásokat ebben az autóban már csaknem biztos, hogy nem fogjuk viszontlátni.
Értékelés
Pozitív
Csendes, takarékos motor, tágas utas- és csomagtér, okos extrák
Negatív
Már nem olcsó autó, korlátozott méretű ötödik ülőhely, hátul rövid ülőlapok
Árak
Tesztmodell alapára
4 634 940 Ft (2013.06.02.)
Tesztautó ára
5 143 170 Ft (2013.06.02.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1197 cm3
Teljesítmény:
77 kW (105 LE) 4500-5500 1/min-nél
Nyomaték:
175 Nm 1400-4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,3 s
Végsebesség:
196 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4659 mm
Szélesség:
1814 mm
Magasság:
1461 mm
Saját tömeg:
1158 kg
Össztömeg:
1783 kg
Tengelytáv:
2686 mm
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Csomagtér:
590-1580 l
Belső szélesség elöl:
1470 mm
Belső szélesség hátul:
1480 mm
Belmagasság elöl:
920-1000 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
280 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1500 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
560-810 mm
Csomagtér hossza:
1050 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1900 mm
Raktérnyílás szélessége:
1000 mm
Raktérnyílás magassága:
1100 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1197 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
175 Nm 1400-4000 1/min-nél
Teljesítmény:
77 kW (105 LE) 4500-5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
196 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,3 s
CO2-kibocsátás:
114 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,0 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
56 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
67 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 02:45
    Permalink

    Nem értem hogy mi a fenének kellene egy családi autónak fickósabb motor, ami mellesleg 1150kg? Ez a kategória amit az octavia képvisel nem az élményről és nem a lóerőkről szól elsősorban! Ilyen menetteljesítmények mellett meg végképp nem kellene nagyobb, drágább motor bele! Sőt én akkor sem bőgnék ha a fejemre esne egy 86-lóerős változat az Octaviából!

  • 2017.10.30. at 02:45
    Permalink

    1.9 lehet forgóelosztós vagy PD. 2 literes 2008ig mind PD. Továbbá 1.4es és 1.2es a lupoban is PD. 2.5 v6 forgóelosztó adagolós. 2.5 ami a touaregben van PD. 3 liter mind common rail.

  • 2017.10.30. at 02:45
    Permalink

    Egy ekkora autó súlyát “1160 kg” nem csak a kis motorral tudták elérni. Vélhető hogy a karosszéria elemein is jócskán spórolhattak. Bár nem zárom ki azt sem, hogy anyagtechnológia fejlődött ennyit az elmúlt ~10 évben.
    Érdekes azért, pl. előző Octavia : 1230 kg 1,4l Tour liftback

  • 2017.10.30. at 02:45
    Permalink

    125 lovas 1 literes ford motortól én is ódzkodok főleg a 3 henger miatt is. Lassan odajutunk mint a gyorsasági motorok 1000ccm és közel 200lóerő csak nem forog 13000-t a személy autó motorja. Az rémisztő lenne már 1.0L motortól, hogy 180 lovas legyen. Bár egyre jobban törnek fel a kisméretű motorok lóerőben. Nemrég a fiatnak is felreppent 1 kósza hír, hogy az új bravo már 1.4 turbós létére 253Le-s lesz. De erről is hallgatnak nagyon egyenlőre.

  • 2017.10.30. at 02:45
    Permalink

    jah én is ezt hittem, de ez így meg értelmetlen hogy egyes motorokhoz odateszi a PD jelzést, más motorokhoz meg nem.
    [url]http://www.hasznaltauto.hu/talalatilista/auto/YHUQIHKJJ6JMSHSF11AJTOSAGZK10QFCWREGSDLATG7SH3YYSAZS3EJPA1HYR6AUPO0W8O7W9HKHACC56QSQ7KOPHIWEFJE23W7TRSD37C8A1WJO46RRO1I02ZZPJR59ZQKH7HUMCKUFRETJ6SPZRYZCCKDO3Z514199TIUW680O1MDKW5I4O58TLZ7MTHLS/page1[/url]
    nincs ott sehol PD jelzés, de akkor mégis van benne, a kisebbekhez meg odateszik a PD jelzést. Akkor ide miért nem teszik ki? csak annyi hogy 2.5 V6 TDI és passz. Engem mostmár tényleg rohadtul érdekel hogy akkor mi van benne.

  • 2017.10.30. at 02:45
    Permalink

    Javítanék azért 1 kicsit a fordnak az 1 literese az max 125Le nem 180. A 180 az már 1.6-os és az is 182Le pontosabban ford fiesta ST 1.6 turbo. Egyébként csak 1 chippet kellene belerakni az octaviaba és máris 125-130Le lenne simán jah és kb 200-230Nm el. 1158kg saját tömeghez elegendő lenne a 120-130Le normális kocsikázáshoz. Ráadásul ha 105 lóerővel tudja a 10,3-as gyorsulást 196km/ó végsebességet akkor a chip még csak javítana rajta elég sokat.

  • 2017.10.30. at 02:45
    Permalink

    Igen, ebebn igazad van, de az okctavia sosem a vezetési élményről szólt (na jó ott az RS), egy 5ajtós, jól pakolható, normális kocsi.
    Pl én feltételeimnek megfelelne: felmegyek autópályára 140, megyek 800 km-t és lejövök a pályáról. Ide minek vezetési élmény? Még német autópályán sem éri meg 200-al száguldozni. Ennyi pénzért lehet venni használt éményautót, dízelt, benzines, kupét, kabriot, bármit, de használtan, tehát lutri, jóval magasabb fenntartási költségekkel, és itt nem csak a fogyasztásra kell gondolni. Én még nem próbáltam ezt a típust, de érdekel, hogy milyen.

  • 2017.10.30. at 02:45
    Permalink

    Az 1.2TSI Seat Leon városban kb. 7-10L fogyaszt forgalomtól függően. Nincs itt csoda. Városon kívül 5-6L.
    Legalább 1.4TSI vagy 1.6TDI való ebbe az Octaviába.

  • 2017.10.30. at 02:45
    Permalink

    Ja és ki ad 5m-t egy 1.2 autóért amikor használtam 5m-ért már 3.0 diesel autókat lehet venni audi a6 bmw 5 audi a4 bmw 3-as és még remek sportkompaktokat Leon Cupra , Gold GTI, Lancer EVO , Octavia RS stb.. sok jó autót lehet venni újat nem szabad venni szerintem .

  • 2017.10.30. at 02:45
    Permalink

    Korrekt autó, korrekt felsezreltséggel. Nem tudom mit lehetne helyette ajánlani. A kis motornak nem vagyok a híve, de nem tűnnek rossznak. Ha ténylegesen ilyen fogyasztásra képes, akkor meg le a kalappal. Normális teljesítmény, normális nyomatékkal és jó váltóval és épeszű tömeggel rendelkezik. Ez tetszik benne.
    Jlenlegi volvom hiába 2L turbó, 180Le és 240 Nm, de e mellé tartozik 1,6t üres tömeg. Jól megy, de érezni, hogy kell mozgatni a tömeget, és még ehhez képes is jó a fogyasztása. Pár év múlva számításba jöhet egy ilyen octavia, addigra kiderül a tartóssága.

  • 2017.10.30. at 02:46
    Permalink

    Ez az autó nagyon rendben van, és valóban az a helyzet, hogy ennél jobb ár/érték arány nem nagyon van a piacon. Gyakorlatilag 5 millió forintért megkapom a legmagasabb felszereltséget- Azzal is egyetértek, hogy semmi értelme a dízel motornak, mert ez a TSI nagyon kiváló. Egyrészt eleve könnyebb vele a kocsi, másrészt sokkal-sokkal kellemesebb menettulajdonságokkal rendelkezik, és nem kell a “traktort” hallgatni. A dízelre annak lehet csak szüksége, aki “fillérezik” a fogyasztáson. Bár annak is jól utána kell számolnia, hiszen a dízel eleve drágább és a kapcsolódó költségek (szervíz, alkatrész, stb.) is magasabbak.
    Szóval nem csodálkoznék, ha a jövőben is a Skoda Octavia lenne kategóriája legkedveltebb autója, sőt a Skoda bizonyára növelni fogja az eladásokat.

Vélemény, hozzászólás?