Félmillió munkahely szűnhet meg a villanyautók miatt Európában

Vajon az átképzés megoldást jelenthet a megszűnő autóipari munkahelyekre?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A közlekedés villanyosítása a gyárakat is érinti, az elektromos autók összeszerelése ugyanis teljesen más jellegű munkaerőt igényel. A Boston Consulting Group tanulmánya szerint az EU támogatása nélkül esélytelennek tűnik, hogy sikerüljön az átképzés.

A tanulmányból az is kiderült, hogy elméletben lehetséges az átállás: 2030-ra valószínűleg az Európai Unió jelenleg 5,7 millió embert foglalkoztató autóiparának mindösszesen 1 százalékponttal kevesebb munkaerőre lesz szüksége. A probléma az, hogy a gyártósori alkalmazottak 20 százaléka és a beszállítók 42 százaléka specializálódott a belsőégésű motorokra, így körülbelül félmillió munkahely szűnhet meg. Ez annak ellenére is komoly probléma, hogy majdnem ugyanennyi pozíció jön majd létre a villanyautók gyártósorainál, az ahhoz tartozó alkatrészek beszállítóinál és a töltőhálózat kiépítésénél, majd fenntartásánál, legalábbis a tanulmány szerint.
Hirdetés
Mivel az EU 2035-től már nem szeretne belsőégésű motort gyártani, az autóipari cégek rá vannak szorulva a váltásra. A Platform for Electromobility szakemberei - akik több autógyártó (pl. Tesla, Renault, Nissan) érdekeit is képviselik - szerint az átképzés megoldást jelenthet, amivel kapcsolatban az autógyárak az EU segítségére is számítanak. Egy ekkora átképzési hullámhoz viszont a nemzeti kormányokra is szükség lesz, illetve fontos kérdés az is, hogy maguk a szakemberek tudják-e majd az új munkát végezni, illetve szeretnék-e átképezni magukat. A csoport kiemelte, az a legfontosabb, hogy a lehetőséget ettől függetlenül minden érintett munkásnak meg kell kapnia, annak is, aki nem szeretne élni vele. "Az átképzési programok tudatos előtérbe helyezése az egyik legfontosabb feladat" - nyilatkozta Arne Richters a Platform for Electromobility vezetője. "Rengeteg ember megélhetése múlik az autóiparon az Unió minden területén, így fontos, hogy az EU a tagállami kormányokkal együtt tegyen a változó szabályok problémamentes bevezetéséért." - tette még hozzá Richters.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.10.01. at 10:38
    Permalink

    Szerintem is sürgős pénzügyi segítséget kell nyújtani az épp rekord évet produkáló autóipari nagyvállalatoknak, biztos nagyon rá vannak szorulva, hogy José meg Józsi villanyszerelői átképzését más fizesse helyettük. Köszönjük a BCG-nek, hogy eggyel több etikus tanácsot adott a világnak, büszkék lehetnek magukra.

  • 2021.10.01. at 15:10
    Permalink

    Na igen.
    Tolni kell pár öró milliárdot a gépjármű iparba.
    Ha pl. tavaly 5 milliárd volt a nyereség, és az idén “csak” 4 lesz, azt jövőre 1 milliárdos veszteségként fogják tálalni.
    Nem tudok jobb kifejezést, zs.dó mentalitás!

  • 2021.10.02. at 19:25
    Permalink

    Átképzés a betanított munkásnak, ott a soron nem kell képezni magát senkinek, azt az audi akademia :)))) meg a hasonszőrű más gyártói alapvető betanított képzők megtanítják hogy tudjanak csavarozni. Nem kellett eddig sem gondolkodnia a betanított sori munkásnak meg ezután sem kell. :))) Az aktuális ország ahol van a gyár, polgárai fizessék meg hogy továbbtanuljon a sori melós? :))
    Lehet hogy valami robotmozást tanítanának, pantominok előnyben:)))

Vélemény, hozzászólás?