Gengsztermakett – BMW M135i

Fizetett hirdetés

Mint egy igazi M-es – BMW M135i xDrive, 2013 – használtteszt

Egy dologban már biztosak lehetünk, ilyen BMW soha többet nem lesz. A tökéletes sleeper, egy egyszerű családi kompaktba bújtatott sportautó, némi piszkálással, amitől már közel úgy megy, ahogy a nagyok.

Tizenöt éve már annak, hogy a BMW egy új sorozattal vágott bele a hagyományos ötajtós kompaktok szegmensébe. A lecsapott hátuljú háromajtós 3-as Compact utódjaként 2004-ben érkezett 1-es sorozattal a BMW valami olyat hozott, amiben már a kiscsaládosok is bátran gondolkozhattak. Az ötajtós 1-esből készült háromajtós shooting brake szerű csapotthátú és kupé, kabrió is, így alaposan kibővítették a kínálatot.

A jelenleg éppen leköszönőben lévő második generációs 1-es 2011-ben jelent meg, és szinte biztosra mondhatjuk, hogy hasonló többet nem lesz.

Ugyanis a harmadik generáció már a Minivel is közös elsőkerekes keresztmotoros platformra került. A próbált 2013-as modell viszont még a 3-as sorozat hosszmotoros és hátsókerékhajtású platformjára épült, ráadásul a legtöbb technikai megoldást is megkapta tőle. Igen, a sorhatos benzinmotort is, ami már soha többet nem fog 1-esbe kerülni, pedig mennyire jó is ez az összeállítás!
A motormegjelölések az utóbbi években sokat változtak a BMW-nél, legutóbb valamikor a 90-es években passzoltak a számok a motor lökettérfogatával, ma már talán csak a 20i és a 20d jelent tényleg kétliterest. Az M-esek alatti csúcsmodellek jelzései is változtak, a 2000-es évek elején még a 30i volt a 3-as csúcsmotorja, majd a 35i és most a 40i. A Becsületes Kereskedés-től kapott 135i tehát a kor csúcsmodellje volt az 1-es szériában és a ma használt B58-as kódjelű motor is nagyon hasonló hozzá.

Az M betű sem utólagos, ugyanis az M Performance részleg kezelésén átesett 1-esről van szó,

mely keményebb sportfutóművet, nagyobb fékeket kapott kékre fényezett fix nyergekkel. A próbált példány műszakilag kiváló állapotban van, a fékek nagyon erősen fognak, pillanatok alatt megállítják az alig több mint 1,5 tonnás karosszériát. Elcsépeltnek tűnhet, de itt minden a vezetési élményről szól és bár egy szédítően izmos sportgépről van szó, azt azért érezni, hogy nem bántak vele rossz kézzel. A kemény hangolás és a 18 colos felnik ellenére a futómű kotyogás- és koppanásmentes, igaz, a karosszéria már nyösszen itt-ott a kiváló hazai úthálózatnak köszönhetően.

Az M135i már alapvetően is egy 320 lóerős és 450 Nm nyomatékú motort kapott, utóbbi érték ráadásul dízelesen alacsonyan, 1300-as fordulattól tetőzik egészen 4500-ig.

Vagyis lényegében mindegy, mikor tiporjuk le a padlóból fölfelé meredő gázpedált, megkapjuk a csúcsnyomatékot. Ennél viszont itt egy kicsit többről van szó, ami szinte azonnal érezhető is, mert egy új motorvezérlővel 400 lóerő körüli csúcsteljesítményre húzták az erejét, és egy teljesen új kipufogórendszert is építettek rá, ami az AKrapovictól érkezett. Ezt mondjuk nem nehéz kitalálni akkor sem, ha nem jár a motor, a végek nagyjából kétszer akkorák, mint a gyáriak, és ha valaki nem félti a tolvajoktól, akkor fel is teheti rá a gyártó feliratával ellátott karbonszálas borításokat is. Az apró új kiegészítőktől már az első indításkor feláll a szőr a karunkon, nem mondom azt, hogy hangos, de olyan orgánummal szól, amilyet az eredeti rendszer nem tudna. Visszadurrogása is van, de csak szolidan, valójában olyan az egész, mint maga az autó, hogy ha nem használjuk ki az erejét, csak haladunk vele, akkor egészen halk, használható, kiforgatva viszont igazán sportautós és erős a hangja. Vérpezsdítő, de nem csak a hangélményről van szó, nagyon nem. A sorhatos gázreakciója pengeéles, Sport üzemmódban a gázpedál érintésére is azonnal reagál, pillanatok alatt felpörög a maga klasszikus éles sorhatos zörejeivel karöltve.

Szédítően erős, gyorsulást nem mértünk, de garantáltan fürgébb a gyári értéknél, ami maga is 4,7 másodperc lenne.

Ezt persze mezei hátsókeréken nehezen tudná megtenni, itt is megvan az xDrive rendszer, ami elektronikusan vezérelt és alapesetben 100%-ban hátul hajt. Pillanatok alatt küldheti az erő nagy százalékát előre is.

Egy pici orremeléssel és egyetlen halvány nyikkanással olyan rajtot vág le, hogy aki nem készül rá, simán beleszédülhet.

A 8 fokozatú ZF váltó kapcsolási ideje még mindig lenyűgözően gyors, Sport és Sport+ módban duplakuplungos a váltási sebesség. A hátra terhelt hajtás pozitívuma, hogy a farból irányítható BMW-s jellem ugyanúgy megvan, de a megfelelő gumikkal az ördögi tapadás és rendkívül biztos kanyartempó is. A hat év nem tűnt el nyomtalanul, a használatból adódó apróbb (szinte filléresen javítható) sérülések, padkázott felnik mellett nincs semmi drasztikus. Az utastérben sem, pár körömhegynyi kopást leszámítva csak az M-es sportkormányra jellemző kifényesedés van jelen, az állapot egyébként újszerű. Ráadásul népszerű is az összeállítás, a kívül-belül fekete kompakt BMW fekete tetőkárpitot is kapott.

Az első ülések oldal- és deréktámasza elektromosan állítható, a laphossz, a támladöntés és az egész ülés dőlésszöge pedig kézzel.

Tökéletesen testre szabható, nem csak a menetteljesítmény terén, de ezen a ponton is megidézi a nagyobb teljesítményű BMW-ket. Dupla zónás klíma, gyorsan kezelhető navigációs iDrive rendszer, tempomat, ülésfűtés, napfénytető is van benne, lényegében minden, amit a korban kínáltak hozzá. Futásteljesítménye garantált, ám a 169 ezret futott példány műszaki és belső állapotát tekintve nem is mondanánk rá többet. A lekérdezhető és bizonyítható előélet alapfelszereltség A Becsületes Kereskedés-nél, ez az M135i is lekérdezhető. Gyárilag is egy meglepően jó sportos autó, a szolid tuninggal pedig utcai technika legyen a talpán, ami utána tud eredni.
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?