Ha 2030-ra nem terjednek el az elektromos kamionok, akkor mindenki megszívja!

Még mindig túlságosan környezetszennyezők a teherautók, kamionok és buszok

Komoly bírságokra számíthatnak a teherautógyártók, ha nem sikerül teljesíteni az EU-s elvárásokat, ám a tagállamok még mindig nem tudtak megállapodni a szükséges szabályozást illetően.

A Közlekedési Tanácsban június elején bemutatott jelentést kritizálta az ACEA, avagy az Európai Autógyártók Szövetsége. A nagyobb járművek tömegével és méretével kapcsolatos irányelv felülvizsgálata ugyanis még mindig nem hozta meg a kívánt eredményt, így még távolabb került a zöldebb teherautók és buszok tömeges piaci elterjedése. Bár az EU 2030-as kibocsátáscsökkentő céljai a nehézgépjárműveket is érinti a tagállamok mégsem képesek megegyezni az érintett járművek súlyának, tengelysúlyának és hosszúsági határainak frissítését illetően. Ez azonban elengedhetetlen ahhoz, hogy az akkumulátoros elektromos, illetve a hidrogénüzemű teherautók versenybe szállhassanak a jelenleg elterjedt dízelekkel. Mindezt annak ellenére, hogy az iparági szereplők, a Bizottság és a Parlament már két éve megállapodásra jutott, így már csak a tagállamokon múlik a dolog. A Tanácsban kialakult patthelyzet láttán szinte lehetetlen, hogy az új nehézgépjárművek legalább egyharmada nulla helyi kibocsátású legyen 2030-ra. Az ACEA megerősítette: elkötelezett az elektromos átmenet támogatása iránt, és készen áll arra, hogy együttműködjön minden EU-intézménnyel és ipari partnerrel, hogy segítsen a felülvizsgált Súly- és Méretirányelv tárgyalásainak gyors befejezésében.

„A nulla kibocsátású teherautók és buszok elengedhetetlenek Európa klímasemleges közúti közlekedésre való áttéréséhez” – mondta Thomas Fabian, az ACEA kereskedelmi járművekért felelős igazgatója. „De a súly- és méretirányelvek felülvizsgálatáról szóló gyors megállapodás nélkül ezek a járművek behozhatatlan hátrányból indulnak. Kulcsfontosságú, hogy a tagállamok megszüntessék a jelenlegi patthelyzetet, és megállapodjanak a szabályok érdemi frissítéséről.”

A személyautók széndioxid-kibocsátása már régóta a közvélemény és a szabályozók célkeresztjébe került, azt viszont jóval kevesebben tudják, hogy a haszongépjárművekre is szigorú előírások vonatkoznak. Az Európai Unió célja, hogy az új teherautók és buszok széndioxid-kibocsátását 2030-ra a 2019-es szinthez képest 45%-kal, 2035-re 65%-kal, 2040-re pedig 90%-kal csökkentse. Hogyha nem sikerül olyan szabályrendszert és infrastruktúrát teremteni, ami lehetőséget ad az elektromos alternatíva terjedésének, akkor kizárólag a dízelüzemű fuvarozás költségeinek növelésével érhetők el a célok, ha pedig nem sikerül elérni azokat, akkor a gyártókra kiszabott, majd a vásárlókra áthárított bírságok miatt fog jelentősen megdrágulni a teherfuvarozás.

Ha pedig a teherfuvarozás ára egyik napról a másikra megduplázódik, akkor minden árucikk jelentősen megdrágul, ami nagyon komoly gazdasági problémákhoz vezethet.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

One thought on “Ha 2030-ra nem terjednek el az elektromos kamionok, akkor mindenki megszívja!

Vélemény, hozzászólás?