Ha én Prius lennék, most egy kicsit félnék

Kia Optima SW PHEV Hybrid teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Kia nagyon ügyesen ott szorongatja meg a konnektoros Priust, ahol az gyenge: csomagtér, terhelhetőség és vontatási képesség kapcsán. Az Optima SW a legpraktikusabb konnektoros hibridnek tűnik.


Szögezzük le: szigorúan a hajtásláncot, technikai szintet nézve jobb a Toyota Prius Plug-in Hybrid, de azt is, hogy a Kia Optima SW PHEV sokkalta élhetőbb. Kifejtem, miért! Kezdjük a formával, amit a Prius esetén szépnek csak a hozzám hasonlóan becsípődöttek tudnak nevezni. Az Optima, főként SW-ként viszont pont úgy néz ki, mint egy mai tisztességes céges vagy épp családi autó. És hibridként is úgy viselkedik, hogy alapvető kvalitásai nem sérülnek.
Hirdetés

A plug-in hybrid (azaz PHEV, Plug-in Hybrid Electric Vehicle) Optima SW 4,85 méteres hosszával ugyanakkora, mint egy hagyományos hajtásláncú változat. Csomagtere éppen csak annyival kisebb, hogy nincs padlórekeszünk, így 440 literes a roló alatt (ez a Prius Plug-in változatának több mint duplája). Üléshajtással ráadásul az utasoldali ülést előre tolva bő 2 méter hosszú, szinte sík padlójú, több mint 1,5 köbméteres teret kapunk. Nem gond, ha éppen lapra szerelt ágyat vennénk, az is be fog férni. Az üléshajtás egyébként távirányítós, a csomagtérajtó láblendítésre is nyíló elektromos, s a PHEV Optima SW árába még a hűthető-fűthető bőrkárpit is belefért, ami 100 ezer forintos többletért akár fehér is lehet. Ha tehát a felszereltséghez mérten nézzük a közel 13 millió forintos alapárat, az egyáltalán nem vészes. A tesztautóban benne volt a 650 ezer forintos Techno csomag is, amivel automata vészfékrendszert és távolságtartós tempomatot, parkolóautomatikát, holttérfigyelőt és automata reflektort is kapunk (az amúgy alapáron LED-es fényszórókhoz), hiányt tehát semmiből nem szenvedünk.

Az Optima SW PHEV egyszerre remek utazóautó és rövidebb távokon emissziómentes járgány.


Motorja a Kia 2,0 literes GDI, azaz közvetlen befecskendezésű, meg persze változó szelepvezérlésű, de szívó benzinese, ami 156 lóerőt és 189 newtonméter nyomatékot ad, de hozzá csatlakozik a 67 lóerős, 205 Nm-es villanymotor, a rendszerteljesítmény pedig 205 lóerő és 375 Nm. A 100-as sprint a közel 1,8 tonnás autóval 9,4 másodperc, ami elég jó, de előzésnél azért úgy érezzük, hogy hátrányban vagyunk egy középkategóriás dízelhez mérten. Ha viszont egyenletes tempóval haladunk, akár gyorsan is tehetjük, az Optima bírja, és egyrészt nagyon stabilan, másrészt pedig döbbenetesen halkan fut, még autópályán is. Amíg van töltés az akkumulátorban, ott is mehetünk tisztán árammal, helyi szinten emissziómentesen. A szedán Optima PHEV-énél nagyobb, 11,26 kWh kapacitású lítium-polimer akkumulátorral valósan hozható a gyár által ígért 62 kilométeres benzinégetés nélküli hatótáv - már amennyiben nem kérünk fűtést. Amint temperálni szeretnénk az utasteret, a benzinmotor beindul, felfűti magát, s hőt ad. Olyankor, illetve az akkumulátor lemerülése után is egy remek hibridként működik az Optima, fogyasztása akkor is 5 liter alatt marad, ami egy egy ekkora autótól abszolút jó. A hajtáslánc teljesen más iskola, mint a Priusé: itt 6 fokozatú duplakuplungos automata váltó osztja a nyomatékot, észrevétlenül kapcsol, a motorhang pedig nagyon távoli.
Az 1,4 literes katalógusérték szerinti vegyes fogyasztás természetesen mese habbal, pontosabban a sofőrön múlik, hogy mennyire lesz igaz. Akkor lesz az, ha egyrészt vállalja azt, hogy lemond a fűtésről, ami a remek első-hátsó ülésfűtésnek és a kormánykerék-fűtésnek köszönhetően nem is nagy áldozat, másrészt ha kellően gyakran tölti fel az autót. Én ahol lehet, töltöttem. Irodában, otthon, ha volt rá mód, az út közbeni megállásoknál is, de persze a hosszabb távoknál be kellett indítani a benzinmotort is, már csak azért is, mert hosszú távon nem feltétlenül jó egy 5-10 Celsius fokos kabinban utazni, városban azonban a még csak elő téli (6-7 Celsius fokos hőmérséklet mellett) simán lemondtam a fűtésről. A tesztfogyasztás így lett 3,5 l/100 km, ami még mindig szenzációsan jó. Annak fényében, hogy egy hibátlan középkategóriás autó maradt az Optima SW PHEV, nálunk ugyanakkor zöld rendszámos, városban akár néma, de benzint égetve is nagyon csendes, rezonanciamentes. Ami pedig a hosszú távú, családi használhatóságot jelenti, az 55 literes benzintartállyal akár 1000 kilométer feletti hatótávot is hozhatunk, a terhelhetőség 465 kilogramm, amivel viszont tényleg odapörköl a konnektoros Toyota Prisunak, az a 1,5 tonnás vontatási képessége. Igaz, a Volkswagen Passat GTE utóbbira is rálicitál 100 kilogrammal, a Kia viszont olcsóbban, több (7 év/150 000 km) garanciával adja autóját. Nem mellesleg árában a tolatókamera, a navigáció és annak 7 éves frissítése is benne van. Így aztán hiába tűnik drágának az Optima SW PHEV, valójában nem az, abszolút értékarányos.
Értékelés
Pozitív
Korrekt elektromos hatótávolság, tágas, kényelmes utastér, vezethetőség, felszereltség, jó fényszórók, kedvező fogyasztás
Negatív
Benzinégetés nélkül nincs fűtés, lassú töltés
Árak
Tesztmodell alapára
12 934 000 Ft (2017.11.27.)
Tesztautó ára
13 739 000 Ft (2017.11.27.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1999 cm3
Teljesítmény:
151 kW (205 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
375 Nm 2330 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.40 s
Végsebesség:
192 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
1,4 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4855 mm
Szélesség:
1860 mm
Magasság:
1470 mm
Saját tömeg:
1805 kg
Össztömeg:
2270 kg
Tengelytáv:
2805 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
440-1574 l
Belső szélesség elöl:
1540 mm
Belső szélesség hátul:
1510 mm
Belmagasság elöl:
870-940 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
290 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
460 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1370 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér hossza:
1075 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1930 mm
Motor és váltó
Motor:
Hibrid (Benzin)
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (6 fokozatú DCT) sebességváltó
Nyomaték:
375 Nm 2330 1/min-nél
Teljesítmény:
151 kW (205 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
192 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.40 s
CO2-kibocsátás:
37 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
1,4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
3,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
54 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.11.27. at 10:25
    Permalink

    Elnézve csak azt nem ártem, hogy miért nem vesz mindenki ilyet. Brilliáns darab.

    Aztán ránéztem az árra, lealkudva 13 milláért ezért egy (a kifutó modeelekből) igen jó prémiumközepes SUV-ot kap az ember alapdízellel, ami jobban fogyaszt hasonló menettulajdonságokat ad több csomagtartóval.

    És ezeket sokáig sokkal jobban támogatták az adókkal, szerintem akad még pár ország amelyben továbbra is a dízelt fogják előnyben részesíteni a környezetvédelmi szempontokat (co2, LE) figyelő adók…

    • 2017.11.27. at 12:10
      Permalink

      Szokásos Zöld hazugság! “alapdízellel, ami jobban fogyaszt”

      Melyik SUV fogyaszt jobban, mondjuk CO2-ben (hibrideket, elektromosokat nem számítva)? Na mutass már egyet, de ne a fedélzeti által mutatott pillanatnyit!

      Ja, hogy nincs! Szavahihetetlen és komolytalan vagy!

        • 2017.11.27. at 14:55
          Permalink

          Nekem ugyanezzel a 1.6 120LE-s HDi van a PUG-ban:

          [url]https://www.spritmonitor.de/en/detail/867322.html[/url]

          Amikor a Focussal jártam, akármit csináltam, nem nagyon tudtam 6 liter alá bevinni átlagban:

          [url]https://www.spritmonitor.de/en/detail/800455.html[/url]

          Mindkettővel jellemzően városon kívül megyek.

          • 2017.11.27. at 14:55
            Permalink

            Khhm, hogy ez a blogmotor mekkora sz*r.

          • 2017.11.28. at 14:08
            Permalink

            Nyáron klímázott a “batár” autóval, ősszel meg nem fűtött egy áramvonalasabb és alacsonyabb felépítésű kombival. Ráadásnak mint írta, ahol tudta, töltötte. Mivel nem tudhatom, a töltés mekkora hányadát tette ki a tényleges fogyasztásnak (tegyük fel, 25%-t takarított meg vele) szép eredmény 3.5 liter/100km-nek megfelelő fogyasztás. Sajnos ez nem életszerű, mert fázni én biztos nem szeretnék az autóban, akkor szó szerint a hideg (ki)rázna a 13milliós árcédula miatt.

            (Országúton nekem is van 4literes átlagfogyasztásom huzamosabb távolságra is, de mit érek el vele? Semmit, mutogatni lehet, maximum hülyének/hazugnak néznek)

    • 2017.11.27. at 14:31
      Permalink

      Akkor te vegyél 2017. végén 13 millióért kifutó alapdízelt, ami “prémium”. Eladni majd a büdös életben nem fogod, max majd valami lányfuttató feketelábúnak húgyért-szarért, viszont legalább pár éven belül be sem fognak engedni vele a legtöbb nyugati városba.

      • 2017.11.27. at 14:48
        Permalink

        Nem tudom milyen sűrűn jársz a legtöbb nyugati városba (nekem már Győr is nyugatra van, de gondolom Nyugat-Európa nagyvárosaira gondolsz), de valamit nem árt tisztázni: a legtöbb autó, amivel odakint közlekednek, diesel. Egyszerűen azért, mert olcsóbb maga az üzemanyag, a benzines és gázolajos verzió között alig van különbség az árlistában.

        Ha nem lesz valami nagy változás – amit kétlek a bürokratikus EU-ban – 5 év múlva is diesellel fognak járni, a többség legalábbis. Főleg akkor, amikor rájönnek, hogy a kokszosodó benzines turbós pont annyira szervizigényes, mint az annyira utált diesel, ráadásnak 2-3 literrel többet is fogyaszt a drágább üzemanyagból, mint az előző autója.

        És eladni nemcsak a cigó stricinek fogja tudni, Magyarországon simán lesz rá piac, idehaza mindig is mások által levetett göncökben járunk (akár szó szerint is lehet érteni)

        • 2017.11.27. at 15:30
          Permalink

          Ettől még a tendencia téged cáfol, Nyugat-Európában évtizedek óta idén először adtak el több benzinest, mint dízelt.
          Egyébként itt szó nem volt benzinesekről, fentebb is egy konnektoros hibridről van szó (nyilván a technológia árát meg kell fizetni, nyilván drágább a XXI. századi, mint a XIX. században szabadalmaztatott elveken alapuló, csak mára élhetetlenül agyonbonyolított és környezetszennyező dízel).

          Melyik benzines fogyaszt 2-3 literrel többet a dízelnél? Mert a kokszosodó kávédarálók pont nem, de talán még a szívóbenzinesek sem.
          Nem tudom, te hol tankolsz, de jelenleg a hivatalos árak szerint a gázolaj 13 forinttal drágább a benzinnél.

          Magyarországon simán lenne piac rá, de valamiért mégis már csak elvétve hozzák a nepperek is a dízeleket, azokból is csak azokat, amik nem hírhedt betegágyak. Hát nem érdekes?

          • 2017.11.27. at 16:34
            Permalink

            Pár éve a downsizingre állt fel az embereknek, aki az elején beleugrott mára rájött mekkora szívás. Ha még többen rájönnek, hogy annyira mégsem jó móka kisturbós benzinnel járni, újra vissza fognak térni a megszokott gázolajra ha nem jön közbe valami. Ha szerencsénk lesz, akkor addigra a hibrid technika eljut arra az árszintre, hogy benzines hibridet vásároljon a polgár traktor helyett.

            Mivel nyugat-európai városokkal példáloztál, én is nyugat-európai üzemanyagárakat néztem. Ott meg nem 13 forinttal drágább a gázolaj literenként – évekig a gázolaj Magyarországon is rendre olcsóbb volt, mint a 95-s oktánszámú benzin – , hanem akár 30 centtel olcsóbb is. Az elmúlt negyedévben többször volt alkalmam külföldön autózni, Ausztriában öt autóból négy volt diesel, Olaszországban 100 autóból egy volt benzines.

            Aki sokat megy, annak behozzák a gázolajost is, ettől nem kell tartani egy pillanatig sem. De mivel a többségnek 1millió alatt kell autót vennie, ott nem – vagy nehezen – fér be a traktor, csak a kis szívó.

  • 2017.11.28. at 00:19
    Permalink

    Először is tisztázzuk, ha csak arról lenne szó hogy olcsóbb a dízel, még nem tarolta volna le az európai prémiumpiacot. A legtöbb nyugati országban egy erős adó- és szabályrendszer védi a polgárokat önmaguktól, hogy halálra zabálják magukat a jólétükben.
    A végeredmény az, hogy bár van pénzük jó autóra nem szerencsés nagy csúcsteljesítményű motort venniük. Ezért kézenfekvő volt, hogy mindenki dízelt vesz, mert a szabályokhoz minden tekintetben a legjobban alkalmazkodtak.

    Most sokan elbizonytalanodtak a napi hírek alapján, de azért a legtöbb gyártó pedzegeti, hogy nem tudnak olyan alternatívát kínálni ami kiváltaná.

    Ez most végre annak nevezhető. Nem feltétlenül a legjobb vagy egyenértéű, de legalább nem egy prius…

  • 2017.11.28. at 09:45
    Permalink

    Van, akinek megéri a hibrid, van, akinek nem. Van, akinél fontos szempont, hogy tud ingyen parkolni, és ezzel éves szinten jelentős összegeket megspórolni (zöld rendszámmal). 13 millió viszont mindenképpen sokszor túl van nekem azon a határon, amit kocsira kiadnék, legyen az francia állprémiumsuv, vagy koreai hibridkombi. Ha ennyi pénzt el kellene költenem, akkor lenne belőle egy alsóközepes szívó benzines kombi + egy új Leaf. Egyikkel országúton mászkálnék kényelmesen, másikkal városban. És akkor gond nélkül tudnék 5 felnőtt embert + a csomagjaikat berakni a kocsiba, elmenni hosszabb távra, mert a 450 kilós maximális terhelés kicsit vicces, pláne úgy, hogy rebesgetik, az utakba épített érzékelőket felkészítik majd tengelyterhelés mérésére is, és a bírságolás rendszám alapján automatikus lesz.

    • 2017.11.28. at 13:21
      Permalink

      csodálkoznék, ha személyautóra is mérnék a terhelést, persze nem lehetetlen, de írdatlan plusz számítást igényelne úgy gondolom.
      mivel személy autóval elég ritkán történik szállítmányozás és túl töltés, szállítmányozás okán, így egyáltalán nem látom értelmét, ha pedig az út rongálását nézem, kb 100.000x jobban rongálják a tehergépjárművek, szóval itt megint értelmetlennek tűnik. de nem is hallottam hivatalosan, hogy lenne ilyen majd szgk-ra.

  • 2017.12.07. at 19:58
    Permalink

    Most nem azért, de ezt az autót véletlenül nem az Auris Touring Sportshoz kellett volna hasonlítani a Prius helyett? Amúgy a hibrid Aurisról pont a Matyi írt cikket, még 2013-ban, csak lehet, hogy elfelejtette. Igaz, az Auris nem konnektros, de hibrid és kombi; 2 vs. 1 fícsör (csak én érzem, hogy előbb volt kombi, hibrid toyota, mint kia? á, nem érdekes)
    https://www.autonavigator.hu/cikkek/az-eddigi-legjobb-hibrid-auto-toyota-auris-touring-sports-teszt/

Vélemény, hozzászólás?