Ha kerülnéd a feltűnést, de jót szeretnél – Skoda Superb teszt

Vajon mennyit fogyaszt egy TDI valójában? Skoda Superb Style 2.0 TDI DSG SCR teszt

Ötajtósként is óriási csomagteret ad, közepes felszereltséggel is egészen fényűző már, csúcsdízelével remek utazóautó a Skoda Superb. De vajon mennyit fogyaszt a TDI?

Active, Ambition, Style, Sportline, L&K - széles kínálatot nyújt csupán felszereltségekből is a Skoda Superb, de egyesével is bőséggel lehet hozzá extrákat rendelni. A "Business szürke metál" fényezésű, Style, azaz közepes felszereltségű és a 190 lóerős csúcsdízellel, valamint a hozzá már alapáras, 7 fokozatú DSG váltóval szerelt tesztautót elég okosan konfigurálták össze, de a téli teszthét rámutatott arra, hogy nem mindenkinek ez a motor a jó választás, el is mondom mindjárt, miért! A válasz ott keresendő, ahol az "5 literes fogyasztású TDI" legenda igazságtartalma. Tegyük hozzá, valóban lehet 5 literes fogyasztással járni egy-egy TDI-vel, leginkább az 1,6-osokkal, de nagyon higgadt körülmények között még ezzel az autóval is. Igaz, nekem 5,5 l/100 km volt a legkedvezőbb "etapom", míg városban, az általam járt 10-15 kilométeres, rendszerint belvárosi utakon inkább annak örültem, ha 10 liter alá ment a TDI étvágya. Ugyanis a meccs nagyjából úgy indul, hogy az indítás utáni első kilométereken adódó 13-15 literes fogyasztást próbálja az ember lefelé tornászni. Nagy trükk nem kell hozzá: ha józanul vezetünk (és itt nem az alkoholtól való távolmaradásra gondolok csupán), minél hosszabb távon megyünk, annál kedvezőbb lesz a TDI étvágya, hiszen annál több kilométerre oszlik el a hideg motor bemelegedési hővesztesége.
Hogy a Superb jó autó, az kétségtelen, hiszen óriási, 13 centi híján 5 méter hosszú, ötajtósként is hatalmas, alaphelyzetben is 625 literes csomagteret és hatalmas utasteret adó. Ugyanakkor a középkategória etalonjának számító Volkswagen Passathoz mérten még mindig egy kicsit szándékosan butítottnak tűnik, ugyanakkor annyival józanabb autó, hogy ez valójában nem fájdalmas. Futóműve elég komfortos, de a Style 17 colos alukerekeivel egy-egy úthibán azért kevésbé jól szigetelt, mint a szintén nemrégiben próbált Passaté. Utasterében sokkalta kevesebb a csicsa, persze azért ide is jutott, például LED fény az ajtókon és a műszerfalon körbefuttatva, az első ajtókból nyitáskor a földre vetülő Skoda-felirat, de a tavalyi frissítés hasznos újdonságokat is hozott. Például az okostelefonokkal lépést tartva nőtt a telefontartó Phone Box mérete, frissült az érintőképernyő (itt már alapból telefontükrözős), elérhetővé vált a teljesen digitális műszerblokk (ami ebbe a tesztautóba mondjuk nem került be) és alapáras lett a gombos motorindítás.
Hirdetés
Azért mondjuk extra pénzt kell fizetni, hogy az ajtók is nyíljanak zsebben hordott kulccsal, ahogyan azért is, hogy a Style esetén elektromosan mozgatott csomagtérajtó láblendítésre (virtuális pedállal) nyíljon. Alapáron jár viszont minden Superbhez a városi koccanásgátló, a Style esetén pedig az adaptív LED Mátrix fényszórót is megkapjuk, ami vakításmentes távfényével és erős világításával nagyon egyszerűvé teszi az éjszakai autózást. Feláras az adaptív tempomat és a sávtartós, holttérfigyelős, a DSG váltóval araszolófunkciós asszisztens csomag is, de azt mondom, ezekre megéri költeni, pláne a TDI esetén, amit vélhetően sok-sok kilométerre választanak. Bántani nem akarom ezt a dízel-DSG hajtásláncot, mert arra, amire való, tökéletes. Iszonyatosan jó hosszú távú utazóautó vele a Superb, a 130-as utazótempó is alig több mint 2000/perc fordulattal, csendben futható. Ha viszont városban, lámpától lámpáig megyünk vele, akkor kicsit nyers a hangja, a mai mild-hybrid hajtások mellett nem túl gyors a stop-start, ahogyan irányváltáskor a DSG sem. Zömében városi használatra is van Superb, ő a Superb iV Plug-in hybrid, ami egyébként közel 200 ezer forinttal olcsóbb is, mint a 190 lóerős, 400 Nm nyomatékot adó, 100 km/órára 8,2 másodperc alatt vivő és akár 240 km/órás csúcssebességet adó csúcsdízel, aminek WLTP norma szerinti kombinált fogyasztása is 7,1 l/100 km. Erejéhez mérten utóbbi adat nem rossz, és egyébként az érték simán hozható is. Hogy nálam hajszálnyit magasabb lett a tesztátlag, az igazából arra utal, hogy én nagyon nem - a dízel számára - ideális körülmények között használtam, zömében városban, azon pedig meg is lepődtem, hogy egyetlen hosszabb hétvégi úttal egészen normális (7,3 l/100 km) lett a teljes átlag. A Passat esetén nagyon erős "révbe értem" érzés a pazar helykínálatú Superbben is megvan, a legtöbb úthibán lágyan hullámzik át, csak a makacsabbaknál mutatja meg, azért a világ tud zord lenni. A Superbben a mai napig ott van a józanság, a "révbe értem" érzés mellett benne van a "tudom, honnan jöttem" filozófia is. Sok más mellett, az utasülés hátulról is elérhető elektromos vezérlése és a hatalmas hátsó lábtér pedig szolid utalás arra, hogy delegációs autónak sem kellhet egy Superbnél különb. Ha képességeit és helykínálatát nézzük, a csakis DSG váltóval elérhető csúcsdízel 12,65 millió forintos alapára és a még szövetkárpitos és analóg műszerfalas, de minden fontos sofőrsegédet megadó tesztautó 13,49 millió forintos alapára is teljesen korrekt; a külső és a konszernen belüli konkurenciához mérten is.
Értékelés
Pozitív
Kényelmes, tágas karosszéria, jó kidolgozás, komfortos futás, remek fényszóró
Negatív
A makacsabb úthibák érezhetők, irányváltáskor lassú DSG, lépcső a bővített raktérben
Árak
Tesztmodell alapára
12 652 120 Ft (2020.02.03.)
Tesztautó ára
13 487 120 Ft (2020.02.03.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1968 cm3
Teljesítmény:
140 kW (190 LE) 3500-4000 1/min-nél
Nyomaték:
400 Nm 1900-3300 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,3 s
Végsebesség:
240 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
7,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4869 mm
Szélesség:
1864 mm
Magasság:
1469 mm
Saját tömeg:
1765 kg
Össztömeg:
2162 kg
Tengelytáv:
2841 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
625 l
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1500 mm
Belmagasság elöl:
900-980 mm
Belmagasság hátul:
940 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
350 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1000 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
540-770 mm
Csomagtér hossza:
1100 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
2000 mm
Raktérnyílás szélessége:
1050 mm
Raktérnyílás magassága:
1110 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro6d-TEMP
Hengerűrtartalom:
1968 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (7 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
400 Nm 1900-3300 1/min-nél
Teljesítmény:
140 kW (190 LE) 3500-4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
240 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,3 s
CO2-kibocsátás:
117 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
7,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,3 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

    • 2020.02.03. at 16:14
      Permalink

      Miért, milyet? 😀 Diesel E-osztály 14,5 millió forintról indul (de ez ugye csak kis 1.6 diesel, a 2 literes listaára már 15,5 M), 5-ös BMW-ből már van 14 millióért tűzveszélyes diesel (a poroltó viszont nem alapáras), az Audi meg tényleg közel van 14,2 M-ért, de ők cserébe ugyanúgy csak gagyi DSG-t adnak, míg a többiek legalább rendes automatával szerelik a limuzinjaikat. Nem árkonkurensei a Superbnek a prémiumok – soha nem is voltak azok.

      • 2020.02.03. at 16:48
        Permalink

        Foleg azert, mert amiket felsoroltal egy kategoriaval feljebb jatszanak mint a Superb, ami kozep kategorias, D szegmens, az 5er, A6, E az pedig felso-kozep, E szegmens.
        Octavia pedig also-kozep.

Vélemény, hozzászólás?