Ha leesett a hó, irány a parkoló

Csúszkálni nem csak szabad, de ajánlott is

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A téli vezetés fortélyait elméletben tudni egy dolog, de hatványozottan igaz, hogy gyakorlat teszi a mestert. Ha leesett a hó, irány a parkoló!

Egy korábbi cikkünkre érkezett a következő kérdő komment: télen, hóban-fagyban szabad parkolóban csúszkálni? Sejtettük a választ, de azért továbbítottuk a felvetést az ORFK-nak azzal a kiegészítéssel, hogy csúszkálni - gyakorlás céljából. Ez itt a lényeg. Hiszen egyrészt a síkos úton közlekedés balesetveszélyes, másrészt a profi instruktorok segítségével, vezetéstechnikai pályán tréningezést sokan nem engedhetik meg maguknak, illetve sajnálják rá a nem kevés pénzt. Nos, egy kis üzemanyagot leszámítva ingyen is rengeteget tanulhatunk magunkról és az autónkról, arról, hogy mit csináljunk és mit ne, ha hó lepi az utakat. Tippek és elrettentés téli vezetéshez című írásunkban már boncolgattuk a hóban közlekedés alapvető ismérveit, most viszont azzal foglalkozunk, mit tehetünk, ha csak ezek a feltételek adottak: autó és sofőrje, hó és parkoló. Ez sem kevés, sőt! Még jobb, ha a szándék is megvan a tanuláshoz és biztonságosabb vezetéshez, továbbá annak felismerése, hogy nincs hasznosabb a gyakorlásnál.

Hirdetés
Az autó műszaki állapota rendben, a gumi téli, az ablakok tiszták, jól kilátni. Csupa hó minden, megvan a parkoló, ahol senkit nem zavarunk, de nem is veszélyeztetünk a gyakorlással. Ideális esetben társsal vágjunk a közepébe, akivel megoszthatjuk tapasztalatainkat, aki az autóban ülve (vagy kint fagyoskodva) arra is figyel, hogy "bénázásunkkal" tényleg semmiképp se akadályozzuk mások közlekedését.

Állítsuk be az ülést és a kormányt úgy, hogy könnyen és gyorsan tudjunk reagálni és manőverezni, fűtsünk annyira, hogy levehessük a kormányzásban, váltásban esetleg zavaró télikabátot. A legjobb nem csak nyáron, de ilyenkor is klímázni, hogy ne párásodjanak be az ablakok - az egyik legfontosabb, hogy minden irányban tökéletesen kilássunk. Indulás: felejtsük el a tőgázt, ha kell, startoljunk második sebességi fokozatban - kis kuplungcsúsztatással. A parkolóban csúszkálásnál nem feltétlen lehet kipróbálni, de azért véssük az eszünkbe, hogy menet közben érdemes minél magasabb fokozatba kapcsolni, úgy a legkisebb az esély a kerék kipörgésére, s ezáltal a tapadásvesztésre.
A legfontosabb, hogy biztonsággal meg tudjunk állni. Hóban-jégen-hidegben a száraz-meleghez viszonyítva sokszorosára nő a fékút, ergó bölcsen és ráhagyással válasszunk tempót, s tartsunk követési távolságot. Vészhelyzetben - mint mindig - a satufék a megoldás, a jármű egyenes haladásánál. Máshogy viselkedik a blokkolásgátló nélküli, máshogy a már ABS-szel szerelt, megint máshogy a modern elektronikák hadával felvértezett autó - nem is az lényeg, hogy mije van vagy mije nincs a kocsinknak, hanem, hogy pontosan tudjuk, mikor merre megy. Néha bizony nem arra, amerre a sofőr szeretné, erről beszélünk.
Szabad parkolóban csúszkálni gyakorlás céljából? - a rendőrség válasza

Tájékoztatjuk, hogy "egyszerűbb" közúti közlekedési vészhelyzetet gyakorolni csak életszerű körülmények között lehet.
Évszakváltáskor hasznos egy kis gyakorlás például csúszós, jeges úton. Magát a csúszást, a gépkocsi hirtelen kormánymozdulatra történő "viselkedését", a fékezést, a sodródást, a gumi tapadását, az autó képességeit - és a vezető felkészültségét - próbára kell tenni.
Nem tilos közúton is ezeket kipróbálni, de csak forgalommentes területen és fokozott figyelem mellett. Előnyt és nagyobb biztonságot jelent az, ha segítőtársunk figyeli, nem közeledik-e más jármű vagy személy. Ajánlott ellenőrizni, biztonságos-e az ottani környezet (nincs mély árok, fa vagy oszlop a közelben).
Hangsúlyozni kell, hogy közlekedési szabályszegés vagy a forgalom zavarása nem történhet gyakorlás címén!
Nagyobb biztonságot és szakértelmet ad, ha vezetéstechnikai tanpályán szakemberek (trénerek, instruktorok) vezetésével gyakorolhatunk. Itt elméleti felkészítés után alapozással, fokozott terheléssel tréningen sajátíthatják el a legfontosabb ismereteket. A rendőrség ezt a megoldást javasolja. Természetesen itt fizetni kell a képzésért, de arányaiban kevesebbet, mint amennyi kár keletkezhet, ha bekövetkezik egy baleset, nem beszélve a személyi sérülésről.
Az egyik legjobb prevenció a közúti közlekedés szabályainak betartása, melyhez további vezetéstechnikai ismereteknek kell párosulnia!
ORFK Szóvivői Iroda

Mi a kollégákkal néhány ártalmatlan kartondobozt vetettünk be tereptárgyként, ezek előtt vagy között kiválóan lehet szimulálni a vészfékezéses helyzeteket. Mi segít a bajban? A rutin. Orral kifelé csúszásnál a kormányszögből visszavétel, a "nyitás". Egyenesben biztosabban fékezhető az autó. A far kitörésénél a kuplung kinyomása és a gyors, de nem túlzott mértékű ellenkormányzás. Mi az, ami garantáltan balesethez vezet? A rutinhiány. A meggondolatlanul gyors tempó, a kis követési távolság, a ráfékezésnél össze-vissza kormányzás, a vakhit az autóban és a gumikban, a nekünk semmit nem kell csinálni, télen, jégen is mehetünk 50/90/130-cal, nem történhet semmi baj hozzáállás.
Banálisnak tűnhet ez az egész, de meggyőződésünk, hogy csak ennyivel, telente egy kis szándékos csúszkálással és gyakorlással sok baleset lenne kivédhető. Ha pedig az alapokkal már tisztában vagyunk, jöhet a szórakozás, a kilinccsel előre autózás, csak ésszel.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 04:26
    Permalink

    Azt azért nem kell elfelejteni, hogy a parkolók nagy része magántulajdonban van. A tulajdonos bejelentése alapján a rendőrség joggal lép fel a csúszkálást vagy vezetést gyakorlókkal szemben.

  • 2017.10.31. at 04:26
    Permalink

    jódolog csak hátsókerekes vagy 4 kerekes kocsival elsőkerekessel állandóan rá kell kézizni ami elég fárasztó míg előbbieknél csak néha kell odacsípni. egy baj van mostanra már annyi ember driftelt mindenütt hogy nincs normális parkoló mind szét van túrva

  • 2017.10.31. at 04:26
    Permalink

    Ezt jó tudni, mert felénk régen elkergették a rendőrök az autósokat a parkolóból. Pedig már pár óra csúszkálással rengeteget lehet fejlődni. Mindenkinek jobb lenne, ha rutinosabb sofőrök lennének az utakon. Sajnos sokan nem ismerik, hogy viselkedik az autó ha elveszti a tapadást, és mit kell ekkor tenni. Kis gyakorlás után átadtam a testvéremnek a volánt, aki teherautósofőr, tehát sokszorosát vezeti időben és távolságban, mint én. Ennek ellenére általában megpördült, nem tudta akarata szerint irányítani az autót, mert nem volt hozzászokva. Az első próbálkozásokkor én is így jártam, aztán pár óra múlva már végig keresztben vettem egy S-kanyart. Viszont még mindig érzem, hogy bőven van mit fejlődni, de erre már valószínűleg csak a következő télen lesz lehetőség.

Vélemény, hozzászólás?