Csatlakoztass és tölts: ennyi az egész
Az elektromos autók töltését illetÅ‘en nem csak az idÅ‘ terén szenvednek hátrányt a tulajdonosok a belsőégésű motoros kocsik tankolásához képest, hanem általában még további azonosÃtási lépéseket is el kell végezni. Ez nem túl praktikus, esÅ‘s idÅ‘ben a kábellel való kellemetlen küzdelmet pedig még csak tetézi. Attól még nagyon messze vagyunk, hogy vezeték nélküli töltéssel vegyenek fel áramot a villanyautók, de még odáig sem jutottunk el, hogy akár az autóba, akár a töltÅ‘oszlopba tekerhetÅ‘ legyen a kábel, hogy ne kelljen mindig ki- és becsomagolni (bár az IONITY-n legalább fel van akasztva). Ezeken a Kia sem tud segÃteni, azon viszont igen, hogy legalább a kábel csatlakoztatásán kÃvül semmi egyéb dolgunk ne legyen.
Az IONITY mellett más töltőhálózatok is tudják a Plug&Charge-ot
A nagyobb töltÅ‘hálózatok, mint például az IONITY, kompatibilisek az úgynevezett Plug&Charge ("csatlakoztass és tölts") technológiával. Ennek lényege, hogy mindössze annyi teendÅ‘nk van, hogy a töltÅ‘kábelt az oszlophoz és az autónkhoz csatlakoztatjuk, az áram felvétele pedig már indul is. Ezzel szemben sok töltÅ‘oszlopnál és számos autómárkánál további lépésre van szükség, például egy kártyát kell érinteni az oszlophoz, vagy egy alkalmazással kell azonosÃtani magunkat, hogy megindulhasson a töltés. A Kiánál is Ãgy van jelenleg, azonban az EV9-essel Európában is Plug&Charge-kompatibilissé válnak a Kia modelljei, a nagy SUV után a jövÅ‘beli Kiák is megkapják ezt a technológiát.
Rengeteg autógyártó szállt be az IONITY projektbe, remélhetőleg itthon is lesz több töltőpontjuk
Ha a csatlakozás megtörtént, az autó kommunikál az oszloppal, azonosÃtja magát és a tulajdonost, akinek a töltési szerzÅ‘dése szerinti számlázás és a felvett áram árának bankkártyáról történÅ‘ levonása szintén automatikus. Ez itthon például az IONITY töltÅ‘pontokon lesz elérhetÅ‘, amibÅ‘l egyelÅ‘re még csak négy van (egy az M0-son, egy az M1-esen és kettÅ‘ az M7-esen). Mindenképpen kényelmesebb Ãgy, ugyanakkor arra is figyelni kell majd ezután, hogy ha például ellopják az autót (vagy csak kölcsönadjuk valakinek), tudtunk vagy beleegyezésünk nélkül vehetnek majd fel áramot a mi pénzünk terhére. Ennek megakadályozására persze biztos lesz megoldás, akár a Kia mobilalkalmazásán belül is, ami az azonosÃtási funkció feleslegessé válásától függetlenül továbbra is hasznos, hiszen lehet vele útvonalat tervezni, mutatja a szabad töltÅ‘pontokat, azok fajtáját és az ottani áramfelvétel árát.