Hirdetés

Haszonjárművek Alfa Romeo emblémával

Alfa Romeo teherautók? Igen: AR6 és AR8

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Már a második világháború előtt is készültek Alfa Romeo teherautók és autóbuszok, de a '70-es, '80-as évek furgonjai, az AR6 és AR8 még elevenen élnek az emlékezetünkben.

Kooperáció a köbön: francia Saviem fülkés Alfa Romeo A38n, amely alatt MAN 4×4 hajtáslánc található

Alfa Romeo Veicoli Commerciali – magyar fordításban Alfa Romeo haszonjárművek. Ez netán valami tréfa? Szó sincs róla, különben is, már elmúlt április elseje, ilyen gyenge poénnal nem próbálkozunk. A helyzet bizony az, hogy nem csak verseny- és luxusautókról szól az Alfa Romeo évszázados története, a kínálatban megtalálhatók tehergépkocsik, autó- és trolibuszok, mikrobuszok, illetve könnyű haszonjárművek egyaránt. A második világháború előtt szinte el sem lehetett kerülni a teherautók gyártását, de az olaszok 1945 után is folytatták a haszonjárművek előállítását. A fejlesztéseket nem önállóan végezete a gyár, az 1960-as években a legkomolyabb technikai partnernek a Saviem számított (Magyarországon biztosan sokan emlékeznek az Avia teherautókra, nos, az a fülke Alfa Romeo felirattal is létezett…), míg a ’70-es évek végén az első generációs Iveco Daily jelent meg az orrán a scudettóval, azaz a híres pajzzsal.

Többféle tengelytávval és teherbírással készült az Iveco Daily-alapú Alfa Romeo, az 1988-ig gyártott AR8

Az Alfa Romeo 1972-ben írt alá megállapodást a Saviem céggel, majd egy évvel később a Fiat és a Saviem is kooperált, elsősorban 2,0 és 2,5 literes, haszonjárművekhez való dízelmotorok gyártására. Az ennek érdekében létrehozott vegyesvállalat a Sofim (Société Franco-Italianne de Moteurs) nevet viselete, és Nápoly illetve Bari között nagyjából félúton, Foggia városában épült fel az üzem. Az Alfa-Saviem kapcsolat 1977-ben véget ért, ám a milánóiak nem maradtak haszonjármű nélkül, az Apomi gyárban 1978-től elkezdődött az Iveco Daily „alfásítása”. Az AR8 jelzéssel készülő típus bőséges választékot kínált, a többféle tengelytáv és terhelhetőség csak a kezdet volt, mert az igényekhez alkalmazkodó felépítmények sokszínűsége megsokszorozta a lehetőségeket, később pedig erősebb motorral, sőt, 4×4 hajtással is rendelkezett az 1985-ben korszerűsített konstrukció. A legnépszerűbb modell a 3,5 tonna hasznos teherbírású, 2,5 literes, 80 lóerős Sofim dízelmotorral szerelt 35AR8 volt – állítólag ez tette ki a termelés 90 százalékát, ami nagyon magas részarány. Az Iveco modellekre megszólalásig hasonlító AR8 típus három ponton mutatott eltérést, konkrétan az Alfa Romeo emblémával, a feliratokkal, valamint a kormánykerékkel.

Ha nem figyeli valaki az emblémát, akkor gondolkodás nélkül rávágja, hogy Fiat Ducato van a képen – tévedés, mert ez egy platós Alfa Romeo AR6

A ’80-as években a Fiat a PSA csoporttal közösen fejlesztett könnyű haszonjármű-családot, amely Olaszországban Ducato néven futott (a Peugeot J5, a Citroën pedig C25 jelzéssel vezette be a piacra). Az Alfa Romeo ennek a gyártását is átvette, mert kedvező piaci lehetőséget látott a modellben. Az igényszerűen felépítményezhető alvázas, platós és zárt furgon AR6 kisteherautók 1,0, 1,3 és 1,4 tonna hasznos terhet vihettek, és típusjelzésük ennek megfelelően alakult: 10AR6, 13AR6, 14AR6. Ahogy az 1988-ig gyártott Iveco-alapú AR8 változatnál, úgy e kisebb kocsinál is a fent említett részletek jelentettek különbséget a Ducatóhoz képest. A gyártásról, pontosabban a helyszínről érdemes elmondani, hogy délen, az Alfasud összeszerelő üzeme mellett létesült az Apomi, amely 1981-ben kettévált. Egyik részlege, az Aravio repülőgép motorokra specializálódott, míg a haszonjárműveket az Arveco (Alfa Romeo Veicoli Commerciali) készítette. Az AR6 és AR8 típusok kifutását követően az Alfa Romeo csak a személyautók gyártására fókuszált, a haszonjárműves korszak lezárult.

(Köszönjük a segítséget a “Vittorio Jano Alfa Romeo Múzeum Magyarországnak. Fotók: alfissima)

Hirdetés

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 17:42
    Permalink

    Volt katonai terepjáró Alfa is,de a nevét sajnos nem tudom.Arra még kíváncsi lennék,hogy itt nálunk ha én ilyen AR8-ast használnék,hányan röhögnének ki,hogy én rátettem az emblámát meg a pajzsot.Mert ha jól tudom,itt nem volt ilyen Alfa,sem AR6-os.,így nem ismert típusok.

Vélemény, hozzászólás?