Hetedik mennyország – Opel Zafira teszt
Opel Zafira Innovation 2.0 CDTI ecoFLEX Start/Stop teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Frissült az Opel nagy-egyterűje. Nem csak orra, de a beltér is változott, fő erénye továbbra is a praktikusság és a könnyű variálhatóság.
Továbbra is tágas, továbbra is 7 személyes az Opel Zafira, ami már facelift utáni arcát mutatja, a vadiúj adaptív LED-es fényszórókkal
Hívj csak Zafirának. Már 2011 óta változatlan formában volt jelen a J Astra alapjaira épülő, méreteivel már a nagy egyterűek táborát erősítő harmadik generációs Opel Zafira Tourer, vagyis a Zafira C. Időszerű volt a váltás, pontosabban egy facelift, amit csak tavaly, a 2017-es modellévre iktatott be az Opel. Nincs ebben semmi furcsa, a Zafiráknál megszokott, hogy sokáig piacon marad egy-egy változat. A facelift külsőleg csak az orr-részt érinti látványosan, amit a K Astra formavilágához igazítottak, a far lényegében változatlan. Az elődöt temérdek változatban volt szerencsénk próbálni, köztük a mostani tesztalanyom 2,0 CDTI dízelével is. Ám azóta frissült az immáron Euro 6 normákat teljesítő gázolajos is. Nem csak tisztább lett, hanem 5 extra lóerővel erősebb is, nevéből viszont veszített az Opel hétszemélyes egyterűje, ami immár nem Zafira Tourer, hanem szimplán csak Zafira.
Oldalán felkunkorított vonallal és formás farral próbál kevésbé egyterűs lenni. Vezetéskor és parkoláskor is kompaktnak érezhető. Meglepően sportos kiállásúvá teszi a króm kipufogóvég és a feláras, 19 colos sötétszürke felniszett
Nem suttog a dízel. A 2,0 literes, 170 lóerős turbódízel bár a márka szavaival suttogó, szerintünk nem sorolható a leghalkabb gázolajosak közé. Kívülről komoly kerregést tud lerendezni, főleg téli reggeleken, de nincs is ezzel baj. A kabinba nem sok szűrődik be ebből a zajból, meglepően jó a zajkomfort, még autópályán is, és ez a fontosabb. A stabilitásra sem lehet panasz, nem lehetett kihozni a sodrából, még csúszósabb utakon sem. A gyorsulása elég bólogatós, alacsony fordulaton nincs sok erő, de már kb. 1200-1300-as fordulatnál élesen kapcsol a turbó. Ekkor viszont ülésbe présel a nyomaték. A 2,0 literes dízel fogyasztása nem mondható rossznak. Ha a gyári értéket nem is sikerült elérni, odafigyelve, a motorféket gyakran használva akár 5,4 l/100 km-es átlagfogyasztást is képes produkálni, a jellemzőbb a 6,8-6,9 literes átlag volt ezeken a fagyos napokon. Külön számolás után is bebizonyosodott, hogy a komputere jól mutatta: több mint 800 km-re 6,6 liter/100 km átlagfogyasztás alakult. Ez elmarad a gyárilag ígért adatoktól, de nem rossz. Van itt stop-start rendszer is, ami fagyáspont alatt egyáltalán nem, afölött viszont nyugodt szívvel, bármikor leállítja a meleg motort.
Már Euro 6-os és 5 lóerővel erősebb a nyomatékos csúcsdízel. Ereje több mint elég az egyterű 1,6 tonnájához is, fogyasztása ennek ellenére 6 liter környékén mozog
Igazi túrázó. A 6 sebességes kéziváltóval csak hosszabb ismerkedés után sikerült kibékülni. Bár a kulisszákat nem lehet elhibázni, néha nehézkesen akarta bevenni a gangokat, és az áttételezése is furán osztott. 50-nél a 3-as már soknak érződött, az 4-es még nagyon kevés. Lényeg, hogy nem illett a vezetési stílusomhoz, és néha a forgalom tempójához sem. Ebből is látszik, hogy ez egy nagy utazó autó, ami a hatodik sebességnek köszönhetően 130-nál is csak épp 2000 fordulat/perc felett pörög. Kapott is egy Tour gombot, ami a hosszútávú utazásra optimalizálja az adaptív futóművet és a kormánykerék-rásegítést, valamint a gázreakcióra is odafigyel. Érezhetően lágyabb lesz a csillapítás és a kormányzás is könnyedebb. Van egy Sport gomb is a műszerfalon, ami közvetlenebb kormányzást és gázreakciót ad, valamint keményebb csillapítást, ám ezt városi használatkor leheletnyit érezni.
A váltó a műszerek közti kijelzőn kis ikonnal jelzi, ha kéri a felváltást, ez általában 2000-es fordulat felett van. A visszaváltást viszont már csak akkor jelzi, amikor rángat. Kapcsolása néha túlságosan kattanós, de mégsem fárasztó vele a furikázás
Temérdek hasznos kiegészítő és tároló jellemzi továbbra is a Zafirát, hogy a hosszabb túrák alatt se szenvedjünk hiányt. Még wifiben sem
Új infotainment. A facelift leginkább az otthonos, minden irányban tágas és világos belteret érintette. Új a kormány és a központi infotainment-rendszer, aminek rengeteg gombját 7 colos érintőképernyő váltotta fel. A rajta futó Opel IntelliLink rendszer felbontása továbbra is egész jó, ám néhány dolog túl lett bonyolítva. Ilyen például a rádió, amit külső, képernyő melletti valódi gombról nem lehet elérni, de még a Home képernyőről sem, csak a második oldalról. Pedig azt tényleg gyakran használjuk. A rendszer alapértelmezett navigációja logikusabb működésű, ám az pedig nem túl gyors. Persze láttunk már rosszabbat is. Android Auto és Apple CarPlay képességeit jelen esetben nem sikerült kamatoztatnia, a tesztautónkban nem volt elérhető, ám erről már részletesen írtunk korábban, a hazai bemutató után, ahogy az OnStar távfelügyeletei rendszeréről és a wifi elérhetőségről is.
7 colos érintőképernyő díszeleg az egyébként 34 tárolót kínáló kabin középpontjában. Az IntelliLink felbontása egész jó, ám igazán lehetne dedikált gombja a rádiónak. Csak a menük mélyéből érhető el. Nagy fekete pont
Elöl-hátul óriási lábteret kapunk, és a bőrülések is kényelmesek. A harmadik sor helye passzentos, főleg gyerekeknek készült. Azért még én is befértem, lábamat az ülés alá tolva, karomat pedig az oldalfalba vájt mélyedésbe helyezve
A térérzeten sokat tud javítani a Lounge Seating funkció, ahol a középső, nem teljes értékű ülést széles könyöklővé alakíthatjuk, az Isofix csatlakozót is adó szélsőket pedig beljebb, valamint hátrébb tolhatjuk
Végtelen variálhatóság. A kabin többi része szinte változatlan, az anyagok minősége továbbra is nagyszerű, bárhová nyúlunk, jó tapintású, puha bőrt vagy műanyagot találunk. A hideg téli napokon kormányfűtés, valamint háromfokozatú ülésfűtés segít a sofőrnek; kihúzható combtámasz és állítható deréktámasz is kényezteti a legelöl utazókat. Esetünkben a sofőrülés elektromosan, 8 irányba állítható, ami a feláras komfort üléscsomagnak köszönhető. Jó családi autóhoz híven temérdek tárolórekeszt találhatunk, pohártartó pedig még a harmadik sorba is jutott. Okos kiegészítő a FlexRail középkonzol és a könyöklő, ami három szinten kombinálható. Van azonban egy extra, amit minden autóban kötelezővé tennék, ez pedig a panoráma-szélvédő. Nem csak a közlekedést könnyíti meg azzal, hogy tökéletesen látjuk a lámpákat, de a vezetés élményét egy új szintre emeli. A Zafira valódi nyerőkártyája továbbra is a hátsó traktus, a rejtett hétszemélyesség. A Flex 7 Plus ülésrendszer továbbra is a végtelenségig kombinálható, vagy könnyedén alakítható méretes raktérré. A harmadik üléssorral mindössze 152 literes a csomagtartó, annak ledöntésével már 710 literesre növekszik. A második sor támladöntésével már akár 1860 literes a sík és az Innovation csomaghoz járó szőnyeggel egybefüggő padlójú raktér.
152-1860 liter között mozoghat a csomagtér mérete, amibe még a második sor támláinak dőlése sem zavar bele nagyon. A beltér átalakítása könnyed, nincs komoly igénybevétel. A FlexCover védőszőnyeg csak az Innovation felszereltség kiváltsága

Bár hosszú utakon érzi igazán jól magát, a városban is kényelmes
Méltányos áron. Az új Zafira minden jóval megpakolható, ami ma elvárható egy családi autótól. Kaphat adaptív fényszórót, a hagyományos gombokat mellőző 7 colos infotainment rendszert vagy épp OnStar rendszert. Már az alapnál egyel jobb Innovation felszereltség része az automata klíma, a parkolássegéd elöl-hátul és a multifunkciós bőrkormány is. Tesztalanyunk csúcsfelszereltséggel és a paletta legerősebb dízelével, ám csak kézi váltóval 9 350 000-et kóstál listaáron, ám nálunk szétextrázva járt, ami már jócskán több mint 11 000 000 forintot jelent. Ha figyelembe vesszük a végtelen variálhatóságot, a tágas belteret, a nagyszerű minőségű anyagokat és az erős dízelmotort, akkor meg is ér ennyit, de komoly engedményekre is számíthatunk az Opeltől. Ráadásul ha összehasonlítjuk a konkurenseivel, hasonló árban mozog, mint például a 20 colos felniken gördülő Renault Grand Scenic, közel azonos teljesítményű dízellel és felszereltséggel, ám már listaárban is jóval fölé licitál a Ford S-Max és a Volkswagen Sharan/SEAT Alhambra páros is. Az Opel úgy tűnik, az egyterűek szegmensében is a középutat képviseli minden értelemben, de minőségben azért az eggyel jobbat.
Hátulról csak a típust jól ismerők azonosíthatják a frissített verziót, itt is újak a lámpák és a lökhárító is
Jó cucc az a lounge seating funkció.
A Zafira kompakt egyterűnek számít (akárcsak a Grand Scenic), a Sharan/Alhambra ill. Galaxy/S-max viszont eggyel nagyobb méretosztályba (középkategória) tartozik, gondolom ezért (is) az árkülönbség.
Nagyon szep.