Hétüléses és elektromos – Mindent vivő a Proace City?

Haszonjárművekben erősít a Toyota, indul a Professionel részleg, megnéztük az új modellt!

Felerősíti haszonjármű részlegét a Toyota, melyben eddig két modell, a Hilux és a Proace szerepelt, most a Proace City-vel bővül a sor és egy új stratégiával.


Európai haszonjármű részlegének új korszakát hozza el a Toyota, több márkához hasonlóan saját Professional részleget indít. Az új stratégia lényege, hogy a haszonjárművet, vagy terítőautót keresőknek egészen új szolgáltatással álljanak elő. A kishaszonjármű részleget nem csak névileg választják el, hamarosan elkülönített bemutatótermekkel találkozhatunk, valamint egyedülálló online felületet is ígér a gyártó.

Az új stratégiával a Toyota 50 százalékkal szeretné növelni az európai értékesítéseket a kishaszonjárművek terén.

Ez azt jelenti, hogy 2020-ban 100 000 Toyota Professional modell értékesítését tervezik. Ezt a meglévő két modellel, a Hilux pickuppal és a Proace-szel aligha sikerülne, melléjük érkezett most a harmadik könnyű terítőautó, a Proace City, melyből 35 000-es darabszámmal kalkulálnak az első évben.
Az utóbbi időszakban alaposan kiverte a biztosítékot a Toyota együttműködése a BMW-vel, már legalábbis a Supra-rajongóknál. Azonban alaposan átgondolt koncepció után jutottak a döntésre, miszerint inkább most egy sorhatos, de csak félig saját sportkupé, mint évekkel később egy saját. A felgyorsult világban mindenre most van szükség, várni nem lehet, ha ott akarnak lenni a célvonalban, éppen ezért a három haszonjármű közül is lényegében csak a Hilux pickup saját fejlesztés.

Ahogy a Proace, úgy a Proace City is a PSA-val való együttműködés eredménye,

és ez már az első fotókon is feltűnhetett, így már a negyedik karosszériaváltozat a Citroën Berlingo, Peugeot Rifter és Opel Combo után. A külsőt persze toyotásra szabták, ami az első lökhárító felső részét és a fényszórókat jelenti, ám a könnyű haszonjárművek között ennél nagyobb eltérésre nincs is égető szükség.
A konszerntárs modelljeivel már mind találkozhattunk, a Toyota viszont csak most mutatta meg először élőben a Proace City-t, egyidőben a Professional részleg indulásának bejelentésével. Az új modell kétféle karosszériahosszal lesz elérhető, 4,4 az alap és 4,7 méter hosszú a nagyobbik verzió. Ennek lemezelt verziójának rakterébe akár két szabvány raklap is befér, a terhelhetősége ugyanakkor mindenképp 1 tonna marad. Teljesen dobozolt, vagy hátul fülkés brigádautóként is elérhető lesz, valamint körbeüvegezett hagyományos egyterűként is. Üléselrendezése az, ami most igazán fontos, hiszen mind a rövid, mind a hosszú személyautó kivitel elérhető lesz öt- és hétüléses kivitelben is. A haszonjárművek elöl két különálló üléses, vagy háromszemélyes egybepados kivitelűek lehetnek, a praktikumot és a rakodóteret pedig a jobb első ülés síkba döntésével növelhetjük mindegyik verzióban, ezzel 0,4 köbméterrel több térbe pakolhatunk.
Hirdetés

A hátsó raktér hasznos tere 3,3 és 4,3 köbméter a kétféle karosszériánál, a Smart Cargo csomag megrendelésével pedig 3,1 és 3,4 méter hosszúságú árut is szállíthat. A dobozos áruszállító Proace City csak egy oldalajtóval lesz elérhető, dupla tolóajtót csak a személyautó, a Proace City Verso kaphat. A Verso már külsőre is könnyen megkülönböztethető, egyrészt az elérhető metálfényezések árulkodnak messziről, de hátulról nézve is felismerjük, más lámpákat kap. Ez a verzió már jobban hasonlít a korábban megismert modellekhez (Berlingo, Rifter, Combo), ám lesz egy hatalmas újítása, amivel a négy közül vélhetően a Toyota lép majd elsőként a piacra, ez pedig az elektromos hajtás, mely a kisebbik áruszállítóban 2021-ben debütál majd. A Professional részlegben ráadásul nem ez lesz az egyetlen, ugyanis a nagyobb Proace kezdi meg a sort 2020-ban, az európai piacon ez lesz a Toyota első teljesen elektromos modellje. A villanyos Proace-szel kapcsolatban egyelőre túl sok technikai információt nem árultak el, csupán annyit, hogy a padlólemezbe kerülő akkumulátorcsomag 200 kilogrammot fog nyomni, mellyel az alapesetben 1,4 tonnás teherbírás 1,2-re csökken.
Alaposan megváltoztak az igények vezetéstámogató rendszerek terén és szerencsére minden a pozitív irányba mozdult, ugyanis a Proace City-hez elérhető összes rendszer elérhető mind az áruszállító, mind pedig a személyautó kivitelben. Az alapfelszereltség részeként koccanásgátló, táblafelismerő, sávelhagyásra figyelmeztető és tempomat is lesz a fedélzeten, valamint fáradtság figyelmeztető, mely egy csésze kávé piktogramjával a műszerfalon üzen a sofőrnek, ha már túl sok ideje vezet. Ezt egészíthetjük ki egy további csomaggal, melyben automata fényszórókapcsolást, vontatmány-asszisztenst és kibővített táblafelismerőt kapunk, ezen felül adaptív tempomat és holttérfigyelő is kérhető.

Kategóriájában egészen egyedülálló módon nem csak hátsó, 180 fokos tolatókamera érhető el, hanem az utasoldali tükrökbe épített is,

melyek képét egy 5 colos, plafonra erősített kijelzőn láthatja a sofőr. Ezekkel parkoláskor szinte teljesen kiküszöbölhetőek a hátsó és oldalsó holtterek, többféle nézet is választható a képernyőn, a hátsó kamera akár digitális középső tükörnek is használható.
Head-up display, Android Auto és Apple CarPlay kompatibilis infotainment kijelző is elérhető 3D megjelenítésű TomTom navigációs szoftverrel. Elektronika terén a PSA termékeiből már jól ismert kipörgésgátlóval játszó menetmódválasztó is elérhető a Proace City-hez. Nagyszerű újításként érkezett egy további kiegészítő funkció, mely a fuvarosok kedvence lehet. A Smart Load Indicator egy ellenőrző berendezés, mely rakodás közben az autó terhelését monitorozza és figyelmezteti a sofőrt, ha elérték a maximális terhelés 90%-át, de akkor is szól, ha túllépték a 100%-ot. Személyautós jellemzői között említhető az elektronikus rögzítőfék és a vezetéknélküli telefontöltés is. A személyautós Proace City Verso akár üvegtetővel is kérhető, mely esetben hosszában középen egy praktikus tárolópolc-rendszert kapnak az utasok. Kétségtelenül az elektromos hajtáslánc lehet a Proace City ütőkártyája, ám erre még minimum két évet kell várnunk. Mivel a PSA termékéből építkezik ismét a Toyota, így sem egy öntöltő hibrid hajtás, sem üzemanyagcellás megoldás nem szerepel a tervek között.
Annak ellenére, hogy korábban kijelentették, hogy leszámolnak a dízelüzemű autók fogalmazásával, az új Professional részleg haszonjárművei között természetesen ezek is szerepelnek. A PSA motorkínálata szerepel a Toyota árlistáján is, ez 110 és 130 lóerős 1,2-es benzinmotort és 75-130 lóerőig terjedő 1,5-ös dízelmotor választékot jelent és hatfokozatú kézi és automata, valamint nyolcfokozatú automata váltó is csatlakozhat hozzájuk. Bár az árlistára még minimum egy évet várnunk kell, az nagyjából borítékolható, hogy az új Proace City Verso lesz a Toyota legolcsóbb hétüléses modellje, melyre már a nagycsaládos kedvezménnyel is bátran lehet majd pályázni. A Proace City bevezetése előtt, 2020 év elején érkezik egy egyedi széria a nagyobb Proace-ből. A beszédes nevű Black Edition fekete tükröket, kilincseket, oldalsó díszléceket és felniket jelent, valamint akár sportos dekorcsíkokat és oldalsó fellépőket is kaphat.

A Toyota legfontosabb lépése most persze az elektromos hajtású áruszállítók piaci bevezetése, melyekhez tartózó töltőhálózatra is várhatunk.

Egyelőre már ezzel is többet kínál a Toyota, nem csak a szegmensben, de a közvetlen társaknál is, ugyanis vélhetően a Proace City lesz a PSA termékei közül az első, mely elektromos hajtással is piacra kerül, egyelőre vélhetően csak áruszállítóként, az elektromos Versóról egyelőre nem esett szó. Akik pedig a hagyományos modellekből rendelnek flottájukba, nekik a Toyota Professional egyedi konstrukciókat és főként a konszerntársakhoz képest más szolgáltatásokat és szervizhátteret ígér.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.07.09. at 11:44
    Permalink

    Inkább tüntessék el a kínálatból ezeket az átemblémázott szemeteket. Ott a rendes új Hiace az összes többi piacon (ausztrál, dél-amerikai, thaiföldi, stb.), azt kérjük. Technikailag sokkal robusztusabb, valódi haszongépjármű. A Hiace-nek a legnagyobb erénye, hogy felülről lefelé építkezik a nagyok alkatrészeiből, nem pedig egy felhizlalt személyautó. 1GD-FTV motor hosszában, RC61 váltó(azonos a Hilux-al), hátul merev híd, laprugóval vagy tekercsrugóval (Granvia). Van 7GR-FKS motor is, 3.5L V6 benzin, ami lényegében a Toyota egyik legtartósabb benzines platformja, az 1GR-FTV változata megy az összes Land Cruiserbe. (70-es széria, 200-as, Prado) Az eddigi nyilatkozatok alapján pedig lesz Hybrid Hiace/Hilux/LC is. Ha a Hiace-t csak a kisebbik 2GD-FTV motorral árulnák Európában úgy mint a Hiluxot, akkor is nagy sikere lehetne. Főleg ha csinálnak belőle egy rendes 4WD-t, letarolná a svájci, norvég, finn, piacot, ahogy az előző Hiace tette, és olcsó változatai nagyon népszerűek lennének Közép-Európában.

    Ez a keresztmotoros, kisköbcentis, személyautó platformos Proace messze van rendes Toyotáktól.

Vélemény, hozzászólás?