Hibátlan a felni. Mégis javítani kell?
Nem tréfált a gumis, tényleg javítani kellett az alukereket
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Cimborámnak a nem egész 10 ezer kilométert futott nyári kerekek felszerelésekor szólt a gumis: a jobb hátsó nincs rendben!
Hibátlannak tűnt a gumis által rossznak mondott alufelni, menet közben nem lehetett érezni egyenetlen gördülését, mégis érdemes volt javíttatni, mert valóban ütött volt az újszerű autó makulátlan kereke
Kollégánk okos srác, nem új, hanem már legnagyobb értékvesztésén túlesett, fél éves autót vett, órájában alig volt több, mint 10 ezer kilométer. Mivel januárban vásárolta, a gyári könnyűfém kerekekre húzott nyári abroncsokat csak egy hónapja szereltette fel, de a hibátlannak tűnő felnik kapcsán egy kószának tűnő, de annál fontosabb mondatot lökött oda a gumis: „A jobb hátsó kerék nincs rendben, meg kellene nézetni!” Mégis mi lehet e probléma? - értetlenkedett a szinte új autó gazdája, hiszen járdázásnak, padkázásnak vagy kátyúba hajtásnak nyoma sincs rajta. „Mégsem teljesen kerek az a kerék, higgye csak el nekem!” - tartotta magát korábbi álláspontjához a gumis.
Már az enyhe excentrikusság is feltűnik a felnit abroncs nélkül forgatva
Komoly tapasztalattal rendelkező műhelyként nem csodálkoztak rajtunk, amikor a hibátlan alufelnire mutattunk, hogy ezt kellene javítani. Leszerelés után a centrírozó már az abronccsal együtt is egyértelműen mutatta az egyenetlenséget, az abroncs lehúzása és a teljeskörű tisztítás (erre azért van szükség, hogy a kosz ne befolyásolja a méréseket, illetve, hogy munka közben se zavarjon) után pedig próbapadon megpörgetve szemmel is láthatóvá vált a kerék excentrikussága. A próbapadhoz egyébként egy speciális, 0-10 mm között, századmilliméter pontossággal mérő műszer csatlakoztatható. Ha a megforgatott felni körívén a műszer 5 mm-nél nagyobb (egyébként már szemmel is látható) távolság-eltérést mér, akkor egyértelműen hibás. Esetünkben az abronccsal együtt még hibátlannak látszó felni íve csaknem 1 cm-es eltérést mutatott.
Legtöbbször szemre is látható a vizsgálópadon az abroncs nélküli felni egyenetlensége, de akár műszerrel is ellenőrizhető az ív egyenetlensége
Javítás után digitális, ultrahangos műszer vizsgálta a felnit, melynek egyenetlenségei ekkor már hibahatáron belüliek voltak
Minden attól függ, mekkora az alakítás mértéke. Nyilván jelen esetben nem “kovácsoljuk át” a felnit (nem tojásból nyomjuk vissza hengerré), így annyira nem vészes a dolog, de fontos a hozzáértés. Egynél többször én mindenesetre nem javíttatnék felnit ilyen formában.
A hegesztéssel is max. esztétikai hibát javíttatnék, repedést nem..
Vitatkoznék a szakemberrel egy kicsit. Az alumínium – mint általában a fémek – hidegalakítás hatására (mint pl. a préselés, görgőzés) az alakítás környezetében felkeményedik. Emiatt ugyan a szilárdsági tulajdonságai az alakított zónában növekednek, viszont a képlékenységi, szívóssági tulajdonságok romlanak (felkeményedés). Így ütésszerű igénybevételre hamarabb indul el benne repedés, mint a gyártás utáni állapotában.
Hasonlóképpen a felhegesztés a szemcseszerkezet durvulásával jár a hőbevitel miatt..
A szakember szerint ettől a “gyógyítástól” még nem gyengül a felni.
Köszönjük az észrevételt! Az excentrikusságot javítottuk, a mérőórát a szóismétlés kerülése miatt kihagytuk.
“megpörgetve szemmel is láthatóvá vált a kerék koncentrikussága”
Bocs, hadd javítsak, inkább excentrikusság, de jelen esetben ez inkább ovalitásnak nevezhető.
“századmilliméter pontossággal mérő műszer”
Ezt pedig mérőórának hívják.