Hibriddé vált a kedvenc autónk – Kipróbáltuk az új Vitarát!

Könnyű-hibrid rendszert kapott a Suzuki Vitara, végre kipróbálhattuk!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem kell túlmisztifikálni, de tény, hogy jelentősen modernebb technikával folytatja életét Magyarország legnépszerűbb új autója, a Suzuki Vitara. Kipróbáltuk az új hibridet!

Sorozatgyártásban már több mint 20 éve létezik hibrid hajtásláncú autó, a Toyota Prius ráadásul már a negyedik generációjánál tart. Volt időnk arra, hogy befogadjuk az új, meglehetősen hatékony és a fenntartható jövő érdekében mindenképp hasznos technológiát.

A Suzuki saját felmérése alapján azonban 10-ből 7-8 ember rendszerint, saját bevallása alapján sem rendelkezik elég információval a hibrid autókról.

Túlmisztifikált űrtechnológiát, bonyolult alkatrészekből összeállított és máshogyan működő autókat látnak bennük, és összességében félnek tőlük. A Suzuki éppen ezért egész hatékonyan feküdt rá a témára, miszerint megismertessék az emberekkel a hibrid hajtásrendszer lényegét és azt, hogy félni nem kell tőle. Nem is igazán ajánlott, miután hamarosan nem is lesz más esélyük, valójában az új Vitarával kapcsolatban már most sincsen. Az emberek fejében lévő fogalmatlanság sajnos nem véletlen, a tájékoztatás egyáltalán nem teljes körű, még a márkakereskedések értékesítői is képesek ordas nagyot hibázni és téves információval ellátni a vásárlót, ez saját tapasztalat. A Suzuki viszont igyekszik tiszta vizet önteni a pohárba és elmagyarázni, miért hibrid az új 48 voltos hibrid rendszer és miért nincs semmi köze ahhoz, amit például egy Prius tud. Bemutatkozott a frissített Suzuki Vitara, ami már csak és kizárólag egyféle hajtáslánccal készül Esztergomban, 1,4-es turbós benzinmotorral, kézi váltóval és kiegészítő 48 voltos hibrid rendszerrel. Hibrid és hibrid között óriási a különbség, a köztudatban azért nagyjából megvan, hogy ez egy benzinmotoros, de villannyal is közlekedni tudó autót takar, hogy hogyan működik, arról már tényleg csak az emberek töredékének van fogalma. A 48 voltos könnyű-hibrid, vagy lágyhibrid (mild-hybrid) rendszerek önálló elektromos hajtásra nem képesek, ilyen a Suzuki Vitaráé is. Akkor mégis mi értelme van? Mérsékelhetik vele az emberiség ökológiai lábnyomának növekedését, miután a 48 voltos rendszer alapvetően a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentését szolgálja.

Besegít a motornak azokban a ciklusokban, ahol a viszonylag nagyobb terhelés miatt fogyasztana több benzint és termelne több CO2-t.

Ezt egy, a generátor helyére épített, a főtengelyre szíjjal csatlakozó indítógenerátorral érik el, lényegében ez a rendszer lelke. Ez a kis villanymotor már nem is annyira pici, 13,6 lóerőt és 53 Nm nyomatékot képes átadni a főtengelynek, vagyis nem a kerekeket, hanem közvetlenül a motort hajtja meg és ezzel segíti az elindulást, a nagyobb gyorsításokat. Emellett a stop-start rendszer tagjaként a motor újraindításáért felel, amit lehelet finoman képes előadni, a kuplung kinyomására azonnal indul a motor, de nincs köszörülés, egyszerűen csak berántja a motort, ami valójában észrevétlenül jár tovább egyik pillanatról a másikra, ez már egy jóval minőségibb élmény a hagyományos stop-startokhoz képest. A rásegítés mellett generátorként is működik, motorféküzemben a hagyományos módon termeli vissza az áramot egyrészt a saját 48 voltos akkumulátorába, másrészt a 12 voltos, a hagyományos elektronikai rendszereket működtető akkumulátorba. A rendszer további elemei egy vezérlőegység és egy inverter, az egész rendszer pedig össz-vissz 15 kilóval dobta csak meg az autó önsúlyát, ami már-már elenyésző. A kis villanymotor annyira erős, hogy már érezhetően bele is avatkozik a hajtásba, elindulásnál annyira támogatja a motort, hogy szinte teljesen egyenletesen tartja a fordulatszámot, így a motor nem erőlködik, de lefullasztani ugyanúgy lehet, miután a kuplungjátékért még mindig mi felelünk. Az 1,4-es turbómotor sűrítési arányán változtattak, 9,9-ről 10,9-re, nyomatéka 220-ról 235-re emelkedett, csúcsteljesítménye viszont 140-ről 129 lóerőre. Utóbbit leginkább autópályatempónál éreztük meg, bár a motorra mindenképp igaz, hogy kevésbé élénk karakter az 1,4-es turbó előző verziójához képest. Még így is kellőképpen erős és élénk, de autópályatempónál az előzésekre azért készüljünk rá időben. Fogyasztását tekintve a kétkerékhajtású, kézi váltós kivitel esetében 5,7 literről 4,6 literre esett a gyári vegyes érték, az összkerékhajtású kézi váltós esetében pedig 6,1-ről 4,9-re. A 400 kilométeres túra átlaga az Allgrip kivitellel 8 liter körül alakult, az országúti szakaszra viszont 6 liter alattit számolt, nagyon kíváncsian várjuk, mit tud a teszthéten tankolás szerint.
Hirdetés
A motoron kívül minden más maradt a hajtáslánc elemeiben, vagyis a hatfokozatú váltó kapcsolása továbbra is remek, a fokozatok pedig egészen hosszúak. Az Allgrip összkerékhajtás még mindig csak elektronikusan vezérelt, alapból elsőkerékhajtással dolgozó, de egész ügyesen és hamar képes hátra is irányítani a nyomatékból, ennek vezérlésére egyébként egy kapcsoló is szolgál, Sport és Snow programokkal, valamint Auto állással. A Vitara rugózása és úttartása mindig is kicsit feszes volt, továbbra is az, kezelése egyszerű, stabilan ott van az úton tempósabb kanyarban is, menet közben egyedül a szélzaj lehet zavaró. A megújult Vitara külsőre is felismerhető, az első fényszórókat egy kéken derengő bordával vízszintesen tagolták, ez az új LED fényszóró, ami mindenképp jár, már GL alapfelszereltségnél is. Igencsak bőséges lett az alapellátmánya, már a kétkamerás vészfék-asszisztens (DSBS) is mindenképpen jár, de sávelhagyás-figyelő, táblafelismerő és tempomat, sőt, távolságtartós tempomat is jár. Utóbbi egészen hatékony, ám meglehetősen óvatos, rutinosabb sofőrök később kezdenék meg az előzést, kikerülést autópályán, minthogy a tempomat lassítani kezdené az autót.
Suzuki Vitara és S-Cross Hybrid kedvezményes árak
ModellVitara Hybrid 48 VS-Cross Hybrid 48 V
GL 2WD 64 990 0005 040 000
GL+ 2WD 6MT5 360 0005 410 000
GL+ AllGrip 6MT5 960 0006 010 000
GLX 2WD 6MT5 960 0006 010 000
GLX 2WD 6MT Panorama6 210 0006 260 000
GLX AllGrip 6MT6 560 0006 610 000
GLX AllGrip 6MT Panorama6 810 0006 860 000
Alapáron jár az automata fényszórókapcsolás már GL szinten is, valamint ködlámpát is kapnak a vásárlók. Kulcs nélküli motorindításért viszont már a GLX-et kell majd választani, érdekességképpen, az ugyanezzel a hibrid hajtással frissült S-Crosshoz már GL+ szinten is jár. Az új Vitara technológiailag igencsak modernebb lett, főként a károsanya-kibocsátást sikerült jelentősen csökkenteni az új hibrid hajtással. Ugyanakkor például automata váltó egyelőre nem kérhető hozzá, miután a fejlesztést még nem sikerült teljesen befejezni, de nem kizárt, hogy az év végén már elérhető lesz. A 48 voltos hibrid hajtáslánc és a bőségesebb alapfelszereltség az alapár tekintetében 490 000 forintos többletet hozott.

Kezdőára a Suzuki akciójával, azaz a hűségprogramjához csatlakozóknak 4 990 000 forint.

Ebbe már nem csak az említett extrák, hanem a 3+7 év/200 000 km garancia is beletartozik, vagyis a fő egységekre, mint a motor, váltó, turbó és most már a 48 voltos hibrid rendszerre is 10 év garancia vonatkozik.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.02.20. at 14:31
    Permalink

    Gondolom papíron most jobbak lettek a számok, a valóságban nem bíznék ebben. De az adózás miatt a papír a lényeg. Meg van mentve a Föld… Vagy nem?

    A Suzuki amúgy feltalálta már ehhez a modelljéhez is a bicskakulcsot vagy még mindig a Swift1-től örökölt fix tollas megoldás a menő?

  • 2020.02.20. at 15:11
    Permalink

    Mi ez a hülyeség, hogy autópályán rá kell készülni 129LE-vel, 140-el meg nem???
    Pont autópályán nem kell rákészülni, hisz van hely. Autós újságíró ne írjon már ilyen hülyeségeket.

  • 2020.02.24. at 14:21
    Permalink

    Egy másik autósportál szerint egyáltalán nem fejlesztenek automata váltót a Vitarához amíg gyártásban marad,csak hagyományossal lesz kapható egészen kifutásig.Érdekelne hogy mi az igazság,mert a jelenleg hajtott 1.6 automata nagyon bevált.Remélem a cikk információi a hitelesek és év végén lesz hibrid automata.

    • 2020.03.09. at 20:45
      Permalink

      Azt az információt kaptuk a rendezvén ideje alatt tartott sajtótájékoztatón, hogy kèszül az automata váltós kivitel, de egyelőre nem sikerül hozni vele a károsanyag-kibocsátási normákat.

  • 2020.03.01. at 14:31
    Permalink

    Ennek így sok értelme nem volt. Beletesznek egy hibrid rendszert, agyonbonyolítják az egészét, de a teljesítmény csökken 140-ről 129 LE-re. A hibrid rendszer mindig inkább növelni szokta a teljesítményt, itt miért csökkenti? Hogy van ez? Úgy lett volna jó, hogy meghagyják a sima benzineseket, meg jön ez a hibrid és a vásárló el tudja dönteni mit szeretne. Hiába mondják, hogy nem bonyolult, azért a sarki szervizben a Józsi ehhez már nem nagyon fog tudni hozzányúlni. A márkaszervizeknek persze ez pont így jó.
    Másrészt elég drága is lett. Ha egy normálisabban felszerelt GLX változatot akar az ember, akkor átlépi a 6 milliót. Ennyiért már jól felszerelt új Renault Capturt lehet venni (én épp most tettem), ami egy szebb, nagyobb autó, az anyaghasználatot, kényelmet, pedig össze sem lehet hasonlítani, a Renault nagyon más liga. Persze annyiban igazságtalan az összehasonlítás, hogy a Vitara egy sokkal régebbi modell.

    • 2020.03.09. at 20:52
      Permalink

      Egyetlen értelme volt a váltásnak, az, hogy nem volt más esélyük. Ezzel az egy megoldással tudták csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, ami feltétele annak, hogy egyáltalán a piacon maradhasson a modell. A teljesítmény csökkenés is ehhez köthető, optimalizálták a hajtásláncot, kimondottan a kevesebb kàrosanyag-kibocsátás javára. Nem önszántukból csinálják ezt a gyártók, a szabályzások sanyargatják őket, ezekre kell válaszolniuk, aminek az eredménye egy kicsit gyengébb, kicsit drágább, de kevesebbet fogyasztó és katalógusértékek szerint tisztább üzemű Vitara, ami legalább így még piacon lehet, másképp nem.

Vélemény, hozzászólás?