Márciustól érkeznek az új jegytÃpusok (Fotó: BKK)
Alighanem újabb budapesti közlekedÅ‘k választják majd a tömegközlekedést az autózás helyett, ha elérhetÅ‘vé válnak a BKK idÅ‘alapú jegyei. Karácsony Gergely fÅ‘polgármester javaslatát január 26-án fogadta el a FÅ‘városi Közgyűlés, melynek értelmében a BKK hamarosan életbe léptetheti az új jegytÃpusokat. A tervek szerint már márciustól lehet 30 és 90 perces jegyekkel utazni. PapÃralapon nyilván nehezen lenne kivitelezhetÅ‘ az érvényességi idÅ‘ percre pontos feltüntetése és betartása, Ãgy kizárólag digitális formában, a BKK Futár alkalmazásban lesznek ezek elérhetÅ‘k.
Több előnye is van az időalapú jegyeknek (Forrás: BKK)
Érdekesség, hogy a gyakorlatban akár a megjelölt időtartamnál hosszabb ideig is használhatják majd a jegyeket az utasok. A 30 vagy 90 perces digitális jegy a megállókban vagy a járművökön első alkalommal történő beolvasással aktiválódik, onnantól ketyeg az óra - azonban az időkorlát leteltéig csupán megkezdeni kell az utazást, befejezni nem. Tehát például egy 30 perces jegynél az aktiválás után 29 perccel még fel lehet szállni bármelyik tömegközlekedési eszközre, és nem probléma, ha menet közben jár le az idő, az utazást az adott járművön be lehet fejezni - akár még további fél órát is el lehet tölteni a határidőn túl az utolsó vonalon. Felmerül persze a kérdés, hogy vajon mi van, ha kimarad egy járat, s emiatt csúszik ki az időalapú jegy használója az időből, vajon ilyenkor szimplán pórul jár?
A 30, illetve 90 perc alatt korlát nélkül lehet átszállni a BKK járatain, ezért praktikusabb, mint mondjuk a vonaljegy vagy az átszállójegy. Ennek köszönhetÅ‘en akár szünetet is lehet két utazás közé iktatni, ameddig intézzük ügyeinket - ez nyilván a 90 percesnél reálisabb, ez a jegy jó lehetÅ‘ség azoknak, akik mondjuk egy rövid bevásárlásra szeretnének oda- és visszautazni. A 30 perces jegy 530 Ft-ba, mÃg a 90 perces 750 Ft-ba kerül, tehát drágábbak, mint a 350 Ft-os vonaljegy, de nyilván több utazásra is használhatók. Ha például valaki egy rövid távra szeretne eljutni, és viszonylag gyorsan onnan visszajönni, máris jobban megéri a 30 perces jegy, mint két vonaljegy. Ha valaki viszont ragaszkodna a vonaljegyhez, annak szintén könnyebbség, hogy hamarosan az is megvásárolható lesz digitális formában. A Volánbusz kék járatain és a HÉV Budapest határain belül közlekedÅ‘ vonatain szintén érvényes idÅ‘alapú jegyek hasznosak lehetnek az autóforgalom kiváltására, ugyanakkor jó lett volna, ha az okostelefonok használatában nem jártas utasok is élhetnének ezzel a lehetÅ‘séggel, még ha nehezen is lett volna megoldható.