Hogy fest a kompakt szedánok ársorrendje?

Szedánkörkép az olcsónak mondottaktól a nem olcsókig

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Annyi újdonság jelent meg és annyiszor hangzik el az olcsó szedán kifejezés, hogy az összes kompakt négyajtóst egymásnak eresztettük és megnéztük, mekkorák a különbségek. Nagyok.


Citroën C-Elysée. Dacia Logan. Peugeot 301. Renault Fluence. SEAT Toledo. Skoda Rapid. Mind új modell, mind olcsónak beállított szedán a kisautók sorából, illetve az alsó-középkategóriából. Illetve a Rapid/Toledo páros nem is szedán, csak annak látszó - praktikus - ötajtós, de mindegy. És megjött az új Skoda Octavia is, ami szintén nem négyajtós, azonban lépcsős a háta, plusz mostanság teszteltük az Opel Astra Sedant - hát adta magát, hogy virtuálisan egymásnak eresszük őket, s megnézzük, hogy melyik merre hány méter, s lehetőleg azonos felszereltséggel melyik mennyibe kerül úgy benzines, mint dízel alapmotorral. A pakliban tehát íme a jelenleg Magyarországon kapható összes limuzinféleség az alsóbb szegmensekből, a maga ászát meg mindenki húzza ki, ahogy tetszik.
Hirdetés
Felszereltségbeli elvárásaink a következők voltak: 4 légzsák, menetstabilizáló elektronika, klíma, távirányítós központi zár, elöl elektromos ablak, gyári rádió, USB-csatlakozó, Bluetooth-kihangosító, s nem utolsósorban osztottan dönthető hátsó üléstámla. De lássuk előbb az alapméreteket.
Kompakt szedánok* méretei
Hosszúság (mm)Szélesség (mm)Magasság (mm)Tengelytáv (l)Csomagtartó (l)
Chevrolet Aveo4399173515172525502
Chevrolet Cruze4597178814772685450
Citroën C-Elysée4427174814662652506
Dacia Logan4347173315172634510
Fiat Linea4560173014942603500
Ford Focus4534182314842650475
Honda Civic4545175514352675440
Hyundai Elantra4530177514452700485
Mazda34580175514702640430
Mitsubishi Lancer4570176014902635400
Opel Astra4658181415002685460
Peugeot 3014442174814662652506
Renault Fluence4618180914792702530
SEAT Toledo4482170314612602550
Skoda Rapid4483170614612602550
Skoda Octavia4659181414612686590
Toyota Corolla4545176014702600450
Volkswagen Jetta4739177814822651510

*A SEAT Toledo, a Skoda Rapid és Octavia igazából ötajtós, csak formára szedán.

A legrövidebb a Logan, a leghosszabb a Jetta. A legkeskenyebb a Rapid/Toledo duó, a legszélesebb a Focus. A legalacsonyabb a Civic, a legmagasabb holtversenyben az Aveo és a Logan. A legrövidebb tengelytávú az Aveo, a leghosszabb tengelytávú a Fluence. Csomagtartó-méretben a Lancer és az Octavia a két véglet. Van azért bőven differencia arányra, utastéri és raktéri helykínálatra is. Már itt jogos lehet az almát a körtével felvetés, de sebaj, ugorjunk, nézzük a benzines bázismotorok alapjellemzőit.

Kompakt szedánok* benzines alapmotorral
henger/cm3LE/NmVáltó0-100
km/ó (mp)
l/100 km
Chevrolet Aveo 1.24/122970/115kézi/514,35,8
Chevrolet Cruze 1.64/1598124/154kézi/510,96,5
Citroën C-Elysée 1.23/119272/110kézi/514,25,3
Dacia Logan 1.24/114975/107kézi/514,55,9
Fiat Linea-----
Ford Focus 1.0 GTDi3/999100/170kézi/512,64,9
Honda Civic 1.64/1598125/152kézi/59,96,7
Hyundai Elantra 1.64/1591132/161kézi/610,76,4
Mazda3 1.64/1598105/145kézi/512,26,5
Mitsubishi Lancer 1.64/1590117/154kézi/510,75,7
Opel Astra 1.44/1398100/130kézi/514,25,5
Peugeot 301 1.23/119272/110kézi/514,25,2
Renault Fluence 1.64/1598110/151kézi/511,56,8
SEAT Toledo 1.23/119875/112kézi/513,96,1
Skoda Rapid 1.23/119875/112kézi/513,96,1
Skoda Octavia 1.2 Tsi4/119786/160kézi/512,05,2
Toyota Corolla 1.334/132999/128kézi/613,15,9
Volkswagen Jetta 1.2 TSI4/1197105/175kézi/610,95,7

*A SEAT Toledo, a Skoda Rapid és Octavia igazából ötajtós, csak formára szedán.

Lineából az importőr nem kínál benzinest. Turbós alapmotor három modellnél van, a Focusé ráadásul csak 3 hengeres. A váltó a túlnyomó többségnél 5 fokozatú, de akadnak alapból is 6 sebességesek. A leggyengébb az Aveo, a legerősebb az Elantra. Nyomatékilag a Logan a padló, s a Jetta a tető. A sprintideje a Logannak a legszerényebb, mármint a leghosszabb, 10 mp alatt egyedül a Civic futja ezt a fajta 100-at. Ígért fogyasztásban a Focusé a pálma 5 liter alatti étvággyal, míg a túlvégen a Fluence 6,8-at "zabál".

Kompakt szedánok* dízel alapmotorral
henger/cm3LE/Nmváltó0-100
km/ó (mp)
l/100 km
Chevrolet Aveo 1.3 D4/124875/190kézi/514,23,9
Chevrolet Cruze 1.7 D4/1686130/300kézi/610,04,5
Citroën C-Elysée 1.6 HDi4/156092/230kézi/511,24,1
Dacia Logan 1.5 dCi4/146175/200kézi/514,63,8
Fiat Linea 1.3 Mjet4/124895/200kézi/513,84,9
Ford Focus 1.6 TDCi4/156095/230kézi/512,64,2
Honda Civic-----
Hyundai Elantra-----
Mazda3 1.6 CD4/1560115/270kézi/611,04,4
Mitsubishi Lancer 1.8 DI-D4/1798116/300kézi/610,24,4
Opel Astra 1.3 CDTI4/124895/190kézi/514,64,2
Peugeot 301 1.6 HDi4/156092/230kézi/511,24,1
Renault Fluence 1.5 dCi4/146190/200kézi/513,04,4
SEAT Toledo 1.6 CR TDI4/1598105/250kézi/510,43,9
Skoda Rapid 1.6 CR TDI4/1598105/250kézi/510,43,9
Skoda Octavia 1.6 CR TDI4/1598105/250kézi/510,83,8
Toyota Corolla 1.4 D-4D4/136490/205kézi/611,94,7
Volkswagen Jetta 1.6 CR TDI4/1598105/250kézi/511,74,2

*A SEAT Toledo, a Skoda Rapid és Octavia igazából ötajtós, csak formára szedán.

A dízelmezőnyt nem erősítheti a Civic és az Elantra. Mindenki más 4 hengeres és persze turbós blokkokat kínál. A legkevésbé harapós az Aveóé és a Logané, a legizmosabb a Cruze-é. Nyomatékból az Aveóé és az Astráé 200 Nm alatti, a Cruze-é és a Lanceré bezzeg 300-zal büszkélkedik (nem hiába övék egyben a legkomolyabb hengerűrtartalom). A jellemző fokozatszám itt is inkább a 5. Legkomótosabban a Logané és az Astráé, legfürgébben a Cruze sebességmutatója kúszik fel 100-ra. A legtorkosabb a Linea olyan 4,9-cel, mint amilyennel a benzineseknél a Focus a legspórolósabb, az aszkéták aszkétái meg a Logan és az Octavia 3,8 l/100 km-es lufival.

Ne feledjük, ezek kizárólag az alapmotorok, illetve az alapmotorok közti különbségek a méret és az itt és most nem részletezett súlyadatok, no meg a váltóáttételezések és még néhány tényező függvényében. Egyes modellek esetében az alapmotoroknál nem is nagyon van nagyobb és erősebb, míg másoknál annyi, de annyi hajtáslánc között válogathat a kedves ügyfél, hogy vélhetően "csak" a pénztárcájának vastagsága szab határokat. És akkor következzen mindez forintosítva, s ahogy említettük, egy jó közepes felszereltséget elvárva ESP-től klímáig, 4 légzsáktól osztottan dönthető hátsó üléstámláig, stb.
Kompakt szedánok* ára az elvárt felszereltséggel (Ft)
benzinesdízel
Chevrolet Aveo LTZ 1.4 100/1.3 D 95 MT63 420 0003 880 000
Chevrolet Cruze LS+ 1.6/1.7 D3 699 0005 065 000
Citroën C-Elysée Collection 1.2/1.6 HDi3 190 0003 930 000
Dacia Logan Arctic 1.2/1.5 dCi2 390 0002 990 000
Fiat Linea Easy 1.3 Mjet-3 310 000
Ford Focus Trend 1.0 GTDi 125/1.6 TDCi5 165 0005 615 000
Honda Civic Elegance 1.65 249 990-
Hyundai Elantra Life 1.64 590 000-
Mazda3 TX 1.6/1.6 CD4 989 9005 609 900
Mitsubishi Lancer Intense 1.8 140/1.8 DI-D5 990 0007 290 000
Opel Astra Enjoy 1.4/1.3 CDTI4 925 0005 885 000
Peugeot 301 Active 1.2/1.6 HDi3 190 0003 930 000
Renault Fluence Expression 1.6/1.5 dCi3 340 0003 840 000
SEAT Toledo Reference 1.2 TSI 85/1.6 CR TDI3 761 4604 454 460
Skoda Rapid Ambition 1.2/1.6 CR TDI3 942 3104 998 630
Skoda Octavia Ambition 1.2 Tsi/1.6 CR TDI4 218 6105 237 780
Toyota Corolla 1.33/1.4 D-4D4 250 0004 830 000
Volkswagen Jetta Trendline 1.2 TSI/1.6 CR TDI5 037 0505 716 180

*A SEAT Toledo, a Skoda Rapid és Octavia igazából ötajtós, csak formára szedán.

Az Aveónál látható, hogy ha kell mindaz, amit mi elvártunk, akkor motort is kell "ugrani". A Lineához nincs ESP. A Focusnál az EcoBoost turbómotorból csak az erősebbik, 125 lovas kérhető a négyajtóshoz. A Civic csupán 1.8-asként adhat Bluetooth-kihangosítót, ez van, maradtunk az egyhatosnál, s megoldjuk a telefonálgatást utólagos kütyüvel. Az Elantrához sincs kihangosító, el kell fogadjuk. A Lancernél ismét benzinmotort kellett váltani, mert csak az 1.8-as tudja mindazt, amit akarunk. A "kényszerből" turbós benzinessé váló Toledo kékfogát csak csomagban rendelhetjük, cserébe pl. tolatóradar is dukál. A Rapidhoz nem találtunk USB-csatlakozót.

És a legolcsóbb naná, hogy a Logan, a legdrágább pedig a Lancer. Utóbbira biztos nem sokan fogadtak volna, de az igazat megvallva temérdek egyéb extra is van hozzá - ha kell, ha nem. Az igazat ismét megvallva a nem deklaráltan olcsó szedánok szinte mindegyike ad egy rakat egyéb extrát is, de vajon tényleg szükség van ezekre? Az ezer százalék, hogy az autógyártók és a kereskedők is ezeken keresik a legtöbbet, viszont ha "csak egy autóra" fáj a fogunk és épp szedánra vagy annak látszó lépcsős hátú kocsira, talán ebből az összeállításból kicsit kiokosodtunk. Aztán hogy egy-egy modellt valójában mennyiért, milyen kedvezményekkel lehet és érdemes megvenni, ha már új autót szeretnénk egy valag pénzért, már más tészta. Azt is gyúrjuk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 06:02
    Permalink

    Tisztelt Kántor István!
    A jelenleg kínálatban lévő autók összehasonlítását nagyon hasznos dolognak tartom, de én még hiányolok valamit az ehhez hasonló cikkekből.A várható szervízköltségekről nem tudhat előre az olvasó.Ha esetleg egy-egy motortípus vagy autó első 120000-ig felmerülő kötelező szervízköltségeit is össze tudnák foglalni egy másik cikkben,annak én – és szerintem más olvaasó is- nagyon örülnék.
    Még azt hiányolom a különböző motorok paraméterei mellől,hogy láncos vagy szíjjas a vezérlése. Sokat számít az első 100-120e km megtétele után.Mert ez komoly költség lehet a többi kopó alkatrész időszakos cseréje mellett.Szerintem fontos tényező ez is.Aki pl. már egy több éve jelen lévő motorral használt autó vásárláson töri a fejét, egy kis útmutatást adhat a várható kiadásokkal szemben.
    Egyébként lelkes olvasójuk vagyok és gratulálok a munkáikhoz!
    Üdv.: Kinka Pál Imre

  • 2017.10.30. at 06:02
    Permalink

    Árak: benzineseknél a Rapid listaáron van feltüntetve, az új Octavia pedig kedvezménnyel levonva. A Rapidra is van 500.000 Ft kedvezmény, sőt 999 Ft-ért jelentős extrák vehetők bele. Magyarul a Rapid ~ 3.443.000 Ft-ért van, igen tisztességes felszereltséggel. Ha hagyjuk az akciókat, akkor az Octavia nem 4,2 millió, hanem 4.780.510 Ft. Legyünk konzekvensek, vagy mindkét típusnál akciós árat tüntetek fel, vagy mindkettőnél listaárat, de ha az egyiknél ilyet a másiknál olyat, akkor ferde képet alakítok ki, az meg nem helyes 😉 Jah és a Rapidhoz rendelhető USB csatlakozó, meglepő módon Média adapternek nevezik ;))

Vélemény, hozzászólás?