Hogy fest a kompakt szedánok ársorrendje?

Szedánkörkép az olcsónak mondottaktól a nem olcsókig

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Annyi újdonság jelent meg és annyiszor hangzik el az olcsó szedán kifejezés, hogy az összes kompakt négyajtóst egymásnak eresztettük és megnéztük, mekkorák a különbségek. Nagyok.


Citroën C-Elysée. Dacia Logan. Peugeot 301. Renault Fluence. SEAT Toledo. Skoda Rapid. Mind új modell, mind olcsónak beállított szedán a kisautók sorából, illetve az alsó-középkategóriából. Illetve a Rapid/Toledo páros nem is szedán, csak annak látszó - praktikus - ötajtós, de mindegy. És megjött az új Skoda Octavia is, ami szintén nem négyajtós, azonban lépcsős a háta, plusz mostanság teszteltük az Opel Astra Sedant - hát adta magát, hogy virtuálisan egymásnak eresszük őket, s megnézzük, hogy melyik merre hány méter, s lehetőleg azonos felszereltséggel melyik mennyibe kerül úgy benzines, mint dízel alapmotorral. A pakliban tehát íme a jelenleg Magyarországon kapható összes limuzinféleség az alsóbb szegmensekből, a maga ászát meg mindenki húzza ki, ahogy tetszik.
Hirdetés
Felszereltségbeli elvárásaink a következők voltak: 4 légzsák, menetstabilizáló elektronika, klíma, távirányítós központi zár, elöl elektromos ablak, gyári rádió, USB-csatlakozó, Bluetooth-kihangosító, s nem utolsósorban osztottan dönthető hátsó üléstámla. De lássuk előbb az alapméreteket.
Kompakt szedánok* méretei
Hosszúság (mm) Szélesség (mm) Magasság (mm) Tengelytáv (l) Csomagtartó (l)
Chevrolet Aveo 4399 1735 1517 2525 502
Chevrolet Cruze 4597 1788 1477 2685 450
Citroën C-Elysée 4427 1748 1466 2652 506
Dacia Logan 4347 1733 1517 2634 510
Fiat Linea 4560 1730 1494 2603 500
Ford Focus 4534 1823 1484 2650 475
Honda Civic 4545 1755 1435 2675 440
Hyundai Elantra 4530 1775 1445 2700 485
Mazda3 4580 1755 1470 2640 430
Mitsubishi Lancer 4570 1760 1490 2635 400
Opel Astra 4658 1814 1500 2685 460
Peugeot 301 4442 1748 1466 2652 506
Renault Fluence 4618 1809 1479 2702 530
SEAT Toledo 4482 1703 1461 2602 550
Skoda Rapid 4483 1706 1461 2602 550
Skoda Octavia 4659 1814 1461 2686 590
Toyota Corolla 4545 1760 1470 2600 450
Volkswagen Jetta 4739 1778 1482 2651 510

*A SEAT Toledo, a Skoda Rapid és Octavia igazából ötajtós, csak formára szedán.

A legrövidebb a Logan, a leghosszabb a Jetta. A legkeskenyebb a Rapid/Toledo duó, a legszélesebb a Focus. A legalacsonyabb a Civic, a legmagasabb holtversenyben az Aveo és a Logan. A legrövidebb tengelytávú az Aveo, a leghosszabb tengelytávú a Fluence. Csomagtartó-méretben a Lancer és az Octavia a két véglet. Van azért bőven differencia arányra, utastéri és raktéri helykínálatra is. Már itt jogos lehet az almát a körtével felvetés, de sebaj, ugorjunk, nézzük a benzines bázismotorok alapjellemzőit.

Kompakt szedánok* benzines alapmotorral
henger/cm3 LE/Nm Váltó 0-100
km/ó (mp)
l/100 km
Chevrolet Aveo 1.2 4/1229 70/115 kézi/5 14,3 5,8
Chevrolet Cruze 1.6 4/1598 124/154 kézi/5 10,9 6,5
Citroën C-Elysée 1.2 3/1192 72/110 kézi/5 14,2 5,3
Dacia Logan 1.2 4/1149 75/107 kézi/5 14,5 5,9
Fiat Linea - - - - -
Ford Focus 1.0 GTDi 3/999 100/170 kézi/5 12,6 4,9
Honda Civic 1.6 4/1598 125/152 kézi/5 9,9 6,7
Hyundai Elantra 1.6 4/1591 132/161 kézi/6 10,7 6,4
Mazda3 1.6 4/1598 105/145 kézi/5 12,2 6,5
Mitsubishi Lancer 1.6 4/1590 117/154 kézi/5 10,7 5,7
Opel Astra 1.4 4/1398 100/130 kézi/5 14,2 5,5
Peugeot 301 1.2 3/1192 72/110 kézi/5 14,2 5,2
Renault Fluence 1.6 4/1598 110/151 kézi/5 11,5 6,8
SEAT Toledo 1.2 3/1198 75/112 kézi/5 13,9 6,1
Skoda Rapid 1.2 3/1198 75/112 kézi/5 13,9 6,1
Skoda Octavia 1.2 Tsi 4/1197 86/160 kézi/5 12,0 5,2
Toyota Corolla 1.33 4/1329 99/128 kézi/6 13,1 5,9
Volkswagen Jetta 1.2 TSI 4/1197 105/175 kézi/6 10,9 5,7

*A SEAT Toledo, a Skoda Rapid és Octavia igazából ötajtós, csak formára szedán.

Lineából az importőr nem kínál benzinest. Turbós alapmotor három modellnél van, a Focusé ráadásul csak 3 hengeres. A váltó a túlnyomó többségnél 5 fokozatú, de akadnak alapból is 6 sebességesek. A leggyengébb az Aveo, a legerősebb az Elantra. Nyomatékilag a Logan a padló, s a Jetta a tető. A sprintideje a Logannak a legszerényebb, mármint a leghosszabb, 10 mp alatt egyedül a Civic futja ezt a fajta 100-at. Ígért fogyasztásban a Focusé a pálma 5 liter alatti étvággyal, míg a túlvégen a Fluence 6,8-at "zabál".

Kompakt szedánok* dízel alapmotorral
henger/cm3 LE/Nm váltó 0-100
km/ó (mp)
l/100 km
Chevrolet Aveo 1.3 D 4/1248 75/190 kézi/5 14,2 3,9
Chevrolet Cruze 1.7 D 4/1686 130/300 kézi/6 10,0 4,5
Citroën C-Elysée 1.6 HDi 4/1560 92/230 kézi/5 11,2 4,1
Dacia Logan 1.5 dCi 4/1461 75/200 kézi/5 14,6 3,8
Fiat Linea 1.3 Mjet 4/1248 95/200 kézi/5 13,8 4,9
Ford Focus 1.6 TDCi 4/1560 95/230 kézi/5 12,6 4,2
Honda Civic - - - - -
Hyundai Elantra - - - - -
Mazda3 1.6 CD 4/1560 115/270 kézi/6 11,0 4,4
Mitsubishi Lancer 1.8 DI-D 4/1798 116/300 kézi/6 10,2 4,4
Opel Astra 1.3 CDTI 4/1248 95/190 kézi/5 14,6 4,2
Peugeot 301 1.6 HDi 4/1560 92/230 kézi/5 11,2 4,1
Renault Fluence 1.5 dCi 4/1461 90/200 kézi/5 13,0 4,4
SEAT Toledo 1.6 CR TDI 4/1598 105/250 kézi/5 10,4 3,9
Skoda Rapid 1.6 CR TDI 4/1598 105/250 kézi/5 10,4 3,9
Skoda Octavia 1.6 CR TDI 4/1598 105/250 kézi/5 10,8 3,8
Toyota Corolla 1.4 D-4D 4/1364 90/205 kézi/6 11,9 4,7
Volkswagen Jetta 1.6 CR TDI 4/1598 105/250 kézi/5 11,7 4,2

*A SEAT Toledo, a Skoda Rapid és Octavia igazából ötajtós, csak formára szedán.

A dízelmezőnyt nem erősítheti a Civic és az Elantra. Mindenki más 4 hengeres és persze turbós blokkokat kínál. A legkevésbé harapós az Aveóé és a Logané, a legizmosabb a Cruze-é. Nyomatékból az Aveóé és az Astráé 200 Nm alatti, a Cruze-é és a Lanceré bezzeg 300-zal büszkélkedik (nem hiába övék egyben a legkomolyabb hengerűrtartalom). A jellemző fokozatszám itt is inkább a 5. Legkomótosabban a Logané és az Astráé, legfürgébben a Cruze sebességmutatója kúszik fel 100-ra. A legtorkosabb a Linea olyan 4,9-cel, mint amilyennel a benzineseknél a Focus a legspórolósabb, az aszkéták aszkétái meg a Logan és az Octavia 3,8 l/100 km-es lufival.

Ne feledjük, ezek kizárólag az alapmotorok, illetve az alapmotorok közti különbségek a méret és az itt és most nem részletezett súlyadatok, no meg a váltóáttételezések és még néhány tényező függvényében. Egyes modellek esetében az alapmotoroknál nem is nagyon van nagyobb és erősebb, míg másoknál annyi, de annyi hajtáslánc között válogathat a kedves ügyfél, hogy vélhetően "csak" a pénztárcájának vastagsága szab határokat. És akkor következzen mindez forintosítva, s ahogy említettük, egy jó közepes felszereltséget elvárva ESP-től klímáig, 4 légzsáktól osztottan dönthető hátsó üléstámláig, stb.
Kompakt szedánok* ára az elvárt felszereltséggel (Ft)
benzines dízel
Chevrolet Aveo LTZ 1.4 100/1.3 D 95 MT6 3 420 000 3 880 000
Chevrolet Cruze LS+ 1.6/1.7 D 3 699 000 5 065 000
Citroën C-Elysée Collection 1.2/1.6 HDi 3 190 000 3 930 000
Dacia Logan Arctic 1.2/1.5 dCi 2 390 000 2 990 000
Fiat Linea Easy 1.3 Mjet - 3 310 000
Ford Focus Trend 1.0 GTDi 125/1.6 TDCi 5 165 000 5 615 000
Honda Civic Elegance 1.6 5 249 990 -
Hyundai Elantra Life 1.6 4 590 000 -
Mazda3 TX 1.6/1.6 CD 4 989 900 5 609 900
Mitsubishi Lancer Intense 1.8 140/1.8 DI-D 5 990 000 7 290 000
Opel Astra Enjoy 1.4/1.3 CDTI 4 925 000 5 885 000
Peugeot 301 Active 1.2/1.6 HDi 3 190 000 3 930 000
Renault Fluence Expression 1.6/1.5 dCi 3 340 000 3 840 000
SEAT Toledo Reference 1.2 TSI 85/1.6 CR TDI 3 761 460 4 454 460
Skoda Rapid Ambition 1.2/1.6 CR TDI 3 942 310 4 998 630
Skoda Octavia Ambition 1.2 Tsi/1.6 CR TDI 4 218 610 5 237 780
Toyota Corolla 1.33/1.4 D-4D 4 250 000 4 830 000
Volkswagen Jetta Trendline 1.2 TSI/1.6 CR TDI 5 037 050 5 716 180

*A SEAT Toledo, a Skoda Rapid és Octavia igazából ötajtós, csak formára szedán.

Az Aveónál látható, hogy ha kell mindaz, amit mi elvártunk, akkor motort is kell "ugrani". A Lineához nincs ESP. A Focusnál az EcoBoost turbómotorból csak az erősebbik, 125 lovas kérhető a négyajtóshoz. A Civic csupán 1.8-asként adhat Bluetooth-kihangosítót, ez van, maradtunk az egyhatosnál, s megoldjuk a telefonálgatást utólagos kütyüvel. Az Elantrához sincs kihangosító, el kell fogadjuk. A Lancernél ismét benzinmotort kellett váltani, mert csak az 1.8-as tudja mindazt, amit akarunk. A "kényszerből" turbós benzinessé váló Toledo kékfogát csak csomagban rendelhetjük, cserébe pl. tolatóradar is dukál. A Rapidhoz nem találtunk USB-csatlakozót.

És a legolcsóbb naná, hogy a Logan, a legdrágább pedig a Lancer. Utóbbira biztos nem sokan fogadtak volna, de az igazat megvallva temérdek egyéb extra is van hozzá - ha kell, ha nem. Az igazat ismét megvallva a nem deklaráltan olcsó szedánok szinte mindegyike ad egy rakat egyéb extrát is, de vajon tényleg szükség van ezekre? Az ezer százalék, hogy az autógyártók és a kereskedők is ezeken keresik a legtöbbet, viszont ha "csak egy autóra" fáj a fogunk és épp szedánra vagy annak látszó lépcsős hátú kocsira, talán ebből az összeállításból kicsit kiokosodtunk. Aztán hogy egy-egy modellt valójában mennyiért, milyen kedvezményekkel lehet és érdemes megvenni, ha már új autót szeretnénk egy valag pénzért, már más tészta. Azt is gyúrjuk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 06:02
    Permalink

    Tisztelt Kántor István!
    A jelenleg kínálatban lévő autók összehasonlítását nagyon hasznos dolognak tartom, de én még hiányolok valamit az ehhez hasonló cikkekből.A várható szervízköltségekről nem tudhat előre az olvasó.Ha esetleg egy-egy motortípus vagy autó első 120000-ig felmerülő kötelező szervízköltségeit is össze tudnák foglalni egy másik cikkben,annak én – és szerintem más olvaasó is- nagyon örülnék.
    Még azt hiányolom a különböző motorok paraméterei mellől,hogy láncos vagy szíjjas a vezérlése. Sokat számít az első 100-120e km megtétele után.Mert ez komoly költség lehet a többi kopó alkatrész időszakos cseréje mellett.Szerintem fontos tényező ez is.Aki pl. már egy több éve jelen lévő motorral használt autó vásárláson töri a fejét, egy kis útmutatást adhat a várható kiadásokkal szemben.
    Egyébként lelkes olvasójuk vagyok és gratulálok a munkáikhoz!
    Üdv.: Kinka Pál Imre

  • 2017.10.30. at 06:02
    Permalink

    Árak: benzineseknél a Rapid listaáron van feltüntetve, az új Octavia pedig kedvezménnyel levonva. A Rapidra is van 500.000 Ft kedvezmény, sőt 999 Ft-ért jelentős extrák vehetők bele. Magyarul a Rapid ~ 3.443.000 Ft-ért van, igen tisztességes felszereltséggel. Ha hagyjuk az akciókat, akkor az Octavia nem 4,2 millió, hanem 4.780.510 Ft. Legyünk konzekvensek, vagy mindkét típusnál akciós árat tüntetek fel, vagy mindkettőnél listaárat, de ha az egyiknél ilyet a másiknál olyat, akkor ferde képet alakítok ki, az meg nem helyes 😉 Jah és a Rapidhoz rendelhető USB csatlakozó, meglepő módon Média adapternek nevezik ;))

Vélemény, hozzászólás?