Hogyan vegyünk, hogy adjunk el autót?

Használtautó adásvétel – ezekre figyelj!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Autót venni és eladni mindenki tud, ahogyan a focihoz és a politikához is mindenki ért. Utóbbiakat most hagyjuk, de az autóeladás és autóvásárlás kapcsán van néhány tippünk.


Ugye mindenki tudja, hogy miként kell sokat keresni a tőzsdén? Olcsón kell vásárolni, drágán eladni. Ez így van az autók kapcsán is, ám aki nem akar üzletelni, hanem saját maga számára vásárol, illetve több évig használt autóját adná el, már annak is örül, ha korrekt áron, korrekt autót kap, ahogyan annak is, ha az autójáért kifizetik annak reális értékét. Legalábbis nagyjából. Miként lehet ezt elérni? Összegyűjtöttük a legfontosabb pontokat. Alább a legfontosabbak, még lejjebb azok részletesebben is kifejtve.

Használt autót vennél vagy eladnál? Ezekre figyelj!

Vásárláskor
  1. A várható használat alapján döntsd el, hogy milyen autót keresel, ismerd meg a típust és jellemző hibáit!
  2. Készíts költségvetést, tudd meg, hogy a vételáron felül milyen költségeid lesznek az átíráskor és az első szervizeléskor!
  3. A fentiekhez szükséged lesz arra, hogy a kiszemelt példányt is megismerd, az elérhető járműmúltak (Jármű Szolgáltatási Platform, CarVertical) és persze egy vásárlás előtt megejtendő állapotfelmérés által.
  4. Az eredetiségellenőrzést javallott még a vételár kifizetése előtt elvégeztetni.
  5. Sose szeress bele egy autóba csupán hirdetés vagy az eladó szavai alapján, döntésedet tényekre, az elérhető járműmúltra és az átvizsgálás eredményére alapozd!


Eladáskor
  1. Mosd le, takarítsd ki az autódat. Igényes fotókkal mutasd a legjobb arcát, de ne takard el, inkább mutasd meg a hibáit, hogy azok ne legyenek alkualapok.
  2. Találd meg autód reális árát, ehhez a hasonló modellek hirdetési árából lehet statisztikát készíteni, de kérhetsz online értékelést is.
  3. Mutass meg minden információt autódról és annak múltjából is. Add meg alvázszámát, ne takard ki a rendszámát.
  4. Ha van szervizkönyv, fotózd le annak bejegyzéseit is, töltsd fel dokumentumként a hirdetéshez, amihez az általad lekért járműmúlt információkat is felöltheted.
  5. Ne zárkózz el az autó átvizsgáltatásától, de csakis olyan helyre menj, amit biztonságosnak tartasz, ha a vevő által ajánlottat nem tartod annak, javasolj másik – hivatalos –szervizt.

Eladóként és vevőként is fontos tudni, hogy autót, pénzt csakis hivatalos szerződés mellett ajánlott átadni, a szerződéshez az eladón és a vevőn túl két tanúra van szükség, így egy autós adásvételéhez mindenképp másodmagunkkal érdemes útra kelni.


Ha bővebben is érdekel a téma, olvass tovább!
Talán egyszerűbb, ha a vevő oldaláról közelítjük meg az adásvételt. Első körben érdemes meghatározni, hogy milyen autóra van szükségünk, a keresést leszűkíteni a szóba jöhető modellekre. Ha ez megvan, kezdődhet a keresés, az érdekes példányokat első körben telefonon érdemes leinformálni, akár a hirdetésben leírt dolgokra is ajánlott rákérdezni, hogy megbizonyosodjunk arról, az autó valóban olyan, mint amilyennek hirdetik. Persze sem egy hirdetés, sem egy telefonbeszélgetés alapján nem szabad beleszeretni egyetlen példányba sem, a telefonos szűrés csak arra jó, hogy közelebb kerüljünk ahhoz, hogy egyáltalán megtekintésre érdemes-e a példány. Mielőtt időt és üzemanyagköltséget szánnánk arra, hogy megtekintünk egy autót, érdemes még a hirdetőtől független forrásokból is leinformálni az adott példányt. Jó hír, hogy ha a hirdető megadta az autó alvázszámát, a Használtautó.hu felületén a CarVertical rendszerén keresztül automatikusan, néhány kattintással, ám fizetés ellenében lekérdezhető az összes autó múltja. Fontos tudni, hogy ez a szolgáltatás jóval több információval szolgál, mint a Jármű Szolgáltatási Platform által a szuf.magyarorszag.hu címről ügyfélkapu regisztrációval ingyenesen elérhető magyarországi járműmúlt. Utóbbi ugyanis csak a hazánkban rögzített óraállásokat tartalmazza, biztosítási adatokból csak a 2019. január 1. utáni, KGFB-re rendezett károkat tartalmazza, azok kapcsán is csak annyi infóval szolgál, hogy az autó károsult vagy károkozó volt, még azt sem árulja el, hogy egy autó totálkáros volt-e. Ezzel szemben a CarVertical a cascóra rendezett károkat is ismeri, azok összegével, a károk helyével, valamint az autók külföldi múltját is látja, akár az elvégzett karbantartások kapcsán is. Az persze vitathatatlan, hogy minden „monitor mögüli” lekérdezés és a felületes személyes megtekintés után is erősen ajánlott egy szakszervizes átvizsgálás még a vásárlás előtt, sőt az sem árt, ha az autó eredetiségellenőrzésének elvégzését is kérjük még a vételár kifizetése előtt.
Hirdetés
Eladóként pontosan azzal segíthetjük a potenciális vevőket, pontosan azzal nyerhetjük meg bizalmukat, ha úgy járunk el, ahogyan elvárnánk azt mi egy korrekt eladótól. Alap, hogy mutassuk autónk legjobb arcát. Mossuk le, fotózzuk le igényesen, de ne takarjuk el a hibáit. Sőt, érdemes azokat részletfotókkal és szövegesen is kiemelni a hirdetésben. Ha ugyanis ezekre felhívjuk a figyelmet, az már nem lesz alkualap a személyes megtekintéskor, hivatkozhatunk arra, hogy ezeket a hibákat magunk is említettük, az autó árát ezek ismertetése mellett közöltük. Nem csak az autóból, annak múltjából is érdemes minél több mindent megmutatni, hiszen a minél alaposabban megmutatott autóhoz nem fognak olyan érdeklődők érkezni, akiknek valójában nem a mi autónk kell. Ehhez érdemes az autó alvázszámát szerepeltetni a hirdetésben, kevéssé ajánlott a rendszámát kitakarni, de még több jó pontot szerezhetünk, ha a hirdetésbe dokumentumként feltöltjük a lekért járműmúltat, valamint például a szervizkönyv fotóit, a meglévő szervizszámlákat, vagy például a friss alkatrészek jótállási jegyét. Nem érdemes visszautasítani az autó átvizsgálását, ám arra persze ügyeljünk, hogy olyan helyre ne fogadjunk el meghívást, ahová nem mennénk magunktól. Ha ilyen kéréssel találkozunk, kérjünk egyéb helyet, például márkaszervizt, vagy a Használtautó.hu rendszere által ajánlott átvizsgáló állomást. Ha a fenti szabályokra figyelünk, nagy meglepetés nem érhet bennünket, persze azt fogadjuk el, hogy a használt autó sosem lesz új autó, azért kerül jóval kevesebbe, ahogyan azt is, hogy eladási árában kevéssé lesz érvényesíthető az évek során eszközölt karbantartásokkal együttes „teljese bekerülési költsége”, hiszen a használat közbeni szervizelések nem értéknövelők, hanem futási költségek.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?