Hol itt a macera? 2500 km egy BMW iX3-mal

Élmény, vagy nyűg egy mai villanyautóval utazni? Kipróbáltuk!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A villanyautóktól ódzkodók sokszor hozzák fel a kérdést: mi van akkor, ha épp külföldre utaznánk? Nos, mutatjuk!

Nem hiába a déjà vu érzés: ez az autó nem oly rég járt nálunk. Nagyon szerettük, Mátyás (a főszerk.) magasztalta is az autót - részletes műszaki infók ott, de többen is felvetették a gyakori kérdést: mi van akkor, ha hosszú távra, külföldre kell vele menni? Mátyás "csak" ezer kilométert ment vele egy hét alatt, úgy tűnik, ez sokak számára kevés, más platformokon pedig inkább azt tesztelték, milyen vele kanyarogni. Félreértés ne essék, nagyon szeretek sportosan menni, nekem is fontos, hogy milyen egy autót vezetni, de van egy olyan érzésem, hogy aki vesz egy majd 4,8 méter hosszú SUV-ot bő 25 millió forintért, amiben a családja kényelmesen el fog férni kutyástól, macskástól, biciklistől, stb., azoknak nem az lesz a fő szempont autóvásárlás előtt, hogy azzal milyen a közepesen rossz minőségű magyar szerpentineken megpróbálni farolni, akármennyire is hátsókerék-hajtású BMW a szóban forgó autó. Szerencsére ezt a véleményt a hazai importőr is osztja, így történt, hogy az iX3 visszatért hozzánk és a nyakunkba tudtuk venni vele Európát, és így be tudjuk mutatni: mit jelent egy olyan elektromos autóval utazni, amit arra terveztek, hogy bármennyit kényelmesen el tudjon benne tölteni az ember. Illetve azt is, hogy a BMW-nél mit jelent az, ha a motor villany és nem egy “sorhat” és a kipufogóból nem az érces vas szól, hanem Hans Zimmer a hangszórókból.
Hirdetés

Nehéz szavakat találni arra, hogy milyen utazni benne.

Egészen új megvilágításba tudja helyezni a kényelem fogalmát. Félreértés ne essék, a belsőégésű motorral szerelt X3-sok is nagyon kényelmesek, de ez tényleg más liga, ha nyugalomról és pihentető utazásról van szó. Az, hogy nincs motorhang és minimális rezonálást sem érzünk az altájékunkon, csak nagyon halk gördülési zajt hallunk és a levegő suttogását, egészen parádés. Erre igen nehéz lenne komoly arccal azt mondani, hogy más kell. A vezetéstámogató rendszerek hibátlanok. A sebesség-, távolság-, és sávtartó asszisztenssel is óriási haverok lettünk, annyira végtelenül jól teszi a dolgát. Ha megy a navigáció, lelassít ott, ahol kell, és tulajdonképpen teljesen leveszi az autópályázás nyűgét az ember válláról. Nem kóvályog a sávban, nem kanyarodik furcsán, tulajdonképpen pont ugyanúgy vezet, ahogy egy nagyon nyugodt sofőr. Nekünk pusztán annyi a dolgunk, hogy néha sávot váltsunk, figyeljünk és hallgassuk a Harman Kardon hangrendszerből szóló muzsikát. A többi modellben feláras hifi itt alapból jár a felszereltséghez, és te jó Isten! A minősége nagyjából olyan, mintha a Müpa hangversenytermében ülnénk: a legkisebb hangokat is tökéletesen és tisztán helyezi el a térben. Ez kombinálva azzal, hogy kvázi nincs semmilyen más hanghullám az utastérben, egészen pazar, pláne ha kicsit hangoljuk is az iDrive-ból. Ha már iDrive
Ez mára egy igen logikus, könnyen használható és kiforrott rendszer. Ugyan van lehetőség Apple Carplay-jel és Android Autóval is használni, de a magam részéről úgy vagyok ezekkel a lehetőségekkel, hogy ha egy autóban jó a hardver és a szoftver kombinációja, akkor rábízom magam a tudására. Itt bizony, erről van szó. Másodpercek alatt csatlakozik a telefonhoz, van natív Spotify applikáció is, aminek adhatunk engedélyt a profilunkban, és a navigáció is remek. Fejlesztőként nekem igencsak tetszik, ha egy informatikai megoldás jó és nem akarom helyettesíteni egy kevésbé jóval, szóval meghagytam a kényszerű megoldásokat olyan alkalmakra, ahol nem egy ennyire komplett rendszer lesz előttem. Még érdemes megemlíteni a HUD-ot is, amire a navigációt sávokkal együtt vetíti a rendszer, illetve előre tájékoztat a sebességhatárokról. Ez is jól konfigurálható, sötétben és világosban egyaránt tökéletesen olvasható. Szóval kicsit olyan utazni benne, mintha egy tökéletes akusztikájú felhőben lennénk, amiben az az előadó koncertezik, amelyiket éppen hallgatni akarjuk, csak közben döbbenetesen kényelmes és jó oldaltartású bőrfotelekben ülünk és 80%-ban a legnyugodtabb sofőr vezetne helyettünk, miközben a panorámatető miatt még az eget is látjuk.
Hirdetés
A beltér makulátlan
A minőség annyira jó, hogy tulajdonképpen észre sem lehet venni. Nem hivalkodó semmi, csak minden tökéletesen a helyén van, jó tapintású és ízléses. Az akkupakkot okosan csomagolta el a gyártó, így a hátsó üléssorban sem kell felhúzott térdekkel utazni, állítható a hátsó sor támláinak a dőlése is, illetve a csomagtér is nagy, a maga 510 literével. Szépen el lehet tenni a kábeleket egy padlórekeszbe. Az üléseket ledöntve pedig több, mint 1,5 köbméter tér nyílik. Mi van akkor, ha akarunk vezetni?
Autópályán nem tudom miért tenne ilyet bárki, a sebességet semmilyen szinten nem érezni benne. Tökéletesen ugyanolyan 30-cal haladni, mint 130-cal (hallomásból tudom, hogy 180-nal is). Megállókból való kigyorsításkor rájöhetünk, hogy az a 6,8 másodperces állítólagos gyorsulás inkább 6 mp környékén lehet. Ha pedig valódi szerpentinekre keverednénk és szeretnénk sportosan vezetni, akkor… hát végülis, ez egy BMW. Sport módra állítva az autót a futómű felkeményedik, a gázreakció azonnalivá válik, a kormányzás is határozottabb lesz, és bár visszajelzés nem sok jön át rajta, tűpontos. Teljesen tudatában vagyunk annak, hogy mit csinál az autó. Az elektromos motornak megvan például az a szépsége, hogy 2000 méter fölött nem veszít az erejéből. Szóval élvezhető. Nyilván, vannak korlátai, hisz a súlya a Holdéval vetekszik, és ez egy SUV, ami lehetne 600 lóerős is, akkor sem lenne jó sportautó.
Hirdetés
Utazás előtt szinte mindenki azt mondta, hogy biztos lesz benne szívás
Ismerkedés gyanánt, megtettem vele egy Budapest-Baja-Budapest kört, ami kicsit több, mint 400 kilométer, szinte végig autópályán, és bár az ottlét alatt töltöttem az autóhoz járó háromfázisú kábellel, megérkezéskor gyanús volt, hogy bizony a BMW füllentett azzal, hogy az iX3 350 km-t tud autópályán, de erről majd később.
Az utazásra vonatkozóan mindenekelőtt elhatároztam, hogy ha a körülmények engedik, a maximális megengedett sebességgel hajtok autópályán. Ha úgy szottyan kedvem, akkor élvezni is fogom a vezetést, hogy pont olyan hőmérséklet lesz az autóban, amilyet szeretünk, és még véletlenül sem fogok turistabuszok szélárnyékában ‘kommandózni’. Továbbá nem akartam előre pánikba esni a hatótáv miatt sem, és lépésről lépésre sem megtervezni az utat, illetve hajnali ötkor sem akartam indulni. Magyarul mindent pontosan ugyanúgy csináltam, mintha egy belsőégésű motorral szerelt autóval utaznék. Kivéve azt, hogy ebben az esetben áramot fogok tölteni az autóba és nem valamilyen éghető anyagot.

Az úti cél Olaszország volt, azon belül is a Dolomitokban lévő Alleghe. A térkép szerint ez 779 kilométer, az odajutáshoz át kell kelni Szlovénián, ami nem igazán sík, illetve az Alpok vonalait sem az Alföld ihlette.

Kezdjük az előkészületekkel és a töltőhálózattal
Mivel sosem utaztam elektromos autóval, csak legendákat hallottam, hogy bizony rá lehet fázni, hogy sokszor nem működnek a töltők, amik eleve ritkán vannak telepítve, de cserébe várni kell, mert azok sokszor foglaltak és még ki tudja, milyen egyéb, nem várt helyzetekről is hallani... Bár főszerkesztőnk - aki tapasztalt villanyautós - megnyugtatott, hogy nem lesz nehézség, gondoltam felkészülök mindenre, amire ép ésszel fel lehet. Letöltöttem a MOL Plugee-, a OneCharge-, az Ionity és a JuicePass alkalmazásokat és regisztráltam is bennük, hogy egyszerűbb legyen a töltés. Megnéztem előre, hogy milyen sűrűn vannak töltők az útvonalon, és amikor a MOL alkalmazásában láttam, hogy van kilenc olyan kútjuk Ljubljanáig az autópálya mentén, ahol van legalább egy darab, minimum 50 kW-os töltő, akkor kezdtem biztos lenni abban, hogy remegni tényleg nem fogok a töltöttség miatt. Ezek után néztem meg a Petrol applikációját, a OneCharge-ot, amiben láttam, hogy Szlovénián keresztül van további tíz töltő a határig az útba eső OMV és Petrol kutakon. Itt lettem biztos abban, hogy valami nagyon nagy blama kell ahhoz, hogy kellemetlen meglepetés érjen, és hogy nem fogom agyontervezni az utat, hisz az emberek többségének arra sincs szüksége, hogy legyen egy zs-opció is arra, hogy üzemanyagot tegyen az autójába. Úgy voltam vele, hogy 15% alá nem engedem bezuhanni a töltöttséget, hisz tankolni sem úgy szoktam, hogy már köhög a motor, és minden jó lesz. Minden tudással és appal felvértezve elindultunk
Szokásunkhoz híven egy óra csúszással, 10-kor, 95%-os töltöttséggel sikerült a rajt. Az idő kb. 25 fok volt, enyhén szeles, indián nyár. A kijutást sikerült elmérni megállások szempontjából. Elsőre a balatonkeresztúri Iontiy töltőre tettem az autót. A szupergyors töltőből 80%-os töltöttségig 130 kW-tal szedte fel az áramot az autó (ideális esetben, egy bizonyos tartományban 155 kW-tal tudná), afölött 44 kW-tal. A 40 perc alatt, amíg reggeliztünk, kávéztunk és pisiltünk, 94%-ra is töltötte. Mivel Ionity, mindez igen drága is volt, és még csak meg sem kellett volna állnunk tölteni, hiszen a szlovén határ utáni MOL kútra bőven kényelmesen eljutottunk volna, ahol van egy 75 kW-s villámtöltő, bolt, étel, ital. Itt a sorban állással, wc-zéssel, autópálya-matrica ragasztással együtt eltöltött 20 percre még rá tudtunk volna húzni egy étkezést is, hogy feltöltsük legalább 90%-ra, ahogy ebben az esetben is tettük, csak épp Ionity nélkül is ment volna. Mivel a következő egészségügyi szünetnél Ljubljana előtt, az egyik Petrol töltőnél volt egy kis technikai problémánk (rossz töltőt indítottam el és az applikáció kicsit összezavarodott), inkább úgy döntöttünk, hogy megkeressük a ljubljanai MOL kutat és ott teletöltjük az autót, amíg ebédelünk.
Hirdetés
Itt 45 perc alatt 32 kWh ment bele. Mivel az olasz kutak kissé hektikusan vannak nyitva, és egy esetleges technikai problémát nem akartunk kockáztatni, úgy döntöttünk, hogy még a határ előtt mindenképp megállunk egy OMV, vagy Petrol kúton tölteni az autót. Az utolsó előttinél megálltunk, ott egy úriember megtette, hogy elállt e-tronjával a töltőről és megmutatta, hogy a OneCharge app is működik ám, csak kicsit kényes tud lenni néha. 28 perc alatt visszatöltött 80%-ra, és az autó is azt írta, hogy az útvonalon 290 km a hatótávunk, a célunk pedig 250-re volt. Pár órával, hágóval és viharral később meg is érkeztünk a hotelbe, aminek a recepcióját már felhívtam korábban, hogy esetleg tölteném ám majd az autót a Porsche Destination töltőjükről, amelyekből 22 kW-tal tud ‘csepegni’ az áram. A valóság valahogy úgy hozta, hogy minden hegymenet, szél és állítólag nem villanyautóknak való időjárás ellenére 72 km maradék hatótávot írt az autó a megérkezéskor - a 40 helyett, amit előre mondott. Szóval úgy voltunk vele, hogy majd töltjük reggel, míg ballagunk és reggelizünk a faluban. A kempingben kidobtuk a sátrat, hogy aztán elkezdjen esni az eső és úgy döntsünk, hogy megnézzük, mire nagyon jó egy elektromos SUV. Két százalék töltöttségért cserébe 20 fokban alhattunk a panorámatető alatt, míg minden elektronikai eszközünk feltöltött. Mindezt pöfögés, vagy külső kábelek húzkodása nélkül. Reggel töltöttünk bele annyit, hogy 40%-on legyen az akku, és kényelmesen el tudjunk menni egy 50 kilométerre lévő hágóra túrázni. Na itt meglehetősen sportosan vezettem. Mire felértünk, egy 47 kWh-s átlagfogyasztást sikerült összehozni, de ezt sport módban, tényleg nem a tipikus villanyautós óvatossággal, 25%-ra merült az autó. Azért néztem is, hogy pont annyi hatótávot írt, mint amennyi a hazaút, de hát villanyautó, lefelé tölt, nem? De még hogy! A forgalommal haladva csupán párszor használtunk gyorsításra áramot. Amikor visszaértünk, 41% volt az akkuban... több mint, amennyivel elindultunk. A következő nap hasonlóan viselkedett az autó, délelőtt a környéken való túrázás alatt töltött 100%-ra. Utána volt egy hegymenet a Feadaia hágóhoz, vacsora alatt pedig visszatöltöttük, hogy másnap 94%-kal induljunk neki a hazaútnak. Itt már nagyon bíztunk az autóban, nem mértünk el semmit. 11-kor elindultunk, első ‘slukkra’ megtettünk 280 kilométert, fél órányi ebéd alatt a Petrol töltőjével megnyugtató mennyiségű áramot kapott az akksi. Menet közben úgy döntöttünk, hogy sétálunk egyet Ljubljanában, ahol letettük töltőre a kocsit, és míg mi 2,5 órán át a belvárosban ballagtunk, egy óra alatt 100%-ra töltött. Ez elég volt arra, hogy eljussunk a 326 kilométerre lévő balatonlellei, szintén MOL villámtöltőig. Itt vált teljesen nyilvánvalóvá, hogy az az állítólagos autópályás 350 kilométer nem feltétlenül igaz. Amikor megálltunk, még mutatott 75 kilométernyi töltöttséget, magyarán a 400 is megvan. A vacsora és egy kávé alatt bőségesen ment bele elegendő töltöttség, így másnap, amikor visszavittem az autót a BMW-nek, volt még benne 130 kilométerre elegendő áram. Tehát autópályán is többet tud az ígértnél, ez persze nem is meglepő, hiszen az ígért 461 kilométeres hatótávot is sikerült Mátyásnak gond nélkül 500 kilométer fölé vinnie a nyáron.

40%-kal olcsóbb volt ez a kör, mintha a saját autónkkal mentünk volna

A Beetle-t hajtva ez a karika, a 2000 méter fölötti sportos vezetést is számolva, valahol 7,8 literes fogyasztásra jött volna ki, és elégettünk volna 140 liter benzint. A három ország akkori átlagos üzemanyagáraival számolva - 505 forint, ami most már magasabb lenne -, nagyjából 71 ezer forintra jött volna ki. Így viszont sikerült megcsinálni Ionity töltéssel együtt 48 ezer forintból, egy sokkal nagyobb autóval Ha az Ionity-t kihagytuk volna, akkor 42 ezer forint lett volna az üzemanyagköltségünk, csak töltőállomásokon töltve. Ez 4,6 literes fogyasztásnak felel meg, 82 km/h-s átlagsebességgel az utazás 1800 kilométerén. Ja, és közben közel sem szennyeztük olyan mértékben a környezetet, illetve helyi emissziónk nem is volt, ez pedig igen jó érzés.
Hirdetés
Hogy mi a konklúzió?
Az én nézőpontomat eléggé megváltoztatta, mert kicsit tagadásban éltem én is. Olyan villanyautóval, ami utazásra lett tervezve, nagyon jó ezt csinálni. Ennek ellenkezőjét állítani inkább a gyászfolyamat része, amit a belsőégésű motorok iránt érzünk, mintsem racionális dolog. Ha van módja annak, hogy a valóban jó, sportos motorokat megtartsa az emberiség, akkor az talán az, hogy minél több jó elektromos autó készüljön. Persze, van olyan, aki 1000 kilométert egy fenékkel lehoz, és ezt heti kétszer meg kell csinálnia (nekik egyébként ott a repülés)... Magam részéről nem szeretek éhezni és az autóban enni, illetve nyújtózni is jól esik 3 óránként, az egészségügyi szükségletekről nem is beszélve. Ha pedig gyerek is lenne, ez hatványozottan igaz volna. Összességében azt gondolom, hogy ha minden autógyártónak sikerül legalább hasonlót alkotnia, mint az iX3, aminek bár látszatra nincs óriási akkupakkja és nem is katapultál 3 mp alatt 100-ra, a hajtása cserébe észszerű és takarékos, nem akar űrhajó lenni, hanem csak egy sima autó, amit éppenséggel elektromosság hajt, akkor megvan az irány. A benne eltöltött 2500 km alatt az egyszerűsége és az utazás minősége, bevallom: megvett kilóra. Ha a hasonló teljesítményű és felszereltségű X3-asok között vacillálnék - árban talán kicsit olcsóbb is, mint egy ugyanígy felszerelt 330i -, akkor ezek után kérdés nélkül az elektromosat venném, és kiélvezném az utazást is.
Értékelés
Pozitív
Utazási komfort, hangrendszer, helykínálat, vezetést támogató rendszerek, ülések, applikáció
Negatív
Hővédő üvegekből láttunk már jobbat
Árak
Tesztmodell alapára
23 157 000 Ft (2021.10.09.)
Tesztautó ára
25 148 100 Ft (2021.10.09.)
Műszaki adatok
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6 s
Végsebesség:
180 km/h
Méretek
Hosszúság:
4734 mm
Szélesség:
1891 mm
Magasság:
1668 mm
Saját tömeg:
2185 kg
Tengelytáv:
2864 mm
Karosszéria-kivitel:
SUV
Csomagtér:
510 - 1560 l
Menetteljesítmény
Végsebesség:
180 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6 s
Fogyasztás a használónál:
20.3 kWh l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.10.09. at 09:34
    Permalink

    Egy phev X3-at hajtok. Munkaba 100% elektromosan jarok (siman tud 50 kmt) ugyanigy neman suhanva. Autopalyara meg ott a 2.0 benzinmotor is. Maga az auto 5millioval volt olcsobb az ix3-nal es juliusban tankoltam utoljara szoval elegge zoldnek tekintheto. Raadasul xdrive elektromos hasznalatban is.

    • 2021.10.09. at 11:11
      Permalink

      Köszi a hozzászólást. Valóban, a hibridek is nagyon jó opciók. Itt az ár tekintetében azt vettem figyelembe, hogy kb. ugyanilyen teljesítményű, vagy erősebb legyen (330asok és 340esek) és az extra listát nagyon hosszan ki kellett pipálni, hogy a felszereltség is ugyanez a szint legyen.

      • 2021.10.09. at 13:30
        Permalink

        Amugy siman megérné csinalni egy alaposabb osszehasonlitast. Az X3 azon kevesek egyike a suv piacon ahol ugyanaz az auto kaphato benzines, dizel, phev es full elektromos kivitelben is. A 3.0 dizel raadasul pont ugyanannyiba kerul mint a phev. Nekem amugy nem all ossze meg ez az elektromos suv dolog. 100 kwh aksit legyartani es cipelni (egy Mach-e annyi pl) varosban felesleges es nem is lehet otthon rendesen 220-rol tolteni csak lassan, telen -10ben autopalyan 140-el meg lemerul 300km alatt mindegyik. Varosban boven eleg 12-24kwh (az enyemben 12 van) amit 400 ft-bol ejszaka feltoltok. Ha pedig utazni kell megpakolva 150 tempomat mellett evett 8.5-ot. Kar lesz erte ha az euro7 kinyirja ezeket a phev-ket mert igazi winwin megoldas tud lenni.

        • 2021.10.11. at 18:47
          Permalink

          A hidegben való utazásra én is a kb. 300-310 km-es hatótávot tippelném, de mivel ilyen körülmények közt nem mentünk, nem akartam következtetéseket levonni, mert csak sejtés alapon nem volt célom írni semmit. Egyébként az is érdekes volna nagyon. Érzésre egy 25-40 perces megállással lenne több, vagyis négy töltéssel le lehetne hozni biztosra ugyanezt a kört télen is. De ez tényleg csak tipp. 8,5 literes benzines fogyasztással viszont akkori árakon kb 77-78ezer forint lett volna az üzemanyagköltség, ami még jelentősebb különbség. 220-ról tölteni tényleg nagyon lassú, én is háromfázisú konnektorról töltöttem 11kW-tal. Ehhez nyilván ezt be kell kötni, de az nem annyira horror összeg, ha már ilyen értékű autóról van szó.

  • 2021.10.09. at 10:35
    Permalink

    Háromszor olvastam el a cikket, hogy megtudjam, mekkora akkupakk van benne. Nem tudtam meg… Tök jó, hogy minden töltést százalékokkal adtál meg, mintha az nem lenne relatív. Információt az hordozott volna, ha megtudjuk, hány kWh volt egy csúcstámadás ott a Dolomitokban, mennyit töltöttél az autópályás csapatások után, és mennyit táplált vissza a lejtőn lefelé ereszkedés, mert ez így elég gyenge. Én a régimódi benzines autómba többnyire 100%-ot töltök, aztán mégis mégis kevesebbet eszik, mint a szomszéd ugyanilyen autója, pedig ő is 100%-ra tölt mindig.

      • 2021.10.09. at 13:50
        Permalink

        Hát, ez azért elég kevés, ismerjük be, ha a cikk másról sem szól, mint az autó fogyasztásáról. Mindegy, ez a BMW százalékokat eszik, ez megnyugtató.

        • 2021.10.11. at 18:58
          Permalink

          Köszi a hozzászólást. Sajnos valóban nem százalékokat eszik, hanem a 74kWh x százalékát. Illetve felhasználóként vezetés közben az akku töltöttségét is százalékban látni, nem kWh-t. A szomszéd vezetési szokásaihoz restellem, de nem tudok mit hozzátenni. Alattam úgy evett, ahogy a cikk végén lévő táblázatban a felhasználónál mért fogyasztást megosztottam (ebben van a várostól, a hegyekig minden benne van 2500 km alatt): 20.3kWh

    • 2021.10.09. at 18:11
      Permalink

      A cikk elején linkelt első tesztben keresendők az alapvető infók, az volt a normál teszt, ez valóban a hosszú távú utazási tapasztalatokról szól.

  • 2021.10.09. at 10:38
    Permalink

    Hülye autósújságíró meg dizájner duma a “letisztult” szó használata.
    Kiváncsi leszek mikor fog kívül belül letisztulni magától az autó és nem kell takarítani meg lemosni mert ez a szó ezt kellene jelentse nem azt a zagyvaság merketingdumát.
    Letisztult miután feltisztult:))
    Vannak megfelelőbb szavak is erre pl ergonómikus, dizájnos, modern, menő, űber állesz:))
    kisüti a szemed annyira f…. meg ilyenek

    • 2021.10.09. at 13:59
      Permalink

      Milyen a dizájnos dizájn? Vagy a modern? Ami modern az menő, vagy fordítva, a menő a modern? Mi süti ki a szemedet? A hosszanti, élesre vasalt karosszéria vonalak, vagy az A oszlopig húzott lámpabúra (ami amúgy modern vonás)? Kívülről hogyan lesz ergonomikus dizájnja egy autónak? Kényelmes a motorházfedél, és miután elcsapnak vele, egyből stabilba rak? “Űber állesz” dizájnja lehet régi formatervű autónak is, vagy csak modern németnek? Hogyan lehetne röviden leírni egy minden felesleges ívtől, hullámtól mentes autó formatervét, ha nem úgy, hogy “letisztult”?

        • 2021.10.09. at 21:56
          Permalink

          “Szép napot”
          Nem a duma hülye, hanem te. A “szép napot” elköszönéskor használatos fordulat, nem csak a magyar nyelvben, hanem külföldiül is.

          Hogyan fordítanád az angol “Have a nice day” mondatot?

          • 2021.10.10. at 06:39
            Permalink

            Én nem hülyéztelek le, de látom te alapból úgy jössz ide hogy másokat sértegess.
            Én a hülye duma kifejezést meg a többit a majomkodás elterjedésére értettem, de látszik te egy másik korosztályból jöttél így veled nem is vitatkozom. Megjegyzem ott van a (have a) az angolban ,(van egy szép nap, szép nap van) meg amúgy sem kellene mindent átvenni. Én a Jó napot kifejezést használom, és annál is maradok maximum a szebb napot ennél, fér még bele nálam neked is ezt kívánom.
            Mellékesen én nem foglalkozom a hozzászólásokban a nyelvtanilag éppen helyes írásmóddal, nem publikációt írok ide, én inkább a magyar nyelv elkorcsosulását látom nagyobb problémának.
            amúgy ide másolom neked a valós jelentést nem ezt a majomkodást
            Letisztul szó jelentése
            letisztul (ige)
            Soap.jpg
            1. Szennyeződés eltűnik egy helyről, felületről a megfelelő eljárással, szerrel.

            A szappantól letisztul a kezed. Az asszony munkája nyomán szépen letisztul a kád a fürdőszobában. A házmester seprője alatt letisztul a friss hó a járdáról.

            2. Átlátszóvá alakul; folyadék, bor a benne elkevert szennyező anyag leülepedése során tiszta, vagy fogyasztható lesz.

            A patak felkavart vize idővel letisztul. Tavasszal letisztul a kiforrt bor.

            3. Értelme összeáll; összefüggéstelennek tűnő adatok, ismeretek összessége lassan érthető, világos, használható lesz.

            Eltartott egy ideig, amíg az iskolában tanultak letisztultak, és a munkám során is használni kezdtem. A válás után letisztult, hogy mit is akart igazából a feleségem.

            nagyjából ez…. de lássuk azt hogy így milyen: Ez az autó letisztult. Ennek az autónak a formája letisztult. Amire te gondolsz az a második lenne, de azért arra kíváncsi lennék az utca átlag népe tudja-e ezeket a szinonímákat erre a kifejezésre amit te alább leírtál :))

    • 2021.10.09. at 21:49
      Permalink

      Legalább tudnád leírni az autós-újságíró, a kívül-belül, meg az ergonomikus kifejezéseket, mielőtt kötözködsz. Esetleg szerezz be néhány írásjelet is.

      A “letisztult” szavunkra az alábbi szinonimák ismeretesek :
      – szerény, puritán, dísztelen, feltűnés nélküli, cicomátlan, szimpla, egyszerű, klasszikus, sima, hétköznapi, hagyományos, mezei

      Remélem, segítettem.

  • 2021.10.09. at 11:31
    Permalink

    Figyeljetek, régóta szemezgetek egy PHEV vagy ELEKTROMOS modellel. BMW tetszik, mert autó maradt!! Komolyan, annyit megnéztem már, bár a 180km/h lekorlátozás azért bánt, mert mi van ha sietsz Németországban, hogy elérd a repülőt…. ???? mindegy, ezért i4 -et nézem, de 5 hónap alatt 3 milliót emelkedett az ára, és az egész autóipar mintha kartellezne az árakkal! / mi az hogy egy full extrás pl. KIA Ceed-et 9 millió Ft-ért tudsz megvenni ??? Hasonlóan egy Skoda Fabia-hoz, vagy Hyundai i30 , Opel Astra ….. na, ugyan így az elektromos autók árai borzasztóan drágák… a ca. 5 millió felárral egy full elektromos kivitel esetén HÁNY SZÁZEZER KM-et tudsz megtenni ????? Komolyan kedves újságírók ???? Aki dolgozik, és csóró mint én, annak ez is számít… 2÷3 millió Ft is!

    A MÁSIK KÉRDÉSEM: a mivel szeretek a hegyekben túrázni, gyakrabban járunk ki ÖST . ÷ IT. ÷ SLO túrázni, de a hegyi szakaszokkal 1 tankolás oda-vissza ….. 1400km út!
    Megállok 1-szer 5 percre ! AZT MÁR NEM BÍRTAM KÖVETNI és KISZÁMOLNI, TI HÁNY ÓRÁT VAGY NAPOT EBÉDELTETEK ÉS TÖLTÖTTETEK EL “KUTAKON” FELESLEGES EVÉSSEL???? EZ A FOGYASZTÁS NEM SZENNYEZI A KÖRNYEZETET? AZ AZ IDŐ, NEM HIÁNYZIK NEKED A MUNKÁBÓL? VAGY A SZABAD KIKAPCSOLÓDÁSBÓL ???? Minden tiszteletem a BMW-é, de még egy ilyen faszságot, hogy elég az embereknek 300/500km elektromos hatótáv ….. megvárom a Hidrogén üzeműt inkább.

    Bocsi, de ezen kiakadtam …. állandóan ülsz, kávézol, meg eszel.

    • 2021.10.09. at 22:04
      Permalink

      “TI HÁNY ÓRÁT VAGY NAPOT EBÉDELTETEK ÉS TÖLTÖTTETEK EL “KUTAKON” FELESLEGES EVÉSSEL????”

      Egy Budapest – Cortina útvonalon (738 km) háromszor érdemes tölteni :

      – Balatonkeresztúr 34 perc
      – Kaiserwald 26 perc
      – Feistritz / Drau 21 perc

      Ha majd lesz interneted, akkor te is meg tudod nézni…

  • 2021.10.09. at 17:00
    Permalink

    “Üdítő látni, hogy kishazánkban (hungarisztán) van egy réteg amely számára a legnagyobb probléma, hogyan jut el a 25 milliós autójával síelni!
    Halleluja!

  • 2021.10.10. at 10:45
    Permalink

    gnx kolléga…

    “Megjegyzem ott van a (have a) az angolban ,(van egy szép nap, szép nap van) meg amúgy sem kellene mindent átvenni.”
    A “have a…” kifejezés magyar fordítása nem a “van”, hanem a legyen.

    “Én a Jó napot kifejezést használom…”
    Amikor elköszönsz valakitől? Ügyes munka, gratulálok. És mit mondasz, amikor találkoztok?

    “Letisztul szó jelentése
    letisztul (ige)”
    Remek, csak hát a “letisztult” kifejezés a fentebb tárgyalt környezetben nem egy múlt idejű ige, hanem melléknév.

    “én inkább a magyar nyelv elkorcsosulását látom nagyobb problémának”
    Az efeletti aggódást illene megelőznie a helyesírás alapjainak az elsajátítása.

    Írd be google keresőbe a “letisztult” kifejezést és nézd meg a képtalálatokat. Majd szólj, ha megvan köztük a tisztára sikált kád és a többi, amiről meséltél.

  • 2021.10.10. at 14:34
    Permalink

    google kereső képtalálatokat: nekem csak olyan képek jönnek amiken nem autók vannak:)
    én nem meséltem kádról és a többiről hanem a wikipédia letisztul szinonímáját másoltam ide neked:)
    ahogy írtam engem itt nem érdekelnek a helyesírás szabályai, így is érthetően írok, mellékesen mindenkiben lehet hibát találni..
    pontosan ez problémám hogy igeként értelmes a mondanivalója, melléknévként nevetségessé teszi azt aki ezt használja, ráadásul az utca átlag embere sem tudja a szinonímáit.
    Pl bemész az autószalonba és az eladó azt mondja az autóról amit el akar adni neked: nézze ezt a letisztult formát :)))
    A “have a…” kifejezés magyar fordítása nem a “van”, hanem a legyen.
    Köszönöm de önmagában van egy..-et jelent de nem is ez a lényeg hanem az angol fordítás majmolása. Ennyi erővel én is újíthatnék és azt mondanám szép percet:)
    “Én a Jó napot kifejezést használom…”
    Amikor elköszönsz valakitől? Ügyes munka, gratulálok. És mit mondasz, amikor találkoztok?
    Azt hogy mi van hülye idióta:)))

  • 2021.10.10. at 21:55
    Permalink

    Az a helyzet hogy én is az egy nap alatt 1500km-es meneteket szeretem, és eléggé ellehetetlenítene egy ilyen túrát.

    Még rémlenek a dízelmotor (és elektronikus navi) előtti idők amikor folyamatosan tervezni kellett a kutakat, pedig a kocsi bőven 400km feletti hatótávval bírt.

    Lehet megint ugyanoda térünk vissza?

    Annyi biztos hogy Teslákat csak városi körgyűrűkön látom magabiztos sebességgel cikázni, bárhol ami legalább 100km-re van civilizációtól, ott 120 a max amit a sofőrök bevállalnak…

  • 2021.10.11. at 09:26
    Permalink

    “Az a helyzet hogy én is az egy nap alatt 1500km-es meneteket szeretem”
    Én más meneteket szeretek :-))
    Az 1500 km-es inkább olyan, mint amikor nem a jó oldalán vagy a kényeztetett szerszámnak, ahogy pl. a másik Zoltán :-))

    “bárhol ami legalább 100km-re van civilizációtól”

    Jártál ilyen helyen, vagy csak hallottál erről valakitől, aki a nénikéjének az unokaöccsének a kuzinjának a szomszédjától tud róla?

    • 2021.10.11. at 13:36
      Permalink

      Németország-átkelés közben gyakran futok bele olyan helyzetbe hogy nincs kút a környéken. Ha pedig random letévelyegsz akkor nem biztos hogy találsz kutat.
      Kényelmes dolog a mostani 600-900km-es hatótáv.
      Pont most jártam meg kétszer a tengerpartot a Zoute GP miatt (körgyűrű és pálya, némi országút és egy kis város), és a végén telitanknál 1290km-es hatótávot adott meg.
      Ezek azért hiányozni fognak, már a turbóbenyák se érnek a közelébe.

  • 2021.10.11. at 14:22
    Permalink

    “Németország-átkelés közben gyakran futok bele olyan helyzetbe hogy nincs kút a környéken.”
    Pech. 14 ezer kútból pont egy sem esik útba…

    Azért nyugodtabb lennék, ha példát is mondanál, hogy hol sikerült 100 km-re elhagynod a civilizációt Nyugat-Európában.

    • 2021.10.11. at 20:42
      Permalink

      Hát pl nagyon emlékezetes volt a Genf-Nizza utunk aminél csak a lejtőn múlt hogy eljutottunk Nizzáig. És amellett hogy útközben csak falusi minikutak voltak, mindegyik zárva volt. A nizzai pedig nem fogadott el csak francia bankkártyát…
      Aztán vissza Albertville-be Gap-on át se volt gyenge. Este 10től hajlani háromig nem láttunk civilizáció nyomait. Csak fél méteres havat az út szélén július közepén.

      • 2021.10.11. at 22:28
        Permalink

        Én kétszer nyomtam le a Route des Grandes Alpes-t, igaz fordítva, Nizzából és nem Genf, hanem Martigny felé. Keresztül a Cayolle, Vars, Bonette, Izoard, Galibier, Iseran, Kis Szent bernát, Nagy Szent Bernát-hágón. Kitérőkkel az Angnel, Mont Cenis hágókra. Meg a Col du Parpaillon-ra, oda kevesen merészkednek fel személyautóval :-))
        pistenkuh.de/reisen/europa/westalpen/abenteuer-alpen-col-de-parpaillon/

        A tankolás semmiféle gondot nem okozott, mivel kb. 600 km lehet az egész és több város is útba esik.

Vélemény, hozzászólás?