Hol kötelező a téli gumi?

Téli gumi: sokan nálunk is kötelezővé tennék, de még nem az

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Havas, jeges, latyakos útra nem ajánlott nyári gumival menni. Számos országban nem bízzák a sofőrre a döntést, hanem előírják a téli abroncsot.


Bár itthon is vannak lobbisták, akik a téli gumiabroncsok kötelezővé tételét javasolják, hazánkban az átlagautósok számára még nem előírás a téli gumi használata. A tulajdonosokra van bízva, hogy vásárolnak-e, felrakatják-e. Vannak persze kivételek, a fővárosi taxisoknak például már kötelező október 15. és március 15. között az évszaknak megfelelő abroncs használata. Megfelelő lehet a téli és a négyévszakos is. Utóbbit gumitesztjeink alapján javasolni persze nem tudjuk, télen-nyáron kompromisszumos megoldás, nyárra nyári, télre téli az igazi. Vérezhetett mondjuk a szíve a taxisoknak amikor az október végi "hőségben" téli abroncsaikat kellett koptatniuk. Most viszont más a helyzet, a nem megfelelő abronccsal szerelt autókkal egészen egyszerűen nem ajánlott útnak indulni, hiszen az ország döntő részén havasak az utak. Ilyenkor jobb inkább az egyéb megoldás választása, olyan autó/autós keresése, ami/aki téli gumival rendelkezik, vagy akár egy taxi hívása, ami remélhetőleg, illetve Budapesten előírás szerint is téli abroncsokkal szerelt kell legyen.
Hirdetés

Ki javasolja itthon a téli abroncsok kötelezővé tételét? Például a Magyar Gumiabroncs Szövetség. Nyilván részint azért is, mert tagvállalatai minél több abroncsot szeretnének eladni, de nyilván azért is, mert ismerik az abroncsok jellemzőit, tudják azt, hogy nem véletlenül vannak belőlük téliek. A biztosítóknak is érdeke lenne a téli abroncsok előírása, hiszen nem kérdéses, téligumi-tesztünk által is bizonyított, hogy télies körülmények között a nyári gumi már 40 km/órás tempóról is több mint kétszeres fékutat ad egy télihez mérten, s a különbség a sebesség növelésével hatványosan nő.
A fentiekre tekintettel nem meglepő, hogy számos olyan ország van, ahol egészen egyszerűen előírás, s nem a sofőr belátására bízott kérdés a téli abroncsok használata. A téli gumik ellenőrzésére akkor is számítani lehet, ha az adott pillanatban az útviszonyok nem is követelik meg a téli gumikat. Mert azzal kell számolni, hogy akár néhány óra, egy éjszaka leforgása alatt olyan drasztikusan megváltozhatnak az időjárási és autózási körülmények, hogy szükség lesz a téli gumikra. A nem az előírt (hópihe jelölésű) abroncsok használata esetén már akkor is komoly bírság járhat, ha arra csak egy közúti ellenőrzéskor kerül sor, de még komolyabb, tényleg nagyon drasztikus bírságra számíthat az az autós, aki balesetet okoz, vagy csupán csak elakad és akadályozza a forgalmat téli gumi nélküli autójával. Alább a BM Katasztrófavédelmi Főigazgatósága oldalairól származó, általunk is némiképp kiegészített fontos információk arról, hogy milyen előírásokra kell számítani külföldre utazva. Azt pedig még gyorsan jegyezzük meg, hogy bár a téli gumi itthon sehol sem előírt, havas útszakaszok előtt itthon is kihelyezhet az útkezelő hólánchasználatot előíró táblát. Fontos tudni, hogy hólánccal rendelkezni hazánkban nem kötelező, de az ilyen útszakaszokra (miként egyéb országokban is) csakis felszerelt (összkerékhajtás esetén legalább egy, leginkább a kormányzott tengelyre rakott) hólánccal szabad felhajtani.
Hol kötelező a téli gumi, illetve a hólánc?
Ausztria:
November 1. és április 15. között, személygépkocsiknál és 3,5 tonna megengedett össztömeg alatti teherautóknál, télies útviszonyok esetén kötelező minden keréken legalább 4 mm profilmélységű téli gumival rendelkezni. Hóláncot is kötelező ezen időszakban az autóban tartani, de azokat általános előírás és logika szerint csak abban az esetben szabad használni, ha az úttestet összefüggő hó- vagy jégréteg borítja és a hólánc nem károsítja az útburkolatot. A rendelet megszegői 35 eurótól 5000 euróig (~1,6 millió forintig!) terjedő büntetésre számíthatnak. 3,5 tonna össztömeg feletti járművek esetén legalább a hajtott tengelyen kötelező a radiál abroncsok esetén 5 mm, diagonál abroncsok esetén 6 mm profilmélységű téli gumik használata.
Csehország:
November 1. és április 30. között a 3,5 tonna össztömegnél nehezebb járművek esetén, legalább a hajtott tengelyen, legalább 6 mm profilmélységű téli gumi használata kötelező Csehországban azokon az útszakaszokon, ahol ezt "Zimni vybava" táblák jelzik. A hólánc használatát szintén táblák jelzik.
Franciaország:
Franciaországban általánosan nem kötelező a téli gumik használata, viszont a hólánc kötelező tartozék, amelynek használata a táblákkal jelzett szakaszokon kötelező.
Horvátország:
Jeges útviszonyok vagy 5 centiméternél nagyobb hó esetén kötelező hóláncot tartani az autóban. Téli útviszonyok között kötelező legalább a hajtott tengelyen a téli vagy négy évszakos gumiabroncsok használata. Lika és Gorki Kotar körzetében kötelező a hólánc használata.
Luxemburg:
A téli gumi télies útviszonyok mellett (havas, jeges úton) kötelező, télen természetesen mindig ajánlott.
Németország:
Kötelező előírás nincs, viszont aki havas-jeges úton nyári gumival közlekedik, az 40 euró, aki a forgalmat akadályozza (például elakad a nyári gumival), 80 euró büntetésre számíthat. A hólánc használatát táblák szabályozzák. Téli guminak minősülnek az M+S és hópihejelzéssel ellátott gumik, a minimális profilmélység 1,6 mm (józanul persze téli gumiból legalább 4 mm-es profilmélységű ajánlott). Teherautók és autóbuszok esetében elegendő csak a meghajtott tengelyre téli gumikat felszerelni.
Olaszország:
Időjárástól függ, a sípályákra vezető utakon kötelező lehet a téli gumik és a hólánc használata. Az Aosta-völgyben október 15. és április 15. között kötelező a téli gumi.
Svájc:
Bár Svájcban nem kötelező a téli gumi, elvárás az útviszonyoknak megfelelő felszerelés. Ha valaki nyári gumival balesetet okoz vagy elakad, a magas bírságon és kártérítésen túl a mentési költségek megfizettetésére is számíthat. A hólánc használatát táblák szabályozzák.
Szerbia:
November 1. és április 1. között Szerbiában kötelező a téli gumi vagy a hólánc használata, ha az időjárási viszonyok indokolják, akkor később is.
Szlovákia:
Személygépkocsik esetében nincs dátumhoz kötve, viszont ha az utat összefüggő hó- vagy jégréteg borítja, akkor Szlovákiában kötelező mind a négy keréken legalább 4 mm profilmélységű téli gumi használata. Ennek hiányában a büntetési tétel 60 euró. Teherautók és autóbuszok az időjárási és útviszonyoktól függetlenül november 15. és március 31. között legalább a hajtott tengelyen kötelesek téli gumit használni.
Szlovénia:
November 15. és március 15. között Szlovéniában kötelező a téli gumi használata, ebből azonban elég kettő is. 5 centiméternél nagyobb hó esetén kötelező a hólánc is, ezt már a határon is ellenőrizhetik.
Románia:
Romániában 2011-től november 1. és március 31. között kötelező a téli gumik használata. Aki bizonyíthatóan a téli gumik hiánya miatt okoz balesetet vagy képez forgalmi akadályt, az a kártérítésen és a mentési költségeken túl 400-2000 lej büntetésre számíthat, továbbá a biztosító is elutasíthatja a kárigényét.
Finnország, Lettország, Litvánia, Észtország:
December 1. és március 1. között kötelező minden járművön a téli gumi.
Svédország, Norvégia:
Belföldieknek kötelező a téli gumi és a hólánc, bár szinte mindenki szöges abroncsot használ télen.
Belgium, Dánia, Hollandia, Lengyelország, Nagy-Britannia, Oroszország:
Nem kötelező, de ajánlott a téli gumi és a hólánc.
Forrás: Országos Katasztrófavédelemi Főigazgatóság
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 23:06
    Permalink

    Akkor Te most nem Magyarországon vagy, ugye? Vagy csak az autódat nem vetted elő hóesés óta.
    Ezzel semmi baj nincs, csak igehirdetésed mindjárt megfogan olyan barmokban, akikről a lenti sípályás példában is szó volt…

  • 2017.10.28. at 23:06
    Permalink

    Azt elég nehéz, hiszen nem biztos, hogy azonosak a tárolás körülményei. Azok pedig ellenőrizhetetlenek.
    Csak ajánlás, hogy a kb. 8 év felettiek tudását már fenntartással kell kezelni.

  • 2017.10.28. at 23:06
    Permalink

    Nekem van olyan téligumim ami 6mm-es kinézetre jó, márkás, de öreg 10 éves, és olyan vele menni mint ha jégpályán mennél.. sztem a gumik életkorát is kéne szabályozni…

  • 2017.10.28. at 23:06
    Permalink

    Baromság a téli gumi.
    Ezen a télen is mindennap közlekedtem az autómmal min. 40-60km-et naponta. Egyetlen egyszer sem találkoztam télies útviszonyokkal. Az utan is csak a sótól fehérek…

  • 2017.10.28. at 23:06
    Permalink

    A körülményeket figyelembe véve (télies útviszonyok) kell kötelezővé tenni, nem az évszakhoz igazítani.
    Esztelen kempelennek viszont kötelezővé tenném októbertől áprilisig. 🙂

  • 2017.10.28. at 23:06
    Permalink

    Tegnap Eplényben voltunk, és ismét szembesültem, hogy az autósok sajnos elég nagy része borzalmasan ostoba. Már az elszomorító, hogy sokan nyárigumival jöttek egy sípályához (!), de ez párosulva a rutin és a józan paraszti ész hiányával már veszélyes! Szó szerint ezt hallottuk: “ez egy kvattró b@szdmeg, bárhol felmegy!”, majd 2 méterrel később már az út oldalán árokba csúszott… Tavalyi Winterhawk 3 gumikkal megcsúszás és bizonytalanság nélkül előztem a havas emelkedőn a hasonló egyéneket, és a kaparó kerekkel küzdő szerencsétleneket.
    A cikk ténájához visszatérve: szerintem nálunk is kötelezővé kéne tenni a téligumit a téli időszakra (de minimum a 4évszakost), és mellé nem ártana némi téli rutinra oktatni a népet, mert így közlekedni tragikus.

  • 2017.10.28. at 23:06
    Permalink

    Hát igen, nekem is pont a Renault Grand Scénic esetén volt egyetlen szezont a Kléber Quadraxer. Hóban nagyon gyenge volt, de ami miatt lecseréltem, az a már tavaszi időben is megnyúló fékút. Gumitesztünkön is borzalmas értékeket produkált, aztán közúton, nem is vészes szituációban is. Tudom, drágább a két szett gumi – valamivel, de szerintem sem éri meg kockáztatni.

  • 2017.10.28. at 23:06
    Permalink

    Meg kell követnem magam. Korábban a négyévszakos gumik mellett álltam ki szilárdan a jó tapasztalatok miatt, azonban most meginogtam.
    Korábbi autómon – Nissan Micra – egy Kleber Quadraxer szett volt és rettentően elégedett voltam vele. Mindenhol probléma nélkül elment az autó. A jó tapasztalatokból kiindulva a Renault Grand Scenic-re is ezt a típust választottam, azonban a tegnapi friss hóesésben kellemetlen élményekben volt részem. Kipörög, kanyarban csúszik, úton bizonytalan. Rengeteg változó van a képletben: nagyobb autó, más tömegeloszlás, más abroncsméret…stb. Azért csalódás.
    Viszont továbbra lelkiekben továbbra is a négyévszakos megoldásokat támogatom.

  • 2017.10.28. at 23:06
    Permalink

    — Üdvözletem !—http://www.vredestein.hu/autobanden/nieuws/507/uj-merfoldko-a-negyevszakos-gumiabroncsoknal-vredestein-quatrac-5———Nekem most Pirelli “négyévszakos” van az autőmon,legközelebb Vredestein lesz,de van sok más fajta is.–Télen meg legyen a csomagtartóban mindenkinek hólánc!–Mikor ismerik már el a “négyévszakos” gumikat,hiszen a gyártók,nagyon sokat fáradoznak azért,hogy minél tökéletesebb legyen és akiknek ez megfelel azok tudják is használni úgy,hogy ne érje őket kritika,uram boccsá,”fikázás”,főleg a gumisok és mások részéről…..?!–Üdv.

Vélemény, hozzászólás?