Hyundai i20 kombi? – Vezettük az új Bayont

Egy extrém köntösbe öltöztetett Hyundai i20 a Bayon

A B-szegmens szabadidő-autói közé érkezett a Hyundai Bayon, de nevezzük inkább crossovernek, hiszen az extravagáns formaterv egy nagyobb csomagteres i20-ast rejt.

Csalókának bizonyultak az előzetes képek a Bayonról (ejtsd: béjon), hiszen a skicceken, aztán a hivatalos fotókon is egy kicsi SUV-nak tűnt, a valóságban viszont inkább egyfajta crossovernek nevezném. Bár a formaterve jelentősen eltér az i20-tól, tekinthetünk rá annak kombijaként is, mondjuk a forma nem is teljesen kombi, hiszen valóban a szabadidő-autókra jellemző stíluselemekkel operál. Az biztos, hogy kiemelkedik a tömegből, de nem csak azért, mert magasabbra nyúlik a kisautóknál. A Hyudnai ontja magából a meghökkentőbbnél meghökkentőbb formaterveket, a Bayon sem kivétel, kicsit megosztó, de mindenképp látványos. Elöl kettéosztott fényszórók, egyedi rácsozású hűtőmaszk, élénk kasztniszínek, vidám összhatás. Oldalról sem unalmas, a nagy lemezfelületeket játékos fény-árnyék vonalakkal dobták fel. Természetesen a fényezetlen műanyag elemek sem hiányoznak, hátul meg aztán végképp egyedi a Bayon, itt is sikerült teljesen egyedi karaktert faragni. Száraz számokkal kifejezve a méreteit: 4180 mm hosszú, 1775 mm széles és 1490 mm magas, míg a tengelytávolsága 2580 mm. Szabad magassága pedig 165 milliméter, ami meghaladja a B-szegmens átlagát, szóval telekjárásra valóban alkalmas. Elöl egyébként 1072, hátul 882 mm-es lábteret említenek a gyáriak, míg a csomagtere alaphelyzetben 411 literes. Viszont a műszerfal egy az egyben az i20-ból érkezett, 10,25 colos digitális műszeregységgel, illetve szintén 10,25 colos infotainment képernyővel, ha a 8 colos helyett hajlandó mélyebben a zsebébe nyúlni a vásárló. Az anyaghasználat is hasonló, hozza a kategória átlagát, néhol keményebb, olcsó hatású műanyagokkal, de összességében azért igényes megoldásokkal. Ülései nagyon kényelmesek, alapkivitelben fekete szövetkárpitozással, de opcióként kétféle alternatív színvilág is választható.

Az infotainment egyébként a Hyundai Bluelink legfrissebb verzióját alkalmazza, így a felhasználók a legmodernebb online kapcsolódási funkcióknak örülhetnek.

Olyan új szolgáltatásokról van szó, mint az online útvonaltervezés, a naptár integráció, amelynek segítségével a vezető a fedélzeti infotainment rendszerre tükrözhető a Google vagy Apple naptár. Amennyiben egy naptárbejegyzéshez cím is tartozik, az közvetlenül átemelhető a jármű fedélzeti navigációs rendszerébe. Emellett a Bluelink alkalmazáson keresztül megállapítható a jármű tartózkodási helye, illetve reteszelhető vagy nyitható a központi zár, továbbá ellenőrizhetők a karbantartási információk vagy az üzemanyagszint.
Hyundai Bayon méretek
Hosszúság [mm]Szélesség [mm]Magasság [mm]Tengelytáv [mm]Csomagtér [l]
4180177514902580401-1205
Hirdetés
Motorfronton még mindig van szerencsére szívó négyhengeres, de a méretcsökkentett T-GDi turbómotor is választható a 48 voltos lágy hibrid technológiájával és intelligens manuális sebességváltójával (iMT). Az iMT sebességváltó a gázpedál felengedésekor oldja a motor és az erőátvitel közötti kapcsolatot. Ilyenkor a jármű szabadonfutó üzemben halad, amivel csökkenthető a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás. Ezt két különböző szinten valósítja meg az iMT: az egyik esetben a motor alapjáraton üzemel, a másikban viszont teljesen leáll. Amint a vezető megérinti a fék- vagy gázpedált, a motor késlekedés nélkül újraindul, és a leállításkor aktív sebességfokozatban működik tovább. Ez kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást eredményez, változatlan teljesítmény mellett. A háromhengeres, egyliteres T-GDi 100 vagy 120 lóerős teljesítménnyel választható. Ezekhez az erőforrásokhoz hatfokozatú manuális vagy hétfokozatú duplakuplungos sebességváltó is társítható, valamint az üzemmódválasztó is rendelkezésre áll. Öko, Normál és Sport mód választható vele, amelyek eltérő gáz- és kormányreakciókat biztosítanak. A Bayon a Hyundai szabadidőjárművek közül elsőként kínál „fordulatszám-igazítás” funkciót. Ez a Hyundai nagyteljesítményű modelljeiből ismerős megoldás összehangolja a motor és a kimenő tengely fordulatszámát, ami finomabb, sportosabb sebességváltást tesz lehetővé. Ugyanakkor a 84 lóerős, 1,2 literes MPi benzinmotor jóval egyszerűbb szerkezet, ötfokozatú manuális sebességváltóval.

Ahogy fentebb említettem, ez egy manapság már klasszikusnak mondható szívómotor, annak minden előnyével és hátrányával. Kiegyensúlyozottabb a járása, egyenletesebb a nyomatékgörbéje, magyarán nem ugrik meg úgy, mint a turbós, jobban kell pörgetni, ha erőteljes gyorsulást szeretnénk elérni, viszont kényelem terén verhetetlen.

Ráadásul a fogyasztása sem vészes. Konvojban haladva, az i20 N után loholva is csak 6,1-6,4 liter közötti fogyasztást mutatott a fedélzeti rendszer. Míg a harapósabb, egyliteres turbós esetében 7 liter körüli értékeket jelzett. Bár nagyon jó munkát végeztek a Hyundai mérnökei, így a 3 hengeres motor rezonanciáiból vajmi kevés jut az utastérbe, ahogy a hangjából is, azért egymás után próbálva a két szerkezetet, mégiscsak érezhető volt a négyhengeres kifinomultsága.
Hyundai Bayon- műszaki adatok
Hirdetés
1.0 T-GDi1.0 T-GDi 48 V (120 LE)1.2 MPi
Emissziós normaEuro 6d
Hengerűrtartalom [ccm]9981197
Hengerek/szelepek száma3/124/16
Teljesítmény [LE (1/min)]100 (4500-6000)120 (6000)84 (6000)
Nyomaték [Nm (1/min)] (DCT/4WD)171 (1500-4000)117 (4200)
Gyorsulás 0-100 km/h (DCT/4WD)10,710,413,5
Végsebesség [km/h]183185165
Saját tömeg [kg]109511201045
Megengedett össztömeg [kg] (DCT/4WD)163016601580
Természetesen felvértezhető az autó a legmodernebb vezetősegítő extrákkal, ám a belépő Entry szinten nem teljes a „csapat”. Ugyanakkor kedvező az ára a mai piacon, hiszen most kedvezménnyel 5,3 millió forintról indul a Bayon.
Hirdetés
Hyundai Bayon kedvezményes alapárai (Ft)
Entry 1.2 MPi5 299 000
Comfort 1.0 T-GDI (100 LE)6 399 000
Comfort 1.0 T-GDI MHEV (120 LE)7 049 000
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.06.06. at 07:48
    Permalink

    Ebben a zöldben vállalhatatlan, a bordó egy fokkal jobb, valószínűleg feketében lesz a legjobb, mert akkor minden bug/feature (tetszés szerint, kinek hogyan) egybe simul.

    Aki ilyen stílusú autót szeretne, szerintem egy Fiesta Activval jobban jár, az egész pofás lett megemelve, de mindenképpen emészthetőbb a külső.

  • 2021.06.06. at 13:01
    Permalink

    Mint megtudtuk, a helyes kiejtés: “béjon”
    Hát ööö, nagyon nem. 🙂 “bájó” esetleg “bájon” (a kettő között valahol, magyarban nincs ilyen hang) az o /ɔ̃/ hátul képzett ajakkerekítéses
    Lényeg, hogy “béjon” é-vel semmiképp sem lehet, “bejon” (magyar e-hang) lehetne esetleg, mint a pays (ország) szóban, de ebben a konkrét esetben nem 🙂

  • 2021.06.08. at 17:59
    Permalink

    “Ismét kitettek magukért….”
    Hát az holt ziher, lehet fogadásból tették, de hogy erre rá is bólintottak az nettó döbbenet.

    Vállalhatatlan forma, még az elejére rálehet sütni hogy “egyedi” de a többi profilból……. a hátuljára konkrétan ha valaki azt mondja egy eltitkolt-eddig egy raktárban porosodó 90es évekbeli tanulmányautó tőlük, azt is csont nélkül elhiszem.

Vélemény, hozzászólás?