Kicsit szomorú vagyok, amikor olyan nyilatkozatokat hallok Jim Farley, Ford vezértől, hogy nem akarnak már unalmas autókat gyártani, sokkal inkább ikonikusakat. Egyrészt hallottuk ezt korábban a Toyota vezértől is (kicsit más szavakkal), másrészt pont az ikonikus autóit nyírta, illetve nyírja ki épp a Ford. Nem látok bele a könyvelési számokba, amelyekre hivatkozva azt állítják nincs kereslet, vagy épp nem jövedelmező bizonyos típusok gyártása, de a piacon azt érzékelem, hogy a vásárlók szerették a Fiestát, imádták a Mondeót, szükség lenne Galaxis és S-Max szerű autókra, illetve nagy érvágás lesz a Focus nyugdíjazása, legalábbis Európában biztos. Elérhető, jó ár/érték arányú autókról van szó, amelyeket természetesen nem csupán önszántából száműzött a Ford, mert a kényszerhelyzetről még nem beszéltem, amit az EU okozott azzal, hogy megpróbálta lerombolni a saját autóiparát.
Mindegyik gyártó bajban van és bajban lesz, aki leépíti alsó-középkategóriás kínálatát, erre már több jel is utal, de mielőtt ez megtörténik még lecsaphatsz egy Focusra. Akár kombira is, ha családi járgányt keresel, ami ráadásul egyáltalán nem unalmas, állítson bármit is a saját termékéről az a Jim Farley, aki ugyanekkor egekbe magasztalta a kínai Xiaomi autóját.
Szóval egy ST-Line Focus szerintem kimondottan jól néz ki a sportos kiegészítőkkel, úgy mint a méhsejtmintás hűtőmaszk, a légbeömlőt mintázó díszek az első lökhárítón, a kéttónusú 18 colos felnik, a légterelőben végződő tető és az igazi duplacsöves kipufogó, valamint a "versenyvörös" fényezéssel. Értem én, hogy messze vagyunk az USA-tón, na de azért NA! - kedves Farley úr, mindennek van határa.
Az utastérben már kevésbé érhető tetten a sportosság. A vörös cérnán kívül csak a karbonmintás műanyagok próbálják kicsit feljebb tornázni a külső által megelapozott sportos hangulatot, amiben segít még a rendkívül jól kézre álló kormánykerék és a combot, valamint a derekat ügyesen tartó első ülések. A frissítés után nagyobb érintőképernyőt kapott a SYNC 4 fedélzetirendszer (ami továbbra sem tud magyarul) és sajnos a klímavezérlés is elvesztette fizikai gombjait. Ezen kívül minden könnyen kezelhető, jó az ergonómia és nagyon szép a vezető előtti digitális műszeregység grafikája.
Hátul már nem olyan mélyítettek az ülések, mint elöl, ám a kényelemre így sem lehet panasz. A lábtér felnőttek számára is elegendő, míg a csomagtartó alaphelyzetben 608 literes térfogata is ígéretes, főleg, hogy egészen 1,6 köbméterig növelhető. Továbbra is zseniális megoldás a kalaptartó eltávolításhoz használható sín, ami jelentősen leegyszerűsíti a műveletet, valamint az ajtónyitáskor előugró, gumírozott élvédők, amik a parkolási sérülésektől óvják meg az autót és a mellette állókat is.
Nagy kár, hogy beszűkült a motorkínálat, de vigasztalhat, hogy a dízelt nem tagadták meg, viszont benzinesből csak háromhengeressel vihető a Focus. Utóbbiból viszont kétféle teljesítménylépcső létezik: 125 és 155 lóerős. A tesztautóban a 155 lovas dolgozott, 190 Nm forgatónyomaték kíséretében, amit 7 fokozatú, duplakuplungos sebességváltó továbbít az első kerekek felé. Ráadásul a 48 voltos lágy hibrid rendszer is besegít, így a stop-start rendszer működése szinte észrevétlen és a turbólyuk érzése is csökken, illetve kevésbé iszákos így az autó. Habár többféle üzemmód közül is lehet választani, a sportos megjelenés ellenére a Sport módot kevésbé használtam, mert manuális váltó nélkül nem sokat érezni belőle, az automatikus váltóhoz meg nem járnak kapcsolófülek. Szóval "gazdaságoskodtam", így 7,75 liter lett a vegyes átlagfogyasztás. Autópályán is meglepően csendes maradt, pedig a háromhengeres motor jellegzetes hangja alapvetően nem tud rejtve maradni egyetlen ilyen autóban sem, viszont kellemetlen rezonancniával nem találkoztam. Nem annyira kulturált a járása, mint egy négyhengeresnek, de ez csak az autóbolondoknak fog feltűnni.
Pedig az autó futóműve is barátja a kanyarvadászatnak, ezt a Ford még mindig nagyon jól csinálja, és mellé a kormányzás is nagyon pontos, illetve a fék adagolhatóságáról ugyanez mondható el. Szóval élménydús vezetni egy Focust, ráadásul a kombi többlengőkaros, független hátsó felfüggesztéssel érkezik, amely nagyban hozzájárul a kiváló vezethetőséghez. Emellett a fontosabb vezetősegédek is szépen végzik a dolgukat, de sosem zavaró, ahogy beavatkoznak.
Mindezt a kategóriában átlagos árfekvésben kínálja a Ford. Tízmillió forintról indul jelenleg az erősebb benzinmotorral a kombi Focus. Viszont, akik a sportosabb verziót szeretnék, sokkal mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk. Az ST-Line 12 420 000 forintba kerül, a még jobban felszerelt ST-Line X - amilyen a tesztautó is - 12 730 000 forintba kerül. Bár hozzá kell tenni, hogy így sem rugaszkodik el a kategória átlagos áraitól. Egy szó mint száz, a Focus még mindig nagyon jó ajánlat és nagy kár, ha tényleg utód nélkül megszűnik.
.
Értékelés
Pozitív
Sportos dizájn, a futómű és a kormányzás még mindig mesteri, kulturált és erős háromhengeres motor
Negatív
Nem tud magyarul az infotainment rendszer
Árak
Tesztmodell alapára
9 999 000 Ft (2025.04.30.)
Tesztautó ára
12 730 000 Ft (2025.04.30.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
115 kW (156 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
190 Nm 2100-5500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,6 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,3 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kombi
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
7 fokozatú automata
Nyomaték:
190 Nm 2100-5500 1/min-nél
Teljesítmény:
115 kW (156 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,6 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,75 l/100km