Így fog kinézni a jövő autója, hogy tudjon helyetted vezetni? Ha a Toyotán múlik, akkor nem!
Sorozatgyártható, esztétikus és megfizethető önvezető autókat fejleszt közösen a Google és a Toyota
Paradigmaváltás előtt áll a közlekedés és az autóipar: a megbízhatóan működő önvezető technológia egyre közelebb kerül a piaci bevezetéshez. A Toyota és Google együttműködése áttörést hozhat ezen a téren.
Együttműködési megállapodás küszöbén áll két óriáscég, a Toyota és a Google. A projekt már csak azért is bíztató, mert mindkét vállalat legnagyobb erősségét dobja be a közösbe: a Toyota a megbízható autók gyártásában meglévő több évtizedes tapasztalatával száll be, míg a Google önvezető technológiáért felelős divíziója, a Waymo saját önvezető flottájával szerzett tapasztalatait és fejlesztéseit teszi hozzá a munkához. A cél olyan önvezetésre képes autók létrehozása, amelyek már ebben az évtizedben megjelenhetnek a nagy sorozatban gyártott modellek között és túlzás nélkül állítható, hogy forradalmasítják a közlekedést. A két gigacég közös együttműködése ráadásul nem a nulláról indul, hiszen a Waymo önvezető flottája eddig több mint 50 millió kilométert tett meg Los Angelesben, San Franciscóban, Austinban és Phoenixben – azaz a Waymo már ennyi levezetett kilométert alakított digitális adattá. A Toyota szintén kiterjedt fejlesztési programot folytat már évek óta az önvezetés technológiája terén. A Toyota Woven City első, ötvenezer négyzetméteres fázisa a Fuji hegy lábánál épült fel, ezt a várost pedig a Toyota élő laboratóriumnak tekinti a jövő mobilitási technológiáinak fejlesztéséhez és teszteléséhez.
Ahogy a Toyota és a Waymo közös programja halad előre, olyan forradalmi változások várnak az autóiparra, mint amikor egy évszázada Henry Ford feltalálta a futószalagot. A Toyota részvétele azért különösen fontos, mert így valósítható meg az a cél, hogy az önvezető autók ne csak flottákban és jól körülhatárolt területeken nyerjenek teret, hanem megfizethető áron a széles közönség számára is elérhetők legyenek. Az önvezető autók kísérleti példányai ugyanis ma még nem alkalmasak a sorozatgyártásra. A Lidar radarok és érzékelők dobozai legtöbbször utólagos megoldások, amelyek nem részei a harmonikus formatervnek, s csak az új technológia tesztelésére és finomhangolására alkalmasak. A Toyota ebben az együttműködésben viszont kimondottan a sorozatgyárthatóságra összpontosít majd. Ezt követően is akadnak azonban kihívások: a törvényalkotóknak például utol kell érniük a technológiát. A jelenlegi szabályozás nagyon fragmentált, szinte országról országra változik, hogy a technológia mely része engedélyezett vagy sem. Még nagyobb feladat lesz azonban az autósok százmillióinak meggyőzése, hogy nyugodtan elengedhetik a volánt és levehetik a lábukat a pedálokról, mert a számítógép ügyesebben és biztonságosabban vezet náluk.