Így lehet igazán imádni! Mazda MX-5 használtan

Hétévesen is lehet újszerű egy Mazda MX-5

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Vakmerően zsákbamacskáért mentünk Olaszországba, s egy alig csiszolandó gyémántot találtunk. A hétéves Mazda MX-5 ma is olyan élményt ad, mint egy új példány.

Már kéthetes történet, olvasóink bőven olvashattak is róla, hogy kinéztük, hogy kimentünk érte és megvettük, s hogy végül ideiglenes rendszámot is sikerült kapni rá, s jöhettünk vele végre haza. Sőt, arról is, hogy az Olaszországban vásárolt MX-5 gond nélkül és meglepően gyorsan kapott hazai rendszámot. Egy beszámolóval azonban még tartozunk: hogy milyen is az 53 ezer kilométert futott, hétéves MX-5, ami végül sok-sok szerencsés fordulatnak köszönhetően a tegnap megjelent 2,0 literes tesztautó árának alig több mint negyedéből, 2,3 millió forintból kijött.
Kezdjük az elején annak tisztázásával, hogy megérte-e kimenni érte. Szerintünk igen, hiszen az autó remek, ha azonban azt nézzük, hogy itthon - a Használtautó.hu kínálatából - akár olcsóbban is kaphattunk volna még mindig 100 ezer kilométer alatti futásút , akkor messze nem ilyen egyértelmű a válasz, de meg kell jegyezzük, hogy itthon egyetlen példányt sem néztünk meg, nem tudjuk, hogy azok milyenek. Lutri, de jó volt a külföldi vásárlás, persze eseményekkel, s izgalmakkal teli 2,5 napot jelentett.
De nézzük, hogy mit is kaptunk: gyakorlatilag hibátlan állapotú, komoly töréstől biztosan mentes, a baloldali küszöbnél - csakis fényező által látható módon - újrafényezett karosszériát, néhány apróbb karcolással, elképesztően bemattult fényszórókkal. A motorban - ahogyan azt már korábban is írtuk - friss volt az olaj, s az összes szűrő is. A futómű hibátlan, még csak beállítást sem igényelt, s bizony az 53 ezer kilométeres MX-5-öst gyakorlatilag pont olyan élmény vezetni így hétévesen is, mint újonnan.
Hirdetés
A szinte hibátlan utastérben a „női tulaj” elméletet megerősíti, hogy a kormánykerék és a váltógomb bőrkárpitja egyaránt karistolt - mindez mondjuk 25 ezer forintból biztosan orvosolható lesz, de persze addig is bőven elviselhető. Noha az autót a vásárlás előtt is vezettük egy picit országúton, átvétele után is el „kellett” vele menni egy kicsit a hegyekbe - rögtön el is felejtettük, hogy egy kissé macerásan sikerült elhozzuk. Majd következett a mélyvíz: irány haza, azaz 1240 kilométer autópályázás. Ahol ugye zajos az MX-5. Ez kétségtelen, a zajszintmérő még furgonokban sem tapasztalt – 77 dB(A) - értéket mutatott, autószerelmeseknek azonban muzsika az MX-5 menetzaja.
Nincs V8-as bugyogás, nincs turbófütyülés, csak a hosszában beépített soros négyhengeres hangja, visszafogott, de mély hangú kipufogóval. Iszonyatosan közvetlen kormányművel, mély üléspozícióval, kevés pakolóhellyel és a „majdnem fapad” verzióban még tempomat sincs. Ugye úgy tűnik, hogy nem egy ideális utazóautó? Ám átlagos mérettel, 180 cm-nél nem nagyobb magassággal az MX-5 mégis remek autópályázónak (is) bizonyult.
Igazi terepe persze a végtelen országút, kellemes kanyarokkal, napsütéssel, pontosabban inkább enyhe hajnali vagy naplementés fényekkel. Mi viszont zömében éjszaka, matt fényszórókkal és szinte nyílegyenes autópályákon hoztuk haza. És jó volt! A fényszórók ugyanis még átlátszó helyett inkább csak áttetszőnek mondható burával is tűrhetően világítottak, s az MX-5-től kapott élmény bőven kárpótolt mindenkit az amúgy nyilván fárasztó, de mégsem kellemetlen menetzaj miatt. Olyan nagyon nem hiányzott a tempomat, de még a nagyobb, 2,0 literes motortól irigyelt hatfokozatú váltó, s a többlet lóerők sem. Ez a 126 lóerős 1,8-as is bőven elég virgonc.
A 100 km/órára gyorsulás ugyebár 9,9 másodperc, ami nem kevés, átlagautóhoz szokottak számára mégis bőven elég szerény, a végsebesség 194 km/óra, ami az ezúttal sem látogatott sebességlimit nélküli német autópályák kivételével kevéssé releváns. Sokkal fontosabb az, hogy 130-140 km/órás tempóról visszaváltás nélkül is megindul az MX-5, negyedikbe téve pedig még nagyobbat lép. Úgy érünk ugyanis a 4500 1/percnél lévő, 167 newtonméteres nyomatékcsúcs közelébe, a 130 pedig viszonylag higgadtan, 3700 1/perccel futható. A higgadt menet közben pedig a lapos és nagyszájú MX-5 torpedóként szólítja le a nála sokkal erősebb autókat is, villogni sem kell, ha valaki esetleg nem sorolt volna vissza időben, ezt a 172 cm széles és mindössze 125 cm magas, amúgy 4 métert sem elérő hosszúságú tereptárgyat valahogy jobban észreveszik, mint temérdek más autót.
Milyen az MX-5 nem újságírói szemszögből?
Egy teszt egy vélemény, az MX-5-öst azonban négyen vezettük hazafelé, álljon itt tehát néhány sor, mely nem az amúgy egyterűkedvelő, csaknem 180 cm magas cikkírótól származik. Vajon tényleg mindenkit el tud varázsolni, s meg tud babonázni az MX-5?
Norbi, a tulajdonos, amúgy fejlesztési vezető
Az én véleményem mondhatni teljesen irreális, mivel egy szerelmes ember nem tud reálisan gondolkodni, tehát én sem tudok erről az autóról most objektív véleményt alkotni, a szubjektív véleményem pedig egy hatalmas ömlengés lenne, mivel - természetesen - minden csodaszép és csodajó. Egyelőre még lila köd van és remélem, hogy ez még így is marad nagyon sokáig.
Bazsi, aki magas, nagydarab és amúgy Fiatot hajtó programozó
Az MX-5 úgy jó, ahogy van. Élmény autó, és pont. Mondjuk a 190 centiméteres magasságommal nem igazan nekem való, de ennek ellenére azért még én is meglepően jól elfértem benne.
Zsolt, a különítmény külsős tagja, amúgy a Relaxbabzsák ügyvezetője és csapágykereskedő - saját szavai szerint 185 cm, 100 kg színizom, kis védőréteggel eltakarva
Sok tízezer kilométernyi nagykombi, illetve kisautó vezetés után kicsit félve ültem be a volán mögé, de egy gyorsan megszerethető, és egyben nagyon sportos vezetési élményt adott az MX5, amikor rám került a sor Szlovénia közepétől a felkelő nap sugaraiban az első magyar benzinkútig vezetni az autót. Nagyon közvetlen a kormányzás, a gázpedál nyomására azonnal lép a gép, de ezt el is vártam, és be kell vallanom, eddig akármennyire is nem tetszett az MX5, most megváltozott a véleményem. Ja, és nálam fehér lenne a nyerő szín.
Közben pedig az MX-5-ben nemhogy rossznak nem mondható az utazás, szűk utastere hosszú távon is kényelmesnek bizonyult. Magam sem gondoltam volna, de még cikket írni és aludni is sikerült benne - persze az utasülésben. További kellemes meglepetés volt a fogyasztás, ami még autópályán is egészen jól közelítette a gyári, 7,1 l/100 km vegyes fogyasztást, az általam előre tippelt 8 liter környékén alakult, melynek köszönhetően az 50 literes tankból 550-600 kilométert is ki tudtunk autózni. Az olaszországi teletank után hazafelé tehát elegendő volt Szlovéniában megállnunk ismét üzemanyagért (ahol sokkal olcsóbban, de nagy forgalomban sokkal hosszabb sorokkal érhető el a nafta), majd persze még itthon is kellett bele egy picikét tölteni Budapest elérése előtt.
Itthon aztán nem csak rendszámot, polírozást is kapott az MX-5, ami már tényleg egészen ragyogó, s bár alig használt, mégis koros benne az olaj, így hamarosan jön annak cseréje is. A költségek pedig mindennel együtt szerények maradtak. Nyilván nem egy filléres autó így sem az MX-5, de vezetési élmény/ár arányban főként így, használtan verhetetlen. Teljes ára nem nagyobb, mint amennyi egy tucatautónál a „sportosabb” verzió felára lenne. Pedig ez nem egy sportos, hanem egy valódi sportautó, roadster, ami józan, könnyedén uralható erővel is örök mosolyfakasztó. Aki szeret vezetni, s vezetheti is, azt megbabonázza.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 00:04
    Permalink

    György51.
    Én is gratulálok az autóhoz, annál is inkább, mert nekem is ilyen van 2008-ból, ugyanilyen színben és felszereltségben. Nem akarom az ömlengéseket ismételgetni, inkább a felhasználhatóságról és a hazai piacról írnék.
    Tehát nem ajánlott 185 cm. felett , bizonyos méretű pocak felett , derékfájósok messze kerüljék mert kínos lesz a ki-be szállás, család kizárt max. megértő feleség vagy barátnő.( én 60. szülinapra kaptam 2011-ben!!!). Sapka, napszemüveg, naptej kötelező, autópályán max. 2-300 km/nap a cikkben írottak miatt. Én itthon vettem(kaptam), egy hozzám hasonló korú úr 3 éves autója volt 16 ezer km-el a “gari” végén, szinte új állapotban 3,5 misiért, ehhez kb. fél év kutakodás és türelem kellett, mivel a hazai kínálat szűkös, sok a törött, leharcolt példány, bizonytalan eredettel. Csak második autónak ajánlott, bár vannak, akik télen is használják, el nem romlik(Mazda), rájöttem, hogy sokkal jobban megy és kevesebbet is fogyaszt 98-as benzinnel. Aki A-ból B-be akar közlekedni, ne vegyen ilyet, aki szereti az autókat és szeret vezetni és kabriózni, jobbat csak jóval drágábban talál.
    Üdv, György

  • 2017.10.30. at 00:04
    Permalink

    György51.
    Én is gratulálok az autóhoz, annál is inkább, mert nekem is ilyen van 2008-ból, ugyanilyen színben és felszereltségben. Nem akarom az ömlengéseket ismételgetni, inkább a felhasználhatóságról és a hazai piacról írnék.
    Tehát nem ajánlott 185 cm. felett , bizonyos méretű pocak felett , derékfájósok messze kerüljék mert kínos lesz a ki-be szállás, család kizárt max. megértő feleség vagy barátnő.( én 60. szülinapra kaptam 2011-ben!!!). Sapka, napszemüveg, naptej kötelező, autópályán max. 2-300 km/nap a cikkben írottak miatt. Én itthon vettem(kaptam), egy hozzám hasonló korú úr 3 éves autója volt 16 ezer km-el a “gari” végén, szinte új állapotban 3,5 misiért, ehhez kb. fél év kutakodás és türelem kellett, mivel a hazai kínálat szűkös, sok a törött, leharcolt példány, bizonytalan eredettel. Csak második autónak ajánlott, bár vannak, akik télen is használják, el nem romlik(Mazda), rájöttem, hogy sokkal jobban megy és kevesebbet is fogyaszt 98-as benzinnel. Aki A-ból B-be akar közlekedni, ne vegyen ilyet, aki szereti az autókat és szeret vezetni és kabriózni, jobbat csak jóval drágábban talál.
    Üdv, György

  • 2017.10.30. at 00:04
    Permalink

    Kedves Mátyás!
    Szeretném megtudni hogy hivatalosan lehet-e közlekedni az ideiglenes olasz rendszámmal Szlovéniában és itthon. Az olasz forgalmin és törzskönyvön kívül más iratra szükség van még olasz vagy a magyar ügyintézéshez? Az ideiglenes rendszám igénylésénél le kell adni rendszámtáblát vagy elég a papírok?
    Ezt azért lenne jó tudni, mert ha magánembertől veszem az autót akkor ő megtartja a rendszámot és valószínű nem kísér el az okmányirodába.
    Köszönöm válaszát előre is!
    Üdv: Gábor

  • 2017.10.30. at 00:04
    Permalink

    Már nagyon látszik,hogy kiváló vétel volt, így otthoni “átvizsgálás ” után. A gép nkem nagyon bejön, a színe is!!, tuti,hogy élvezet beleülni és kihajtani az útra. Az úton pedig maga a gyémántocska!
    Gratula ismételten a szerencsés és remek vételhez.

  • 2017.10.30. at 00:04
    Permalink

    60 euró környékén van, nekünk további 90-ért elintézték fél óra alatt. Eredetileg 40 lett volna az ügyintézés költsége, aztán az autó átadása közben bezárt az okmányiroda, így fel kellett ajánlani további 50-et, hogy elkészüljön.

  • 2017.10.30. at 00:04
    Permalink

    igazi szingli autó,de a szine? tényleg inkább fehér.nagyon szép amúgy,csak gratulálni tudok hozza und viel schpaß,de én én inkább egy TT-re izgulnék pedig szeretem a japán autókat.

Vélemény, hozzászólás?