Így ne lopasd el az autódat!

Hogyan védd, hogyan védheted az autódat?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Lopásvédelemre szinte minden autótulajdonos gondol, ám nem mindegy, hogy milyen megoldást választ. Körülnéztünk a rendszerek között.

Kollégánk nemrégiben új autót vásárolt. Természetesen csak neki újat, amúgy használtat a használtpiaci átlagár duplájáért, de legalább a hazai autó-átlagéletkor felét sem elérőt. Hogy öröme sokáig tartson, gondolt a lopásvédelemre, s némi böngészés után kötött ki a Cerberos védelmi rendszer weboldalán, melynek gyártója weboldalán szépen fel is sorolja az egyes lopásvédelmi megoldások előnyeit és hátrányait. Alap, hogy a legtöbb elektronikai rendszer feszültségfüggő. Lemerült akkumulátorral nem véd a műholdas nyomkövetés, de jellemzően még egy mélygarázsban sem, ellenben havidíja is van. A riasztókat ma már szinte senki sem veszi komolyan, ahogyan az indításgátlókat sem. Sokan a mechanikai védelemre esküsznek, egy kormányzár és egy váltózár azonban ma már nem elegendő védelem. Az ismert zárak feltörését már rutinból megoldják a tapasztaltabb tolvajok, s amúgy hiába reteszeljük a váltókart, ha az autó kinyomott kuplunggal indítható, a motortérben pedig bekapcsolható egy kettes vagy egy hármas fokozat, akkor nyugodtan odébb lehet állni vele, majd bőven van idő a védelem hatástalanítására. Az összesítő meg is győzte kollégánkat, a Cerberost választotta. Amennyire lehet, meg is néztük a beépítést - bár annak zöme titkos. Továbbá sok érdekeset hallottunk a fejlesztőtől, illetve a szabadalom-gazdától, Váczi Bélától is.
A Cerberos fejlesztése 12 évvel ezelőtt kezdődött, az első évek természetesen a gyerekbetegségek kiküszöböléséről szóltak, de addig se rohanjunk még! Nézzük az alapkoncepciót: a piacon lévő megoldások feltérképezése után a lehető legjobb védelmi rendszer kiépítése volt a cél, de szigorúan figyelve a biztonsági és tűzvédelmi előírásokra, meg persze arra is, hogy a rendszer ne csak a tolvajoktól védjen, hanem a fejlesztő is maradjon biztonságban, támadhatatlan legyen garanciális kérdésekben. Itt nem arra kell gondolni, hogy ez a rendszer teljesen biztosan hibamentes. Előfordulhatnak problémák (jellemzően beszállítói problémák miatt). Viszont van rá 5 év garancia 24 órás ügyelettel (kötelező, de ingyenes évenkénti ellenőrzéssel), s amúgy van termékfelelősség-biztosítás is a Cerberosra, magyarán van kártérítés, ha esetleg valami a lopásvédelmi rendszer miatt hibásodna meg az autóban. Erre azonban eddig - már csaknem 3000 rendszer telepítése után - nem volt szükség.
Hirdetés
A Cerberos lényege ugyanis, hogy nem avatkozik be az autó elektronikai rendszerébe. Attól függetlenül több pontból álló védelmet ad, viszont bármikor és egy mozdulattal kiiktatható, ha például szervizbe küldjük az autót. A tolvaj azonban nemigen tudja hatástalanítani. Mivel találkozik ő? Hogy az autó semmilyen életjelet nem ad. Gyújtás van, indítási lehetőség nincs, a váltókar reteszelve van, s a kuplungpedált is hiába nyomja be, az a megszokottnál szerényebb ellenállással csúszik be, a tengelykapcsoló viszont nem old. Az autó tehát mozdíthatatlan, a gépháztető reteszelt. És a Cerberos legfőbb tulajdonsága, hogy nem egy elektronikus, feszültségfüggő védelem, azaz a tolvaj hiába meríti le egy mesterséges zárlattal az akkumulátort, a lezárt rendszer attól nem fog oldani. Attól egyébként nem kell tartani, hogy a védelmi rendszer miatt lemerülne az autó akkumulátora, ugyanis van alvó üzemmód, lezárás után csökkenti kártyaolvasója olvasási ciklusát a rendszer, majd teljesen háttérbe vonul, s csak gyújtásráadásra kel életre.
Ha már azonosítás, a Cerberoshoz egy RFID passzívkártya tartozik, pontosabban három jár a rendszerhez. Ez egy telefonkártya méretű lapocska, bármelyik tárcában, de akár még egy okostelefon tokjában is elfér - fejlesztés alatt áll amúgy egy kompaktabb méretű, ami akár egy telefonkészülék hátlapja alatt is elférhet. A passzív kártyát a rejtett olvasóhoz kell közelíteni, saját és az olvasó indukciós tekercsével ad jelet. Biztonságosabb, mint az automatikus, jelet sugárzó elemes kártyák, hiszen lefülelésük nem lehetséges. Aki a kényelmet választja, az kérhet telefonos, Bluetooth-kapcsolatos azonosítást is, ám miként azt a fejlesztő, s a beszerelők is hangsúlyozzák, úgy máris csorbítunk a biztonságon, nem ajánlják. Hatásosan, mert ugyan kollégánk is olyat, zsebből működő rendszert szeretett volna, végül csak „rátukmálták” az olcsóbb és kevésbé sebezhető rendszert.
A beépítés időigényes, egy teljes napot jelent. Részint amiatt, mert teljes mértékben roncsolásmentesen és nyom nélkül eltávolíthatóan, azaz autócserekor az új példányba átépíthetően szerelik be a Cerberost. Meg persze a rendszer is összetett, van egy összetett, elektromos vezérlésű motortér-zár, van egy váltózár és van egy blokkoló az indítómotorhoz is. A kuplung bénítása frappáns megoldás: a hidraulikus munkahenger légtelenítőjére szerelnek egy tartályt, ami a rendszer aktiválódásakor nyílik, magyarán csökken a nyomás, a kuplung taposására nem old a tengelykapcsoló. Amikor a rendszert kikapcsoljuk, akkor egy rugó nyomja vissza a kiegészítő hengerben lévő dugattyút, majd az egy mechanikus reteszelést is kap.
A beépített alkatrészek mind rozsdamentesek, sőt, autóipari beszállítóktól származók, s bőven túlméretezettek annak érdekében, hogy ne legyen velük probléma - azt ugyanis már a kezdetek kezdetén, még másik szakterületeken megtanulta a csapat, hogy a garanciális problémakezelés jóval költségesebb, mint a túlbiztosított alkatrészek használata. Így aztán minden beépített elem rozsdamentes, az elektronika vízálló, a Cerberos miatt például nem kell kerülni a nagynyomású motormosást (ami amúgy egyetlen autónál sem javasolt...). És a rendszernek van még egy óriási előnye: automatikusan élesedik, nem lehet elfelejteni a bekapcsolását. A gyújtás elvétele után 10 másodperc után automatikusan védett az autó. A feloldás nagyjából egy másodperc. Kollégánk autójában már több mint két hete hibátlanul üzemel a rendszer. Elvéből adódóan olyan sincs, hogy úgy indítóznánk, hogy a motor nem kap üzemanyagot, azaz fölöslegesen köszörülnénk a főtengelyt, mert amíg a Cerberos nincs hatástalanítva, addig teljesen „halott” az autó. Ha viszont már hatástalanítva van, akkor egyáltalán nem lehet észrevenni. A motor csakis akkor indítható, ha a rendszer minden része feloldott. Ilyenkor - szemben egyéb rendszerekkel - nyitható a motorház is. Egy esetleges tűz esetén nem kell kódokat nyomkodni, hogy nyitható legyen a gépház - ez egyébként tűzvédelmi előírás, magyarán nem lenne szabad járó motorú autók motorházát bonyolultan lezárva tartani.
Mibe kerül a Cerberos védelmi rendszer?
Automata váltós autóknál nem értelmezhető a kuplung hatástalanítása, hiszen az nincs bennük. Automata váltós autókhoz így a Cerberos is olcsóbb, bruttó szerelt ára 149 900 Ft-tól kezdődik, a kevéssé ajánlott, de elérhető Bluetooth-vezérlés 27 000, a GPS+GSM modul riasztóval együtt 85 000 forintba kerül. Utóbbiak a manuális váltós autókhoz is fix tarifásak, azoknál viszont az alaprendszer 199 900 forintnál kezdődik. Jellemzően lehet az alapárakkal számolni, de vannak speciális, nehezen szerelhető, felárat vonzó autók. Ha azt nézzük, hogy a biztosítók jellemzően 10%-os önrésszel kötnek lopáscascót, védelmi rendszerre sem vészes az autó árának 5-10%-át költeni. Új autónál a Cerberos az autó értékének jellemzően szerényebb részét teszi csak ki (hacsak nem a piac legolcsóbb autójának számító Daciáról van szó...). Fontos tudni, hogy az autó elektronikáját nem befolyásoló megoldás a garanciát sem piszkálja.

Nem különösebben ajánlott, de a Cerberos is kiegészíthető riasztóval, illetve műholdas nyomkövetéssel. De csakis nyomkövetéssel, távirányítású motormegállítással nem. Úgy ugyanis balesetveszélyes lenne a rendszer, hiszen ki tudja, épp milyen forgalmi helyzetben szorulna meg a távolról letiltott autó, nem lenne biztonságos - mondja a fejlesztő. És mi van akkor, ha a lámpánál egy pisztolyt tartanak a fejünkhöz, hogy adjuk át a profi védelemmel felszerelt autót? Semmi, ott kell hagyni, még a kulcsot is hagyhatjuk az autóban, csak arra figyeljünk, hogy egy kicsit komótosan szálljunk ki a motormegállítás után, az RFID kártya, illetve telefonunk lehetőleg legyen zsebünkben, és futás, majd segélyhívás - amit persze a GPS+GSM modullal kiegészített rendszer magától is tud.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 09:20
    Permalink

    Én használója vagyok a fenti rendszernek, emellett biztonságtechnikával foglalkozom. 2011-ben lett beszerelve. A távolról leállítást egy külön cucc végzi, ha szükségem van rá, lehet. A Cerberos nem tudja, de nem is kell neki.
    Ki mit ad, az a legjobb, nyilván. Én azt gondolom, hogy mikor elköltesz közel 2 kilót, és megvédesz (vagy meg szeretnél védeni) egy vélhetően több millió forintos autót, amiért nem keveset gürcöltél és gürcölsz, akkor BELE KELL, HOGY FÉRJEN, hogy rendesen utánaolvasol annak, mit szeretnél, mennyibe kerül, és mit tud. Nekem a Cerberos bizonyít minden nap. Nem is kell több. Ez nem reklám, ez egy pozitív hozzászólás az elmúlt 3 év konklúziójaként.

  • 2017.10.29. at 09:20
    Permalink

    Nem lenne szabad…
    Ez nem elvek megkérdőjelezése, hanem rendszeré.
    De nem kell érteni a mondandómat, én is csak a gondolataimat írtam le.
    Üdv,

  • 2017.10.29. at 09:20
    Permalink

    Van egy-két olyan cég, amely a fenti sorok olvasásakor biztosan nem lesz boldog..
    És itt most nem arra gondolok, hogy a konkurencia bővülése lenne a gond, csak éppen a cikk írója a már évtizedes múltra visszatekintő megoldásokat nevez balesetveszélyesnek.
    A reklám létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen, de szerintem nem a legkifinomultabb megoldás a piac többi szereplőjét ledegradálni.
    Mielőtt támadás érne érte: én nem képviselem és használom egyik céget sem.
    Üdv,

  • 2019.10.01. at 10:37
    Permalink

    Az biztos, hogy védelmet ad, viszont garanciát nem!

    A gépjárművemben nagyobb kárt tettek, mint amennyibe került az egész rendszer. A beszereléskor a bowden-t “elfelejtették” szigetelni és belül a hűtő részen hagyták fityegni (nem volt rögzítve), nos ez évek alatt lyukat vágott rajta. Cserélni kellett + töltés!
    Kártérítés nincs (kifogások):
    * előző brigád szerelte
    * más volt a cég, akik szerelték
    * majd megoldjuk okosba, a következő autómnál féláron szerelik a rendszert
    * beszéljem le ezzel, beszéljem le azzal (egymásra mutogatás), mert időközben más vette át a garanciát. –> Detvay István (Dektor Kft.) kimagyarázta/megmagyarázta! Tulajdonképpen én vagyok a hibás! 🙂
    * költöznek
    * őket is átverték az előző tulajdonosok

    Mindenki kerülje el őket, mert szélhámos banda: Váczi Béla (cerberos) /elejétől mostanáig szereplő a történetben/

  • 2019.10.24. at 12:44
    Permalink

    2008 óta 4 eddigi autónkba szereltettük a Cerberos lopásgátlót, kifogástalanul működött mindegyikben (a folyamatos garanciáért éves átvizsgálásra is rendszeresen hordtuk). Autócsere miatt idén is tervben van két beszerelés. Nyugodtan hagyom ott bárhol az autóm, mindenkinek ajánlom!

Vélemény, hozzászólás?