Így tömickölik a prémiumlukakat

Audi, BMW, Mercedes: kinek mije van, nincs, de tuti lesz

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egészen elképesztő, hogy a német prémiumtrió milyen ütemben színezi a persze rég nem szürke modellpalettáját. Legény a gáton, aki el tud igazodni – jöjjön velünk alig látszó piaci réseket kutatni!


Gazdasági válság van? Vagy vége volna már? A jó ég tudja. Azonban míg egyes gyártók, bizonyos márkák a tönk szélére kerültek és esélyük sincs a legjobb védekezés a támadás elvét a gyakorlatba áthelyezni, addig mások élnek és virulnak. Köszönik szépen, sose voltak még ilyen jól, s ahogy az mindig lenni szokott, csak nő és nő a különbség, de akkorára, hogy az is könnyedén zongorázhassa, aki nemhogy Richard Clayderman, de még Havasi Balázs se.
Hirdetés

Célkeresztben az USA, Kína, illetve a fejlődő piacok. Európa mind kevésbé fontos. Hogy a Chevrolet Daewoo-tagozata például kivonul innen, csak nekünk – valamelyest – lényeges. A General Motors mifelénk az Opelt nyomja. Hogy egy Lanciát kvázi kihalásra ítélt a Fiat-csoport, szintén jelzésértékű. A Fordnál a Mondeo durva késése, no meg az EcoSport bevezetésének csúsztatása mutatja a vén kontinens szerepvesztését. A Saab talán feléled, a Volvo rég kínai kezekben van, a Jaguar/Land Rover indiai pénzből pörög, a Mini sem brit, hanem BMW-német, a Dacia is inkább francia, mint a Renault, a PSA kínai és (francia) állami tőkéből maradhat talpon.

Közben a Volkswagen-konszern dübörög, dúl a versengés a világelsőségért a Toyotával, a Hyundai/Kia szép csendben elérte, hogy már-már japánozzuk őket, és bár annyi kocsit nem adnak el, mint a legnagyobbak, de a BMW és a Mercedes-Benz is szédületes fejlesztésben van. És átalakulásban, mert a BMW részben átmegy fronthajtásúba, a korábban kimondottan konzervatív Merci meg kompaktjaival derekasan fiatalít, sportosít. És a német prémiumtrió harmadik tagjával, az Audival egyetemben ők igen drága autókat gyártanak a tehetős rétegnek, több profitot foghatnak, mint a tömegtermelők, s döbbenet, milyen széles a kínálatuk. Egyre szélesebb, szinte átláthatatlan, felfoghatatlan.
Futószalagon érkeznek az újdonságok, kapkodjuk a fejünket, a konkurencia meg foghatja és fájlalhatja. Mert mije van egy Lexusnak? A Toyota presztízsmárkája alig 5 modellel van jelen a kompakt CT, a középkategóriás IS, a nagy GS, a luxus LS és a luxus-SUV RX révén. Oké, lesz RC Coupe, belőle LFA-utód RC F, az LF-NX crossover tanulmány is ígéretes, de ennyi. Infiniti? A Nissan-gyerek is legfeljebb epizodista, mint a Jaguar. Alfa Romeo? Sehol. A Maserati épp támad, de ő inkább luxushúrokon játszik, mint a Porsche. Bár utóbbi lefelé bővít… Volvo? Nem ugyanaz a szint, mint amit a németek ligája, mondjuk focis párhuzammal a Bajnokok Ligája képvisel.

Még egy ellenpólus direkt a mezsgye túlvégéről, és aztán belecsapunk – a Dacia mostanság duzzasztotta héttagúra a palettáját (Sandero, Logan, Logan MCV, Duster, Lodgy, Dokker és Dokker Van. Rendre kapunk vicces kommenteket, hogy így toljuk a Daciát meg úgy ajnározzuk, miközben minőségre sehol nincs… De hiszen óriásit lépett előre. Folyvást fejlődik, s egy ilyen világban, ilyen országban, ilyen gazdasági helyzetben az új autóra vágyóknak nem rossz, sőt, az egyik legjobb alternatíva. Racionálisan.
Az Audi/BMW/Mercedes sztori persze minden, csak nem racionalitás. Újonnan sajnos kevesen engedhetik meg maguknak, hogy tizen- és huszonmilliókért vásároljanak személygépjárművet. (Azért sajnos, mert így nem adatik meg nekik, hogy ha tetemes összegekért is, de fejedelmi kényelemben, a mérnöki tudás legjavában fürdőzve élvezhessék az autózást.) Ugyanakkor meglepően, vagy nem is annyira meglepően sokan vásárolják ezeket a kocsikat. Százalékosan Magyarországon is, de összességében dettó. Tavaly az első ízben több mint 80 milliós globális harctéren fejenként 1,5-1,6 millió autót értékesített mindhárom hősünk. BMW, Audi, Mercedes sorrendben. Legzsírosabban Kínában és az USA-ban kaszálva.

Nézzük ezek után a palettákat kategóriákra bontva, hogy kinek hol, mivel "kéne" bővítenie „járulékok” nélkül, mint a BMW-nél Mini és Rolls-Royce, a Mercedesnél a smart és a haszonjármű-szekció, s az Audinál a VW-konszern kismillió egyéb brandje. Mivel ebben a körben nem kis részben erőfitogtatás a módi, külön kezeljük a számos izommodellt. Több modellnél épp váltás van, épp változóban a leosztás, de a lényeg, a félelmetes mennyiség azért jól látszik...
AudiBMWMercedes
KisautóA1/A1 Sportback
Kis izomautóS1/S1 Sportback
AudiBMWMercedes
Kompakt ferdehátúA3/A3 Sportback1-es sorozatA-osztály
Kompakt ferdehátú izomautóS3/S3 SportbackA 45 AMG
Kompakt szedánA3 LimousineCLA-osztály
Kompakt izomszedánS3 LimousineCLA 45 AMG
Kompakt kupé2 Coupé
Kompakt egyterű2 Active TourerB-osztály
Kompakt kabrióA3 Cabriolet2 Cabrio
Kompakt izomkabrióS3 Cabriolet
Kompakt sportautóTT/TTS/TT RS, TT/TTS/TT RS RoadsterZ4 RoadsterSLK Roadster/55 AMG Roadster
Kompakt SUVQ3/RS Q3X1GLA, GLK
Kompakt izom-SUVGLA 45 AMG
Kompakt gázüzeműA3 Sportback g-tronB 200 NGD
Kompakt hibridA3 Sportback e-tron
Kompakt elektromosi3
AudiBMWMercedes
Közepes szedánA43-as sorozatC-osztály
Közepes izomszedánS4M3C 63 AMG
Közepes kombiA4 Avant3 TouringC-osztály T-Modell
Közepes izomkombiS4/RS4 AvantC 63 AMG T
Közepes terepkombiA4 allroad quattro
Közepes kupékombi3 GT
Közepes kupéA5 Coupé4 CoupéC Coupé
Közepes izomkupéS5/RS5 CoupéM4 CoupéC 63 AMG Coupé
Közepes kabrióA5 Cabriolet4 Cabrio
Közepes izomkabrióS5/RS5 Cabriolet
Közepes négyajtós kupéA5 Sportback4 Gran Coupé
Közepes négyajtós izomkupéS5 Sportback
Közepes sportautóR8/R8 SpyderSLS AMG Coupé/Roadster
Közepes hibrid sportautói8
Közepes SUVQ5/SQ5 TDIX3
Közepes hibridActiveHybrid 3
Közepes hibrid SUVQ5 hybrid
AudiBMWMercedes
Nagy szedánA65-ös sorozatE-osztály
Nagy izomszedánS6M5E 63 AMG
Nagy kombiA6 Avant5 TouringE-osztály T-Modell
Nagy izomkombiS6/RS6 AvantE 63 AMG T
Nagy terepkombiA6 allroad quattro
Nagy kupé6 CoupéE Coupé
Nagy izomkupéM6 Coupé
Nagy négyajtós kupé5 GTCLS
Nagy négyajtós izomkupéCLS 63 AMG
Nagy kupékombiCLS Shooting Brake
Nagy izomkupé-kombiCLS Shooting Brake 63 AMG
Nagy kabrió6 CabrioE Cabriolet
Nagy izomkabrióM6 Cabrio
Nagy SUVQ7X5M-osztály
Nagy izom-SUVML 63 AMG
Nagy kupé-SUVX6
Nagy izomkupé-SUVX6 M
Nagy hibridA6 hybridActiveHybrid 5E 300 Hybrid
Nagy hibrid kombiE 300 Hybrid T
AudiBMWMercedes
LuxuslimuzinA87-es sorozatS-osztály
Luxus izomlimuzinS8S 63/65 AMG
LuxuskupéS Coupé
Luxus négyajtós kupéA7 Sportback6 Gran Coupé
Luxus négyajtós izomkupéS7/RS7 SportbackM6 Gran Coupé
LuxushibridA8 HybridActiveHybrid 7S 400 Hybrid
Luxus SUVGL-osztály
LuxusterepjáróG-osztály
Luxus izomterepjáróG 63/65 AMG
Luxus terepjáró-kabrióG-osztály Cabriolet
LuxusroadsterSL-osztály
Luxus izomroadsterSL 63/65 AMG
LuxusbuszV-osztály

És akkor most adózzunk egyperces néma főhajtással azok szenvedései előtt, akik Audi-, BMW- vagy Mercedes-szalonban szeretnék elkölteni a pénzüket. Melyiket válasszák? Ugye, hogy nem is olyan egyszerű a történet, a különben édes egy probléma? Mindenesetre a tendencia napnál világosabb: a gyártók nem létező piaci réseket keresnek és találnak, megy a tömickölés ezerrel, az ötvözés, a crossoveresítés, mialatt a környezetvédelmi normáknak megfelelés is kötelező feladat. Egyre több hibrid, plug-in hibrid és elektromos modell mérsékli majd a flotta károsanyag-kibocsátását, s az izomgépek is egyre kisebb méretű, elvileg szerényebb fogyasztású motorokkal vadulnak.

Várhatóan az alsóbb régiókban, a kompakt szegmensben jön totális attak. Pl. Audi Q1, BMW X2. A Mercedes GLA már majdnem köztünk van. A BMW első egyterűje, a 2 Active Tourer is. Akinek amije nincs, s látja, hogy az "ellenségnél" jól fogy, megcsinálja a magáét. Vagy olyan lukra játszik, ahol garantált a remekül marketingolható elsőség. Megtérülés kontra presztízsszempontok, vevői igények feltérképezése, a legfontosabb piacokra fókuszálás a rendelkezésre álló alapok, építőkészletek figyelembe vételével. És fejlesztés, fejlesztés, fejlesztés. Meg facelift, facelift és facelift, hogy fenntartsák az érdeklődést a modellváltások közt.
Zárásképp: elemzők szerint borítékolható a prémiumtrió további - folyamatos - növekedése. Evidens, hogy Kínában és az USA-ban. A konkurencia csak a morzsákért kapkod. A pukkasztott polgár, aki az ilyen autókhoz csupán használtan, talán 5-10 évesen szagolhat, na ő pedig levegőért.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Egyterűek között még volna mit fejlesztenie a német márkáknak. Ilyen értelemben én üdvözlöm a BMW 2 active tourer-t, csináljanak ilyet a 3-asból is.

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    “Tesla: akkor hogy lehet hogy egy másik gyártó sem tudta tavaly, tudja most ezt a hatótávolságot produkálni.”

    Egyszerű matek miatt. Annyi akkumulátorral csak a luxus kategóriában adható el a modell, mert iszonyú drága. Ott viszont a tradicionális gyártók sokkal nagyobb profittal és volumenben adják el a belső égésű termékeiket. Majd ha a Tesla eladási volumene mérhető lesz ebben a kategóriában, akkor meglesz a válasz.

    A gond az, hogy ezt a hatótávot egyenlőre csak ebben az ársávban lehet hozni az akkuk ára miatt, ami egyébként a nyersanyag árak alacsony volta miatt most épp mérsékelt. Ha azonban felfutna egy jelentős kereslet, az árak elszállnának…

    10Mft-os kategóriában egyenlőre nem lehet 120-150 km-nél nagyobb gyakorlati hatótávot adni. És nekünk még a Leaf ára is megfizethetetlen.

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Tesla: akkor hogy lehet hogy egy másik gyártó sem tudta tavaly, tudja most ezt a hatótávolságot produkálni.
    Az akkumulátorok az alváz részei, merevítései, hogy a súlya ne legyen túl sok, mégis maximum a törésteszten.
    Gyorstöltéssel 30 perc 80 százalék. Ez azért már sokkal több mint egy Nissan leaf 200km-e, a többi meg csak most kezd éledezni talán. A Vegyész nem mérnök?? mióta? A fizikus meg talán még magasabb szint. A kémikus meg a vegyészmérnöknél.
    Biciklin mit csiszolsz még? Olimpiai szánkón mit csiszolsz még?
    Előre viszik ezek még az emberiséget? Az áruk meg egy teljesen más tényező.
    Ahogy a vadászrepülőnél kevésbe, úgy az utasszállítónál nagyon is fontos a fogyasztás, meg a károsanyag.
    Szerinted mikor a GE felvásárolta a Honeywellt úgy hogy az alkalmazotti létszámuk duplájára nőtt, az biztos nem az innováció és versenyképesség miatt lehetett mi?
    Kinél is van a mérnöki teljesítmény?
    Az autó nem bonyolult, csak amit beleraknak külső beszállító termékét maximum, de az sem feltétlen az, ahhoz képest hogy 10-20 év múlva embert akarnak a Marsra küldeni, úgy hogy ott marad míg ki nem találják hogy lehetne visszahozni. Ezekről amikről te beszélsz tömegcikkek, nem tartom mérnöki színvonalnak őszintén szólva a szánkót sem mert a konkurenciájuk is csinál olyat, vagy még jobbat.

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Továbbra sem értek egyet. Az, hogy egy innováció hasznos vagy sem, nem határozza meg a mérnöki munka szinvonalát. Az is érdekes kérdés, hogy mi a hasznos innováció? Nyilván ahány ember van, annyi válasz is, egyiknek ez a hasznos, a másiknak az. És igenis egy bicikli bizonyos esetekben lehet nagyobb kihívás, mint egy vadászrepülőgép. Amúgy a nagyobb és komolyabb dolgoknál csapatokban dolgoznak, így megoszlik a felelősség is. Pl. ha ránézünk a téli olimpián egy szánkóra, nem tűnik egy bonyolult dolognak, mégis annyiba kerül, mint egy Mazda 6-os. Vagy egy lovas fogat sem vetekedhet elvileg egy autó bonyolultságával, a Lázárék lovaskocsija mégis annyiba kerül, mint egy A6-os Audi.
    Amúgy a Teslát nem tekintem akkora innovációnak, pláne nem mérnöki szinten. Egy autóba beöntenek egy zsák akksit, és mehet. Az, hogy ezek az akksik minél tovább bírják inkább fizikusok, vegyészek dolga.

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Ez tény hogy nem attól, de a ceruzafaragó példa nem jó mert egy űrhajó tervezésénél sokkal több kihívás van mint egy ceruzafaragó tervezésnél, a felelősség a megbízhatóság szempontjából meg még fontosabb.
    Az hasznos innováció az az ami fontosabb, ahogy a Tesla megmutatta a többinek, ez hiányzik ma az autóiparból.
    Mikor a mérnököcske elkezdi megtervezni a “lámpatartó” egyik fülét úgy fél éven keresztül úgy hogy nincs más munkája csak az, meg van adva neki hol férjen el szinte az is hogy nézzen ki, mennyire legyen olcsó előállítású.
    Az űrrepülőgépnél pár dolgot azért sokkal alaposabban, több feltételnek megfelelően kell megtervezni.
    Szeretik presztízsnek nevezni az autóipari mérnök tevékenységét. Majd ha elérik a hasznos innováció szintet akkor én is elhiszem hogy van nekik. Addig csak egy Tesla szintű autónál mondanék ilyet.
    Azonos szintű szakmai kihívás? azoknak akiknek alapismereteik vannak csak, nekik az magasabb szintű.
    Hasznos innováció, az magas szint. Piacképes innovációnak mondott valami még lehet felesleges. És sajnos ez tömegével van jelen.

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Ezzel nagyon nem értek egyet. A mérnöki tudás nem attól különbözik, hogy valaki egy ceruzafaragón vagy egy űrhajón dolgozik, mindkettőn lehetnek – akár azonos szintű szakmai kihívást jelentő – megoldandó problémák. Lehet, hogy egy bicikli tervezése, fejlesztése során egy probléma megoldása magasabb szintű mérnöki tudást igényel, mint esetleg egy vadászrepülőgép egy problémája. Ez mindig az adott helyzettől függ.
    Az általad említett területeken – űrkutatás, repülőipar, stb. – dolgozni nagyobb presztízst jelent, de a presztízsnek nem minden.

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Én a mérnöki tudás legjava kijelentésen röhögtem jót.
    Ez az autóipari mérnöki tudás legjava elvileg, mérnök sokkal magasabb szinten is alkothat pl űrkutatás, fejlesztés, repülőipar, CERN stb.
    Ahhoz képest ez..hm soron dolgozó betanított munka.
    Elon Musk Teslája és Space X jó példa, nem a dugattyús robbanó motor 100 éves csiszolgatása.

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Tömickölik 🙂 Kisfiam úgy kell írni “Tömködik”, és ha elhagyod a barlangodat mindig gurítsd vissza a nyílásba a kőgolyót nehogy elvigyék a családi örökségedet, a tűzgyújtó botot és a kőbaltát! 🙂

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Jó ég mennyire gyenge cikk. Fogalma sincs a szerzőnek az egyes modellekről.
    R és SLS “közepes sportautó”? Miben közepes? A 80/200.000 eurós vételártól? Eleve nem egy kategória a kettő, ha az egyik bő kétszeresébe kerül.

    Aztán a sor végén a rakás Mercedes amiről megint fogalma nincs a cikk értelmi szerzőjének. ML és Q7 egy kategóriában? Mióta?

    Egyébbként ha lenen valami tanulsága egy ilyen összehasonlításnak az pont az hogy nem mindig egyeznek akárhogy is próbálkoznak.

    Főleg a merci SUV vonala lóg ki, szerintem Európában eléggé szerencsétlenül, általában egy fél számmal kisebbek mint a BMW Audi példányai, így pl az ML-t én inkább at X3mal párosítanám, az egyetlen ami nagyjából egy méret az a Lexus RX, ami Európába ugyanúgy igazán eltalált… Kellene egy nagyobb jobb szebb GLK az új C klasse alapján…

    Mellesleg én a BMW helyében kerestem volna valami márkát az egyterű piacra bocsátáshoz. Ők nem a Mercedes…

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Egy igényes autósoldal hogy adhat ilyen címet egy cikknek? Ha a facebookon ír így valaki, az is bántja a szemem, de hogy ezt tanult, okos emberek teszik, nem tudom szó nélkül hagyni.

Vélemény, hozzászólás?