Ilyen az új sport-Peugeot!

Érdekes útját választotta a Peugeot a sportosításnak

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Mondhatni új vizekre evez a Peugeot, vagy az autóiparnál maradva inkább mondjuk úgy, hogy új utakat fedez fel a sportosság tálalásában. Vajon mennyire jó az új irány?

Tisztázzuk először is, hogy mi az a PSE. Ez a Peugeot Sport Engineered rövidítése, ami lényegében a francia márka új sportosztálya. Gondolom egyből meg is dobbant az ínyencek szíve, miközben olyan autók bukkanak fel az emlékezetükben, mint például a 205 T16, vagy a GTi, a 306 Rallye, esetleg a 405 Mi16. Sőt, biztosan akadnak, akik ennél fiatalabb autókra asszociálnak, akár a 206 rali sikereit felidézve, akár a hosszú távú versenyek prototípusait. A lényeg, hogy nem kell túl mélyre ásni a Peugeot történetében, hogy meglássuk, náluk is ott a szenvedély, a vezetés minél nagyobb élményének kiszolgálása iránti vágy. Ha már a hosszú távú versenyek szóba jöttek, akkor pont megfelelő átkapcsolás a 908 Hybrid4, sőt a márka "endurance" programja tökéletes leképezése annak, ami az utóbbi években az autóiparban történt. A 908-as dízelmotorral nyerte meg a Le Mans-i 24 órás versenyt 2009-ben, majd a Peugeot a hibrid változatát kívánta harcba küldeni, ám a programot végül elkaszálták, pedig Sebringben már tesztköreit futotta az autó. Idén viszont debütált a 9x8 a hiperautók kategóriájában, immár versenykész hibridként. A teljes szezont persze csak jövőre futják vele, de jól látszik ebből is, hogyan jegelték a dízeleket, hogy aztán az elektrifikáció irányába forduljanak. Ezt a hibrid sportosságot próbálták meg az utcai autókba átültetni az 508 PSE-vel.
Hirdetés
Formailag maximálisan sikerült. Már az is örvendetes, hogy a Peugeot palettáján ott egy klasszikus középkategóriás típus, szedán és kombi karosszériával egyaránt. Nem is akármilyen típus, hiszen az 508 valószínűleg senkit nem hagy hidegen, megkockáztatom a többségnek tetszenek a vonalai. Na, most ezt sikerült még dögösebbre faragni, mondjuk gyanítom, hogy leginkább a motorpsort rajongók fogják igazán értékelni a részleteket. A méretek nem változtak, az 508 PSE kombi is közel 4,8 méter hosszú, 1,8 méter széles és 1,4 méter magas. Tehát hosszú, széles és lapos. A vérpezsdítő hangulat alapja a Selenium szürke fényezés a kéttónusú, 21 colos felnikkel. Bár leginkább feketék, betétjei műanyagok. Emlékeztetnek az úgynevezett "aero-felnikre", amelyeknek a légellenállás, a káros légörvények csökkentése a célja. Nem ritka ez a villanyautókon, hibrideken, de itt olyan szépen oldották ezt meg, hogy nem ment a sportosság rovására. Jól jönnek ehhez a rikító zöld féknyergek elöl (kár, hogy hátul nem ilyenek), amelyek jól passzolnak a PSE három csíkból álló, zöld logójához. Ezek felbukkannak a sárvédőkön, illetve az autó orrán és tomporán a fekete típusjel mellett. De az első lökhárító is kapott neonzöld díszeket, illetve egyedi a hűtőmaszk is. Már ennyitől jóval egyedibb lenne az átlagos 508-asoknál a PSE, de ott vannak még a kis légterelő-toldatok a lökhárítókon, amik megkoronázzák az egészet. Leginkább ezektől kapja azt a versenyautós hangulatot, amitől a motorsport rajongók elégedetten csettintenek.
Hirdetés
Bent az i-Cocpit miatt már eleve nincs nehéz dolga a Peugeot-nak, hiszen ez eleve hordoz valamennyi sportosságot magában. Az alul-felül lapított kormánykerék alapból hasonlít a versenyautók kormánykerekeire, de megkapjuk még ide is a PSE jelet, sportüléseket, Alcantarát, neonzöld varrást. De azért ügyeltek rá, hogy fabetéttel és zongoralakkal, szóval egy is eleganciával ellensúlyozzák a sportosságot. Amúgy itt is minden a megszokott, és ez jó, mert a 12,3 colos digitális műszeregység szép grafikával mutatja az adatokat, illetve a középkonzol 10 colos érintőképernyőjét sem nehéz kezelni. Ugyanakkor a digitális műszeregységen kissé lassan vált az épp kért információ. Talán mondanom sem kell, hogy az AGR-tanúsítványos sportülések minden tekintetben kiválóak, sőt még masszírozni is tudnak, ám szerencsére hátulról sem érkezhetnek panaszkodó hangok, bár az tény, hogy a fejtérnél áldoztak egy kicsit a forma oltárán. Sportkombi lévén az alaphelyzetben 487 literes csomagtér is megbocsátható, főleg, hogy 1537 literesre növelhető és a töltőkábelnek is külön rekesz jut, így az nem foglal hasznos helyet.
Hirdetés
Eddig minden szép és jó, de hogyan lesz egy hibridből sportos autó? Hát mondjuk úgy, hogy 360 lóerőt pakolnak bele, vagyis ekkora rendszerteljesítményt, hiszen ez 3 motor együtteséből jön. Ami a benzint égeti az az 1,6 literes, turbós négyhengeres. Önmagában 200 lóerőt és 300 Nm forgatónyomatékot tud. Aztán lapul elöl egy 110 lóerős villanymotor is 320 Nm-rel, de az eddig nem említett összkerékhajtást egy hátsó villanymotor teszi lehetővé, amely 113 lóerőt és 166 Nm nyomatékot tud. De nehogy összeadjátok az összes nyomaték adatot, a rendszerteljesítményhez társuló pontos adat 520 Nm. Mindezt 8 fokozatú automatikus váltó juttatja a kerekek felé, és valószínűleg ő a ludas abban, hogy elvész a valódi sportosság mire átmegy az erő a talajra. Ugyanis a futóművön sem múlik a dolog. A nyomtávot elöl kiszélesítették 24 milliméterrel, hátul pedig 12 milliméterrel. Elöl MacPherson, hátul független a kerékfelfüggesztés, és alapból jár az adaptív lengéscsillapítás is. Szóval tud kemény és rázós, de komfortosabb, úthibákon átlibegőbb is lenni a PSE, vagyis tudna az utóbbi is lenni, ha nem lennének veszettül peresek a gumiabroncsai. Azért nem rázza le a vesénket, nem kell megijedni, de ezen a téren kellően sportos. Vallójában a gyorsulására sem lehet egy rossz szavam sem, hiszen 5,2 másodperc alatt százon van, de nincs semmiféle ülésbe passzírozó érzés.

Kicsit steril a kormányzás is, jó lenne több visszacsatolás az útról, úgyhogy az 508 PSE-t elkönyveltem a gran turismók közé. Erős, látványos utazóautó, amivel például városban simán lehet károsanyag-kibocsátás nélkül autózni.

Ugyanis ez egy konnektoros hibrid, amit még nem említette meg a villanymotoroknál. Papírforma szerint 42 kilométer a villanyhatótáv, de saját magamat is meglepve egyszer sikerült kerek 45 kilométert kisajtolnom belőle. A 11,5 kilowattórás akkumulátora felár ellenében 7,4 kilowattal is tölthető, így utcai oszlopról körülbelül 2 óra alatt fel is töltődik (mert ugye ez a 7,4 nem mindig pontosan 7,4). Fogyasztása vegyesben nálam 4,8 literre jött ki, de ha elmarad a töltögetés, sima hibridként felkúszhat 8 liter környékére is. Az ára láttán valószínűleg sokaknak felszalad a szemöldöke. A kombi 508 PSE 28 490 000 forintról startol, persze ehhez adják a csúcsok csúcsa felszereltséget is prémium hifivel, minden elérhető vezetősegéddel, köztük az éjjellátóval, de még így is lehet költeni rá. Például fűthető első szélvédőt és panorámatetőt is kérhetnek az ügyfelek, ezekkel, illetve a már említett 3,4 kilowattos helyett 7,4 kilowattos fedélzeti töltővel a tesztautó ára egészen 29 050 000 forintra kúszott fel.
Értékelés
Pozitív
Sportos dizájn, kényelem, zöld rendszám
Negatív
Nem annyira sportos, mint amennyire annak mutatja magát
Árak
Tesztmodell alapára
28 490 000 Ft (2022.11.24.)
Tesztautó ára
29 050 000 Ft (2022.11.24.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
268 kW (364 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
520 Nm 3000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
5,2 s
Végsebesség:
250 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
1,8 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4750 mm
Szélesség:
1859 mm
Magasság:
1403 mm
Saját tömeg:
1875 kg
Össztömeg:
2360 kg
Tengelytáv:
2793 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
487-1537 l
Belső szélesség elöl:
1490 mm
Belső szélesség hátul:
1420 mm
Belmagasság elöl:
920-1000 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
540-600 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1270 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1120 mm
Csomagtér magassága:
500 mm
Csomagtér hossza:
1000 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1800 mm
Raktérnyílás szélessége:
1030 mm
Raktérnyílás magassága:
1000 mm
Motor és váltó
Motor:
Hibrid (benzin)
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
8 fokozatú automata
Nyomaték:
520 Nm 3000 1/min-nél
Teljesítmény:
268 kW (364 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
250 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
5,2 s
CO2-kibocsátás:
42 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
1,8 l/100km
Fogyasztás a használónál:
4,8 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?