Elöl mindenképpen, felárért pedig hátul is lesz hangszóró
Az elektromos autókkal kapcsolatban sok autórajongó számára fájó pont, hogy lassan megszűnik majd az a gyönyörű hangélmény, amit egy V8-as, V10-es vagy V12-es nyújt. Ezek reprodukálása hangszórókkal igencsak csalódást keltÅ‘ lenne egy villanyautóban (még akkor is, ha a szabályozások miatt, vagy a vevÅ‘k elcsábÃtása érdekében már ma is több hagyományos autóban részben mesterséges a motorhang), nem is próbálkozik ezzel egy autógyártó sem. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az új villanyautó-korszak nem kaphat saját, jellegzetes hangzási karakterisztikát, sÅ‘t: a gyalogosvédelmi szabályok miatt kötelezÅ‘ is valamilyen szintű hangkibocsátás. Fogadjuk el, hogy teljes mértékben mesterséges lesz, hiszen az akkumulátor működése néma - ha ezen túllépünk, még akár pozitÃvan is lehet értékelni az ilyen akusztikai élményt.
Az Audi harmadik villanyautója (az
e-tron és e-tron Sportback után) az
e-tron GT lesz, melynek elsÅ‘ darabjai már év végén elkészülnek. Fontos részlet volt a modell fejlesztésében az egyedi hangzás kialakÃtása, és a fenti videó alapján úgy tűnik,
messze lesz a némaságtól az új kupélimuzin.
32 hangelem keverésével és variálásával állÃtja elÅ‘ az autó az éppen hallható hangot, ami természetesen a jármű viselkedésétÅ‘l függ, Ãgy saját hangja van a gyorsulásnak és a lassulásnak is. A generált hang elÅ‘nye, hogy vezetési módtól függÅ‘en változtatható is, mint ahogy a belsőégésű motorokkal szerelt kocsiknál, csak itt nincs szükség fizikai alkatrészre a mutatványhoz, mint utóbbiaknál a kipufogóba épÃtett csappantyúkra. A végeredmény igazi tudományos-fantasztikus hangulatot áraszt,
16 évvel az Én, a Robot cÃmű filmben szereplÅ‘ Audi RSQ tanulmányautó búgása után végre az utakon is hallhatjuk az ilyen jellegű, eddig futurisztikusnak ható hangot.
A már próbált
Porsche Taycan sem néma, az e-tron GT hangzása viszont más karakterű - elÅ‘bbi vékonyabb, magasabb hatású, az Audié valamivel mélyebb, gépiesebb, és szinte folyamatosan hallható, Ãgy álló helyzetben vagy lassú tempónál is, mÃg a Porschéban leginkább intenzÃv gyorsuláskor lehet fÅ‘leg észrevenni. Attól azonban nehéz elvonatkoztatni, hogy elég erÅ‘sen a villamos hangját idézi az e-tron GT. Természetesen pénzért tovább növelhetÅ‘ az akusztikai élmény, extraként rendelhetÅ‘k további hangszórók kÃvülre és belülre egyaránt.
Még álcázott a prototÃpus, de a koncepcióautóra erÅ‘sen hasonlÃt majd a végleges verzió
Bár mesterséges a hang, alapvetÅ‘en természetes, létezÅ‘ dolgokból állÃtották elÅ‘, a hangmérnökök számos eszköz hangzását rögzÃtették, ezeket keverve és módosÃtva született meg az eredmény. A munka során kihÃvást jelentett, hogy ismétlÅ‘dések ne legyenek hallhatók, mégis folyamatos maradjon a hang, hiszen menet közben végig szólnia kell. Emellett a felvett hanghatásokat a nem kÃvánatos zajoktól is meg kellett tisztÃtani. Nem ez az egyetlen technológiai vÃvmány az e-tron GT fejlesztését és gyártását illetÅ‘en, a tervezéskor például csak virtuális prototÃpusokat használva készÃtették elÅ‘ a gyártósorokat, amik ráadásul annyira sokoldalúak, hogy ugyanott, Böllinger Höfében készül az R8 is. Az alapvetÅ‘en kisszériás termelésre készült üzem bÅ‘vÃtését tavaly fejezték be, a hely szűkössége miatt az e-tron GT több soron is kétszer megy át, hogy több lépést is elvégezhessenek rajta ugyanazon a helyen. FÅ‘leg robotok készÃtik a magas szilárdságú acél és alumÃnium karosszériaelemeket, de a végsÅ‘ lépéseket kézzel végzik el a szakemberek, akik saját igényük szerint 3D-nyomtatással speciális eszközöket is készÃthetnek, amik az adott feladatban segÃtik Å‘ket.
Hiába elektromos, szinte mindig lesz valamilyen hang, ami hallható a működése közben