Íme a piac legtakarékosabb autói. Vajon gazdaságosak is?

Körkép: a legkevesebbet, 3,5 liternél nem többet fogyasztó autók

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Megnéztük, hogy mely autók a leginkább aszkéták az újak közül. És azt is, hogy ami takarékos, az vajon gazdaságosnak is számít-e.

Kocsmai beszélgetések aduásza az alacsony fogyasztású autó. Megnéztük hát, hogy milyen modellt kell választani ahhoz, hogy valaki biztosan nyerő pozícióban lehessen. Négy liter alatt ma már meglehetősen sok autó fogyaszt, a Citroën Grand C4 Picasso által ráadásul akár hétüléses is van köztük. Legalábbis gyári, vegyes érték szerint. A valóság persze messze nem a szabvány ciklus, de azért valami összefüggés csak van a kettő között. A 3,5 liter alatti étvágy viszont valóban ritkaság, ezen modelleket gyűjtöttük össze néhány alapvető műszaki adatukkal és listaárukkal az alábbi táblázatba. Melléjük, illetve alájuk pedig (dőlt betűvel szedve) alternatíváikat, a nem feltétlenül annyira szerény étvágyú, de olcsóbb verzióikat is betettük. Természetesen azonos felszereltséggel, hogy egyértelműen látható legyen, mibe kerül a szerényebb fogyasztás. Nem mindenhol szerepeltettünk alternatívát, ugyanis a hibrideknek nincs minden esetben hagyományos megfelelőjük, előfordul, hogy azok extra szolgáltatást, például összkerékhajtást is adnak, így esetükben értelmetlen lenne spórolási felárról, illetve megtérülésről beszélni.
Hirdetés

A legtakarékosabb, 3,5 l/100 km-nél nem többet fogyasztó modellek és kevésbé aszkéta alternatíváik

ModellTelje-
sítmény [LE]
Nyo-
maték [Nm]
Vég-
sebesség [km/h]
Gyor-
sulás
Vegyes fogyasztás [l/100 km]CO2 [g/km]Vételár [Ft]
Citroën C3 1.4 e-HDi Collection MCP7116016516,23,4874 525 000
Citroën C3 1.4 e-HDi Collection7116016516,23,8994 225 000
Citroën C3 1.0 VTi Collection689516314,24,3993 620 000
Citroën C3 1.6 e-HDi Exclusive9223018211,33,5904 940 000
Citroën C3 1.6 e-HDi Exclusive1152701909,73,8995 180 000
Citroën C3 1.6 VTi Exclusive1201601908,95,91364 425 000
Citroën DS5 2.0 HDi Hybrid4 Design MCP61633002118,63,59110 940 000
Ford Fiesta 1.6 TDCi DPF ECOnetic 87g9520517812,93,3874 480 000
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost10017018011,24,51053 895 000
Ford Focus 1.6 TDCi Trend Econetic 88g10527018712,03,4886 045 000
Ford Focus 1.0 EcoBoost Trend10017018512,54,3995 225 000
ModellTelje-
sítmény [LE]
Nyo-
maték [Nm]
Vég-
sebesség [km/h]
Gyor-
sulás
Vegyes fogyasztás [l/100 km]CO2 [g/km]Vételár [Ft]
Kia Rio 1.1 CRDi ECO LX7517016016,13,2843 594 000
Kia Rio 1.2 CVVT LX8512116813,15,01143 194 000
Opel Corsa 1.3 CDTI EcoFlex Start-Stop Selection9519017712,33,5924 190 000
Opel Corsa 1.2 TwinPort Start-Stop Selection8511517213,95,11193 300 000
Opel Ampera E-Pioneer (Automata)1513701619,01,22713 457 000
Peugeot 208 1.4 e-HDi Active 2TR6816016516,23,4873 907 000
Peugeot 208 1.2 VTi Active 2TR8211817814,54,1953 557 000
Peugeot 3008 2.0 HDi HYbrid4 91 gramm ETG61633001918,53,4919 440 000
Porsche Panamera S E-Hybrid Tiptronic3334402705,53,17134 171 100
ModellTelje-
sítmény [LE]
Nyo-
maték [Nm]
Vég-
sebesség [km/h]
Gyor-
sulás
Vegyes fogyasztás [l/100 km]CO2 [g/km]Vételár [Ft]
Renault Mégane 1.5 dCi Business Start&Stop11024019012,13,5905 600 000
Renault Mégane 1.2 TCe Business Start&Stop11519019010,95,31195 090 000
Renault Mégane Grandtour 1.5 dCi Business Start&Stop11024019012,43,5905 850 000
Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe Business Start&Stop11519019011,25,31195 340 000
SEAT Ibiza 1.2 CR TDI Eco Reference7518016813,93,4904 984 030
SEAT Ibiza 1.4 16V Reference8513217712,45,91393 949 930
SEAT Ibiza ST 1.2 CR TDI Eco Reference7518017313,93,4905 338 990
SEAT Ibiza ST 1.4 16V Reference8513217712,45,91394 170 910
Skoda Fabia 1.2 CR Tdi Greenline7518017214,23,4894 895 130
Skoda Fabia 1.4 16V Ambition7513217512,25,91393 613 180
Toyota Prius 1.8 PHV SOL9914218011,42,14911 820 000
Toyota Prius 1.8 SOL9914218011,43,9898 890 000
Toyota Yaris 1.5 HSD Active (Automata)10011116511,83,5794 995 000
Toyota Yaris 1.33 E-CVT Active (Automata)9912517512,35,11184 195 000
Volvo V40 1.6 D211427019011,93,4886 560 000
Volvo V40 1.6 T21202401959,95,31245 920 000

Leginkább kisautók, illetve hibridek sorakoznak, ám a Ford Focus és a lényegében azonos motorral hajtott Volvo V40 által alsó-középkategóriás is szerepel a leginkább spórolós modellek sorában. A legtakarékosabb (a konnektoros hibridek kalkulált értékeivel nem számolva) 3,2 literes értékével a Kia Rio 1.1 CRDi ECO. Az Opel Ampera ugyanis nem a táblázatban látható 1,2 liternyi benzinnel tesz meg 100 kilométert, hanem egy teljes töltéssel és 1,2 liternyi benzinnel, utóbbit égetve pedig nem túlzottan takarékos.
A hibrid Citroën DS5 HYbrid4 által viszont nagyautó is van a 3,5 liter/100 km alatti ligában, ráadásul külső töltés nélkül és összkerékhajtással. Ha pedig a 3,1 literes értékével és 333 lóerős dupla turbós V6-os benzinesével egyaránt mesés értékeket felmutató Porsche Panamera S E-Hybriddel is kalkulálunk, még bizony luxusautó is akad a célérték alatti étvággyal. Viszont nem kérdés, hogy utóbbi étvágy ugyanúgy mese habbal, mint az ugyancsak konnektorból tölthető Toyota Prius 2,1 literes értéke.
Ami viszont fontosabb, hogy tömegmodellekből is vannak 3,5 liter alatt fogyasztók. Citroën C3, Ford Fiesta és Focus, a spórolásbajnok Kia Rio, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Mégane, SEAT Ibiza, Skoda Fabia egyaránt választható kifejezetten takarékos motorral. Nem kérdés, hogy dízelmotorral, így az alapverziókhoz mérten jellemzően tetemes felárral. Nos, megnéztük, hogy a teljesítményben közel álló benzinessel - azonos felszereltséggel - milyen felárért mérik az egyes márkák az aszkéta üzemet. Meg persze azt is, hogy a gyári fogyasztási normák szerint milyen futással térül az meg. Sokan ugyanis szkeptikusak a takarékos autókkal, drágának, drágán javíthatónak tartják a dízeleket. Ebben természetesen van igazság, vásárlás előtt ezért mindig érdemes kalkulálni.
Spórolós modellek felára, megtérülési távja és üzemanyagköltsége
Dízelfelár [Ft]Megtérülési táv [km]Kilométerenkénti üa. költség [Ft]
Citroën C3 1.4 e-HDi Collection MCP905 000239 41814,28
Citroën C3 1.4 e-HDi Collection605 000288 09515,96
Citroën 1.0 VTi Collection--18,06
Citroën C3 1.6 e-HDi Exclusive515 00051 09114,7
Citroën C3 1.6 e-HDi Exclusive755 00085 60115,96
Citroën C3 1.6 VTi Exclusive--24,78
Ford Fiesta 1.6 TDCi DPF ECOnetic 87g585 000116 07113,86
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost--18,9
Ford Focus 1.6 TDCi Trend Econetic 88g820 000216 93114,28
Ford Focus 1.0 EcoBoost Trend--18,06
Kia Rio 1.1 CRDi ECO LX400 00052 91013,44
Kia Rio 1.2 CVVT LX--21
Opel Corsa 1.3 CDTI EcoFlex Start-Stop Selection890 000132 44014,7
Opel Corsa 1.2 TwinPort Start-Stop Selection--21,42
Peugeot 208 1.4 e-HDi Active 2TR350 000119 04814,28
Peugeot 208 1.2 VTi Active 2TR--17,22
Dízelfelár [Ft]Megtérülési táv [km]Kilométerenkénti üa. költség [Ft]
Renault Mégane 1.5 dCi Business Start&Stop510 00067 46014,7
Renault Mégane 1.2 TCe Business Start&Stop--22,26
Renault Mégane Grandtour 1.5 dCi Business Start&Stop510 00067 46014,7
Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe Business Start&Stop--22,26
SEAT Ibiza 1.2 CR TDI Eco Reference1 034 10098 48614,28
SEAT Ibiza 1.4 16V Reference--24,78
SEAT Ibiza ST 1.2 CR TDI Eco Reference1 168 080111 24614,28
SEAT Ibiza ST 1.4 16V Reference--24,78
Skoda Fabia 1.2 CR Tdi Greenline1 281 950122 09014,28
Skoda Fabia 1.4 16V Ambition--24,78
Toyota Prius 1.8 PHV SOL2 930 000**387 566**8,82
Toyota Prius 1.8 SOL--16,38
Toyota Yaris 1.5 HSD Active (Automata)800 000*119 048*14,7
Toyota Yaris 1.33 E-CVT Active (Automata)--21,42
Volvo V40 1.6 D2640 00080 20114,28
Volvo V40 1.6 T2--22,26
*: a hibrid verzió felára és megtérülése
**: a konnektorból tölthető Plug-in verzió felára és megtérülése

Röpködnek is az akár egymilliós dízelfelárak. Bizony, ilyen is van, például a VW-konszern kisautóinál. Viszont bő százezer kilométeres futással még az is meg tud térülni. Még hosszabb, de azért belátható távú az Opel Corsa dízelének megtérülése. A Ford Focus esetén az Év Motorja díjas 1.0 EcoBoost katalógusértékével ugyancsak sakkban tartja az 1.6 TDCi-t. Gyakorlatilag azt a motort, ami a Volvo V40 esetén alig több mint 80 ezer kilométer alatt kitermeli felárát. Nem nehéz kimatekozni, hogy aki kétszer ennyit megy, az pontosan a felárat spórolja meg, annyit termel számára vissza a takarékos üzem. Az már bőven elegendő lehet egy komolyabb felújításra, kettős tömegű lendkerékre, turbócserére is, de olyan távon amúgy még egyikre sem kell számítani.
Hasonlóan barátságos a Renault Mégane 1.5 dCi-jének 67 460 kilométeres megtérülési távja, a fogyasztási és árbajnok Kia Rio pedig 52 910 kilométeres dízelmegtérülésével újabb elsőséget mutathat fel. Érdekes példa a Citroën C3-asé, ha alapdízelét a belépő benzinessel versenyeztetjük, akkor nem reális, manuális váltóval 288 095, a drágább, de takarékosabb robotizálttal 239 418 kilométeres megtérülést kapunk. Esetükben nyilván nem éri meg a gázolajos verzió. Ha viszont erősebb motorra vágyunk, az 1.6-os benzines helyett akár a 92, akár a 115 lóerős 1.6 e-HDi is igencsak jó választás, azok felára 51, illetve 85 ezer kilométer alatt visszajön a cikk írásakor érvényes, átlagosan 409 forintos benzin- és 420 forintos gázolajárral.
Mint az látható, a drága, de spórolós dízel- vagy hibridverzió akár jó befektetés is lehet annak, aki tényleg sokat megy. Ha pedig valaki igazán olcsón kíván autózni, kevéssé érdekli a menetdinamika, nem zavarja a csöppnyi dízel – még a leginkább aszkéták között sem jellemző – háromhengeressége, az vegye a Kia Riót, 7 év/150 000 kilométer garanciát is kap hozzá a legtakarékosabb és a legolcsóbb aszkéta dízel címek mellé.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 13:12
    Permalink

    Suzuki Splash 1.0, egész télen városban 5,5L/100km, az eddigi legjobb vegyes (2 felnőtt, két gyerekkel) 4,4L/100km. 2,6M-ért vettem… lehet számolni a megtérülést! 🙂

    Mellesleg, a régi Swift meg lealázta a Priust.

  • 2017.10.29. at 13:12
    Permalink

    Hát ezt szerintem nem teljesen jól tudod az egyik kollégámnak éppen a 2750 for/perces fordulatszám(autópálya) utáni nem megfelelő visszahűtés miatt cseréltek turbót 120ezernél az új Focusban(1,5éves) egyébként a Fordnál mikor átvettem az új 1,6TDCI-met szintén elmondták hogy forszírozott tempó után tilos azonnal leállítani! De a haverom diesel Bravo-t vett és a Fiat Forrásnál is ugyanezt mondták!

  • 2017.10.29. at 13:12
    Permalink

    Tudomásul kellene venni, hogy a gyári adat marketing. A spritmonitor.de valóban korrektebb adatokat tartalmaz, azokat az adatokat lehet komolyan venni. Érdemes szétnézni ott: igen nagy szórás van egy típuson belül is… Ami azt bizonyítja, hogy a autó (motor+összsúly) csupán az egyik -bár igen fontos- tényező, a szórás bizonyítja amit mindenki tudhat: ólomláb vs tojás stílus. Az én kis 22 éves kis tömegű, kis lökettérfogatú gázolajas járgányom egy év össze-vissza stílusban megtett 20E km átlaga 3,62 liter volt, amiben volt 4,5 literes, de 2,87 átlag is…Akkor most milyen fogyasztása is van?

  • 2017.10.29. at 13:12
    Permalink

    Az elmúlt húsz évben legalább nyolc különböző autóm volt . De a legjobbnak is 5 literes átlag alá csak néha, 1-2dl -rel lehetett leszorítani a fogyasztását. A gyárak próbapados értékeinek semmi köze a valós fogyasztáshoz.Ebből kiszámolni a megtérülést ,enyhén szólva is dőreség.

  • 2017.10.29. at 13:12
    Permalink

    Most ez komoly, hogy katalógusadatok alapján hasonlítunk? Ne már. Egyébként az Autopult-nál az új Clio Grandtour 1.5 dCi volt minden idők legtakarékosabb tesztautója, 3.86-os tesztátlaggal. Pesten alig 4 literből jött ki, ami tényleg elég jó. Na az valós adat volt, nem katalógus, ráadásul a normakörök azonos útvonalon, gyakorlatilag azonos körülmények között történnek, így lényegében össze is lehet hasonlítani a gépjárművek eredményeit.

  • 2017.10.29. at 13:12
    Permalink

    Hagyjuk már ezeket a katalógusadatokat 🙂 ! Viccnek is rossz. Vadonatúj korában néhány ezer km után, prémium üzemanyaggal, tökéletes vezetési stílussal sem fog annyit fogyasztani egyik autó sem amennyit a katalógus adata előír! Akkor ne is beszéljünk a korosabb, nem “tökéletes” műszaki állapotú autókról, “átlag-magyar” sofőrökkel, ezek bőven 30-40%-al az előírt felett fogyasztanak.
    Ugyanakkor Önök csak az üzemanyaggal számolnak megtérülési időben, szinte elhanyagolhatónak éreztetve egy igénytelen szívó-benzin és egy turbós-dízel vagy benzines közötti karbantartási költségeket! Nyilván tudják, hogy ez hosszú távon, nem elhanyagolható. A sokkal bonyolultabb rendszerű turbós motorok javítási költségei nem elhanyagolhatóan magasabbak (ezért is nem él a lehetőséggel pl.: sem a Toyota, sem a Mazda amit nagyon bölcsen tesznek), azonkívül ezeket vezetni is “tudni” kell a kedvező fogyasztás eléréséhez. Akiben nincs egy kis műszaki véna, hamar tönkre tehet egy turbós motort.
    Nem azt mondom, hogy rosszak hisz élvezet vezetni egy nyomatékos modern turbós motort, viszont a tartósságukra kíváncsi leszek! Ha nem elég tartósak soha nem térülnek meg!

  • 2017.10.29. at 13:12
    Permalink

    Az elmélet és a való világ azért különböző. Két ítélet is van a TC-n az 1.1-es CRDI Rio-ról. Fogyi: 4,5-5 l/100 km. A katalógus értéket tehát 40-50%-kal verik! Km ktg. tehát: 4,75*420/100=19,95 Ft. Az én gázos 1.4-esem ezt tudja: 7*250/100=17,5 Ft. No komment!

Vélemény, hozzászólás?